Siames iFokus

Siames

Etikettfoder
Läst 2276 ggr
ullisen
2009-01-27 17:26
0

Kycklingvingar?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har ju förstått att råa kycklingvingar ska vara kalas för katterna. Hittade färska på Willys idag. Men hur serverar ni? Lägger ni bara fram en hel vinge eller? Just nu sliter lilltjejen som en galning på en men det verkar vara svårt att få loss något.

Nayak
2009-01-27 18:14
0

Jag klipper isär de 3 benen ibland…

Skinnet är segt som tuggummi och en vinge brukar räcka att tugga på en hel natt. Sen blir det en överaskning var man ska trampa på den på morgonen. Alltid lika spännande!

Nayak
2009-01-27 18:18
0

Forts; Jag brukar köpa svenska (sällan salmonellasmitta) djupfrysta för säkerhets skull. Samma sak med rå fisk; jag fryser först.

//Monica

Fliris
2009-01-27 18:21
0

Jeg pleier å banke litt med en hammer og dele i to, men her i Norge er jeg nødt til å kjøpe overvinger som har litt større bein. Av en eller annen grunn så selger de ikke umarinerte kyllingvinger i Norge. Mine spiser dessuten maten sin på badet for jeg vil ikke ha kjøttbiter i hele leiligheten.

Nayak
2009-01-27 18:33
0

I Sverige finns det en livsmedelslag som säger att om kycklingen är marinerad, så tar man inga salmonellaprover.

Det är därför det säljs mest importerade marinerade kycklingar här. Marinaden verkar ju bestå av saltvatten ibland, så det är enbart en salmonellateknisk åtgärd.

SacredSouls
2009-01-27 18:46
0

Skrattande Så herlig bilde. Gjett om hun koser seg.

#3 Fliris. Hvor kjøper du de overvingene hen?

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Nonimonos
2009-01-27 19:13
0

Vad gott för henne - hon är ju som sagt van vid vingar här hemma. Jag delar dom i två bitar då det annars blir sånt slagsmål om dom - det är ju ett gäng ungar och det krävs ju sina kycklingar för det ;-)

SergeantHanna
2009-01-27 20:28
0

Hihi, jag försökte få min plutt att förstå att kycklingvinge är gott.
Jag delade den i två delar, men förvirringen lyste i ögonen på honom…

Han satt och luktade, och luktade, och luktade lite till.
Det syntes på honom att han förstod att det nog var nåt bra det som det låg på tallriken, men med små bebiständer så var det inte lätt. Han snaskade i sig yttersta spetsen på vingen, sedan tog tålamodet och uppfinningsrikedomen tydligen slut.

Hur länge törs man låta den ligga framme?
Jag blev ju nipprig och slängde den efter någron timme när den hade legat framme, och han var alldeles för upptagen med bus för att komma ihåg att han hade vingen…

Jag tänkte ge mig på ett nytt försök när han fått sina nya tänder. Det kan inte vara lätt att tugga på ben när man har bebiständer som håller på att släppa, och nya som är på väg upp.

kalindas
2009-01-27 20:35
0

Testade här för ett tag sedan.
De enda som fann dem intressanta var Spidde och Saga. Fast deras intresse låg mest i att bära omkring dem i huset.

/Elisa

Fliris
2009-01-27 21:13
0

#5 Jeg bestiller 2,5kg esker hos Meny fra Prior til 129kr. Men jeg vet at det går ann å få tak i på utvalgt Rimi og Ica butikker. Da er de i litt mindre poser, Euroshopper eller et annet billigmerke. Det ser ut som om de er krydret på bildet, men de selges altså umarinerte.

#9 Mine var heller ikke interessert av bein før de ble litt eldre, men prøv å bank den litt med en hammer og gi den som aktivering på natten eller noe. Bein er forøvrig blitt yndlingsdelen av kyllingen til Berlioz nå og han lar helst søsteren spise kjøtter av beina før han knasker i seg dem. Du kan jo vende til med en kjøttbit uten bein i ny og ne?

ullisen
2009-01-27 21:36
0

Tack för alla svar!

Tror de jag köpte är svenska- det står svensk  gårdsfågel från Kronfågel på paketet. Jag betalade 31,50 för 900 gram= 14 stycken vingar. Inte marinerade. Ska prova hamra lite på dem Glad

Avenacattery
2009-01-27 21:48
0

Så supersøta de ær tillsammans!

#4 Ær det dær sant?!

hmmm… och iså fall vad defineras som marinad. hm… ja ja, nu finns det gott om kyckling att få fatt på i sverige. Men hær i Norge ær det både dyrt, och lite krångligt. Men det går som Fliris skriver. :)

Bokskogens
2009-01-27 22:25
0

Mina flickor är lite bortskämda… vill ju väldigt gärna att speciellt Pyttan ska äta rått kött så hon får arbeta med sina tänder lite.
Men för att de inte ska tappa intresset för dem så brukar jag "öppna upp" skinnet och även dra loss lite bitar så de är enklare att bita loss för katterna.
Äckligt… men vad gör man inte för de där fyrbenta! Flört

Däremot hundarna är jag jätte kluven… har ju alltid hört att F-ben ska vara farliga för hundar. Men nu har jag hört att råa kycklingben är inte farligt då de inte flisar sej så som de gör när de är kokta.
Stämmer det?
Ger voffarna kyckling… fast utan ben innan jag vet säkert!

ullisen
2009-01-28 00:01
0

Undrar också om det är ok för jyxxen? Precis som du har jag hört att F-ben är förbjudet pga splitterrisken. Vore ju bra om hundarna kunde äta upp det som katterna inte vill ha. Tänker prova men då med  vingarna i bitar.

Fliris
2009-01-28 00:19
0

#12 + 13 Joda, hunder kan spise kyllingben på samme måte som katter. Mange gir hele kyllinger eller kalkunrygger til hundene sine som de kan gnage litt på. Bare pass på at det er rått sånn som med katter.

kalindas
2009-01-28 11:50
0

Jag ger råa frysta kycklingvingar till mina hundar ibland.
Men kokt ska man inte ge då benen bli vassa och splittras.

/Elisa