Siames söker partner på Blocket
Jag vet inte om det är OK att länka till annonser här, men jag blev lite upprörd. Det kanske är någon här som känner igen katten/ägaren och kan tala förstånd med henne.
"Tycker det är dags för min renrasiga siames att få kattungar. Antingen med än siames, Birma eller nån annan ras (ej bondkatt)."

Så otroligt trist att läsa sånt här, är det ett barn som har skrivit annonsen?
Er det noen som har mailet henne og spurt hva hun mener med denne annonsen? Pga det er vel ingen normale folk som gjør slik. Det blir ingen rasekatt. Da kunne hun heller brukt en vanelig huskatt viss det var så om å få kattunger.

Har sett denna annonsen och det är helt sanslöst. Måste vara ett barn!
Jag skickade ett mail till henne om att hon borde ta reda på mer om siameser samt kontakta sin uppfödare..hoppas det är fler som mailar henne!

Nä vad synd med en fin hona.På bakrunden såg det inte ut som ett barn,tonåring kanske:)I alla fall inte insatt i siamesavle:)Jag tror också att det e svårt att få tag på en okastrerad renrasig hane som nappar på annonsen..Men visst kan det löna sig att maila o berätta,jag tror att jag gör det jag också..
Jag mailade henne-hon svarade att hon har gjort siames/birma parningar förut och att hon inte gjorde parningen för att tjäna pengar -som uppfödare gör!!jaha?

haha!!
Ja det verkar ju vara en lukrativ bransch. Man har ju hört talas om många som slutat som vd på olika företag för att kunna ägna sig åt kattuppfödning på heltid… Lönar sig bättre, tydligen.
#6 Haha såklart! 
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus
Skulle väl snarare säga att de som föder upp blandraskatterna är de som tjänar pengar. De behöver inte lägga ut massa extra på stamtavlor, dyra parningar med mera…
/Elisa
Fast vi som är väldigt kunniga och insatta kanske är snabba att döma? Framför allt vill jag ge tjejen cred för att hon verkar ha en fin och välmående katt, sen att den råkar vara en siames istället för en huskatt som ska bli mamma till huskatter - ptja, inte mycket vi kan göra åt det. Huvudsaken är att katten, kattungarna mår bra och hittar bra nya hem. Sen kanske hon så småningom hittar in på "rätt" spår, men troligen så kanske vi uppfödare bara skrämde bort henne från våran annars så trevliga värld. Skäms på er, det är ni som beter er som barn dit inget nytt barn får komma och leka med er i sandlådan, det är fel sätt att "ändra" någons åsikt! För ärligt, hon lär ju bli SÅÅÅ stormförtjust i alla snusförnumstiga uppfödare som skickar arga och otrevliga mail som dumförklarar henne…så hon absolut bestämmer sig för att skaffa stamnamn, börja föda upp på riktigt och bli en i det glada gänget. 
för det första skickade jag inget"elakt" mail..för det andra tipsade jag henne om denna sajt!
#10 Raske til å dømme ja.Ingen tvil om 
Rådet som #4 ga om å kontakte oppdretteren var jo egentlig det beste rådet man kan gi.
Det er ikke så lenge siden jeg fikk en mail og forspørsel om å få låne Sami fra en jente som hadde siameser uten stamtavle. Jeg sendte henne en hyggelig mail tilbake hvor jeg forklarte litt regler,dette med avl ,arbeidet man legger ned osv.Jeg anbefalte henne blant annet om å gå med i en klubb og viktigheten med stamtavler såklart.Ja og mye mer jeg ikke husker nå.
Iallefall,hun svarte så koselig tilbake og takket meg for alle opplysninger for hun hadde rett og slett ikke visst noe som helst om det.
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

#10 Exakt mina tankar, hakkapelitta!
Förmodligen kommer den här tjejen inte ha några som helst problem att sälja avkommorna, till skillnad från flera etablerade sia/osh-uppfödare som det går trögt för nu. Och hennes köpare kommer att känna sig mäkta stolta över sin unika blandraskatt. Vad är egentligen fel med det? Vilka är vi att sätta oss på höga hästar och ropa hej?
#12 Ja, men det var väl toppen! Den tjejen kanske fick inspiration att starta en liten uppfödning en konstens alla regler. Kul!

Jag undrar mest vad hon har emot huskatter då hon ju faktiskt själv avlar fram sådana? 

#14 Haha, läste hennes annons lite mer noggrant nu och ser din poäng ;-))

När vi skaffade stamnamn och gick med i sverak så skrev vi på för seriös avel utan att blanda raser så jag förstår inte varför man ska tycka det är ok att andra avlar oseriöst eller tom uppmuntra till det?
Anser att det är självklart att alla SERIÖSA uppfödare anser att det är fel att blandrasavla.
Vad är det då för mening att vi själva är med i sverak och inte blandar hej vilt?
Om det är något jag inte tycker är ok så är det sjävlklart att det inte är okej att andra gör det sen om dom gör det ändå så är det självklart upp till dem men jag ska inte behöva tycka det är okej för det.
#16 Jag har inte sagt att jag vare sig tycker att det är OK med blandrasavel eller att jag öht uppmuntrar tjejen att göra det. Däremot säger jag att vi är j*vligt snabba att döma någon när vi själva är insatta och kunniga på ett område som är väldigt homogent i sig självt.
Jag kan också tycka att en blandras/huskattsuppfödare som faktiskt tar hand om sina katter och sätter kattens första i främsta hand kanske inte behöver halshuggas öppet och skrämmas bort från eventuell raskattsavel av oss översittaraktiga uppfödare med näsan i vädret. Majoriteten av det svenska folket är fortfarande väldigt, väldigt oinsatta i den kattsport vi utövar, ger sina katter Friskies och låter dem para sig utan att lyfta ett finger för kattens bästa… Tyvärr. Vi jobbar för att höja kattens status som uppfödare och medlemmar i olika kattklubbar, och det gör vi inte genom att sänka ägare av huskatter/blandraskatters status och få dem att känna att vi raskattsuppfödare bedriver något slags elitistiskt samfund där inga nykomlingar är välkomna.

Döma? Till vaddå? Det är väl ingen som dömer (eller så har jag missat det) utan dom flest tycker väl att det är fel vilket det också är.
Att vissa är oinsatta är ju inte så konstigt men då ska man kanske inte bedriva avel innan man har tillräckligt med kunsap…du kan inte gärna bli skridskostjärna när du inte har stått på ett par skridskor, är man intresserad får man lära sig anser jag. Samma regler för alla inom allt annat så varför inte inom kattavlen.
Vi jobbar för att höja kattens status och då måste man tala om vad som är fel och inte bara vifta bort det.
#18 jag kunde inte ha sagt det bättre själv ;)