Siames iFokus

Siames

Etikettofftopic
Läst 2492 ggr
Nilla
0

OT. Dags att ta farväl...

Hur gick Neos resa? Tråden är uppdaterad med nya bilder längre ner.

I Februari 2008 föddes tre små Ocicatpojkar hemma hos oss. Ni kanske minns gossen med det fräcka mönstret?

En överlycklig matte fotar nyfödd med darrig hand.  

Först ut var en stooor och stadig gosse med ett alldeles fantastiskt mönster. Naturligtvis var jag lite extra glad för just honom. Ocicats ska vara spottade för att "räknas" och denna unge var tabby. Jag var stolt som en tupp!

_Neo, en glad liten skrutt i korgen med sin mamma. Han fick namnet Tiramisú efter den italienska marmorerade desserten. Hans nya ägare har valt att kalla honom "Neo"…_

Så här maffig är Neo idag, 11 månader gammal och 4 kg tung. De två sista bilderna är tagna ikväll och är nog de sista på Neo och mig tillsammans. I övermorgon ska jag köra ut honom till Landvetter och sätta honom på planet…

I London möter en spänd kattungeköpare sin katt för första gången. Efter rabiesvaccination, antikroppstest och " 6 månaders regeln" till England, har hennes väntan varit lång. Men den som väntar på något gott…

Imorgon ska Neo och jag åka på det sista veterinärbesöket i Sverige. Han ska ha medel mot fästing och bandmask minst 24 timmar och max 48 timmar innan avresa. Uppgifterna i passet ska sedan kopieras och faxas till Trust och till England, som sedan ger OK för avresan.

Klockan 15.00 på torsdag eftermiddag ska vi vara på SAS Trust för att checka in honom och ta farväl. Klockan 17.30 är han engelsk kattmedborgare.

Jag vet, att Neo kommer få det bra i sitt nya hem. Det har inretts ett särskilt litet hus bara för honom och en sällskapsdam vid namn "Candy" väntar på att få göra hans bekantskap.

Candy.

Den nya ägarinnan har också lovat, att Neo ska få leva med familjen så långt det bara går. I England är han redan en "kändis" och kommer förhoppningsvis bli far till många fina tabbykullar. Vi väntar på spännande rapporter framigenom. Tjusiga tabbypinglor i det nya hemmet:

Jazzy

Kestrel.

Tänk på oss på torsdag. Det blir en ledsam dag för mig och min son. Vi är så fästa vid honom och räknar redan ner timmarna…

Nilla

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Avions
0

Han är så vacker!Kyss Fy vad jobbigt att lämna dom när man haft dom så länge. Förstår att det gör ont i er. Men han verkar ju komma till ett bra hem!

SallyB
0

Gulleplutte! Hoppas allt går bra!

SacredSouls
0

Kyss Lykke til på reisen din Neo.Høres ut som du har fått et flott hjem med vakre jenter å kose deg med. Håper også at matte har snakket masse engelsk med deg sånn at du kan forføre dine nye kjærester som en ekte engelsk gentleman.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

kattkompaniets
0

Förstår om det känns jobbigt och svårt att skicka i väg honom. Var stolt över att vara uppfödaare till en så'n vacker katt

tuska
0

Kan du inte skicka en länk till katteriet, där han nu  blir  The King.

Oj va tårar jag skulle fälla om jag skulle sända iväg en vuxen kattGråter

Nilla
0

#3 Jo då, vi har allt haft en liten språkkurs här hemma. Neo kan:

-Hello!

-Good boy!

-Neooo, come to mummy!

-Nooo.

#4 Ja då, det är jag allt! Skrattande

Nilla
0

Här kommer länken till (UK) Ameeka cats:

http://www.ameeka.co.uk/OcicatClassics.htm#neo

Har länkat till den sida där Neo finns med. Katteriet ligger i Lincoln, 3 timmars bilväg från London.

#5 -Jo, tuska, det lär bli tårar här. "Kattguld" på S* Dinkum Ocicats, (farmor till gossen), har lovat följa med och hålla mig i handen. Det lär jag behöva. Gråter

Liljekatten
0

Åh, underbart vackra Tiramisu. Är det dags att flytta nu? Hoppas att du får det bra. Vackra tjejer får du i alla fall.Glad

Nilla
0

Jag skickade de två nytagna bilderna till ägarinnan ikväll och de rader jag fick tillbaka gör arbete och sorg värd mödan. Här kommer ett litet urklipp:

" - LOVE the pictures, they are fabulous!  I can't believe he is really coming, I hardly slept last night, I am so excited it is quite silly… "  Glad

HeidiK
0

Han har alltid vært min favoritt Kyss

Han får det nok kjempeflott :o)

Nilla
0

Jag har lagt upp flera filmklipp på Youtube för kattungeköparens skull. Ta en titt om ni vill. Det finns fler filmer på mina katter, om ni söker på mitt användarnamn:

Neo & bröderna som småskruttisar:

LÄNK

Långfilm på nästan 4 min. Promenad i trädgården:

LÄNK

Och här får Neo ett busryck:

LÄNK

SacredSouls
0

#11 Så mange fine filmer.Neo ser herlig ut.

Han er jo så søt han som virkelig nyyyter vannet sittKyss

Zandrinos
0

Vilket härligt mönsterKyss

Han kommer ju att få en söt sällskapsdam. Sen kommer han att träffa och charma engelska ocicat-damer, så det står härliga tillTungan ute

ossilian
0

Nu har jag suttit och ägnat en förmiddag åt dina katter ;-) Gjorde bilden stor och vandrade med bland ormbunkar och prasslande löv. Jag blev helt fascinerad av dina ocicater. De både ser och känns vildare än våra sia/osh. Stämmer det? Neos sätt att utforska trädgården påminner om mina bonnkatters - det ska gå snabbt och man måste hinna med massor innan det är dags att gå in igen ;-)

Oj oj, nu vet jag vilken ras jag ska köpa om en sådär femton år ;-)

MijmuPix
0

Lycka till med resan och ditt nya hem i England Neo! Det låter som om han är väldigt efterlängtad av sin nya familj, två- som fyrbent! Skrattande

ramithi
0

Å for en nydelig Ocikatt. Jo takk jeg kjenner til hvordan det var å sende i fra seg til England. En blir så glad i dem når en har dem så lenge hjemme. Håper du får det fint i England store gutten og lager mange fine oci barn.

SacredSouls
0

#6 Haha bra! Da er han godt rustet til livet i England.

Lykke til Neo Kyss

Nilla
0

Ja, det är sista natten med Neo nu. Han leker med Isaac och vet inte vad som väntar imorgon. Idag har vi varit hos veterinären, men måste tillbaka imorgon igen. Trots att jag var på henne som en hök med alla signaturer och stämplar…glömde hon skriva tidpunkt för behandlingen. Till England är tiden väldigt viktig och de kan vägra skicka katten om avmaskningen gjorts mindre än 24 tim innan avresa…suck. Hoppas nu att jag gjort allting rätt.

Jag har tvättat hans filt och packar hans saker. Imorgon ska vi klippa klor och tvätta öron, så att han är fin. Även om vi älskar denna katt, så blir det lite lugnare i kattgruppen när han åkt.

Gucci känner sig hotad av Neos fertilitet och smyger liksom längst väggarna… Tyst

Nilla

tuska
0

Tänker på dej idag, hoppas resan för Neo går bra.

Attacks
0

God tur til England på deg lille venn.Peneste oci katten  i hele SverigeKyss

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

kattguld
0

#18: Förbaskat synd att vetten inte skrev tiden. Du borde fått lov mysa i lugn och ro med katterna den här sista morronen, istället för att jaga veterinär för en formalitets skull.

Vi ses snart Nilla. Lovar ta med ordentligt med näsdukar. Vi lär behöva dem, både du och jag.GråterGråter

Du får försöka hålla fast i tanken att kattgruppen kommer bli mer harmonisk när grabben flyttat. Åtminstone tills Isaac känner sig ännu mer fullvuxen. Hm. Tyst. Nå TVÅ fertila pojkar hade nog blivit väl mycket.

Det var väldigt roligt att få höra grabben får en egen sällskapsdam. ("Hi, I´m Candy"…. "But of course you are". Någon annan än jag som snöat in på Highlanderfilmerna?).

Skönt att Stacie, uppfödaren, och du redan från början fick en så god kontakt. Nu ska det bli spännande se när Neos ungar kommer. Vi får hålla tummarna för att det blir många tabby Flört. Eller Ocicat Classic, som de nu kallas i UK.

kattguld
0

Tänk för resten, det är ju nästan precist ett år sedan Neo och hans syskon föddes.

Jag var på Göteborgs Filmfestival, på Draken, just då, när ungarna föddes. Fick ringa Nilla i pausen mellan filmerna och få senaste uppdateringen. Minns så väl hur glad du var åt tabbyn.

Nilla
0

Tusen tack alla. Nu ska jag jaga veterinären. Har sovit länge och drömt illa. Jag ringer dig om en liten stund, Kattguld.

Quetta
0

Lycka till! Hoppas allt går bra med den fina killen nu!

kattkompaniets
0

lycka till

kalindas
0

Han är så vacker din tabby kille! Kyss

Hoppas att allt går bra med resan!

Vill ha en tabby oci!

/Elisa

Nilla
0

Ooooooooh, jag har fjärilar i magen…nu åker vi strax! Förvånad

Rithwa
0

Ett lycka till och massor med framgångar önskar jag din kille i england

Zandrinos
0

Lycklig resa Neo och hälsa EnglandKyss

Nilla
0

Uppdatering

Vi var tidiga till flygplatsen och satt en god stund i bilen och tog det lugnt. Neo fick komma ut ur transportburen och sträcka på sig lite. Han passade på att kika ut på stora vida världen utanför…

Neo i baksätet på min gamla Volvo.

"-Vad är det för stora maskiner som åker där ute, matte?"

Landvetter flygplats/Cargo. Ett plan taxar ut och lyfter.

"-Ooooooh, hjälp, håll i mig, matte…"

Neos flygbur stod redan klar på disken när vi kom in på SAS Trust Cargo. Vi skrev alla papper, klistrade fast dem på buren, betalade resan och bäddade resburen. Efter förra exporten, vet jag att vatten i skål inte fungerar och hade därför en stor isklump med, att lägga i vattenskålen. Neo bäddades ner under sin röda filt och buren stängdes och tejpades…

Vi fick besked om, att Neo skulle stå bakom disken i ca 20 minuter och sedan köras ut med bagagevagn till planet. SAS Trust tar bara ett djur per flygning och Neo var alltså enda djuret till England. De berättade, att de tidigare idag, skickat iväg en Cornish Rex till St Petersburg…då kändes det plötsligt ganska "lindrigt" med London!

Allt gick lugnt och fint. Efteråt åkte jag med "Kattguld" hem och åt middag. Fick också möjlighet, att hälsa på Isaacs helsyster Inez igen. Oj, vad hon hade vuxit!

Klockan 21.00 fick jag följande SMS:

"- Neo är här och har precis rullat ihop sig i din grå filt i vår bil. Han är tyst, men mår bra."

"- I am sooo happy, thankyou, thankyou, thankyou! He is stunning! "

Nu somnar jag gott. Jag har vårdat min gåva så länge, nu är den överlämnad och jag har gjort en annan människa väldigt glad och lycklig. Halleluja, jag klarade det!

Genom denna tråd har jag fått "skriva av mig" och bearbeta det hela. Alla har vi olika sätt, att tackla svåra saker. Att skriva är "min grej". Tack för allt stöd. (Ocicat hör ju egentligen inte hemma på vårt forum.)

Nu väntar jag spänt på morgondagens första rapport…Glad

Nilla

SacredSouls
0

Kyss Så flott. Gikk allt bra på reisen?

Nilla
0

#31 Det tar TID att skriva ett så här långt inlägg och infoga alla bilder! Nu är det klart och nu kan du läsa hur resan gick. Skrattande

kattguld
0

Känns litet konstigt se bilderna på grabben. Det var ju ändå bara några få timmar sedan. Allt var liksom stilla och lugnt. Högtidligt på något sätt. Så glad hon var Stacie; "stunning", det går inte av för hackor.

Men det är han, Neo - stunning alltså Kyss

Så roligt få se honom en gång till innan han blev engelsman. Tack för att jag fick vara med och säga adjö. Puss på dig Nilla, och på alla dina kissar.

Nattinatti, önskar "Kattguld"

Attacks
0

Du får hente tilbake et oldebarn eller noe fra Neo,og starte opp med denne fantastiske fargevarianten selv.Jeg syns faktisk classic er enda penere enn spotet oci,eller så er det bare at mønsteret på alle dem som er bilder av i tråden kommer så utrolig godt frem.Lekkert er det lellKyss

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

SacredSouls
0

Nå var det ferdig ja Glad

Så deilig at alt gikk så fint Nilla.Håper du har sovet godt i natt.

Rovardotters
0

Skönt att allt gick bra med resan och allt. Han har ett väldigt fint mönster och ser trevlig ut (även om han inte är en osh).Kyss