Siames iFokus

Siames

Etikettkattungeprat
Läst 1307 ggr
[lisme]
0

Bekmørtnans Taekwon-Do kull er født!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I går kveld ble det endelig Sallys tur til å levere kattungene sine. Hun strevde veldig med den første som lå i seteleie, men heldigvis klarte samboeren å lirke den ut. Det var en stor (for oss) gutt på 105 gram, ser ut til å være siameser variant.

Så stoppet det hele helt opp, Sally var fullstendig uinteressert i kattungen sin og hadde ingen rier. Dermed endte vi opp hos veterinæren i natt, etter 90 minutters kjøretur. Så ble det keisersnitt på Sally-lille, og ut kom det 3 flotte jenter som ser ut til å være balineserjenter. Sally er fortsatt uinteressert i kattungene sine, men flykullet på 12 uker derimot - det er hennes barn! Så nå er det babymating på høyt plan her, håper bare inderlig at Sally tar ungene til seg etterhvert!

Litt bilder av de små, og først ut er gutten som har fått navnet Bekmørtnans Dwiro. Dwiro betyr bakover, noe som stemmer veldig bra siden han kom baklengs!

Neste er (N)Bekmørtans Narani, ei lita balineserjente. Narani betyr rett

Så kommer nr 3, (N)Bekmørtnans Hana. Balineserjente. Hana betyr En

Til sist nr 4, (N)Bekmørtnans Wen. Wen betyr venstre

Foreldrene til dette kullet er S*Jijumas Leopard Sally (olh f) og IC S*Vildbackens Igor Karkaroff (sia d 21 var)

kalindas
0

grattis!Skrattande

/Elisa

MijmuPix
0

Grattis till bebisarna! Glad

Himmeltinden
0

mange gratulasjoner fra oss i nord også…nusselige er dune småtroll. …gleder meg vilt til mine nurk kommer om ikke lenge…blir så fristet atte;

SacredSouls
0

KyssKyss Grattis med nydelige små nurk.Mamma følelsen kommer nok helt sikkert snart.Har pleid å ta et halvt til ett døgn her etter keisersnitt.

Siden du har de store kattungene og det andre kullet så burde du kanskje ha Sally og de små separert fra de andre nå frem til hun tar de til seg.Da faller hun nok fortere til ro med "sine" små bebiser.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

ElisaCosmos
0

Grattulerar!!!Vad roligt med små liv!!!Lycka till!!

tuska
0

Hoppas mamma katt tar sina små till sej snart, inte så kul med matning, det måste kännas jätteoroligt.

cerwinvegas
0

Grattis till småttingarna

[lisme]
0

Tusen takk alle sammen! Dessverre går det slett ikke så bra. Vi har mistet lille Hana, hun døde kl 18 i dag. De andre tar ikke til seg maten helt og mammakatt er en fullstendig toskekatt som synes at det viktigste på jord er å vaske hælene sine.

kattkompaniets
0

Grattis till ungarna, hoppas mamman mår bra

SacredSouls
0

#8 Å så trist Gråter Hvordan går de med de andre? Du skriver at de ikke tar til seg maten helt. Om du ikke har prøvd det så kan du jo ta litt druesukker å blande ut i litt kokt vann og gi de i 1ml sprøyte. Det pleier å hjelpe veldig godt på matlysten.

Jeg har absolutt best erfaring med å gi de melk fra 1 ml sprøytene de første dagene.Det er så utrolig lett at melken kommer feil og i lungene ved andre matemåter. Dessuten får de så fint vakuum trykk på sprøyta, strekker hals og suger i sitt eget tempo.Og det gjelder ekstra om de er den litt kranglete typen også som vrir og vender på seg å nekter å svelge. Da har man jo så mye bedre kontroll ved å bruke sprøyten.

Uff det er slitsomt med håndmating. Masse lykke til.

hoffens
0

Var inte orolig, det kommer. Sally har ont och är trött efter narkosen. Doris blev snittad i oktober och hon var inte så glad för ungarna men tredje dagen börja det vända. Låt Sally och bebisarna vara för sej själva.

[lisme]
0

Vi bruker sprøyte når vi mater dem, og det er håpløst å ha Sally alene med ungene. Hun legger seg på dem, sparker dem vekk og vil som sagt bare vaske seg selv det aller meste av tiden. Det ser ikke ut som om Sally har det spesielt vondt der hun jogger rundt på gulvet bak ei mus, eller raser opp klatrestativet - hel til taket. Det er bare disse merkelige babyene hun ikke skjønner noe av.

Det kan se ut som om vi har klart å stanse vektnedgangen nå, håper inderlig det! Den store gutten som kom først og som slapp unna biltur og keisersnitt, har gått ned fra 105 gram til under 90. Men ved siste veiing har han faktisk ikke gått ned, men økt 2 gram i stedet. Satser på at dette ikke bare er noe han kommer til å tisse vekk Flört Jentene har gått ned mellom 10 og 15 gram, så nå er vi helt ferdige med å eksperimentere eller vente på at mammakatt skal se lyset. Vi klarte å snu situasjonen da vi fant ut at vi ikke giddet å dille mer med disse småhysteriske kattemødrene, så nå mater vi, Ellie får ungene til å gå på do og så ligger de sammen med Murcies kull mellom matingene. Mater oftere enn det vi ellers ville gjort, for vi vil ha dem opp i litt fart her Flört Veiing en gang i timen og noen dråper på tunga. Eller, det blir ikke bare på tunga for sprøyta har de egentlig tatt hele tiden, det er bare sutting på pupp som ikke har fungert enda. Ungene suger så ørene sitrer, så nå får de i seg mat! Det er ingen steder å få tak i druesukker i dag, så vi må bare satse på at det sukkeret som er i melka + resten av næringen skal være nok til å hjelpe dem over kneika. Jeg skal iallfall ALDRI overlate alt til katten mer, det er helt sikkert! Hadde håpet at om vi ikke grep noe særlig inn i babystell og mating, så ville Sally skjønne hva hun skulle gjøre, men prisen blir for høy. Heller da håndfóring!

SacredSouls
0

Ja det er skikkelig tungt.Men det høres jo ut som dere har fått snudd det og det er kjempebra Glad Gi en gang i timen dere og flott at de suger så godt av sprøyta .Da går de nok fort opp hele gjengen.

Sally kommer seg helt sikkert hun også og tar til seg sine små,men noen er jo slik at det tar litt lenger tid før mamma følelsen kommer.

ElisaCosmos
0

Oj vad jobbigt för er!!Det e inte alltid lätt efter ett kejsarsnitt..Iblan tar det lång tid innan de får riktiga moderskänslor..Det kan ju bero på olika saker ,att det gör mer ont på vissa än på andra,att dom i och med kejsarsnittet inte fick de hormoner som kommer under en normalförlossning..Jag har haft en hona förr som också la sig på ungarna efter kejsarsnitt,det verkar vara de lite svagare de väljer att lägga sig på..Hoppas i alla fall att det går bra för er..Jag tror du kommer att märka om du kan låta henne ligga med ungarna snart..Efter 1 vecka borde det onda ha lagt sig lite så hon kan ta hand om dem..Lycka till

[lisme]
0

Tusen takk for lykkeønskningene!

Sally fødte den første ungen sin helt normalt, så hun burde så absolutt ha fått de riktige hormonene i sving. Selv denne første ungen var hun fullstendig uinteressert i, og vi måtte ta den vekk fra henne fordi hun la seg på den, tråkket på den og så helt uforstående ut. Riene hennes stoppet etter at første ungen var født, og da var Sally helt rolig, hun vasket seg, gikk for å spise, drikke og var en tur på do. Som om ingenting hadde skjedd.

Himmeltinden
0

Uff så trist dette ble for dere.

Men jeg har opplevd noe lignede selv, med en av mine katter. Total uintressert i sine unger i 3- 4 dager. Hun la seg på dem, hun ville drepe dem og hun ville slett ikke ligge sammen med dem. Frustrerende og så jævlig slitsomt når man allerede er sliten etter lengere våking og påpassing av den fødeklare. Denne katten fødte sine barn helt normalt.

Først etter 3-4 dager gikk det et lys opp for henne . "oj, jeg er jo blitt mamma" Og ble verdens flinkeste mammapus. Så inntil det støttematet jeg småttingene som alle klarte seg bra. Prøvde å roe ned mammapus på et rom for seg selv. Holdt henne mens jeg koset og roset mammapusen, slik at småttingene fikk patte. Jobbigt….men det kan nytte…

Masse lykke til Lisme….tenker masse på dere;)

Ziamizzimo
0

Ser du sliter med det siste kullet ditt. Det er bra du håndmater litt. Men håndmating kan aldri erstatte morsmelken. Råmelken er utrolig viktig for de små. Spessielt fordi de også er tatt med keisersnitt. Den siste katta jeg hadde keisersnitt på fikk tre unger. Der ville heller ikke mor ligge stille til og begynne med, men etter hvert skjønte hun hva hun skulle gjøre. Jeg satt og dro i pattene hennes et helt døgn etter keisersnittet, Det gjorde sikkert vondt for henne stakkars. Men må man så må man. :-)Det hjalp etter sikkelig draing og stimulereing av melkekjertler. kom melken. Da lå hun stille, fordi det gjorde nok litt vont når melken sprenkte på pattene.

Det er også viktig at ungene er sammen med mor i kassen, selv om hun er urolig. Tar du ungene vekk fra henne , forlenger du den prosessen det tar for henne og få morsfølelsen i gang. Slitsomt er det. Men man har vel egentlig ikke så mye valg, når man har små hjelpsløse kattunger og en lett forvirret kattemor i huset,:-)

hoffens
0

Lisme

Sitt och klappa henne och prata med henne och mata var annan timme på natten. Det tar några dagar innan di rinner till och försök sen att få dom till att dia.

Attacks
0

Jeg har opplevd et keisernitt selv.Heldigvis kom morsfølelsen lenge før narkosen slapp taket. Men Sally må ha det veldig vondt nå,fikk du smertestillende? Jeg fikk både det og antibotika med hjem. Antibiotikaen for en uke,og smertestillende skulle gies etter behov. Etter et par dager så merket jeg at smerten begynte å gå lengre mellom hver gang. Min katt fikk metacam.

Mine fikk tillegg når jeg var hjemme,måtte på jobb noen timer visse dager av min jobb turnus.I de timene tuttet bebisen alt dem kunne på mamman,og fikk drikke alt dem orket i sprøyte av meg hver 2. time ellers døgnet rundt. Jeg har jo noen arbeidsdager som gjerne går 9-10 timer før jeg kommer meg hjem igjen.

Melken på min mammapus slapp faktisk ikke ned før det var gått et par uker,enda vi prøvde å sette oxytocin også. Så det er veldig viktig å støttemate også,om dem er helt skåltomme i melkekjertlene. Har bebisene litt mat i magen,så har dem enda bedre energi til å kjempe.

Håper Sally får morsfølelsen,for etter det så går det meste så mye bedre.

Alle mine keiserbarn levde opp og tok ikke noe skade av ingen morsmelk de 2 første leveukene.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

Ziamizzimo
0

Metacam Skal ikke gies til diegivende katter. Er det jeg har fått høre fra min veterinær. Det hemmer melkeproduksjonen!

Attacks
0

#20 Det er vel bedre at mamman har mindre smerter,så melken kan komme raskere av seg selv?Flört

Min katt fikk dette de 3 første dagene etter snittet,og behøvde ikke mer smertestillende etter dette. Ingen keisernitt erfaringer trenger å være like,men jeg syns alle katter som har vært gjennom en større operasjon skal få muligheten til å få dempet smertene sine om det er mulig. Jeg fikk med meg metacam fordi det var det eneste den klinikken jeg brukte hadde.Men der finnes utallig annet smertestillende også å få tak på,om den klinikk/dyrlege man bruker har det inne/ev importerer det fra utlandet.

Skulle jeg oppleve keisersnitt igjen i fremtiden,så kommer jeg til å spørre etter smertestillende om ikke dyrlegen kommer meg i forkjøpet. Jeg lar ikke mine katter ha det mer vondt "enn nødvendig" om det kan unngås. Det skader ikke bebisene,og melken kom jo til slutt likevelGlad

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

[lisme]
0

Sally fikk selvfølgelig både smertestillende og antibiotika, den sistnevnte i var form av en sprøyte som varer i 14 dager. Veldig greit. Vi har selvfølgelig tenkt på om Sally kan ha smerter, det hender jo at vi er litt sånn flekkvis smart sånn at vi kan tenke oss at en katt som er operert kan ha det vondt, Veena - selv om vi er ferske og ikke kan noe som helst.

Jeg er klar over Bente at råmelken er veldig viktig, men vi kan ikke trylle dessverre. Hadde vi hatt mer å gi noen av oss voksne, ville vi gjort det. Nå gjelder det å minimere belastningen på mine to tenåringsbarn og å holde kattungene i live. Vi har dessverre ikke energi til å gi mer enn det vi har gjort.

Det er fryktelig synd at influensaen valgte å sende begge oss voksne i bakken akkurat nå når vi trenger kreftene våre aller mest, men man kan ikke styre influen dessverre. Vi er bare nødt til å gjøre det beste ut av det, og vi orker ikke å bruke energi på å tvinge Sally til å godta ungene sine. Hva er gevinsten? At Sally skal få lov til å oppleve det en gang? Gevinsten så langt er en død kattunge, og den synes vi er høy nok. 

Ikke for å sutre, men vi har litt annet å styre med, jeg burde vært på sykehuset men kranglet meg hjem. Beina mine virker ikke så jeg må ha hjelp til absolutt alt, jeg kan ikke gå over gulvet alene uten å falle, jeg kan ikke komme meg opp av en eneste stol uten hjelp, jeg kan ikke kle på meg eller dusje uten hjelp. Fredag var jeg så dårlig at jeg ikke klarte å kjøre for å hente ungene mine på bussen. Heldigvis har vi en super nabo som kjørte de 6 milene (en vei) for å plukke dem opp. Ting er litt vanskelige nå, og vi må bare holde ut. Vi klarer å mate de små, og det får vi bare være fornøyde med

Attacks
0

Dumt når jeg bare ville fortelle om vår erfaring,at det misforståes.Mente det ikke som noe "angrep"Glad

God bedring til dem på både 2 og 4 ben som måtte trenge det,så håper jeg det går litt mer på skinner når alle har fått mere krefter tilbake.

SacredSouls
0

#22 Uffda det hørtes fælt ut. God bedring til dere alle.

Det kan såklart være at Sally ikke helt er den "fødte" mor men det kan også være hun sliter litt etter keisersnittet selvom hun fødte den første selv.

Det lønner seg å prøve å kose med henne,holde henne forsiktig eller distrahere henne slik at en kattunge kan prøve å sutte litt.Smør baken til den lille med det beste hun vet så hun ikke klarer motstå lysten til å vaske litt.Det er slitsomt å prøve igjen og igjen, men når det endelig fungerer..wow så deilig det er.

Jeg vet det er fullstendig utmattende de første dagene når mammakatt ikke vil og alt bare er kaos,men jo lenger du har de vekk fra henne jo større er risken for at hun ikke vil ta de til seg i det heletatt og dere sitter der og må håndmate flere uker.

Men jeg forstår jo at det er ekstra vanskelig nå når dere er syke og føles sikkert ekstra tungt å skulle prøve å få henne til å godta de. Men hver gang du har ork så prøv iallefall å legg de til henne for om det fungerer så føles alt så mye bedre etterpå.

Lykke til Glad

Et ps til råmelk: De av mine som ikke har fått morsmelk og råmelk har klart seg helt fint de også.

Råmelken som produseres de første 24 timene inneholder antistoffene fra mamman som tas opp av kattungens tarm og går ut i kattens blodomløp.Absorberering av antistoffer fra tarmen synker etter 8 timer og er helt borte etter 48-72 timer.Etter det så går ikke antistoffene ut i blodet lenger men havner istedet i kattungens slimhinner på øyne,nese og i mage tarm kanalen.

ElisaCosmos
0

Hej hopp håller tummarna för er..Det finns ju fortfarande hopp om att det ska bli di:)Min hona som vi fick snitta förr blev ju kastrerad i samband med snittet..Hon upplevde förlossningen som en chock o jag vet inte om det var kastreringen eller choken som gjorde att hon bara fick mjölk i en tutte..Till slut ville hon vara med ungarna i alla fall efter att ha legat ihjäl en..Så hon hade 2 kvar varav en klarade sig helt på den fungerande tutten o den andra fick vi mata:)Hon såg heller inte ut att förstå att hon legat på ungen..Men han var svag innan..Hoppas verkligen att det går bra för er..!!!

[lisme]
0

kl 14 i dag sa lille Dwiro takk for seg. 2 ukers intens jobbing med den lille kom til en slutt. Stakkars de 3 der hjemme!

kalindas
0

Så tråkigt..Gråter

/Elisa

Rithwa
0

så jättetråkigt tänker på er

MalinL
0

Tänker också på er!

Himmeltinden
0

Virkelig trist, vit at jeg tenker på dere..

[lisme]
0

Tusen takk! Jeg skal formidle hilsnene deres videre til de 3 hjemme som har jobbet og jobbet med de små. De er ganske lei seg nå, alle 3. Tøffe tak!

ramithi
0

Hei. Lisbeth husk på det jeg sa til deg på telefonen da vi snakket i kveld. Lykke til både til deg og til alle dem hjemme hos deg.

Labolinas
0

Usch vad tråkigt. Dock känner jag igen din honas beetende, då min hona också var "vilse" efter att de hade gjort kejsarsnitt på henne, det viktigaste för henne då var att tvätta sig riktigt ren hon tvättade sig så mycket så att pälsen försvann på undersidan av svansen. De första dagarna var hon rätt så förvirrad och visste inte riktigt hur hon skulle göra när kattungarna pep och när de försökte dia så flyttade hon sig så de tappade greppet, då jag redan hade börjat stödmata dem dirket efter kejsarsnittet så var det bara att fortsätta och efter en tid så började mamman lugna ner sig och förstå hur hon skulle hantera kattungarna dock kan hon fortfarande bli lite förvirrad och inte veta riktig hur hon skall göra med dem men detta här med kattungar är ju helt nytt för henne så det är inte så konstigt att hon blir orolig då allt är första gången för henne och nu är ju kattungarna 5 veckor och springer runt i sovrummet vilket gör att hon inte kan ha full koll på dem hela tiden.

Håller tummarna att din hona lugnar ner sig.

Nilla
0

Håller tummarna för er och ungarna. Vilken otrolig otur ni haft och så sorgligt med de små. Gråter

Styrkeklem fra Nilla

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

[lisme]
0

Tusen takk igjen! Sally, mamman til kullet er helt ute av babystell osv. Det er Murcielago, mamman til James Bond kullet som tar seg av de små. Dette har ikke vært noe gøy i det hele tatt, men situasjonen vår tatt i betraktning skal vi nok være lykkelige for de små vi har

SacredSouls
0

Gråter Uff så trist det var Lisbeth.Stakkars de hjemme.Krysser fingrene for at alt går litt lettere nå snart.

God bedring til deg.