Smoke hos OSH
Jag är ju själv medlem i IDP och undrar nu då jag har fått en förfrågan om kattungarna. Även om ungarna blir eller är smoke skulle de kunna ställas ut påp sverkas utställningar. Jag har sagt att jag inte trodde det och måste ju kolla då jag inte är helt säker.
aha, tackar.
Det är inga som helst problem att ställa smoke-orientaler. Jag har en svartsmoke själv. 
Låter bra. #3 Har du ställt ut i IDP eller SVERAK.? Vet inte vad som anses om smoke OSH.
Jag har ställt honom i SVERAK, endast.
Han är PREMIER och har en NOM, har alltid blivit kallad till NOM :)
Han får också beröm för sin smoke då han är väldigt svart, hans smoke har utvecklats vid varje fällning. Hans bror är svartsilverspotted och har blivit BIS. Silver/smoke är inget problem i SVERAK, det enda är att du får restriktion att du bara får para med oriental, och inte siames.
Får du en maskad avkomma efter två OSH, så kan du fortfarande få den avelsgodkänd i SVERAK, och får då bara para den med oriental.
Min Nemesis

Om du vill får du maila mig för mer info och bilder på honom från olika åldrar för att se hur smoke utvecklas.
jenny.frolen@hotmail.com
1000-tack. Frågar för ungarna vi har nu kan ev. vara smoke då deras far är smoke. Då jag har fått förfrågan om kattungeköpare som kan skulle vilja ställa ut.
Har haft maskade avkommor efter smoke, de som reggas utan silver behöver inte avelsgodkännas och får paras med siames.
Det här är en väldigt praktisk sida!
visa gärna några fler bilder i tråden om det går.
Följ mitt katteri på honungskattens.blogspot.com.
Jag har en svartsilverspottad hona, mamman till mina kattungar hon har blivit nominerad ett par gånger samt blivit BIS två gånger och hon är bara utställd på SVERAK utställningar. Jag är ansluten till sverak och har parat min svartsilverspottade hona med en siameshane och har två oriental honor efter dem, dessa kommmer att få en vanlig stamtavla oavsätt de är silver eller ej dock så gäller reglerna om att inte para med siames om någon av dem är silver. Att jag kunnde para min silverhona med en siames är för att jag ansökte om tillstånd för detta hos Sverak.

Hur ser man om siamesen är silver - syns det i masken ?
Det kan gå att se på vissa färger, men tex en lila, eller lilatabby lär vara nästintill omöjlig att se på. Valde själv att i slutänden regga mina två siameser efter silverförälder som maskade med silver för då kunde jag sätta avelsförbud. Iom avelsförbudet så riskerar jag inte att föra vidare två katter i siamesavlen som möjligen skulle kunna vara silver men som jag missat. Jag tog helt enkelt det säkra före det osäkra…
Trodde att de maskade katterna efter en silverförälder alltid var tvugna att avelsgodkännas i Sverak? Även om man är 100% säker att de inte är silver.
Min Odin fick en K stamtavla för att han hade silver i sista generationen och han är IDP katt och absolut inte silver.
Kommer om det går sätta alla maskade avkommor efter Skatan som silverSIA innan jag är 100% säker att de inte är silver. Vill helst att de ungarna antingen säljs som sällskap eller går i Orientalavel.
/Elisa
Det trodde jag med och jag blev superförvånad när jag fick tillbaka mina stamtavlor utan någon som helst notering. Visst vore det bra om dessa skulle avelsgodkännas först så att inga misstag sker.
Sätter hellre avelsförbud på dem än låter dem gå vidare i orientalaveln, eftersom de även inom oriental kommer fortsätta föra sia-anlaget vidare och då blir följden ännu fler maskade silverkatter så länge man inte gör som Labolinas och använder homozygota orientaler.
Man blir ibland lite förundrad av dessa regler. Tex. kan jag inte förstå varför maskat utfall efter FW inte får gå tillbaka i Siamesaveln när maskat utan vitt efter vitfläcksförälder får gå vidare (med not.) samt maskat efter silverförälder. Inte konstigt att de är så få som håller på med FW idag.
Ställde denna fråga till Sverak en gång och fick svaret: Därför att ingen har motionerat om det
Tycker också det är fel att en maskad avkomma efter FW inte får få vidare i Sverak. Speciellt när avkommor med silver eller bicolour får den chansen.
Ni får helt enkelt skicka in en motion och hoppas att den går igenom.
Det där med motioner och regler kan nog riskera att bli mer byrokrati pga att Sverak/Fife är så stort.
Då är det skönt med IDP, där även den lilla enskilda medlemmen kan göra sin röst hörd på ett helt annat sätt.
På tal om vita katter så hade vi en motion 2008 ang. att vit blåögd oriental och vit oddeye oriental ska bli godkännda som färg.
Stamboksförarna har jag för mig var 3 mot 1 för denna motion. Men själva Idp-rådet sa nej.
Denna motion kom från en medlem i en av föreningarna och gick direkt upp till högsta instans. Tycker det är ganska kul att man faktiskt kan bli hörd på ett annat vi.
Nu har jag vimsat låååååångt bort från smokekatter…*sorry*
/Elisa
Det lustiga är att denna regel är ett "nationellt" tillägg hos Sverak.
Har ingen aning om hur länge denna regel har funnit eller hur/varför den togs fram.
Kan jag använda en FW på mina osh:er? Eller med en SIA?
Det beror lite på vilken IDP-klubb du är medlem i. I SNRF får du parar FW med OSH, då det redan finns en medlem som gör detta.
Tror det även är godkänt i FHK där jag är medlem. Kustkatten tror jag också man får, om det inte ändrats nyligen.
Svenska Siamessällskapet är helt emot det och är i mycket även hårdare än Sverak är på detta.
Vad man ska tänka på om man parar FW med OSH är att det finns en viss risk att de vita avkommorna blir döva. Du kan även få vit oddeye och vit blåögd vilka inte är en godkänd färg. Vit grönögd är godkännd.
De ev. vita blåögda avkommorna bör man även DNA testa så man vet om katten är maskad eller inte. Är den maskad är det en FW och är då godkänd. Om den inte är maskad utan bara vit blåögd, bör den inte gå i avel.
Det är väldigt viktigt att (även ett krav) hörseltesta dessa vita katter i en sådan kombination.
/Elisa
Ok, det verkar inte så lyckat då