Siames iFokus

Siames

Etikettkattprat
Läst 1750 ggr
kattguld
0

En orientalisk despot!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Rubriken till trots, det här blir en kärleksförklaring till Hoffens Inez, som flyttade hem till oss en dag sent i november.

För hon har vänt upp och ner på vårt hushåll. Två- och fyrbeningar, vi är alla blint förälskade i hennes nyfikna långa nos och bräkande stämma.

Maken konstaterade torrt häromdan, att när våra ocicatungar var färdiga att lämna hemmet hade de lärt sig - ja nästan i alla fall - att man inte fick gå upp på bordet och förse sig. Men hur säger man "nej, fy" till Inez? Hon får ta sig friheter, jag kan bara skylla på att hon är så charmig att vi tävlar om att skämma bort henne. Maken gör det också. En blick ur de där gröna ögonen och man är såld… Och så slinker ännu en bit ost ner i det där glupska gapet.

Hon har fått många smeknamn. Inez Extra Allt, till exempel. För det är extra allt av allting. Ingen annan katt leker så intensivt, pratar så mycket, slåss utan att vika en tum, spinner så högt som Inez.

Hon går utomordentligt bra ihop med de tre ocicaterna. De skämmer bort henne, de med. Vår hona Cayenne adopterade henne ganska omgående. Tyckte jag hörde begynnande löprop från Caya; så kom jag på svaret. Hon gick och lockade på "sin", unge, Inez. Troja och Inez leker ohämmat. Mithril, kastrathanen, går bara runt och myser, till och med när Inez leker att hon är ett lejon och han en gammal slaktfärdig buffel.

Igår kväll tog jag ett bad. Hela tiden stack Inez lilla ansikte upp över badkarskanten och hon pratade oavbrutet. Jag var litet ängslig att hon skulle hoppa i.

Men kanske hade det inte gjort något; jag gillar rejält varmt vatten och Inez verkar inte kunna få nog av värme. Vi har ett sådant där flyttbart oljefyllt element. En av Inez specialare - ingen av de andra katterna gör så - är att ställa sig på bakbenen, trycka magen hårt mot det hela elementet och sedan stå så tills hon blivit nöjd. Det elementet är verkligen hett.

kattguld
0

Och en till med Inez i lektagen… (vi har en liten leksak som är ett par hårt rullade pappbitar längst ute på en ståltråd, den rör sig som en insekt är är helt OEMOTSTÅNDLIG tycker katterna)

kattguld
0

Radarparet…

kattguld
0

ännu en bild, tillsammans med fostermamma Cayenne.

kattguld
0

en med Mithril och Inez

Ninja
0

Fina bilder, Inez är verkligen vacker! Och hon låter som en riktig personlighet. Kyss

kalindas
0

Inez är jättevacker! Kyss
Blev aldrig av att jag såg henne i verkligheten. Men verkar vara en riktig personlighet.Glad

/Elisa

SacredSouls
0

Kyss Så koselige og fine bilder.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Rovardotters
0

Hon låter som en riktig oriental, grattis till nytillskottet!Kyss

hoffens
0

Jag har läst och tårarna kom, min lilla docka har blivit stor. Du skriver så bra, så det är roligt att läsa. Pussa henne från mej och säg till henne, att jag glömmer henne aldrig.

EvelynKatt
0

Hon låter verkligen som en oriental! Extra allt! Jättefin är hon!

Zandrinos
0

Skönt att det går så bra i nya hemmet!!!

Quetta
0

Hon är jättefin! Roligt att det fungerar så bra!

SergeantHanna
0

Nämen syrran! Å va hon är fin. Hon är så himla söt, min mamma hade nog kunnat smyga med sig henne hem i fickan när vi var där och skulle hämta hem brorsan. Hihi, det där bräkandet ja, det är något alldeles speciellt. Det finns alltid något att säga om allt, oavsett om man är nöjd eller missnöjd, hungrig eller mätt, pigg eller sömnig. Det är ett evigt pratande.

Pascal började snackade något alldeles väldigt (antagligen handlade det då om att han tyckte det var för dåligt med både mat och uppmärksamhet) när jag pratade i telefon med en av mina bästa kompisar häromdagen. Hon sa "Om jag inte hade träffat katten och visste att han låter så när han pratar så hade jag nog trott att han satt fast någonstans när han låter så där".  Hihi.

kattguld
0

Inez hälsar och tackar för alla vänliga kommentarer Glad

#9: Pussar Inez gör jag hela tiden. Och jag kan inte tacka dig nog för att vi fick adoptera henne.

#13: Hejsan! När får ni hem Pascals kompis?

Just nu är Inez på upptäcksfärd; källaren. Först när hon kom hit höll jag stängt där, tyckte att det räckte med att hon fick upptäcka resten av huset. Det finns mycket spännande där nere, säger Inez: ibland tittar hon upp hit igen och kollar läget. Snackar hela tiden, och berättar om vad hon hittat därnere Skrattande

Hon har ännu inte upptäckt eller jag visat henne kattluckan ut till katternas rastgård; det är i alla fall mest Mithril som går ut när det är kallt. Men till våren…

Bokskogens
0

Va härligt att det funkar så fint hemma!
Underbara bilder! Är så glad för eran skull att ni tog beslutet att bli ägda av en långnäsa! Kyss

kattguld
0

#15: Ja, ägda av en långnäsa är helt korrekt uttryckt! Skrattande Du ska veta att det är ditt "fel" ocksåFlört. Det började ju litet redan då, när jag träffade dig, din Briza och Pyttan på och på väg till utställningar. Och hörde dig prata så kärleksfullt dina långnäsor. Sedan blev det värre och värre; jag blir först bekant och sedan vän med Nilla när hon behöver låna hane åt sin ocicat Zelda. Och så träffar man även hennes siameser, i hemmiljö. Och så till slut, när hon tycker man är mogen för en kupp, visar Nilla nytagna kattungebilder och lockar med en till Hoffens, "bara för att titta på ungarna"…..Oskyldig

En orientalisk konspiration är det, varken mer eller mindre!

Nä, skämt åtsido, de här veckorna med Inez har också fått mig fullt övertygad om att jag ALLTID kommer ha MINST en Kategori IV katt i mitt hem. Det är helt underbart!

tuska
0

Här ska ALLTID finnas en Oci ,  resten blir  SIA / oriental. Dom är väl lite olika i sättet men ändå passar dom varandra.

Min Oci får inte ligga i deras" hög"  Han blir lite mobbad av de där  långnäsorna.  men han är ju en bortskämd mattekatt så han behöver inte gossa i de där gänget, han har ju mej.

Vi älskar varandra oerhört mycket jag och min Oci-PisseNisse

SergeantHanna
0

#14  Jag som pluggar har ju en alldeles utmärkt sportlovsvecka som börjar 16/2 - det är ju guldläge att hämta sin lilltjej då! Då har hon blivit 13 veckor.

Jag hade ju tänkt att hon skulle heta Elise, eller något annat oskyldigt och gulligt, men jag får allt komma på något maffigare, för det är en rejäl tjej vi ska hämta hem, störst i kullen.
Biffan kanske Tungan ute

kattguld
0

#17: Lustigt nog har det blivit mera av "katthögar" hemma, sedan Inez flyttade in. Hoppas det fortsätter så även när hon är äldre.

#18: Näääeeeej inte Biffan! Skrattande Snälla Hanna, bara inte Biffan!

Var hon blåmaskad, eller var det lila hon är, tjejen? Gör en tråd och be om namnförslag, vetja? Annars tycker jag själv Pascal och Elise låter fint ihop…

SergeantHanna
0

#19: Hihi, du behöver inte vara orolig, jag lovar högtidligen att hon inte ska heta Biffan Skrikandes

Jomen visst låter det väldigt fint, Pascal och Elise. Mjukt och fint att säga är det också.

Elodie, Elvira, och Mischa var också med som namnförslag från början. Hmm.

Mamma har två stora hundar och två små, och den största - en leonbergerblandis - heter Lillan Skrattande. Så visst kan man heta något snuttigt även om man är stor tjej.

Vi ska på titt på söndag, så ifall det inte dyker upp ett bra namn i skallen så får jag allt starta en tråd och få lite hjälp.