VILKEN ÅLDER
Jag hör ofta att det är lättare att "se" hur en katt ska bli när den är mycket ung-ni som är vana uppfödare- vid vilken ålder är det lättast att avgöra?(om det nu stämmer?)
Har hört att man kan gissa sig till det då de precis är nyfödda. Men personligen skulle jag aldrig våga lova att kattungen blir av utställningskvalitet. En del kan ändra sig i utseende till de är över 2år.
/Elisa
Jag tycker det är så olika. Har sett kattungar som ser väldigt lovande ut vid 3 veckors ålder och när de är 12-14 veckor så ser de inte lika lovande sedan kan man se katttungar som är i samma ålder som ser helt "ok" ut som växer upp och blir riktigt snygga, något som man oftast ser är att katterna växer ur sig när de börjar bli vuxna, finns många kattungar som är jättesnygga och går jätte bra på utställningar som sedan inte alls går lika bra som vuxna samt tvärt om, går ok som ungdjur/junior på utställningar för att sedan gå jättebra som vuxna. För min så spelar det ingen roll då det viktigaste för mig är att man har en trevlig katt.

Man kan aldrig se 100% hur den blir som vuxen redan när den är liten. Det är också olika i olika linjer när det är bäst att titta på dem. Något som dock brukar kvarstå det är ögonformen, öronens form (till viss del) och öronsättningen i kombination med toppen (ger en indikation om bredden på skallen). Men inte öronstorleken, kroppstorleken och alla proportioner som har med storlek att göra. En kattunge med stora tassar brukar man säga att man tror blir en stor katt men det behöver inte bli så.
Jag brukar titta när de är nyfödda och i treveckors åldern, sen varierar det hela tiden tills de är över 1,5 år ungefär.
Honor som ser ut som hanar när de är nyfödda (alltså i huvudet) blir härligt grymma och snygga, tycker jag.
tackar för svaren -och självklart så vill jag ha en katt unge som är frisk och social-MEN det gör ju inget om den är snygg åxå
och följd fråga..vad är skillnaden på en hanes huvud och en honas?

Hanarna brukar se mycket grymmare ut när de är nyfödda. Om du tar upp en nyfödd och bara tittar på huvudet och funderar över kön och tänker att det måste vara en hane men så råkar det vara en hona, ja då är det rätt hona utifrån mitt perspektiv. Men, det är olika i olika linjer som sagt, det finns inga generella riktlinjer. Hanarna bör se mycket grymma ut, ungefär som ja, jag vet inte vad, då blir de snygga. Tycker jag, men kanske inte du. Jag vill mer ha en snygg grundtyp än stora öron. Öronen ska sitta mycket lågt och toppen ska vara hög.
ok….och vilken fiiiin liten en du har

Nu är ju Zilla avlad innan den extrema jakten på ballongöron men hennes grundform håller gott och väl i dagsläget, tycker jag. Hon ger fina ungar med olika hanar.
Ja, nu får du fundera lite själv och kolla runt på ungar, följ dem och se hur de blir som vuxna, det är väldigt spännande. Att avla är inte lätt och det går inte att få fram den helt perfekta katten

Här kommer bilden jag egentligen skulle visa dig, det är på hela kullen, längst till vänster är brorsan Zorro, sen kommer syrran Zara och till höger är Zilla. (Tyvärr med samma usla kamera). De såg väldigt grymma ut när de var nyfödda men Zara var sötast, Zorro grymmast och Zilla mitt emellan. På denna bilden spärrar han upp ögonen lite, det var en väldigt spännande fotostund då de var ute i vardagsrummet och visades upp för ägaren till pappan.
Tack så väldans mycket för ditt svar…hon är ff snygg som tusan…och det där UTTRYCKET!!!jag älskar det…faller direkt för grym looken..tack igen ;)))
Zilla har ju en helhetsmässig typ som syns redan vid 13-veckors ålder tycker jag, en typ som håller och fortfarande står sig mot ballongöron också 

#12 och #13 Tack för det.
Jag hade väldig tur som fick henne, särskilt med tanke på vad som hände hennes mor när hon kejsarsnittades på Strömsholm. Modern dog av ett fel de gjorde när hon fick narkos och Zilla och hennes syskon är handmatade från början, jag hade inte ens en annan vuxen katt som tvättade dem. Men jag hade en väldig tur i oturen som fick Zilla.
Zilla er en veldig vakker katt.
Jeg syns også periodene rundt nyfødt,3 uker og ca 6-8 uker er en grei tid å kunne se hva som kan være potensiale for type. Men så kommer det jo an på linjene også.Noen utvikler seg raskt og stopper opp,noen trenger mere tid og får et bedre slutt resultat. Så handler det jo i tillegg om smak og behag.
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

#11 Jag tycker Zilla är den grymmaste av de tre på den bilden. Supercool katt verkligen! Apropå standard och utställning, så hoppas jag verkligen att Zilla fortfarande anses ha BIS-kvalitet, annars måste väl standarden skrivas om?

#16 Hon blev BiS när hon var liten och ställdes ut och flera av hennes ungar som har ställts ut (och som liknar henne) i nutid har också blivit BIS om de inte har mött en med ballongöron för då spelar ingenting annat någon roll. Stora öron = BIS. Det börjar bli lite ensidigt men det är något som domarna driver, alla kat IV ska ha stora öron till vilket pris som helst. Det kan vara väldigt fint med stora öron om de harmonierar men i vissa fall ser det enbart groteskt ut om inte det grymma uttrycket finns där också. Men min gissning är att de snart börjar fokusera på något annat, vi får väl se.
Jag håller med..elefant öron är inte snyggt-men som sagt (ovan)..om det harmonierar så är det ok….
#17 Jag kan hålla med dig om att oftast så blir de katter med stora öron BIS men det är inte så att det alltid är så, min hane har inte STORA öron dock sitter de på rätt ställe samt att han har många fina kvalitér och han har slagit katter som har STORA öron men de saknar dock de kvalitér som min hane har så det är inte så att de som har störst öron vinner automatiskt utan även de katter med mindre öron har också en chans och kan gå väldigt bra på utställning så som min hane har gjort. Det viktigaste av allt när man har en hane är att han ger friska och sunda avkommor och inte att han har stora öron för dem har man ingen nytta av när man håller på med avel och oftast är det ju så att det är inte de "snyggaste" katterna som får snygga kattungarna utan snarare är det de katter som inte kanske ser något speciellt ut som får de fina katterna ( du förstår säkert vad jag menar). Personligen så tycker jag att man hör allt som oftast att de katter som är super extrema är även de katter som har svårt för att få några avkommor och många honor som ställs ut ofta kan få svårt att bli dräktiga eller att friska sunda kattungar där av att jag inte ställer ut mina honor så ofta när de har blivit könsmogna

#19 Ja, det låter ju lovande att de tittar på annat också, så var det inte för något år sedan. Då spelade ögonfärg, kroppsform mm ingen som helst roll bara de hade stora öron. Instämmer i resten.

Jag tycker att min hane som är snart 11 månader, har ändrats väldigt mycket de sista 1-2 månaderna. Han har breddat huvudet och fått en helt annan blick/look. (Den kommer han ju säkert inte visa på någon utställning, men….)
Så han är faktiskt finare än jag trodde att han skulle bli, det ska bli jättekul att ställa ut honom om drygt en månad.
#7 Zilla är jättefin!