Nyårsbad!
Fick ett litet infall idag att bada mina katter inför nya året, länge sen sist för Maja och Moa eftersom de inte ställts ut på ca 1år. Molly har klarat sig undan pgav sin låga ålder, men någon gång måste ju bli den första även för henne. Maja och Moa gick jättebra, det blir bara bättre och bättre för varje gång. Men sen var det dags för Molly, stora protester och hon lät inte vackert
och såg inte så snäll ut heller, riktigt förbannad faktiskt, men hon var inte arg på mig och inga blessyrer uppkom, tack och lov. Bara hoppas att hon så sakteliga vänjer sig hon med att bada när hon fått mer erfarenhet och märker att det inte är så farligt.
Men sen till ett litet tips till er som brukar bada era katter: Införskaffade en smart torkduk tidigare idag på djuraffären, PLUTO-duken heter den, håller verkligen vad den lovar, att slippa alla dessa dyngsura frottehanddukar. Den sög upp väldigt mycket av det våta i pälsen, och när jag sen skulle eftertorka med frotte (det sista som jag trodde) så var fortfarande samma handduk knappt fuktig efter 3st katter
. Sen får tjejerna ta hand om sluttorkning och finputsning själva, givetvis på en värmefilt, bortskämda som de är

Jag badar faktiskt aldrig katterna, tycker att dom är rena och fina ändå. Dom har ju så kort päls.
Pluto-duken kan jag tänka mig att testa på hunden, där går åt många handdukar. Hunden badar jag max två gånger per år, eller om hon rullat sig i nåt ……
Hur gör ni andra, badar ni era katter?

Under en period efter att Öya bajsat på lådan så kom hon ofta ut med bajs på tassarna så då fick jag bada henne. Det var inte särskilt uppskattat men hon var ändå snäll och verkade "förstå" att det var för hennes eget bästa. Bytte kattsand och nu är hon alltid ren och fin så hon tyckte nog inte om den gamla sanden.
Behöver man verkligen bada dessa korthåriga Siameser och Orientaler inför utställningar? Och en annan fråga, kammar ni era katter trots den korta pälsen?

#1 Du har helt rätt i att katterna är rena och fina ändå, sköter det så bra själva.
Det är egentligen bara pgav utställning jag brukar badar dem, Maja har nästan samma pälskvalitet före och efter bad, Moa får lite mer mjukare struktur på pälsen, lika svarta är de båda efter som innan dock, trots svartschampoo
. Molly vet jag ännu inte hur det blev, det var mer ett test och träning för hennes del. Hör domare som ger nedslag på sträv pälskvalitet inom SVERAK och ger tipset "borde få ett bad", så varför inte göra det mesta och bäst man kan av sina katter innan dessa skönhetstävlingar utan att fuska
Tror att PLUTO-duken skulle passa din Labbe perfekt, men butiken hade torkduk till som var ännu bättre (i en hundtrimmares ögon), det var lite avkylning i den för svettiga hundar tom, lite för mycket för mig, men jag kan ta reda på vad den heter åt dig om du vill? Har aldrig haft så torra katter så fort=de behöver inte jobba så länge själva heller för att bli riktigt torra, sover gott just nu alla tre.

#3 Hade en kattdomare sagt till mig, att jag måste bada orientalerna, så hade jag trott att han/hon fått solsting!!
En, som däremot har hård och sträv päls, är hunden. Jag vet att din mamma är en labbe-vän, så hon har säkert blandat in labbe-blod i dina orientaler
. Därför är dina katter väldigt snälla och gosiga
Du behöver inte kolla upp vad torkduken heter, ska snart handla kattmat, så då kan jag fråga dom.
Lycka till med badandet

Vi badade vår lilla fis imorse också, så symfonin som hör badet till ljöd även i vårt badrum…
Han busar ju så gärna mitt i maten, varför göra en sak i taget när man kan göra allt på en gång? Både äta och busa med någon leksak samtidigt, det är ju det bästa. Så både han och leksakerna behöver badas emellanåt.
Så idag var badupplevelse nummer två, sprattlade inte lika mycket som förra gången, men vrålar missnöjt förstås. Han fick faktiskt pröva att bli hårtorkstorkad idag på lägsta värmen, och det gick (till min förvåning) väldigt bra! Han blev extra fluffig och härlig av hårtorken.
Jag har badat katter så det räcker för hela livet. Har ju hållt på med perser och exotic sedan 1984 och där MÅSTE man bada inför utställning och det räcker ju inte med en gång. Är evigt tacksam att mina ögon öppnades för denna ras så att jag slipper alla bad inför utställningar. Har slutat ställa ut min exoter nu eftersom jag blivit så lat och bortskämd.
Nån gång händer det att jag tycker pälsen delar sig på siameserna och då blir det bad, annars brukar jag pudra dem lite inför utställning (är väl perser-skadad som tycker barnpuder luktar gott
).
Plutoduken är välkänd i perserkretsar. Man klarar sig knappt utan den. Rekomenderar den absolut, fast måste också säga att de betydligt billigare kopiorna man kan köpa på marknader är nästan lika bra.
Jag badar mina orientaler. Inför show badar jag alltid, och jag har inga problem med att bada någon av dem. Tänk på att ha en matta eller halkmatta i duschen/badkaret och lite varmare vatten än man brukar ha själv, så går det superfint. Jag tycker det är skitviktigt att det går att hantera och bada mina katter, för rätt var det är så hamnar man i en situation då man måste bada katten och då är det bättre om den inte blir mer stressad än vanligt vid ett bad. (som när svärmors siames ramlade ner i ett oljefat, eller en katt får skabb av en hund, eller ringorm, you name it)…
Så ja. Jag badar mina katter inför show, för det blir bra träning inför det riktiga livet för dem. Dessutom är det show, och då vill jag att både jag och katterna ska känna det på oss.
Mina gamla katter badade jag alltid innan utställning. Speciellt Spokie med sin vita päls. Glänste så fint då…
/Elisa
Jeg bader også mine katter noen dager før show,og om ev fertile hannkatter skulle slite med halefett sånn ellers. Har ingen problemer med å bade dem.Noen klager og synger ut,men ingen som spreller og vil raskest mulig ut av badekar eller dusj. Så klart ikke sikkert at man må,men jeg syns det er deilig med en gullende ren katt når en skal på utstilling,dessuten lukter dem ekstra godt.
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/
Jag badade Opus innan utställningen i Norge, för det var ju så lång resa och då gäller det ju att se extra fin ut så att man slipper göra om den. Jag brukar ha mina katter lösa i duschkabinen (som är stängt) och så är jag själv i den också, avklädd på benen och fötterna. Sen ser jag till att ha vatten som är varmt (provar på mig själv) och så duschar jag med mjuk stråle, schamponerar och sköljer. Jag håller aldrig fast katten, utan låter den gå undan och börjar om, tålamod är en dygd. Men på det sättet känner den sig kanske mindre påtvingad det otrevliga. (att sen katterna går balansgång på badkarskanten och riskerar att drulla i när jag badar är en helt annan historia :)
Jag badar normalt sett Zaza knappt en vecka innan utställning, eller om hon busat för mycket på köksbänken och kladdat ned sig med blåmögelostsås (händer inte så ofta dock). Zazas päls blir flygig och konstig av att badas, eller att bli blöt överlag. Dessutom är hon svart och har sällan eller aldrig fet päls. Det känns som att det är viktigare att bada katter som är någorlunda vita än Zazasvarta katter.
Senast plockade jag upp Zaza i famnen och gick helt sonika in i duschen (har duschkabin) med henne. Hon var betydligt lugnare när hon satt i min famn än när hon fick vara lös i duschen. Hon var förvisso långt ifrån nöjd och surade ett tag efter det, men hon var fiiiiin och mjuk i pälsen.