Omplacering
Fick detta mejlet nedan. Lovade att lägga ut det här på forumet. Kan ju vara någon som kan hjälpa henne. Vet inte om tjejen kommer gå in och läsa. Men blir det några bra svar skickar jag dem vidare till henne…
/Elisa
Hejsan!
Jag såg din mailadress i en uppfödarlista på Hallandskattens hemsida. Det är nämligen så att vår 7-åriga siameshanne Eldor (eller "Katten"), som jag haft sedan han var liten kattunge, tyvärr måste omplaceras på grund av en eskalerande allergi hos mig och nu visar även min 8-månaders dotter tecken på samma.
Om du själv inte är intresserad, så kanske käänner du till någon som skulle uppskatta en oerhört social och pratsam liten siameskille? Här följer lite info om honom, bifogar även bild:
Eldor (S*Highouse Cats Archibald) kommer från Sundsvall ursprungligen och är en kasterad crememaskad siameshanne. Han har givetvis stamtavla, och är oerhört social och vill vara med dr det händer saker. Han fungerar med andra katter, efter lite tillvänjning, men har varit ensamkatt. Han är en typisk siames i sitt sätt att vara; alltså social och glad och vänjer sig snabbt vid nya saker.
Vad gäller hans hälsa så har han haft lite problem med känslig mage, men vetrinärena har inte hittat något fel på honom. Han har varit inlagd för grundlig undersökning i några dagar på uppsala djursjukhus då han var ca 3 år, så det är grundligt kollat.
Jag är tacksam för all hjälp eller info jag kan få om var jag skall vända mig, jag håller honom väldigt kär och det är viktigt att han kommer till ett bra hem.
MVH Sara
/Elisa
- Redigerat 2022-08-11 19:02 av NatasjaHemby
Undrar hur det gått med Eldor?
Behöver han fortfarande ett annat hem?
Har mailat Sara en gång via annan sida men nu svarar hon ej på den mailadressen.
Hoppas allt gått bra annars vill jag gärna ha fler foton på honom
vh
Vet faktiskt inte hur det har gått. Lade ut detta då jag fick mejlet av henne. Tror jag har hennes adress kavr hemma, ska mejla och se hur det går.
/Elisa
En kompis till mej mailade henne för en dryg vecka sedan och frågade lite om Eldor eftersom han var intresserad, men hon skulle ha 2500kr för honom och det tyckte min kompis var lite mycket för en 7-årig katt med krasslig mage. Sen hörde de inget mer. Hoppas hon hittar ett nytt hem åt honom.
Ok, mejlade till henne för ett tag sedan. Får väl se om jag får svar.
/Elisa
Fick svar av ägaren och hon meddelade att han inte lever längre. Veterinären hade hittat en cancerknöl i hans mage och de hade låtit honom somna in. 
Kanske var det, det bästa för honom oavsett.
En sju år gammal SIA som varit ensamkatt hela livet och med trasslig mage. Tror personligen inte han hade mått så bra över att flytta…
/Elisa
Förstår läget men men blir lite ledsen när man läste om honom
#5 Hu, så tråkigt. =(
Det kan gå jättebra att flytta en äldre katt ifall de kommer till rätt hem, men om katten är väldigt känslig/orolig/rädd eller som den här inte helt kry med magen så är det kanske inte att rekomendera. Det är så individuellt.
Hittar man som du säger ett lugnt och bra hem till den äldre katten, så kan det fungera. Men då bör katten vara trygg i sig själv och helt frisk.
Sju år är väl egentligen ingen ålder, men allt beror ju på kattens psyke.
Smilla här hemma är jag väldigt osäker på om hon fixat en omplacering. Likaså Spidde med sin stress känslighet.
Saga, Skatan och Odin hade nog fixat det utan större problem.
/Elisa
Vad ledsen jag blir att han ej finns kvar längre.
Han ser så vacker o klok ut.
Har sökt på uppfödare men hittar inget på highouse cats.
Men på namnet : highhouse hittar jag en katt som blev "2007 års bästa i norr"
Kan ngn ge mig ett tips om hur man finner en släkting till Eldor?
Vet tyvärr inget om varken uppfödaren eller vilka kattens föräldrar är. Fick ju bara mejlet av denna tjejen.
Vackra rödmaskade killar finns det gott om. Så om du söker det, finsn det flera fina ungar här på forumet.
/Elisa
Hej Highouse katteri har tagit time out. Dom finns i Sundsvall och dom har inte varit aktiva på några år. Om jag har rätt så tror jag att föräldrarna till denna katt kan komma från Röklands vad föräldrarna heter vet jag ej men jag vet att Ritva och Anti Pietari(vet ej om stavningen är rätt) hade katter från Röklands samt att dom tog kullar på dessa.
Vilken katt menar du blev ¨2007 år bästa i norr¨ ?
Bäst i norr 2007 blev EC Hu*Okonor Kobold ni kan finna resultaten av Bäst i norr på http://www.bastinorr.se/index.htm.
Rithwa
#0: Hej är han kastrerad
#12 omplaceringsannonsen är från 2008.

Och katten är dessvärre död.
Stolt ägare till tre La permer