Siames iFokus

Siames

Etikettofftopic
Läst 1114 ggr
ullisen
0

Inte lätt o vara hund..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

inte när ens matte fått för sig att man måste lära sig var man har tassarna iafFlört Stå i en gammal glasslåda…hur värdigt är det? Fast det smakar gott efteråt när man får godisTungan ute

Hälsningar border collien Maq 10 månader ca 60 cm hög o 22 kg tung

Nonimonos
0

Åhh vad härlig han ser ut!

kalindas
0

Duktig vovve du har! Glad
Kör du med klickerträning?

/Elisa

Zandrinos
0

Jättesöt hundKyss

Bordercollien är ju en hund, som behöver träning av olika slag, för att må bra. Väldigt duktiga i agility och lydnad och så klart vallning.

Själv har jag en jättesnäll labradorKyss

[hakkapelitta]
0

Underbar hund. Jag älskar bordercollies, när jag växte upp hade min bästa barndomskompis två bordercollies som hette Trude och Edith, de brukade valla kossor och hästar som rymde på deras gård Skrattande

ullisen
0

Tack-Jo han är en riktigt ståtlig nallebjörnKyssTränat hund sen barnsben men inte köpt min första clicker förens nu. Ouppackad så jag vet inte vad jag tycker än så länge. Kul att prova ngt nytt. Border collie är en fantastisk hund att jobba med och har förutsättningar att bli en bra hund inom många områden om man tränar och lever med den rätt. Min oriental köpte jag på inrådan från en kompis som sa att de var "lixom lika knasiga som en border"Flört Inte ångrat mig en sekund!

Bokskogens
0

Kul med klicker! Men min ocicat förstod det snabbare än va min whippet gjorde! *S* Yra är fortfarande lite förvirrad över det där med klick men 5-öringen har börjat ramla ner.

Maq är en ståtlig kille!

[hakkapelitta]
0

#6 Jamen det var ju en vinthund, vad hade du väntat dig egentligen? Flört

Bokskogens
0

#7 jaa du… *S* E faktiskt riktigt nöjd med att Yra är så samarbetsvillig som hon är. Och den vackraste i heeela världen!

[hakkapelitta]
0

#8 Hehe, Yra var ett väldigt passande namn iaf :D
Men det blir så när man ska ha katter som är som hundar och hundar som är som katter tror jag :P

sighni
0

#7 Jag blir vansinnigt provocerad av påståendet att vinthundar skulle vara dummare än andra hundar. Sen får det vara menat som skämt hur mycket som helst.

Jag har erfarenhet av afghan, saluki och whippet och lydnadsdressyr, bruks och aktivering. Jag har också tränat kapp, whippet race och lure coursing med dom. Jag är ingen tävlingsmänniska trots det har jag haft en afghan som fått Lp i lydnadsklass 1. Vi tävlade i 2:an också men hon blev sjuk så jag slutade med det.

Just det påståendet att vinthundar är dummare än andra hundar, inte går att träna, inte behöver aktiveras mentalt gör att de sällan får mental stimulering. Hundraserna har olika lätt för olika beteenden därför krävs olika sätt att träna en hund. Just klicker brukar funka jättebra på vinthundar. Många vinthundsraser är som regel mer självständiga än vallhundar som man vanligen ser på lydnadsplanen.

Ja må vara torr och humorlös men just denna fördom har orsakat mig mycket problem.

Inom parentes är jag SBK-instruktör. Dock inte verksam längre.

Bokskogens
0

#10 vet att det har pratats om detta tidigare här inne och tror allt att hakkapelitt skojade med mej.

Min Yra är inte dum på något vis och vi tränar mycket, både det ena och det andra. Är "stamkund" på brukshundskluben och har fått beröm att jag kämpar så med min tjej. (Har funderingar på att gå tävlingslydnad till våren)
Däremot för min tjej är det så att hon får klura ett tag på det vi tränar för att sedan förstå det helt och hållet. Därför har det tagit en stund att förstå klickern.

Visst kan jag önska ibland att det skulle finnas lika mycket "go" i Yra som jag kan tänka att det finns i Maq. *leer*
Men det är ju faktiskt lite av hennes charm att jag får kämpa desto mer! Kyss

[hakkapelitta]
0

Gunnelp - jag förstår inte alls din provokation?? Det jag älskar med vinthundar, är att de har ett helt annat sätt att lära sig, att de är sådär härligt egna och smarta nog att förstå och lära sina ägare vad de går med på och inte går med på, det är självständiga (härav parallellen till katt). Det är inga labradorer, det är hundar med värdighet på ett helt annat sätt. Fattar inte varför du får det jag skrev till att vinthundar skulle vara dumma?! För det var precis tvärtom jag menade.

sighni
0

#12 Jag är nog lite överkänslig på den punkten.Skäms Jag var med i SBK i en tid då där nästa bara fanns schäfrar. Det var inte alltid så kul.

Jag tycker det är jätteroligt om du uppskattar vinthundens särskilda temperament för det är ju så som du skriver. De är självständiga och vet vad de vill och inte vill framför allt. De krävs lite tankemöda för att kunna motivera dem att göra olika träningsmoment. Därav får många det till att den är dum och obildbar. Jag har hört det så många gånger.

#11 Jag känner igen det där med att fundera. Jag hade köpt en föregångare till kuben. Det var en skål med hål i botten som man ställde på golvet och la godis i. Min förra saluki var totalt ointresserad och jag försökte hur många gånger som helst få henne intresserad. Så en dag gick hon bara fram och lyfte på skålen och tog godiset. Utan minsta försök. Det var häftigt! Hundar brukar vanligen slå till den där skålen för att nå godiset men inte hon. Märkligt!

[hakkapelitta]
0

#13 Fy skäms på sig! (något man absolut inte kan säga till en vinthund, ajaj, då sitter man i klistret) Skrattande

Den är ju inte dum och obildbar bara för att det är en jakthund, det är ju absurt. Men man har ju bibehållit vinthundens drift till jakt på egen hand, i jämförelse med att avla för att få fram lättlärda och vällyssnande brukshundar och vallhundar t.ex. Flört

sighni
0

#14 ja, olika hundtyper har utvecklats för olika ändamål och har därför motivation för olika saker. Av den anledningen finns inga raser som är "dumma". Det finns bara okunniga människor.

ChiChi
0

Tycker det är intressant med diskussionen om smarthet hos hundar. Hade förut en blandras (schäfer, bordercollie, St Bernhard och berner sennen). Han var så himla lättlärd och hade ett slags sjätte sinne när det gällde att förstå vad jag ville att han skulle göra. Otroligt lätt att jobba med. Nu har vi en St Berhard som är lättlärd men som sedan lyssnar när han känner för det i alla fall. Hm. Och så har vi våran Afghanhund som förstår precis allt och är så smart att han lurar skjortan av mig. Han vet precis när han ska göra som jag vill och när han ska göra på sitt sätt. Han är en riktig clown. Hur som helst så är de underbara båda två och älskar varandra. Trots att de är så olika…. Och båda fungerar jättebra tillsammans med våra fyra katter.

sighni
0

#16 Det låter som en "riktig" afghan. Glad