Siames iFokus

Siames

Etiketthälsa
Läst 714 ggr
SallyB
0

Beteendefråga "svartsjuka"?

Jag har lagt märke till att när Nessie sitter i mitt knä, och Sockan kommer för att också bli uppmärksammad så börjar Nessie att bita och slå efter Sockan. Det är svårt att tolka om det är aggressivt, men lilla Nessie ser iaf sur ut med ganska låga öron (tycker jag). Sockan blir definitivt störd och dänger o/e biter tillbaks, beroende på humör, mer eller mindre hårt, eller går därifrån.

Vad tror ni som har mer erfarenhet av flera katter? Och ska jag flytta på Nessie när hon gör så? Eller är hon bara busig, tror ni?

kalindas
0

Det är svartsjuka.
Saga brukar ha de tendenserna. Hon är den som är ranghög och blir sur så fort någon annan stjäl min uppmärksamhet.

/Elisa

SallyB
0

Ok, fast hon är ju så liten/ung. Så jag tycker inte att hon borde visa sådana tendenser redan, eller är det vanligt att kattungar tar sig sådana friheter mot sin mycket äldre "syster"?

Min instinkt säger att jag borde flytta på Nessie när hon visar den sidan, eller!?

paivi
0

Jag låter inte mina djur stöta bort ett annat.

Oavsett om det är en hund eller en katt.

Men visst, vissa katter (Maya) och vissa hundar (Taru) kan vara väldigt engagerade och svartsjuka.

kalindas
0

Visst kan en ung katt vara svartsjuk och dominat, speciellt en Siames.
Men precis som Paivi säger så ska du inte tillåta detta. Utan gosa med båda två, tala om för henne att det är fel och visa henne att båda katterna kan vara i din famn samtidigt.
De till så inte en av katterna bli utstött för att den ena tar för sig lite mer.

/Elisa

SallyB
0

Ok, då vet jag hur jag ska hantera det!

Tack för svar :)

SallyB
0

Fortsättning på beteendefrågetemat:

Mer ofta än inte, så när Sockan tvättar Nessie så börjar Nessie att bita Sockan. Jag vet inte riktigt hur jag ska hantera detta, för Sockan blir ju sur på Nessie som jag antar är "tonårsslynglig"? Det urartar ju nästan alltid till att de ligger och sparkar, slår och biter på varandra med bakåtlagda öron tills Sockan fått nog och hoppar bort.

Nessie kan även hoppa på Sockis när hon ligger och vilar lugnt och fint och börja terra henne, och då Sockan hoppar iväg så lägger sig ofta Nessie förnöjt ner på den plats Sockan låg på, så det leder ju tankarna till att det inte enbart är lek - utan att hon liksom utmanar Sockan!?

Känner ni igen beteendet? Och hur ska jag hantera detta? Ibland stoppar jag Nessie och då kan hon lugna ner sig, men om inte så fortsätter hon oftast tills Sockan fått nog och ger sig iväg.

Nessie har ju hunnit fylla 6 månader nu och mår enligt vad jag kan se, förvånansvärt "bra" förutom att hon ff nyser dagligen.

Sockan är tre år och kastrerad. Nessie är inte könsmogen ännu.

kalindas
0

Låter som min svartsjuka Saga i ett nötskal. Flört
Nessie håller på att försöka ta över och bråkar lite extra. Är en SIA 6 månader kan hon mycket väl vara könsmogen. Skulle rekomedera dej att kastrera henne så snart du kan.Glad

/Elisa

hecajon
0

#6 Har/haft samma "problem" här hemma hos mig. Maja (fertil) och Moa(kastrat) är 4,5år och helsyskon, sen behöll jag Majas dotter Molly som nu är 9,5mån. Molly försöker utmana båda två, precis som din Nessie gör, från början stack både Maja och Moa iväg, Molly tog platsen, om hon inte t o m fortsatte att jaga dem. Sen började båda de vuxna tjejerna till slut säga ifrån lite försiktigt, då berömde jag faktiskt dem, fel kanske, men de titta på mig med blicken: får man verkligen göra så här? Nu får Molly mothugg som låter illa och ser ut hårt ut för en människa, men inga av dem har får blessyrer eller blir rädda för varandra(sover så sött ihop nästa minut), så nu äntligen vid dryga 9mån på Molly så börjar alla så smått hitta sin rangplats igen. Så stå ut ett tag till, det blir nog bättre, alla vet ju hur jobbiga tonåringar ärSkrattande 

Jag brukar gosa klart med den katt som jag har i famnen och kliar den andra under hakan under tiden, alla ska känna sig älskade men aldrig bortkörda. Tur att vi människor är gjorda med 2st armar, men några fler vore ju ännu bättreSkrattande

SallyB
0

Ok, då hoppas jag att det så småningm lugnar ner sig och att Nessie inte blir för kaxig mot Sockan.

Jag ska ju snart adoptera Nessie formellt iom att hon nu är "frisk", dock skall jag kolla upp henne hos veterinären innan och diskutera fortsatt vård av hennes hälsa. Bl a är jag tveksam till att kastrera henne just nu, iom coronatitrarna. Har läst att man skall undvika ex v Kastrering (=stress) på katter med höga titrar, så det blir nog p-piller, iaf ett tag framöver om jag får välja. Jag är fullt medveten om nackdelarna med p-piller, men hellre det ett tag än att utsätta henne för en op. som kan utlösa FIP. Jag har även hört om minst en honkatt där FIP utlöstes just i samband med Kastrering.

Med tanke på hennes historia misstänker jag att hon inte kommer att bli könsmogen=börja löpa så väldigt tidigt.

Nessie får gärna vänta tills hon är året, så som Sockan var ;)