Oriental & javanes söker hem
Har nu fått in annons på blocket :-(
Mvh
Marika "Ioma"
Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se
Trist at de må omplasseres.. Men du jeg leste annonsen på blocket og jeg må bare si at jeg synes den var litt i det "strengeste" laget.
Man kan ikke forvente at de skal komme hjem til dere flere ganger og å ha kattene på prøve i flere mnd før dere da tilslutt bestemmer skjebnen til disse menneskene som da har blitt glad i kattene.
Jeg tror man i slike tilfeller må følge magefølelsen sin. Du kjenner jo med en gang om dette er mennesker for dine katter.Det er jo så enkelt og greit at om man ikke føler 100% at det er rett hjem så lar man ikke kattene flytte dit.
Også synes jeg den er litt dobbeltmoralsk også. Så streng annonse men så er fortsatt ikke hunnkatten kastrert.Jeg synes det sender litt mixede signaler.
Jeg mener virkelig ikke å være slem her nå altså,men jeg tror du hadde tjent masse på å skrive en mye hyggeligere/koseligere annons uten den lange prøvetiden.(og kastrert hunnkatten først)
Jeg tror iallefall at det hadde vært mye større sjans for svar om du formulerte den annerledes.
Uansett lykke til

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus
Ja jag är hård i det hela då jag tyvärr råkat ut för att min katt jag hade när jag var liten omplacerades i ett till synes underbart hem.
När vi sen hälsade på henne i nya hemmet efter någon månad fick vi se en vidrig syn som jag aldrig kommer att få bort från min näthinna.
månsan som hon hette (som även vår nuvarande huskatt heter) fick sitta i en bur, i sin egen bajs och kiss och skitigt vatten.
Buren var i storlek som en vanlig liten transportbur för katt!!!
Jag är LIVRÄDD att detta ska hända igen och därför är jag hellre FÖR hård. Så jag kommer vara jättehård till en början och sen om allt känns bra så är det helt klart inte säkert att det blir som det står i annonsen.
Jag har blivit skadad från den gången kan man säga.
Mvh
Marika "Ioma"
Dette var bare så trist å lese! Fryktelig trist! Skulle inderlig håpe at noen ville overta kattene, men tviler veldig sterkt på at noen vil inngå en "slavekontrakt" på grunn av voksne katter. Til det finnes det alt for mange søte små nøster
Älskar man katter så borde man förstå att man som "mamma" är orolig.
jag skulle vara precis lika orolig om jag skulle lämna mitt egna barn till någon annan för en tid.
De är ju trots allt familjemedlemmar och inte någon inredningsdetalj som vissa verkar tycka….
Mvh
Marika "Ioma"
Såklart elsker og forguder man dem og såklart er man urolig.Men jeg mener bare at du kanskje skremmer vekk det perfekte hjemmet ved å ha disse kravene.
Men men..lykke til iallefall.
Hller med om att hona borde vara kastrerad innan flytt.
Tycker inte kraven var så höga. Satte ju själv mina två på foder i ett år innan jag gav dem till deras nuvarande ägare.
Däremot håller jag till 100% med om att du ska kastrera honan. Ju längre hon går på piller, desto större risk för livmodersinflammation och cancer.
Plus att det seriösa intryck du vill ge, blir betydlig sämre med att lämna henne fertil.
Men du kan gärna mejla mig om fodervärdskontraktet om du vill. Har det någonstans på en cd.
/Elisa
Du kan ju tona ner annonsen något och ta det med den nya ägaren när han/hon hör av sig? Det räcker ju att du skriver att du är noga med vart de hamnar, att de är innekatter och att uppföljning kommer att ske.
Nilla
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

#2 Fy vilken hemsk upplevelse! Mardröm verkligen. 
#7 Ja men det blir jo helt annerledes og var en veldig god ide.
Da har man jo muligheten til å holde koll på kattene og ha litt strenge regler uten at det føles som et overtramp i forhold til nye eiere.
Kanskje det hadde vært noe Ioma?
#8 Jo det är sant. Det skulle man ju kunnat ta när det blir dax. jag såg det som så att jag rensar bort de som inte är seriösa genom att redan i annonsen skriva de tankar jag har. Men kanske det hade varit bättre att ta det efter hand?
Mvh
Marika "Ioma"
bra att du har höga krav,vill man verkligen ha katten så går man med på kraven som följer den-det är min mening :) lycka till !!
#12 ja det är lite så jag tänkt. är man verkligen 110% seriös och verkligen tycker om kissarna, ja då ser man bortom kraven och går med på dem, det skulle jag i alla fall göra.
Mvh
Marika "Ioma"
Jeg var også inne å såg på din annonse og skal jeg si hva jeg mener så hadde jeg ikke tatt de kattene dine på de kravene som du sier. Selv om jeg synes dem er bare nydelig. For med så mange krav synes folk det er en tvang bare å komme på besøk og også en tvang å ha dem. Hva gjør du om dem blir glade i kattene? Å du mener at de folka ikke er de riktige? Jeg bare spør. Stakkar de folka mener jeg. Alle gjør så godt vi kan.
Å folk kan også få et feil inntrykk av deg som person. Som flere sier senk ned på kravene så skal du se at kattene får et godt hjem.
Har selv tatt hjem to katter fra tidligere eiere.
Håper du finner gode hjem til dine katter
Om de blir förtjusta i katterna och katterna i dem ja då är det rätt familj och självklart ska man då inte hämta katterna igen. Det skulle ju bara vara helidiotiskt.
Om jag känner det som så att det verkar vara rätt familj så får katterna komma hem till dem. Om jag sen åker och hälsar på katterna och KATTERNA mår dåligt så kommer jag skita totalt i om familjen är förtjusta i katterna eller inte, då ska katterna med mig hem igen.
Det är KATTERNAS bästa jag vill!
Om katterna inte mår bra i familjen är det inte rätt familj.
första intrycket behöver inte vara det rätta.
Mvh
Marika "Ioma"
Jeg skal være litt enig med deg. Men nå skal jeg sette bort en liten kattunge på for og JEG hadde ikke ville satt slike grav til den personen som skal ha min lille gutt. Dem kjøpte en katt fra meg og jeg vet at katten har det godt. Jeg reiser aldri å besøker en katt som har flyttet i fra hjemme. Det er ikke mitt bord lenger. Nå er det kan hende jeg som er hard, men dette er min mening. Jeg bruker magefølelsen og førsteinntrykket når vi møtes, snakkes i telefon og snakkes på mail.
De to kattene som er kommet tilbake hit er ikke kommet pga dem ikke hadde det godt, men dem kunne ikke ha dem lenger pga familie problemer.
Ja vil vi ikke alle kattens beste?
#15, även om katterna inte skulle ha det bra i det nya hemmet så har du ingen laglig rätt att ta hem dem tyvärr.
För att vara säker på att spekulanterna känns rätt tycker jag att det bästa är att noga prata igenom allt så att man ser att man har samma syn på katter och kattägande Och diskuterar alla situationer som kan uppstå och hur de gör då. Sedan kan du ju leverera katterna själv så du ser hur de kommer att ha det, det gör jag ibland.
Sedan vill jag inte vara sån men själv skulle jag nog dra mig lite för att köpa en fertil 5-årig hona som stått på piller nästan hela sitt liv, dessa raser är ofta känsliga för p-piller och juvertumörer är vanliga. Tror många seriösa sällskapsköpare vill ha katterna kastrerade.
Jag håller med #17 i det hon skriver..
Sen är det ju så att när man omplacerar eller säljer katter så måste man veta någonstans att de hamnar i ett bra hem och förhoppningsvis permanent, men eftersom livssituationer ändras så kanske man behöver omplacera sin katt/er. Jag tycker att man ska känna så pass bra ifrån personen man omplacerar katt till att man inte behöver ställa sånna krav?
Jag har omplacerat ungefär 5 katter och alla hem har varit bra. Förstår att du är orolig för att ha åkt på en nit en gång men oftast så åker man inte på nitar, oftast hittar man bra personer.
Jag hoppas du kastrerar honan innan omplacering. Finns många oseriösa människor där ute, som vill "tjäna sig en hacka".
Nilla
Ja jag har säkert bara haft otur när det gäller niten jag gick på med mina första kisse när jag var liten men det kommer ändå alltid sitta i bakhuvudet och jag kommer alltid vara livrädd för att det ska hända igen.
#17 Jo om katten far illa och man har kontrakt som är bra skrivet så har man självklart laglig rätt att hämta katten. ett kontrakt är bindande. jag kommer absolut ha ett kontrakt där det står att jag får hämta katterna om de skulle fara illa på något sätt. Aldrig någonsin att jag skulle lämna bort en katt utan att ha den tryggheten.
#16 jag har inget katteri eller är uppfödare utan har katter som sällskap och familjemedlemmar och de katter jag måste omplacera kommer jag inte kunna släppa helt, kommer absolut besöka dem och även vara kattvakter om det skulle behövas nångång. familjemedlemmar kan man inte bara säga hejdå och strunta i. JAG klarar inte det i alla fall.
Mvh
Marika "Ioma"
Ja om jeg er oppdretter så er mine katter også familiemeldlemer, men jeg har så god kontakt med mine kattungekjøpere så jeg får bilder og mye annet fra dem. Fikk så sent som nå mail fra noen som kjøpte huskatt av oss. Det var en fin julehilsen. Så det kommer vel helt ann på hvordan en er og oppfører seg selv.
Jeg strunter ikke i mine kattunger som jeg selger om det er det du sikter til. Om du mener det SÅ FÅR DU TA SKJEEN I EN ANNEN HÅND og begynne å tenke på hva du har skrevet i din annonse. Pga jeg tror det er mange som sitter her på forumet å ikke tør å si hva dem mener om det du har skrevet. Å derfor er dem enige med deg pga dem tør ikke annet.
Nej jag menar inte alls då att du struntar i dem men du struntar ju uppenbarligen i att hälsa på dina sålda katter. men om man är uppfödare så är det en annan sak.
jag har levt med dessa katter i många år och ser dem inte som bara katter, mer som barnen jag inte fått på biologisk väg.
jag struntar i denna diskussionen nu för jag tycker det verkar lönlöst att diskutera och förklara sin mening utan att få skäll för det ena och det andra!!!
Trist men tyvärr är det så på vissa forum :-(
Gillar inte "NÄR FOLK SKRIIIIIKER PÅ MIG PÅ DETTA VISET"……..
Jag har säkerligen rensat bort många skitstövlar från att kontakta mig TACK vare att jag varit hård i annonsen!
är hellre hård från början och sållar bort 90% av de skitstövlarna som finns där ute än att få trettielva mail från olika dårar.
Rätt familj kommer…..
Mvh
Marika "Ioma"
Det er vel ikke akkurat normalt at en oppdretter besøker kattungene etter at de er solgt?!? Jeg synes jeg ser at jeg skulle begynt å reise land og strand rundt for å besøke kattungekjøpere og kattene deres for å sjekke hvordan de har det. Er heldigvis ikke paranoid. Å si at Randi ikke er interesserte i kattungene hun har solgt og hvordan de har det er jammen å gå for langt.
Det är en omöjlighet att hälsa på alla de ungar man sålt. Man håller kontakt via mail och telefon i början, sedan brukar det bli mer sporadiskt några gånger per år.
Jag måste gå efter min intuition då jag möter kattungespekulanten och den har oftast rätt. Jag har sagt nej till köpare som inte känts 100%.
I köpekontraktet står, att jag vill bli upplyst om katten av någon anledning måste omplaceras eller om den insjuknar och avlider. Jag hjälper då till så gott jag kan.
När kattungen lämnar boet, är det den nya ägaren som har ansvaret för katten. Jag kan inte göra så mycket. Som uppfödare tar man sällan eller aldrig tillbaka en vuxen katt pg a smittoriskt etc.
#23 #24
men som jag skrev så är jag ingen uppfödare och att det antagligen är annorluda för uppfödare!
Ta inte förgivet att alla här på forumet ÄR uppfödare! Det blir som ni märker bara fel!
Mvh
Marika "Ioma"
#25 Men jag försökte ju delge mina erfarenheter av att omplacera vuxna katter, och jag har förvisso ett stamnamn men ingen kull än, så.. och nej, jag har inte hälsat på katterna, men jag vet att de har toppenhem alla fem. Precis som Nilla skriver så har man en tät kontakt i början, och sedan en ganska sporadisk kontakt. Jag brukar säga att katterna får livsstidssupport, även fast jag inte ens fött upp dem själv. Den katt som bodde hos mig längst av alla, är den jag hört minst om… men jag vet att den har det kanonfint ändå! Jag tror att du måste släppa lite på kontrollbehovet, om du omplacerar dina katter så är de ju rent krasst inte dina katter längre att bestämma över… så är det ju och det är kanske det du inte är riktigt överens med.. som det verkar.

#25 Det där håller jag med dig om. Här är många uppfödare och jag har ibland en känsla av att andra dödliga skräms iväg, inte pga en dålig stämning men kanske för att nivån ibland läggs för högt i resonerandet.
För övrigt måste jag säga att det som provocerar mig i din annons är att du å ena sidan ställer höga och hårda krav på de presumtiva köparna. Å andra sidan säljer du en fertil katt "med välmeriterade avkommor". Vad är välmeriterad? Har de fått ex 1 på utställning? Är de också i avel? Vad? Du uttrycker en ytlighet som jag starkt ogillar.
Dina katter mår inte bra hemma i flocken. Du månar om dem och är livrädd för att de ska hamna fel. Men varför, varför, varför har du inte fått tummen ur den berömda röven och kastrerat den stackars honan? Borde inte det vara prio ett nu?
Dubbelmoral är inte vackert.
#26 det beror precis på vad man skriver i kontraktet. Så det är ej som du skriver "rent krasst inte dina katter längre att bestämma över".
Ett kontrakt är starkare än om någon tycker nåt annat.
#27 Ja avkommor har använts i avel och gör fortfarande det, bara fina kissar. Anledningen till att jag skriver det är att de ska veta att det är fina kissar, inte just att avla på utan även i sinnet och så.
Man avlar ej på katter som är elaka eller på annat sätt inte är som de ska har jag uppfattat det som.
och har då katten fina kullar efter sig kan man vara säkrare på att katten är snäll och bra.
Sen att kalla det dubbelmoral tycker jag är elakt!!!
och vem säger att hon nu INTE är kastrerad???? Jo NI!
Jag slutar denna diskussion nu och hoppas att man kan komma tillbaka hit när folket här är lite trevligare mot andra medlemmar!!!!!!!!!!!
Fy fan säger jag rent ut sagt.
Här vill man absolut inte vara kvar!
har fått en chock av att bli bemött på detta urusla sätt!
Mvh
Marika "Ioma"

Angående at alle ikke er oppdrettere her og skremmer bort andre medlemmer synes jeg er feil å si. Det er dessuten fint med et litt mer seriøst forum der rasen representeres av både oppdrettere og "oss vanlige katteeiere". Jeg synes heller ingen har vært slemme eller ikke imøtekommende mot deg. For hvem har ikke størst erfaring av omplasering enn oppdrettere? Og har ikke mange oppdrettere kommet med tips om forbedring? Den diskusjonen her har sporet litt av, men jeg synes virkelig at man burde ta til seg tips eller hjelp fra andre som har erfaring fra lignende situasjoner. Dessuten, er hunnkatten blitt kastrert så er det vel bare å si? Om jeg så må få si det selv, selv om jeg ikke er så aktiv hele tiden, så er faktisk dette det hyggeliste, mest nyanserte og modne forumet jeg har vært på innenfor både hund, katt og hest.
Jeg håper du tar til deg noen av tipsene du har fått, og at du såklart får omplasert elsklingene dine til en passende familie.
Tror väl att de flesta här tog för givet att hon inte är kastrerad och du har inte heller förnekat att hon inte är det. Därav reaktionerna…
Om hon nu är kastrerad, så är det jättebra! 
Mitt tips är att använda fodervärdskontraktet du fick av mig. Där står tydligt vad du och fodervärden, får och inte får göra enligt lag.
Visst några pengar får du inte för katterna då. Personligen anser jag inte pengar vara det viktigaste.
Men du har en helt annan möjliget att se att de sköts bra. Självklart kan du inte bara hämta hem katterna, så länge de inte vanvårdas. Men du behöver inte släppa dem lika fort som om du säljer dem.
För säljer du en katt så är katten såld och du kan inte bara hämta den om det inte känns bra…
/Elisa

It takes two to tango :-))
Är honan alltså kastrerad nu? Har du märkt någon skillnad i relationerna katterna emellan?
MODERATORINLÄGG
#27 Här går du lite för långt, Ossilian. Du har naturligtvis rätt till din åsikt, men bör välja ord som inte anses stötande.
#28 Vi som är medlemmar på Siames iFokus är både uppfödare och icke uppfödare. Uppfödarna sitter på en stor kunskapskälla och av dem kan man lära sig mycket.
Katters väl och ve engagerar oss alla. Ger du dig in i en diskussion i ett brännbart ämne, får du också räkna med att medlemmarna har starka åsikter. Det är dock inte tillåtet med personangrepp, elaka tillmälen och svordomar. Detta gäller även dig.
Siames iFokus är av de flesta ansett som ett trevligt forum där vi delar det mesta. Visst hamnar vi i luven på varann, men det löser sig oftast. Tråkigt att du fått en så negativ bild av vårt forum.
Nilla
# 23 Jeg vil bare si takk.
# 32 Jeg er så enig i det du skriver. Dette forumet er det mest oppegående forumet som jeg er på.
Även om du skulle anse att katterna inte sköts på rätt sätt i det nya hemmet så har du ingen laglig rätt att ta dem med dig, även om ni skrivit kotrakt för då gör du dig skyldig till egenmäktigt förfarande. Det du i så falla skulle kunnat göra är att gå till domstol och anmäla för att de brutit mot ert avtal. Behandlas djuren dåligt på så sätt som du beskriver i inlägg #2 så ska man givetvis även anmäla för djurplågeri.
Bra om honan är kastrerad nu. Att ha en honkatt på p-piller i många år kan vara mkt skadligt för hennes hälsa.
Lycka till med kissarna och med omplaceringen.

#32 Ibland är det bara så svårt att drapera orden med bomull…:-)
#28 Såld katt är såld katt, och den bestämmer man lika lite över som f.d ägare som uppfödare. Kontraktet, som du säger, spelar inte så stor roll juridiskt när man väl sålt en katt, det är egentligen bara mellan två uppfödare som ett kontrakt med "restriktioner" gäller, och för det finns specifika bestämmelser också om formulering. Så, såld katt är såld katt och inte längre din att bestämma över, krasst eller inte, men det är själva sanningen.
Och, angående hetluft på vårat forum, det händer ibland att vi vuxna människor härinne debatterar om ämnen vi brinner för, eller emot, att vi uttrycker oss plumpt - som människor vi är och inte mer än så, att vi är oense, att vi inte gillar någon speciell lika mycket som man gillar andra. Så, det här forumet är, vóila! Precis som vanliga livet som försiggår bakom dataskärmen, där alla också har rätt till sina egna åsikter, till sin egen rätt att också uttrycka dem. Så, bara för att några personer ogillar ens åsikt, kanske det inte är läge att peka på att de personerna är "elaka, otrevliga" osv. För då bemöter man ju dessa personer precis på det vis man själv anser sig blivit bemött på.
# 32 Lite får de tåla, alla vet ju att det kan bli lite hårt ibland.
# 28 # 35 Ibland måste man skriva i klartext. Tummarna ur……. är ju ett uttryck som andvändes ofta. Tycker inte det var så galet så att polisen fick rycka ut. På detta forum kan man oxå behöva skratta.
I morgon får Prinsen och Ami ett nytt hem i västerås hos min svåger.
Han saknar att ha katter som han haft tidigare så han ville försöka med Prinsen och Ami.
Känns jättebra faktiskt då jag nu kommer få ha full koll på vad som händer med mina sötnosar.
Hoppas vi slipper något sånt här med vår nästa katt (sphynx/Don sphynx).
Någon som har tips på hur man kan förebygga att katterna ryker ihop sådär som Prinsen gjorde med Månsan och Yahtzee?
Mvh
Marika "Ioma"
Skönt att de fått nytt hem.
När det gäller att katter ryker ihop, så är risken alltid mindre om man har samma ras på katterna, inte för många katter i samma ålder som är fertila och inte för många katter överlag. Försök även undvika stress och svartsjuka.
När jag hade mina tre gamlingar hade jag sällan eller aldrig bråk. Då var alla kastrater. Det är efter katterna fått möjlighet att vara ranghöga och fertila som problemen har startat här.
Den som var högst först vill inte gå ner i rang och den som är fertil accepterar inte att en kastrat vill vara ranghög.
/Elisa
Ahh tack för tipsen.
prinsen var ju fertil tills för några månader sedan eftersom vi ville ta en kull till på honom så det var väl därför antagligen då :-(
Ja de kommer få ett jättebra hem hos min svåger. Han har precis fått fast jobb så nu är han 100% säker på att han inte kommer att jobba konstiga tider och så, därför kunde han ha katterna nu *glad*
Mvh
Marika "Ioma"