Siames iFokus

Siames

Etikettavel
Läst 1186 ggr
Nonimonos
0

det där med spottar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tog lite bilder idag och tänkte att ni ville se skillnaden på en "classicspottad" och en "tigrespottad". Jag har två rätt bra exempel på det här hemma just nu.

Men det var inte lätt att få dessa att ställa upp för bildtagning - dom hade inte tid…?!

Katten i mitten (den brunspottade) har vad jag vill kalla "classicspottar" - spottarna bygger på classictabbygenen. Chokladdamen till vänster har vad jag kallar mish mash spottar (rörigt). Detta kan ske när vi inte avlar samma mönstergener med varandra - man vet inte vad resultatet blir helt enkelt.

Sen så har vi rumpan…. Nari gör ofta kullerbyttor hehe. Hon är en "tigrespott". I dagens läge nästan mer tigre än spottad men dom börjar spricka upp.

Här syns Naris mönster bra men hon själv ser ju inte riktigt klok ut iof.Skrattande

Måste bara visa nari med sina kullerbyttor. Hon är för skön den tokan.

SacredSouls
0

Kyss Lille Nari er jo utrolig vakker. Så koselig at dere skal beholde henne.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Rovardotters
0

Det ser ut att vara mysiga ungar du har. Puss på dom!Kyss

Avenacattery
0

Supersøta, den classicspottade hanen ser ut att ha vældigt tydliga spottar, syns fint på din hemsida. Nari ser heltokig ut med sina kullebyttor, och super søt i sina øron. :)

Men en fråga, nu nær vi spottar på, en tigèspott som Nari, vars spottar sent børjar spricka upp, brukar inte de få fina och tydligast spottar, av tigrètyp? Har du, eller någon annan, sett samma sak med en classic spott -dvs. att mønstret sent spricker upp till supertydliga classicspottar-.?

Nonimonos
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#3 Jo visst kan spottarna spricka upp till tydliga spottar i tigre ränder. Det hänger mycket på kontrasterna i grundfärg och spottfärg och pälslängd. I fallet Nari så ser det bra ut med tanke på att hon har en jättekort päls och som ni ser en väldigt ljus grundfärg. Jag skulle önska en mer svärta i mönsterfärgen (så som Behemot har) men allt kan man inte få. Däremot är jag lite rädd för att hennes spottar inte kommer att spricka upp bra nog - så att det inte blir som nu, randig på ena sidan och mer uppspräckt på andra.

Och samma sak gäller då självklart classicspottade katter - det kan bli tydligare med tiden.

Men min erfarenhet hittills säjer mig att ett bra mönster från början (kontraster) ger det bästa till slut. Men det finns många varianter på hur det utvecklas med tiden.

[hakkapelitta]
0

Gud vilka gull du har där hemma, Nari är ju bara för skön Kyss

Det sämsta för kontraster i mönsteravel är väl ändå att blanda in tickat? Rätta mig om jag har fel men…

FreeZing
0

Nari var ju supersöt Kyss

Avenacattery
0

#5 Håller helt med dig, om målet i sig ær att få fram just ett vackert spottat mønster.

Ær det bara jag som tycker att det gått lite væl långt i att få fram mer typ, snabbt, på bekostnad av tex. mønster, oavsett mønster, men æven øgonfærg?

Åskar (før det ær væl ændå honom som ær på bilen i #4) ser tigrespotted (?) ut och har vældigt tydliga spottar. Han ær en riktigt riktigt vacker katt. Hur utvckladas spottarna på honom, var det ett mønster som sprack upp eller var det riktigt tydligt redan då han var liten liten. ?