Siames iFokus

Siames

Etikettkattprat
Läst 3296 ggr
Labolinas
0

Vilken färg är detta????

Har nu funderat ett tag på vilka färger/mönster mina små har. Jag är säker på att den ena är spottad och troligtvis blåsilver ( har även funderat på lila) men den andra tjejen är jag minst sagt osäker på. Angel som jag kallar henne är mycket mörkare än sin syster så jag tror inte hon är silver, hon har inte några tydliga spottar som sin syster så jag är osäker på vilket mönster hon har, när hon föddes så tänkte jag, vad är detta en padda det är helt omöjligt. Hon har ränder på längden och lite kors och tvärs över kroppen därav att jag är osäker på vad hon är. Jag har tagit lite bilder och vill gärna höra vad ni tror att de är.

Angel

Labolinas
0

En till på Angel, om man tittar på svansen så har hon mycket bredare och större ringar än sin syster.

Labolinas
0

Angel

[hakkapelitta]
0

Jadu, svårt att säga med silver och blått.. Grå med prickar på kanske räcker? Oskyldig Flört

Labolinas
0

#3Det kommer fler med hennes syster som jag tror är silver

Labolinas
0

Här kommer bilderna på Baby

Labolinas
0

En till på Baby

Labolinas
0

På denna bild ser man att de skiljer sig i färgen, Angel är den som ligger till vänster och Baby till höger

Labolinas
0

Också en sista bild på dem båda, nu är Angel till höger. Man kan även se att de inte har samma mönster ( tycker jag i alla fall)

Nonimonos
0

Ja du det är ju inte lätt att gissa färgen på dom när det både är silver inblandat och då mammakatt har en speciell ton i sin färg. Men jag skulle nog när jag ser sista bilden här brunspott med eller utan silver och blåspott med eller utan silver.

Nonimonos
0

Fast nu när jag tittar på första bilden du satte in så måste jag säga blåspott (är det samma katt som på bilderna när dom är bredvis varandra?)

Nonimonos
0

Nu såg jag bilden i ditt andra inlägg på Angel och då säger jag att hon är choklad. Din kamera gör färgerna olika på alla kort!

Labolinas
0

Bild 1-3 är samma katt, de två näst kommande bilder är en annan & på de två sista är det båda två tillsammans. De är bara två, den som var svartsilverspottad gick bort i söndags. Håller med dig om att min kamera gör färgerna olika på alla kort, tror inte att Angel kan vara choklad iså fall är det Baby som skulle kunna vara detta, vad tror du om mönstert på Angel.

[hakkapelitta]
0

Jag tror iaf båda bebisarna är spotted. Tigré är så ovanligt, så när man ser en som är tigré, så syns det j*vlar anamma ;-))

Labolinas
0

#13 Jag vet att tigré är ovanligt men det finns chans till att det skulle bli detta samt classictabby då det ligger bakom. Det som gör att jag är osäker är att man ser att Baby är spottad utan tvekan då detta är väldigt tydligt, och det är detta som gör att jag blir osäker på Angel då hennes mönster inte alls liknar Babys och tycker att de borde väl lika i mönstret då de är från samma kull, eller kan detta skilja sig så mycket ändå.

Bokskogens
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tror inte att någon av dem är silver.
Båda ser blå ut på de enskilda korten men när de är tillsammans ser Angel brun ut. Spottade.

Här är mina bebisar, en icke silver och en silver.
Tror knappast att det är någon skillnad på oci-barn och oriental-barn när det gäller att se silver.

Labolinas
0

#15 Angel är absolut inte brun, det är fel på min kamera då den gör att det blir fel färg. Skall försöka få min kompis som är domare att komma hit och färg bestämma dem men hon kan troligtvis inte komma förens om ett par veckor men jag skulle ju vilja veta vilken färg de är redan nu. Baby som jag misstänker är silver är mycket ljusare än vad hon är på bilden, hon har en ljusare blå färg samt att det ser ut som att den är av en ljusgrå/blå ton där av att jag tror att hon är silver dock är det bättre för mig om ingen av dem är silver då jag har funderat på att behålla en av dem. Jag tror inte heller att det är någon skillnad på färgerna när det gäller oci-barn och orientalbarn dock vet jag att det kan vara väldigt svårt när det är blåsilver. Jag får väl hållas till min kompis kommer och hoppas att hon kan se skillnad på dem.

Ps. Vilka söta bäbisar du har, tycker de är väldigt fint spottade vilket är kul och se för ibland tycker jag att det är lite dåligt på spottfronten när man är på utställningar.

Nonimonos
0

Denna unge ser iallafall ut som en choklad men om det är samma som översta bilden i denna tråd så undrar jag mycket över kameran för den ungen är blå..

Nonimonos
0

Sen när det gäller mönstret så är båda spottade men dom kan ju ha olika mönstergener tigre eller tabby osv och det gör att spottarna kan se olika ut på dom.

Jag har tex tre olika spottmönster på mina tre spottade ungar jag har nu. En tabbyspottad, en tigrespottad och en "mirshmars"spottad.

tuska
0

Jag är så hemskt duktig va gäller mönsterSkrattande 

Va e mirshmars spottad  ????Obestämd

Zandrinos
0

Jag tror inte Angel är spotted, troligtvis blir hon tabby. När dom är tillsammans ser hon ut att vara brun i färgen.

Baby är troligtvis chokladspotted.

Svårt att bedömma färg och mönster genom bara foton…

Tids nog kommer mönstret framKyss

Labolinas
0

#18 Det är samma katt, bilden i det andra inlägget -bilden som du lade in är tagen utan blixt medan den första bilderna i detta inlägget är tagen med blixt. Alla bilder är tagna i ett rum som har väldigt dåligt ljus därav att jag är tvungen att använda blixt men skall försöka ta nya bilder när de är lite äldre i ett annat rum som är ljusare men vill vänta ett tag då Gucci blir så orolig när man ta hennes bäbisar ifrån henne.

Vore kul om Baby är chokladspottad men om jag jämför henne med Linas chokladspott så är de inte alls lika i färgen men som sagt både mönster och färg blir tydligare med tiden.

Vad är det för skilland på tabby,tigré och mirshmars spottad?

Bokskogens
0

#16 Hehe… jag är "allergisk" mot ocicater som inte är ordentligt spottade! Så tack för att du tycker de är fina!

Jag är ful nog och lägger in länk till ett par kompisar som hade en kull med blåspotted ocibebisar för ett tag sen.
http://www.powerspots.se/v1/index.php?option=com_content&task=view&id=54
Då kan du se vad ljusa de blå kan vara i "bottenfärgen" utan att vara silver.
När mina bebisar föds tycker jag man ser direkt de kommer ut om de är silver eller inte. Då är det så otroligt vita i ansiktet.
När de blir äldre så ska de vara väldigt ljusa bakom öronen. När du drar fingrarna genom pälsen mothårs så ska det vara helt vitt i botten.

Lycka till!

Labolinas
0

#22 Var inne och kollade på din kompis sida och visst är det en viss likhet mellan deras blåspottade och min fast min hona har en mer lila ton i sin färg, uff vad jobbit det är med färger fast jag blev ju glad att min hona bär på dilution detta visste jag inte men det ställer ju till det när hon är silver. Min lilla hona har inte så mycket päls så att dra den mothårs hjälper nog inte min så mycket tycker hon är mer rosa i botten fast detta är ju huden och inte pälsen. Finns det ingen i skåne som är duktig på färger som kan komma och titta på dem, min kompis bor 60 mil här ifrån så hon kan inte komma förens hon har tid vilket kommer att dröja ett par veckor. Är dock tacksamm för alla förslag jag redan har fått och vill gärna ha fler åsikter.

Nonimonos
0

Ring Eiwor.

Det kan vara väldigt riskabelt att jämföra spottade orientaler med ocicater - man kan ge upp på en gång i ren depression… men iof så ser man där verkligen vad en genomtänkt mönsteravel kan ge om vi kämpar lite. Jag kan i min ocicat helt och hållet men jag kan gissa att dom varken har tickat (som verkligen förstör tydliga spottar eller ränder)eller tigre i sina gener. Eller har jag fel (nu vet jag vad jag ska fördjupa mig i lite).

Med mirshmars menar jag en blandning mellan alla våra mönstergener, varken bra tigre, tabby eller tickad och så spottgen på det och så får man en dåligt spottad katt på en grundmönstergen man inte vet vilken det är. Har ni inte sett dom som är randiga på ena sidan och sen spottade på den andra. Eller dom katter du knappt ser om dom är spottade eller tickade eller vad dom nu är. Mirschmars, dålig mönsteravel helt enkelt. För att få bra mönster måste man inte bara avla mönster utan även samma mönstergen med samma mönstergen för att få ett så bra resultat som möjligt.
Precis som med färgavel. Avla samma med samma och du får i regel en bättre färg än om du avlar med allt.

_ "Vad är det för skilland på tabby,tigré och mirshmars spottad?""

Ja nu hoppas jag du förstår vad jag menade med mirshmars…. och skillnaden på spottarna i de olika mönstergenerna beror ju självklart på hur ränderna som spottgenen spräcker upp i spottar är. Är dom mindre i täta led (tigre) eller tjockare och med mer mellanrum (om ocicaten) classic eller är dom små som bara den och svåra att se (tickat) och så har vi mirshmars spottarna (ja ni förstår..?)

Choklad kan te sig väldigt olika beroende på om den är varm eller kall så det kan vara vårt att jämföra till en början. Jag hade två stycken chokladspottade med helt olika färgton (tyvärr förlorade vi en) men båda var trots allt choklad.

ossilian
0

Jag förstår att du är förvirrad över färgerna. Det där hade verkligen gett mig huvudbry. Men oavsett färg och mönster, så ser de båda så underbara ut. Kyss Jättetråkigt med den lilla som inte klarade sig.

#24 Du lyckades skapa ett mish mash (korrekt stavning) med ditt uttryck ;-)) För er som undrar över ordet så är det yiddish och betyder ungefär rörigt.

kalindas
0

Tror man kan få tickade Oci. Då man parar in Aby i dem. Vet att det kan födas solida Oci i alla fall.

/Elisa

Nonimonos
0

Tack för stavningen #25. jag ursäktar min rörighet, men ibland för jag kanske inte ner allt i huvudet på rätt sätt. Hoppas ni förståd någorlunda iallafall.

# Ja tickat finns (har läst på lite) då det finns ursprung  från Aby och siames var jag förstår. Men i huvudsak så avlas det på classic tabbygenen och då en spottad sådan. Det är därför det står i standarden om spottar i en "tabbymarkering".

[hakkapelitta]
0

Jag tyckte det var ett väldigt lärorikt inlägg av en som avlar på mönster och som kan. Jag försöker själv sätta mig in lite i mönster, och det är en djungel verkligen.

ossilian
0

#27 Nej, nej, så menade jag inte alls. Det var just förvirringen kring uttrycket mish mash som var lite rolig, ingen i tråden tycktes ha stött på uttrycket tidigare och mish mash uppstod liksom ;-)) Dina kunskaper om mönster tycker i alla fall jag, att du förmedlar på ett lättfattligt och inte alls rörigt sätt. Du gör ämnet intressant!

Ser nu att det ser ut som att jag syftar på ditt inlägg ovanför mitt, men det huvudbry jag menar är den jag kan tänka mig att Biames får av småttingarna och deras färger. Ja, du fattar hoppas jag ;-))

Labolinas
0

Hm, har  bestämmt mig för att införskaffa mig en bättre kamera eller att vänta med att ta bilder tills det är soligt så man slipper använda blixten, har mailat blider till en uppfödare i Finland så vi får väl se om hon kan säga vilka färger hon tror att det är. Min kompis tror att det är en blå och en lila utan silver men vill inte säga något bestämmt förens hon har sett dem i verkligheten då bilder kan vara knepiga och inte blir det lättare när man har en sådan knäpp kamera som jag har. Lovar att ta bättre bilder nästa gång som rättfärdigar färgerna.

[lisme]
0

Enda viktigere enn et godt kamera er godt lys. Dette må være nøytralt, dvs ikke gå i noen fargetoner. Det beste lyset er dagslys når det er overskyet ute, men hvem har så det på denne tiden? Vi har merket at bildene av kattene blir farget av lyset inne, sånn som her vi bor nå hvor vi har panel på veggene og i taket, samt parkett på gulvene - her er lyset gulaktig og dette gjør at fargene på kattene ikke blir korrekte.

Felicula
0

Var på Siameslinjens föredrag med Dagny. Hon sade om det där med sopttar att antingen är de ju baserade på tigré eller på classic tabby. De som är baserade på classic tabby brukar bli bäst, jämna på båda sidorna och tydliga spottar. T.ex. bengaler och ocicat är enbart baserade på classic tabby. De som är baserade på tigré kan få spottar på den ena sidan och "ingenting" på den andra, eller svagare spottar där. Det gäller alltså att veta vad man avlar på för anlag för att kunna gissa i föräg om det ska bli bra spottar eller inte. Sen kan man givetvis ha tur och få en bra spotted baserad på tigré också, men det är mer en chansning innan ungarna är födda.

Problemet med våra raser är ju då ifall man blandar siames med orientalerna. Då vet man oftast inte ifall den randiga maskade katten är tigré eller classic tabby. Några har spökränder som avslöjar vilken sort det är, men de flesta går inte att skilja.

Jag vet inte vad du har för mönster bakom i dina linjer, men detta kan ju vara av värde att känna till oavsett.

PS En bra kamera är ju bra även i andra sammanhang än för att plåta kattungar. I dag får man en juste systemkamera tämligen billigt. Se bara till att du får ett ljusstarkt objektiv till, de flesta paket har en rätt ljussvag zoom som sitter på, oftast bätttre att förhandla bort den och köpa t.ex. en Sigma 18-50 med 2.8 som största bländaröppning. Då kan man fota kattungar utan blixt!

Labolinas
0

Min han bär på både classictabby och tickat och jag vet att mamman bär även på tickat. Pratade med min kompis och hon tror att den ena kommer bli tickad och den andra spottad men det kan vi inte se förens när de blir äldre, dock så ser man ju redan skilland på dem på ryggen. Den ena har fullt med ränder medan den andra inte har några ränder alls nästan och jag kommer ihåg att Gucci hade en ål liknade rand över ryggen när hon var liten som sprack upp när hon blev äldre och då blev det en massa spottar där i stället. Oavsätt färg så är de så himmla härliga, Angel är den som är den lugna varianten med skin på näsan, har redan börjat fräsa på mig medan Baby är den aktiva då hon redan försöker klättra ur bolådan när hon ser att jag sitter utan för. Det kommer inte bli lätt när man skall välja vilken som ska stanna men som tur är så har jag ju bara två att välja mellan tänk om det hade varit 8.

Det här med kameran är ett dilemma. Min kamera var inte den billigaste och jag tror nog att den kan ta bra bilder med rätt färg om jag bara tar mig tid och läser insturktionerna ordentligt men det är just detta jag inte är så förtjust i, avskyr att sitta och lusläsa instruktioner utan vill att de skall fungera som jag vill utan att jag behöver göra en massa inställningar. Skall se om jag kan låna en kamra och ta bilder.

Felicula
0

Åhå, du ska behålla en, vad kul! Det är ju inte lätt att välja, men oftast är det ju katten som väljer sin människa och inte tvärt om, så du ska se att det löser sig. Och under tiden är det ju härligt att njuta av båda!

SacredSouls
0

Uansett farge. Superskjønne er de iallefall Kyss

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Nonimonos
0

#32 Det var det jag förökte få sagt hela tiden men du var enormt mycket bättre på det än mig. Men tyvärr är det ju inte så enkelt som bara tigre och tabby, vi har ju vår dåliga mönsteravel som har gjort våra mönster dåliga. Glöm inte det tickade som förstör kontrasterna i våra tigre och tabby spottade orientaler.

En Classic tabby siames känner man igen rätt fort, dom förekommer men inte så ofta. Dom flesta siameserna är tigrespottade eller tickade i sin mönstergen. Men man får inte glömma att många utav våra gamla solidmaskade siameslinjer bär mönster och i många fall där så är det just classicgenen dom bär. Tack vare en restrektiv avel utav tex brunmaskat. Orkar inte förklara varför just nu…men det kan ni kanske räkna ut.

Lycka till med spottarna och färgerna.

cleo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

som jag ser bilderna ser det ut som en lila och en blå. båda är utan tvekan spotted. På min skärm ser de ut att inte vara silver.

klipper in en bild där man ser både spotted och classic samtidigt, där ser man att det är en tydlig skillnad på dessa mönster. Vissa tycker nog att min silverkattunge ser randig eller tigré ut men detta spricker upp och delar sig i takt med att kattungen växer och blir ett fint spottat mönster

(färgerna och mönster på dessa kattungarna är från vänster chokladsilverspotted  och bruntabby (classic) + till höger en chokladspott utan silver)

närmast kanten nere till höger hos den andra honan ligger en lilaspotted

Labolinas
0

Jag tror också att Angel är blå och Baby är lila. Tog nya bilder idag och färgen blev mer "rättvis" då dessa togs ute i dags ljus, vill säga att vi har en balkong som är inglasad och där är varmt så de var inte ute i kylan.

Angel

Labolinas
0

En till på Angel

Labolinas
0

Också en på kroppen

Labolinas
0

En bild på Baby, måste komma på något namn till henne.

Labolinas
0

Också en på kroppen

Zandrinos
0

Dom är säkert spottedKyss

Jag hade fel, fel, felTyst

Nenya10
0

För mig ser också bebisarna ut som blå- och lilaspotted. Eventuellt att båda skulle vara blåspotted med olika blå ton och färgstyrka. Om någon av dem är silver?

Är det större kontrast mellan spottar, ränder och annat mönster och bottenfärgen även på så små kattungar om de är silver? Ser själva spottarna, ränderna osv skarpare ut även på en liten kattunge eller blir det tvärtom disigare, mjukare och mildare färgtoner?

På bilden där man ser Angels svans ligga över Babys ena bakben ser Babys bakben lila ut. Och nu på de här sista bilderna ser hon definitivt lila ut. Angel anser jag utan tvekan vara blåspotted (med eller utan silver?).