Komplicerad kastrering
Harry skulle kastreras och tyvärr hade han ju bara en testikel nere. Detta visste vi ju givetvis innan. Vad vi inte visste var att testikeln var fastvuxen i tjocktarmen vilket gjorde att det blev en större och dyrare operation än väntat. Harry mår bra nu efter operationen, tack och lov, men jag undrar om det är vanligt att testikeln växer fast i buken. Har aldrig hört talas om detta innan. Harry är den första kattunge jag fått som varit kryptorchid så jag har ingen erfarenhet alls när det gäller detta.
Någon här som känner till nåt om detta?
Nä, tyvärr. Stackars Harry…
Nilla
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Jag har sålt en hankatt en gång som hade testikeln i buken, visade det sig när han kastrerades. Han hade bägge testiklarna ner vid sju-åtta veckor men så drog den ena sig upp men vid besiktningen kände veterinären testikeln strax ovanför pungen och vi hoppades att den skulle vandra ner igen. Jag kunde ju aldrig ana att den skulle fortsätta att vandra upp i buken men det gjorde den. Jag hade gjort avdrag på priset vid försäljningen och det tycker jag att man ska göra vid denna typ av fel då kastreringen kan bli mer kostsam och svårare än normalt. Den satt dock inte fast i tarmen, stackars din lilla kisse, hoppas han inte har alltför ont.
En annan hane hade liknande fel men testikeln vandrade ner igen, som tur var. Veterinären har förklarat för mig att testiklarna hänger i en sorts band (jag associerar till gummiband) som ibland kan bli för korta när de växer fort.

Skall man inte få lite pengar tillbaka då, från uppfödaren?
Det får man på hundsidan åtminstone.
Jag tänker kolla upp om detta kan gå på dolda fel-försäkringen. Att han var kryptorchid var ju känt vid försäljningen, men inte att kastreringen skulle bli så komplicerad. Jag tog bara 5500kr för Harry så de fick honom ganska billigt. Operationen kostade 1950kr. Har ingen aning om vad en Kastrering skulle kostat annars i norge. Den är ju givetvis mer kostsam än en normal Kastrering av hankatt.
Jeg syns 5500 kr er dyrt for en katt med defekt,når en må anta dem har stort sjans for en dyrere Kastrering.Hadde det vært min kattunge,hadde jeg betalt ihvertfall halve kasteringsprisen om jeg hadde solgt kattungen til nesten fullpris i utgangspunktet.
Kastreringspriser i Norge varierer like mye som der finnes dyrleger.Dyrere i større byer eller flottere klinikker,der pengene som kommer inn skal dekke til husleie,strøm og ikke minst som lønninger til dem som jobber der. Mine dyrleger er veldig rimelige.Dels for dem jobber mann og kone sammen,og har nå fått kontor i sitt eget hus.Men også fordi dem gjerne vil "den vanlige mannen i gata" skal kastrere huskattene sine.Dem har også enda rimeligere kampanjer på våren. Men sånn ca koster en normal hannkatt Kastrering maks 500 kr hos mine og hunnkatten noen få hundre kr mere,men under 1000 lappen. Men hos en annen dyrlege kan gjerne en hannkatt Kastrering koste over 700kr og hunnkatt 1400 kr.
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

#5 Men så må man jo også tenke på at 5500SEK er eller var ihvertfall ca 4700NOK når jeg kjøpte mine to med søskenrabatt. Og under 5000NOK for en orientaler er jo mildt sagt billig. I Oslo ligger hunnkatt kastreringer på rundt 12-1500 og hannkatt mellom 5-800 ville jeg tro.
Många här inne tar 7000kr för sina kattungar. Jag hade räknat med att Harrys Kastrering skulle kosta ca 1000kr. Alltså skulle hans "normalpris" varit 6500kr vilket jag inte tycker är för mycket för en harlequin-oriental. Jag har heller inte sagt att jag inte ska ersätta Harrys ägare. Jag vill bara kolla först om det går på dolda fel-försäkringen.
Lille gubben. Visste inte heller att kulorna kunde växa fast i tjocktarmen. Hoppas han läker ut bra…
Ang. ersättning/betalning för katten. Hade jag nog gjort som Liljekattens och dragit av det jag räknade med att kastreringen skulle kosta. Köparna är ju medvetna om att katten har den "defekten". Skulle det kosta mer, så är det en diskussion mellan uppfödare/köpare hur man ska göra.
Tror tyvärr inte att detta går på dolda fel, det är ju inte ett "dolt fel".
/Elisa

Stackars Harry…

God berding til Harry;-)
Jeg kastererte min kattunge for en måned siden her i Oslo og jeg betalte 780,- norske kr.
Pernille
PS: Og jeg som elsker sort-hvite orientalere, vil gjerne se bilde av Harry uten den bodyen….
Næmmen stakkars. God bedring til Harry.
Vi hadde en i fjor med bare en testikkel nede. Han solgte jeg til kosekatt pris+ at jeg i tillegg dro fra det kastreringen ville koste hos min faste veterinær (1500 kr) En normal Kastrering hos samme veterinæren koster rundt 500 kr.Men vi bor jo ikke midt i byen så det er litt billigere her.
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Nämen Harry då. Så ynklig han ser ut i sin kroppsstrumpa - och söööt 
Harry är den stilige vinnaren i årets sommartävling…
/Elisa
5500 tycker jag var helt rimligt. Och en Kastrering räknar man ju med i vilket fall. Eftersom du gick ner i pris så har du ju redan varit med och betalat en del av kastreringen.
~ S*Nelliot's siames & orientaliskt korthår ~ www.nelliots.se ~
**Kattungar till salu!
**"The cat has too much spirit to have no heart" - Earnest Menaul

Hoppas Lilla Harry mår bättre snart! Han är ju sååååå läcker!
Om det är någon som är intresserad av hur det gick för Harry och hans Dolda fel-försäkring så kommer lite info. Kan ju vara bra att veta om någon annan här råkar ut för nåt liknande.
Harry mår som en prins och det är ju den bästa nyheten. En annan god nyhet är att Folksam ersatte hans ägare för hela Harrys Kastrering eftersom de ansåg att det handlade om ett dolt fel. Toppenbra! 
(om ni undrar varför det dröjde så länge så beror det på att dels så skickade ägarna in papprena till försäkringsbolaget lite sent plus att de varit i Thailand i tre veckor och inte kunnat läsa sin post)
Folksam är ett bra bolag, inte så krångliga som vissa andra. De fodra inte alltid ob vid dödsfall ibland räcker det med vet intyg.

#16 Så bra att de ersatte detta. En testikel som fastnar i tarmen är ju sannerligen ett oväntat och ovanligt fel. Skönt att han mår bra.

Vad skönt att höra att Harry mår bra
Vad bra att det löste sig med försäkringbolaget, ingen kunde ju veta att det skulle bli sådan komplicerad Kastrering när han såldes, en dold omständighet i mina ögon iallafall.

Skönt att Harry mår bra!
Även intressant att veta att de fick ut på dolda fel.
Håller själv på att kolla lite ang dolda fel och kryptokid… fast på hund.
#17 Ja, jag har faktiskt bara bra erfarenheter av Folksam.
#18 & 19 Jag tycker själv att det är ett dolt fel eftersom det är otroligt ovanligt att det blir såna här komplikationer i samband med Kastrering av kryptokida hanar.
#20 Hoppas det ordnar upp sig för dej också.
Folksam betalade ALLT, och höll inte ens inne med den delen en normal Kastrering skulle kostat? Det var stiligt!