Siames iFokus

Siames

Etikettfoder
Läst 1985 ggr
kaninjossan
2008-12-20 15:31
0

Hårboll?

Hej.

Min katt Tissen mår inte bra, han försöker kräkas och få upp en hårboll(tror jag) han har hållit på och spy till och från, sedan igår…Rynkar på näsan

Finns det några tips på man kan hjälpa honom? (Ny här och precis nybliven siamesägare) Cool

Mvh Jossan.

kalindas
2008-12-20 16:03
0

Om det är en kattunge bör du nog kolla upp detta hos veterinär, ganska så snart. En liten kattungen som spyr i flera dagar blir snabbt uttorkad.

/Elisa

kaninjossan
2008-12-20 16:11
0

Nej, han är 2 år, han försöker spy men får inte upp något.

Mvh Jossan.

Tissen= huskatt 2 år.

Ruter= siameskattunge. Glad

Rovardotters
2008-12-20 16:40
0

Bajsar han eller är det stopp i den änden? I så fall kan ha något i tarmen som sitter fast, då är det mycket bråttom att kolla invärtes (tarmarna). Det kan också vara mask eller något som sitter fast halsen, de har mycket starkare kräkreflexer än vad vi människor har. En halsinfektion kan också skapa starka kräkningar, de slutar äta och så brukar de ha en förhöjd temperatur. Känn på öronen och jämför med den andra katten. Beskriv problemet mer.

kalindas
2008-12-20 16:53
0

Precis som #3 säger så kan de spy om de har förstoppning. Har han det så måste du åka in direkt med honom.
Nyp honom i nacken och se om skinnet går tillbaka fort. Gör det inte det, så är han uttorkad.
Oavsett ålder så är kräkande i flera dagar inte bra…

/Elisa

kaninjossan
2008-12-20 16:55
0

Han bajsar(och kissar), i morse gjorde han det. Han temp varkar bra, han äter och dricker men inte med lika god aptit som tidigare. Håller sig mer för sig själv. Tror inte det är mask.

Har försökt kolla lite i munnen på honom, och allt verkar som det ska va… tog in lite gräs åt honom, och han åt lite av det.

Men ibland tycker jag att det blir en "korsning" av kräka/nysa, då han försöker kräkas, men som övergår snabbt till en snabb nysning.

Mvh Jossan

kaninjossan
2008-12-20 16:55
0

Han är heller inte uttorkad, har kollat det.

Mvh Jossan

tuska
2008-12-20 19:01
0

Jag gissar att han har en halsinfektion.

kaninjossan
2008-12-20 20:51
0

Glömde att skriva att han gärna har munnen lite öppen…

Mvh jossan

kalindas
2008-12-20 21:00
0

Flämtar han??
En katt som flämtar och dräglar lite. Kan i värsta fall innebära hjärtat!

Mina föräldrars 6år gamla katt dog i onsdags. Från att vara som vanligt på tisdagen till att flämta, få andningsproblem och med en temp på 34grader.
Gick väldigt fort…Gråter

Nu är det förhoppningsvis inte så farligt. Men jag fick höra av en veterinär för några år sedan att om katten andas med öppen mun eller flämtar så ska man åka till veterinären direkt!

/Hypokondrikern Elisa

/Elisa

tuska
2008-12-20 21:08
0

Tissen behöver nog få hjälp av en veterinär.

kaninjossan
2008-12-20 22:10
0

Flämtar gör han inte, men har munnen öppen ytterst lite, så lite att det knappt syns…

Men jag får nog ta och göra ett besök hos vetten.

Mvh Jossan