Kejsarsnitt regler mm
Gick igenom de nya djurskyddsreglerna nu precis. Var tvungen att kolla upp exakt hur det stod om kejsarsnitt på katt.
Hade inte koll om man hade två kejsarsnitt + en chans till på sin katt. Eller om det vid andra kejsarsnittet var föbjudet att testa en tredje gång.
Men det första var rätt och därför måste jag tänka igenom noga vilken hane Skatan får dejta. Sen kan man bara hålla tummarna att alla ungarna föds fram naturligt nästa gång…
Lägger in alla de nya reglerna här om någon missat dem..
/Elisa
Var hittar du att man får ta två kejsarsnitt och där efter ha en tredje chans?? Det ända jag hittar är:
25 § En tik eller en honkatt som har förlösts två gånger med kejsarsnitt får fortsättningsvis inte användas i avel.
Eller var det detta du menade? Jag har pratat med en vetrinär gällande framtida parningar av Gucci och hon menade på att bara för att det blev kejsarsnitt denna gång så innebär det inte att det blir det nästa gång om jag parar med samma hane. Detta ligger så långt fram så det är inget jag funderar så mycket på nu men det är ju bra och veta för framtiden.

är de inte andra alternativet som är rätt? 2 snitt sen får den ej användas i avel.

Førklara gærna før mig, før jag førstår helt enkelt inte, hur kan valet av hane vara avgørnade før hur honan rent fysiskt ær skapt?
Sedan kan ungar ligga fel av en rad olika anledningar…
#2 Som jag förstod reglerna så är det alt.2 som gäller enligt SJV.
#3 Enligt min vetrinär så har hanen inget att göra med om det blir kejsarsnitt eller att de ligger fel, det är sånt som händer. I min honas fall så menar man på att den kattunge som låg fel "missade" utgången där av att den hamnade fel. Vad Kalindras menar vet jag ej.
Skrev fel.
Självklart är det andra valet. Dvs. att om jag får snitta Skatan en andra gång, så kan jag lika gärna kastrera henne samtidig.
Var osäker på om det fanns en "tredje chans", men såg att jag hade rätt i den första tanken.
Måste lära mig att läsa igenom det jag skriver innan jag skickar det…
/Elisa
Kejsarsnittet har absolut inget med hanen att göra.
Det var mest menat att OM jag blir tvungen att kastrera Skatan efter nästa kull, så måate jag ju hitta en superfin hane till henne. Vill ju ha chansen att behålla en dotter efter henne.
Sorry för ett lätt förvirrat inlägg…
/Elisa

Ok, det ger mer mening :) !
Även jag förstår dig nu vad du menar med hanen, själv tror jag inte att jag kan hitta någon snyggare hane än min egen till Gucci men vi får väl se hur de små utvecklar sig och blir det bra så gör jag troligtvis om kombinationen i hopp om att allt går bra nästa gång.