Siames iFokus

Siames

Etikettkattprat
Läst 896 ggr
MijmuPix
0

Udda eller jämt antal katter?

Jag har funderat lite på detta och det skulle vara intressant att höra lite olika åsikter och erfarenheter! Givetvis spelar personligheter, ålder, rangordning och  fertil katt/kastrerad katt in, men generellt - udda eller jämt antal katter; kan det spela roll för harmonin i kattgruppen?

Blir balansen/harmonin i kattgruppen bättre om man har 2 eller 4 katter; alla har en "egen" kompis? Blir det lättare osämja eller gruff om man har tex tre katter? Att den tredje katten hamnar "utanför" eller att det blir triangeldrama?

hecajon
0

Jag hade bestämt att det bara skulle vara jag och mina 2st svarta orientaler för alltid, men tji fick jagSkrattande det poppar upp en underbar liten blåspottad tös i senasta kullen, som man blir kär i, vad göra?

Många sa till mig att tre är bra kombination, någon kan sova och de andra två kan busa.

Men jag kan säga att under lilltösens uppväxt nu så har hon ställt till med mer problem än harmoni, men hon har ju gått  igenom sin tonårstid just nu, ifrågasätta sin mamma och moster hela tiden, vem är störst, bäst och vackrast . Men senaste veckan, nu är hon 9 mån, har jag börja se kompisförhållandet mer mellan dem blomma uppGlad.

Men jag tror att det kommer att fungera jättebra till slut, bara alla vet vem som bestämmer, JAGOskyldig

[hakkapelitta]
0

Jag tycker två fungerar lika bra som tre, fast tre verkar vara ett magiskt tal här hemma. Men det beror nog hemskt mycket på katterna och deras inställning till varandra också :)

kalindas
0

Hade tre katter i 14 år här och det fungerade utmärkt. Nu har jag fem och det funkar bra det också. Tror det är mer personlighet än antal som är det viktiga.
Sen självklart, ju mer katter man har, destå större är risken för osämja…

/Elisa

Avions
0

Nu har jag tre stycken här hemma och det fungerar utmärkt!Skrattande

SacredSouls
0

Jeg har seks og de fungerer også utmerket.Tror det går mest på personlighet jeg istedet for antall.

Her i huset har de alle hver sin rolle: 

De barnslige tenåringene :Etter at Tassen ble kastrat så er han og Sami blitt verdens beste venner som leker å buser dagen lang,vasker litt kattungeromper og nyter oppmerksomhet og stell fra damene.

Sjefen:Jöback er kongen i dette huset og den som ligger å overvåker alle de andre busebarna.Passer på at alt går rett for seg og at han får mest kos Tungan ute

Dronning mamma:Josefine er den som passer på Messi,Mus og barnebarn.Vasker ,steller og er snill mot alle. 

Busejentene :Messi og Mus,ikke så langt unna tenåringene Skrattande

Alle er gode venner,leker sammen og fungerer veldig godt som gruppe.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Quetta
0

Jättevårt!
Jag har 3 katter, men funderar på att behålla en, då blir det ju 4.
Har funderat i 6 veckor nu, men ändå inte bestämt mig än.

hoffens
0

Har tre katter, 2 SIA och 1 OSH. Skall skaffa 1 OSH till vet att det funkar bättre. OSH blir lite ensam .