avmaskning av kattungar
(jag har försökt leta efter tidigare trådar om detta men sökfunktionen tycks inte funka?)
Vilket avmaskningsmedel brukar ni ge till kattungar och i vilken vecka/ålder? Jag har avmaskat alla mina kattungar med Axilur utom till de två sista kullarna som avmaskades med SpotOn.
Jag har hört lite olika åsikter om avmaskningsmedel och kattungar; vissa menar att medlen är väldigt starka (för starka för en liten bebbe!) och man inte ska avmaska kattungarna "i onödan" om inte de/kattmamman visat sig ha mask.
Hur gör ni? Avmaskar ni alla kattungar rutinmässigt eller skickar ni in träckprov för analys för att se om avmaskning är nödvändig?
Jag avmaskar med Banmint det är ett milt medel. Det finns två andra medel men de är för starka till kattungar. Just nu kommer jag inte på namnen bara första bokstaven i namnen, får nog gå och lägga mej.
Jag avmaskar också med Banmint. Det är som sagt milt och ges i form av pasta som är lättare att ge till kattungar än piller.
~ S*Nelliot's siames & orientaliskt korthår ~ www.nelliots.se ~
**Kattungar till salu!
**"The cat has too much spirit to have no heart" - Earnest Menaul
Det har funnits en tråd om avmaskning på detta forum tidigare jag har försökt att leta men inte hittat den. Synd för det var många som skrev där.
Rithwa
Avmaskar med banmint 12% två gånger . Veckan före vaccinationerna.( Ren rutin.)
Många avmaskar tidigare.
Avmaskar inte alls såvida jag inte får hem ett positivt svar från träckproverna. Då avmaskar jag med smalaste möjliga medlet.

Jag avmaskade väldigt flitigt förr tills jag fick problem, då slutade jag med denna rutin. Numer avmaskar jag två ggr efter den andra vaccinationen. Egentligen är denna avmaskning också onödig och jag överväger att börja skicka in träckprover först innan jag gör någon som helst avmaskning. Det medel jag använder är Banminth, har provat axilur men det var då jag fick problem med magarna på ungarna. Jag ger dem också lactiplus noga innan avmaskningen och efter den för att inte orsaka deras magar för stor skada., men som sagt, jag kommer troligen att övergå till att skicka in träckprov innan jag avmaskar på kommande kullar. Mina katter är trots allt innekatter även om de får lufta sig ute på sommaren.
Er det noen som vet hvor vi i Norge eventuelt kan sende inn prøver for å få dem analysert ?
Just träckprover tror jag de flesta veterinärer kan kolla på sina kliniker. Är det mask synd det bra. Däremot kan de inte alltid se Gardia med flera…
Sista kullen avmaskade jag med Drontal.
/Elisa

#7. Har aldrig gjort så sjælv, men har hørt från en annan oppdretter att det går att sænda prøver till Veterinærinstituttet
Ring dem og spør! :)

Men hjälp! Har precis avmaskat mina nyinflyttade med Axilur, det var det de (väldigt starkt) rekommenderade på Apoteket. Vad är det för problem man kan få med magen efter en sån kur? Vad kan man göra för att det inte ska bli mag-knas?
Kolla med Vidilab om de kan skicka ut test-kit till dig. Ett kit kostar (i Sverige) 328 kr och då ingår analyskostnaden i det. Ett kit räcker för en kull.

Jag avmaskar mina med banminth strax innan dom flyttar till nya hemmet
Vad roligt med många svar! 
Hur funkar Banminth; visst är det en slags pasta? Ger man den direkt i munnen eller kan man blanda i den i maten?
Kattungarna i vår foderkull är 8 veckor nu (tiden går såååå snabbt!!) och jag sitter i valet och kvalet mellan att skicka in träckprov för analys eller att avmaska "för säkerhets skull" när de börjar bli flyttfärdiga om ett par veckor. Hm!

#13 det är en pasta man ger direkt i munnen.. jag brukar lägga det i gommen så kan dom inte spotta ut det lika lätt
Jag avmaskar kattungarna med Banminthpasta.
Det finns en viss risk att våra vuxna katter skulle kunna få mask, eftersom de katter har rastgård (lucka via tvättstugan så de kan gå ut och in efter egen smak. Fast när honorna löper låser jag luckan, TROTS att jag kallar vår kattgård "rymningssäker"…). Det har flugit in en och annan fågel i rastgården. Dumma djur…. Ibland är det bara fjädrarna som skvallrar om vad som hänt.
Här är en annan tråd i ämnet Avmaskning. Står en del bra saker där också.
#10 Du behöver nog inte vara orolig. En del katter kan bli dåliga i magen efter avmaskning och man kan ge lite probiotika (cultura-fil eller liknande) för att avhjälpa detta.

#16, tack för tipset… Man är ju lite hönsmammig av sig…
Jag avmaskar mamma och kattungar med Milbemax en gång. Det finns olika tabletter för kattungar och vuxna och halv eller hel beroende på vikt.
Milbemax var förut receptbelagd men finns nu på apoteket.

Puttar upp tråden av nyfikenhet, säger som #3, sett denna frågeställning ännu tidigare men hittar den inte heller.
Kanske ytterligare några fler som har testat olika sorter och vet lite för och nackdelar.
Har själv använt Axilur tidigare på mina kattungar, dock inga biverkningar, men så svårt att få i dem den flytande sorten vid den unga åldern, mest massor med vitt stänk bredvid som resultat
.
Något fullt fungerande på all mask, snällt mot bebismagar och enklare att ge, vore ju jättebra att få tips om.