OT (fast inte): Som hund och katt
Jag undrar om någon av er har erfarenhet av att ta hem en hund till katter som knappt sett en innan. Jag planerar att utöka familjen med en tibetansk spaniel, helst runt 8-10 månader. Ingenting som är klart ännu mao. Kan någon ge lite tips eller dela med sig av erfarenheter så vore jag tacksam.
Himmeltinden - Jag ahr sett att du har tibbar. Hur funkar de med dina katter?
~ S*Nelliot's siames & orientaliskt korthår ~ www.nelliots.se ~
**Kattungar till salu!
**"The cat has too much spirit to have no heart" - Earnest Menaul

Inte vet jag - men lägger mig i i alla fall 
Har en kompis med en tibbe och tre dalmatiner. Tibben är inte alls kattvan - men han älskar mina siameser. Det gjorde han redan från början. Han skulle SÅ gärna leka med Maya och Simeon, men katterna tyvärr verkar vara rasrasister, och stackars tibben ser ju inte alls ut som dalmatiner… (de accepterar Tarjas dallisar mycket bättre)
Jeg har selv hatt hund sammen med mine balier, men her var det hunden som kom først. Men alle nye kattunger som kom i huset her ble godt mottatt av vår hund selv om dem ikke hadde sett en hund før.

Tibbar har jag ingen erfarenhet av, men vi utökade famljen med en galen whippet, Shabi, i våras. Det funkade INTE ALLS med Blondie, hon gjorde hyperaggressiva utfall 24-7. Min andra katt accepterade hunden efter ca en veckas fräsande.
Jag vet inte riktigt varför Blondie reagerade så hysteriskt, kanske eller förmodligen för att hon inte ser så bra. Efter över tre veckors fullständig kaos här hemma beslöt vi oss för att låta Shabi flytta till en annan familj.
Oftast brukar det gå bra, så länge hunden accepterar att katterna är högst i rang. Gör inte hunden det så kan det lätt bli problem.
Sen finns det ju alltid katter som lilla Blondie här ovan, som anser att hundar är fula och äckliga. Då kan det orsaka en del problem.
Min Jackson (creme han också), tycke inte om hundar. Inte det att han var rädd för dem, men han ansåg de skulle få stryk minst en gång per dag…
Jättetråkigt att ni fick lämna bort er lilla vovve. Var det en valp eller omplacering? Har glömt…
/Elisa

Våra katter är så ooootroligt snälla så det gör mej tokig!
Hade önskat att de satte hundarna mer på plats än vad de gör.
Lilla vavvan Chico får jaga dem hur mycket som helst, inte för mej men för katterna. De säjer inte ifrån, medans matte jagar efter och skäller. *ler*
"Stora" hunden däremot får sej en käftsmäll lite då och då.
Tre av våra katter har växt upp med hund men några av dem har inte träffat hund på flera år.
Briza har aldrig träffat hund men det funkar bra ändå. I början hade jag en jätte stor gallerbur som Chico fick vara i så katterna fick titta på honom i lugn och ro.
Mammas katter accepterar inte hundarna! Enbart när de sitter i gallerburen. Speciellt våran gamla avelshane är fruktansvärd! Han är dubbelt så stor som Chico och har flugit på honom ett par gånger och även mej när jag hamnade i mellan.
SÅ det är jätte svårt att säja, men det har funkat så mycket bättre med Chico än med Yra vilket jag tror pga åldern när jag fick hem hundarna.
Chico var ca 10 veckor och Yra var 4,5 månad.
#5 Kan det inte även ha med storleken att göra? Stora hundar hos veterinären brukar vara jättescary, medan små är rätt spännande.
**Kattungar till salu!

#6 Jo, har säkert att göra med storleken. Men Chico (den lille) kan vara ganska så hetsig och "jobbig" medans Yra är en ganska så lugn dam. Så därför tycker jag att katterna skulle tröttna mer på denna lille skit som springer och biter dem i hasorna. *ler*
Meeen… katterna har lärt sej precis vart han inte kan komma åt dem… Så de kan gå lugnt fram till klätterställningen, titta på honom och sen hoppa upp. Skulle inte förvåna mej om den lille snart lär sej att klättra i ställningen han också. *S*
#7 Haha! jag tror att dina katter tycker att Chico är superkul leksak! 
**Kattungar till salu!

#4 Det var en valp, väääldigt mycket valp :-)) Han var underbar och vi hade säkert kunnat "hålla ut", men att se Blondie så rädd och arg var hemskt stressande. Sen är det nog så att vi är utpräglade kattmänniskor som hade svårt att ställa om (vilket Blondie betonade för oss;-)))
#9 Jag har tänkt på det där med att en valp kan vara lite väl mkt, både för mig och katterna. Fast jag har andra skäl till att ta en äldre hund oxå. Min mamma ska vara dagmatte och även om jag inte jobbar just nu så tycker jag att det är lite mkt att komma med en valp som inte är rumsren till henne om det skulle knipa.
**Kattungar till salu!
Mina katter vill 1. döda hunden, 2. döda hunden, 3. lära sig mer om hunden, dvs spela nyfikna så att matte och husse tror att det är lugnt, men i själva verket utövar de "know your enemy" inför dödning av hunden.
Nu är två av dem uppvuxna med hundar som små, spelar ingen roll. De hatar hundar. Om de hör hundar på tv springer de runt och puffar svansen, om de hör hundar i trappuppgången gör de likadant. Nietzsche har tom. lärt sig att "ta vovven" betyder att han ska börja lyssna, spana och puffa svansen.. ehm. Så hem till oss kommer inga hundar, även om matte och husse är sjukt sugna på en italiensk vinthundsvalp i framtiden 
Det fina med tibbe är att de har ganska bra statistik vad gäller att trivas med katter. De har lite samma intressen, som att sitta högt uppe och spana t ex och att ligga i sängen och mysa. Hm…lär bli trångt…
**Kattungar till salu!