Siames iFokus

Siames

Etikett: hälsa
Läst 840 ggr
MijmuPix
0

Hjälp! Misstänkt urinvägsinfektion

Hjälp hjälp, ni som är vakna!
Min hona Pixi har sprungit på lådan stup i kvarten den senaste halvtimmen och kissat en droppe varje gång. Jag misstänker att det är urinvägsinfektion (hon har haft det en gång tidigare, exakt samma symptom)

Förra gången fick hon Synolux (minns ej doseringen). Jag ringde djurakuten för en stund sen för att fråga om jag kunde ge henne Synolux nu men det rekomenderade de inte, de ville undersöka henne först.
Vad tror ni? Kan jag "på egen risk" (som djurakut-veterinären sa) ge henne Synolux? Pixi är stressad och har säkert lite ont och jag tycker så synd om henne!! Rynkar på näsan

paivi
0

Visst kan du ge Synolux, jag kommer dock tyvärr inte ihåg doseringen heller… Dom vill se djuret och tjäna pengar på djursjukhus, upplever jag iaf.

SacredSouls
0

Ja vet du hva det hadde jeg gitt. Nå har du tross alt hatt det før også og det ble behandlet med Synulox da. "vanlig" dosering her har vært to tabletter om dagen(tror det er en tablett pr 2 kilo)

(Etter keisersnittet til Mus så står det iallefall en tablett morgen og kveld på pakningen)

Mus og hennes små her går på Synulox nå siden de små ble syke og det er jo et mildt preparat.

Hadde jeg vært i din situasjon så hadde jeg gitt en tablett og dratt til vet i morgen.

Stakkars Pixi. God bedring til henne.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

MijmuPix
0

Å tack för era svar!! :-)

Jag ska ge Pixi en Synolux nu och så får jag åka till veteriären i morgon med henne (även om de kommer att bli sura över att jag påbörjat medicinering ;-)!)

# 2: Stackars Mus och de små bebisarna! Hoppas att de snart kryar på sig igen!

Liltith
0

den doseringen jag fått på vuxen katt är en tablett 40 mg 2 gånger dagligen. men jag hade rått dig att kontakta vet och ta med dig ett urinprov. Kan ju vara stenar och då lindrar ju bara synuloxen eller så använder man den mot fel bakterier och då ökar ju risken för restistans. Försök få i henne lite c-vit i tablett eller brusform, men vänta tills bruset försvunnit. Hoppas din kisse blir bra.

Liltith
0

Tänk även på att har du påbörjat en kur med medicin kan man heller inte ta någon odling på urinen och se vad det är för bakterier hon faktiskt har under tiden och ca en vecka efter hon ätit. Det är tråkigt om symntomen kommer igen om ett tag och man tar ett baktprov som visar att synulox inte alls är rätt preparat att använda.

SacredSouls
0

#3 Jada bebisene er helt friske igjen gudskjelov Glad

Forhåpentligvis blir de ikke såå sure i morgen Tungan ute Lykke til.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

MijmuPix
0

En liten uppdatering:
Nu har vi varit hos veterinären. Ett urinprov togs och ska odlas ett par dagar och på måndag får vi svar på det.

(Pixi har löpt den senaste veckan och jag misstänker att en del kuckeliku med Kingston kan ha ett finger med i spelet Tungan ute "Gammal kärlek rostar aldrig; inte ens när man blir kastrat!" hälsar Kingston)