Siames iFokus

Siames

Etikett: kattprat
Läst 1499 ggr
Felicula
0

En liten historia om kattkärlek

Ja, så är hon då hos en hane. Min siamestjej Lalaith (S*Oano Lalaith, Lalla, Lalla-Lilla eller Vilda Matilda-Terrorist, kärt barn har många namn!).Här är en liten historia om kattkärlekens krokiga vägar.

Redan när jag köpte min lilla fröken hade jag ju förhoppningen om att hon en dag skulle få kattungar. Så jag letade en sund och rejäl kattunge och blev jätteglad när det fanns en sådan som dessutom är släkt med min första siames Opus. Hon flyttade in med en pondus som en vuxen katta, gosig, självständig, smart och ett helt underbart sällskap till sin morbror. Hon växte upp och fortsatte vara sund och bra på alla sätt, alltså läge att börja titta efter kommande hanar!

Först hittade jag ju en stilig pojke som skulle passa bra på många sätt, men innan tiden var mogen för en träff blev han kastrat. Och just då började hon löpa, vilken tokig otur! Men nu var det bara att se sig om efter en annan pojke. Jag tittade dels på några unga killar, en röd och en cremetabby. Båda jättefina, men födda i april och inte mogna för kärlek än när jag frågade.

Då fick jag tipset om en snygg brunmaskad kille, "Frasse" eller S*Jamboree's Tzunami, som han heter i stamtavlan. Men då gjorde minsann min lillfröken höstuppehåll i parningen. Frasse stod på kastreringslistan han med, det visste jag, men vad ska man göra?

Men så, nu i veckan, då löpte hon igen! Ett snabbt samtal med Maggan och vi fick komma. Och vilken tur vi hade, en dag senare och Frasse skulle varit utan kulor!

Lalaith kom lite ur löp i bilen, men rätt snart var hon tillbaka i det och åmade sig. Någon herre tänkte hon däremot inte släppa till så lätt. Nehej, en ärbar flicka håller minsann på sig! Jag fick höra att hennes mamma hade varit lika mycket surtant hon också, aj då! Men Frasse han hade varit med förr och kunde även hantera en riktig bitsch, så till sist parade han henne och sedan kom hon väl på att det var rätt ok trots allt, för sedan har det gjort det några gånger till.

Ja, nu återstår bara att hålla alla tummar och tassar för att det ska gå bra framöver. Läs gärna om fortsättningen i vår kattblogg http://kattblogg.felicula.com  

(och jag skriver nog lite mer här också vartefter).

Hälsningar från Anna och Lalaith

kalindas
0

Hoppas du får många dina bebisar..:-)

/Elisa

SallyB
0

Rara katter :) Håller tummar för bebisar så småningom då!

MalinL
0

Så kul! Håller tummarna för bebisar :)

Qetesh
0

Åh vad kul att det blev av till slut! Även vi håller tummarna för att det blir många fina bebisar!

Felicula
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack allihop! Jo, det är jättespännande. Opus går runt här hemma som en osalig ande och jamar efter sin tjej. Men hon får säkert en rejäl utfräsning när hon kommer hem och luktar hane… Men det tål hon säkert, lilla tuffingen. Hoppas bara hälsa och allt sånt funkar!

Jag fick lite bilder till telefonen från Maggan, här är en riktig puss!

Quetta
0

Håller tummar här med för att det blir småttingar nästa år!

SacredSouls
0

Lykke til. Håper det blir bebiser og at alt går fint.Glad

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

MijmuPix
0

Håller tummar och tassar för att allt går finemang! Hejja Lalaith och Frasse!

Felicula
0

Så kommer då fortsättningen på historien.

I dag var jag och hämtade Lalaith. Jag blev jätteglad över att hon hade tid att bli glad när jag kom. Och ändå har hon haft det så superbra hos Maggan, det råder det ingen tvekan om. Hon visade fortfarande tecken på löp, men intresset hade klart avtagit från Frasse (och bara det är ju ett gott tecken på att hon verkligen är parad). Jag fick i alla fall lite bilder på dem "in action". Och så vände vi hemåt. Jag tror att hon somnade redan i bilden, men vaknade upp på parkeringen hemma och jamade lite. Som väntat fräste de andra en del när jag öppnade transportburen, men ändå inte så mycket som jag befarat. Lalaith gick med mig ut i arbetsrummet och lade sig i solen på korgen med räkningar och viktiga papper. Och så somnade hon sött med näsan i ett kvitto. Lilla gumman, skönt att ha dit hemma!