Nonimonosbebisarna
Det är aldrig lätt att föda upp katter! Jag tyckte att det gick så bra till en början - inga döda ungar och lätta förlossningar. Men det ska då alltid vara något…
En av Devvans ungar vägrar gå upp i vikt - jag stödmatar 4 gånger om dagen och den tuttar själv men den tappar ett gram för varje dag som går. Trist! Dom andra fyra är hur tjocka och fina som helst.
I Isas kull så har allt funkat ganska bra. Jag fick stödmata en i några dagar när dom var små men hon kom ganska snart igång att äta bra själv. Men nu så har hon tappat farten i maten igen och jag stödmatar återigen. Hon väger nu hälften av vad största systern i kullen. (har lyckats fått bara flickebarn i denna kull - fast jag var osäker länge). Jag hoppas att hon snart kommer igång igen.
Sen så har brunspottsflickan i Isas kull fått konstiga plitor som nu är sårskorpor i hela ansiktet. Jag har aldrig sett något som detta förr men det ser ut som om att den har fått det av allt tjiv om tuttarna (små kattungeklor). Hon måste vara överkänslig på något sett… Nu baddar jag med aloevera och det verkar gå bort. Men hon ser inte klok ut med sina skorpor i ansiktet.
Och så har vi isa själv…. hon har gått in något enormt i sin mammaroll - lite väl mycket kan tyckas då inga manliga katter får vara i närheten alls. Stackars Ozzy som aldrig gjort en fluga förnär har jagats och attackerats något horribelt - han ska dö helt enkelt. Devvan har gått in flera gånger och försökt skydda sin pappa och ett ännu större kaos uppstår. Suck.
Så nu har jag blivit tvungen att dela upp kattgänget. Tur att jag har en nätdörr i mitten av huset.
Stackars Manne lider nog mest av detta för han kan inte ligga i soffan och titta på tv med oss längre eftersom Isa nu bor i vardagsrummet. Jag hoppas verkligen hon kommer att lugna ner sig med tiden för jag vill inte ha en delad grupp katter.
Ja det var en liten rapportering om hur allt är i det Nonimonoska hemmet. Lägger med en bild på en av mina gullungar - en SIA b21. Tänk en tjej i den färgen har jag drömt länge om och nu vet jag inte vad jag kan och inte kan behålla.
Hoppas det går bra för ungarna. Säkert blir din grupp enig igen sedan, men det kan ta ett tag om man väl tvingats sära på dem, som att sammanföra vuxna katter som inte setts nästan. Det som är bra med nätdörren är ju att de behåller samma lukt och kan nosa på varandra. Men när mamma-hormonerna lugnar sig blir det säkert bättre. Lycka till!

Vad jobbigt det lät Lina!
Hoppas att allt löser sig, så fort som möjligt.
Uj uj uj …
~ S*Nelliot's siames & orientaliskt korthår ~ www.nelliots.se ~
**Kattungar till salu!
**"The cat has too much spirit to have no heart" - Earnest Menaul
Uff. Stakkars deg Lina. Nei det er absolutt ikke enkelt noen ganger. Håper alt løser seg ganske raskt og at det blir harmoni og fred i heimen igjen.
Hun som ikke går særlig opp i vekt. Hva med å prøve litt druesukker for energi og matlysten sin skyld. Vi har hatt veldig god effekt av det iallefall når det har vært litt problemer.
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus
Jag ska pröva med lite druvsocker - tack för tipset.
Jag har tänkt ta kort på Isas ungar imorgon men det är inge kul när en är full i skorpor och en är liten och smal. Jag får ta på dom tjocka fina bara tror jag.
Låter som en jobbig situation..:-(
Druvsocker på tungan är ett bra tips att få dem lite piggare, percis som Line skriver.
Funderade på om de som går ner har en liten infektion? Om du har Vetrimoxin hemma, så testa att ge pyttelite till dem i en vecka. Bästa är nog att kolla med veterinär, så de få lyssna på ungarna.
/Elisa

Låter inte kul det där, hoppas det löser sig snart och att de alla blir vänner igen. Håller tummarna för de småtrollen!
Isas tjej har fått vetrimoxin i 4 dagar redan - det ger henne nog lite mer kraft men jag har inte sett den förbättringen jag vill tyvärr. Att ta henne till veterinären vet jag inte om det lönar sig - hon rekommenderar inget annat än veterimoxin och stödmatning precis som redan sker.
Att ungar dör är inget ovanligt - bara tråkigt! Egentligen så skulle ingen av dessa två levt mer än bara någon dag och det beror alltid på något (naturen rensar ut sig själv - tyvärr) Så man får förstå att man donar om i naturens gång när man stödmatar och medicinerar ungar som har en mamma som har mjölk och sköter sina barn på bästa sätt - som båda dessa honor gör.
Vad jag ville med inlägget var väl mest att just säga att när man tyckte att allt gick så bra så är det alltid något som ska strula. Lite gnäll från min sida bara.

Ja, jobbigt är det allt med de små liven ibland. Men om några veckor, när dem springer ikapp till köket för att hjälpa dig bre nattmackan, har du förmodligen glömt allt vad jobbigt heter. Och njuter i stället åter av att få ynnesten att tillbringa tre månader med dem. Ja, du vet ju som varit med förr.
Tycker du resonerar så klokt och nyanserat i inlägg #8. Är inne och tassar på ett annat, större forum ibland och blir så beklämd av mångas syn där på detta med raskattsavel.
Ett stort knippe energi till dig och kattfamiljerna!
Självklart har man rätt att gnälla lite. Man måste ju få prata av sig ibland.
Håller tummarna att de små som är hängiga nu blir bättre. Om inte så var det väl helt enkelt inte meningen att de skulle klara sig.
För visst har du helt rätt, att naturen rensar ut sig själv. Hur jobbigt det än kan vara.
/Elisa
Håller tummarna för dina små…stenhårt.
Nilla
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Sænder øver en massa energi och ork. Alltid ær det något som strular men det brukar løsa sig till slut! Håller tummarna!
Jag kom på en sak som jag hört, men inte testat och det är att ge en svag liten några droppar Aloe Vera (alltså inte salva, utan sån som är till för att sväljas) på tungan. Det ska kunna sätta fart på dem. Oavsett kan det säkert inte skada.

Hoppas verkligen att det vänder för de små snart!

Det är nog bra med lite aloe vera (ren). Ett annat tips kan vara att prova sempers kolikdroppar för människobebisar (finns att köpa på apoteket), de ger lite goda magbakterier som kan förbättra näringsupptaget. (Vetrimoxin urlakar/dödar vissa av bakerierna som kroppen behöver för näringsupptaget.) Man kan också prova lite yoghurt eller fil med goda tarmbakterier i, man blandar några droppar i modersmjölksersättningen. Lactiplus i liten mängd kan man också ge lite av (inte för mycket då det kan bli stoppande i tarmen). Kissar och bajsar de bra? Ibland hinner honorna inte med om de har många ungar så det kan löna sig att hjälpa till lite med toaletten, då kan och vill de äta mer.
Den som inte ökar i vikt får mig att tänka på den gången jag fick en unge med flatchest men jag hoppas att detta inte är felet, flatchest är ett väldigt trist fel.

Jag vill se bilder på tjockisarna! 
Tack för alla tips. Måste bara säga att det är inge fel på dessas krafter - dom är pigga som dom andra men har bara inte någon matlust om man ska uttrycka det så. Devvans lilla som jag har stödmatat är nog den som jag har mest hopp i för den tuttar lite av sig själv och äter ersättning utan problem.
Men Isas lilla som jag fick stödmata när den var nyfödd för att den inte ville tutta alls är den jag tror minst på nu. Hon kom igång och åt själv efter några dagars stödmatning och allt såg bra ut. Men så fick hon en infektion i ena ögat och sen har det bara gått neråt. Det konstiga är väl att även då hon fått chloromysetin för ögat och veterimoxin så blir det inte bättre alls utan bara sämre. Så jag tror hon har en rejäl infektion på något sätt som bara inte vill ge sig. Jag antar att hon har dragit på detta sen hon föddes.
Jaja jag ska se om jag kan ta kort på tjockisarna åt er nu.