Siames iFokus

Siames

Etiketthälsa
Läst 955 ggr
SallyB
0

Aggressiv urspårning vid lek?

Ja, i förrgår flyttade Stödis, och mina tjejjer är nu för första gången ensamma med varandra.

Sockan gillade inte o/e var arg/rädd för Stödis, så hon har mest sett till att Stödis inte kunde röra/umgås med Nessie. Han hade f ö lite "pedofila" tendeser med lillan :0

Anyhow, nu har de som sagt mer möjlighet att umgås + att Nessie börjar bli hemmastadd med oss. Jag har inte haft vuxen katt tillsammans med kattunge tidigare, så jag vet inte riktigt vad jag ska acceptera i fråga om "våldsam" lek, och dessutom är ju Nessie inte helt 100% fit-for-fight och så liten, samtidigt som Sockan är en typisk rex med ganska burdust och pushigt sätt som inte är van att leka med andra katter. Men jag märker att de gillar varandra och att Sockan mer och mer gillar Nessie, tvättar henne osv. Men när hon kopplar "typiskt lekgrepp" om Nessie och de ligger på golvet så skriker Nessie!? Jag brukar kolla upp och bryta när Nessie skriker mer än två-tre ggr på raken och man hör att det nog gör ont o/e hon är rädd. Finns det risk att leken kan bli för våldsam, dvs gör jag rätt som går imellan?

Oftast ser jag att Sockan leker mycket "hänsynsfullt", dvs inte rusar på i vanlig ångloksfart utan ser till att leka försiktigt, så det är inget stort problem, men jag undrar ändå.

Labolinas
0

Jag hade låtit dem vara de brukar klara av det fint. Jag tror att Sockan vill visa vem det är som bestämmer då hon kopplar Nessi med sitt lekgrepp, det är ju alltid någon som vill ha högsta rang och i detta fall tror jag att det är detta Sockan vill vissa att hon har. Att Sockan inte gillar den nya kissen är inget konstigt låt dem bara vänja sig i sin egen takt, har själv en 4 månaders kattunge här hemma som dagligen får veta sin plats av en av mina fertila honor, visst kan jag gå emellan dem men det är bara när jag tycker att den älsta honnan går till överdrift i sitt hävdande då den yngre honan är relativt vilje stark och inte ger sig i första taget, jag har dock aldrig varit med om att det har blivit blodigt allvar när de försöker bestämma vem det är som skall bestämma här hemma. Låt dem vara ett par dagar och skulle du tycka att det går till överdrift sära på dem och se till att de går åt var sitt håll och låt dem sedan vara så blir nog allt bra tillslut. Ang Sockan och Nessie så hade jag i detta fallet gjort samma sak, spring inte dit och sära på dem bara för att hon skriker utan studera dem och se om de inte kan klara ut det själv, så brukar jag göra med mina honor och oftast så löser det sig själva om inte så ser jag till att de går åt vart sitt håll detta för att jag vet att den äldre honan kan vara så ful då jag vänder ryggen till så springer hon efter den lilla för att fortsätta kampen.

Lycka till med kissarna

SallyB
0

Nämen, det är inte aggresiva problem mellan Sockan och Nessie eg. Jag är övertygad om att jag inte behöver sära på dem (jag vet inte om du missuppfattade min beskrivning?). Utan det är just när leken går liksom överstyr!? Och Sockan kopplar brottningsgreppet och även biter (dock troligen inte jättehårt) Nessie över hals/nacke som jag oroar mig.

Kattass
0

Mina killar, en stor crx och en smal siames leker våldsamt ibland, med västa strypgreppen och ylanden. Mest är det på lek, men också lite för att visa vem som är överst i rang. De löser alltid sina vilda lekar på egen hand. Då de någon gång träffat på andra katter i trädgården låter tjuten helt annorlunda. Då är det på allvar Skrikandes!

Nilla
0

Jag har haft samma dilemma med mina Siamesungar och mina Ocicats. De vill gärna ta strypgrepp och ligger och sparkar på den stackars Siamesungen.

Egentligen vill de inget illa, de kan liksom inte hjälpa det. Ungen är ju såååå go och mysig! Ungen skriker i högans sky, men den vuxna katten släpper inte.

Detsamma kan hända när en hane/kastrat vill leka med de små. Då blir det "straffspark" med liten kattunge!

Då ryter jag till och ber dem ta det lite lugnt. Så jag tycker du gör rätt. Det är säkerligen ingen fara, men vi människor tycker att katternas språk är hårt och brutalt ibland. Skrattande

Nilla

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Labolinas
0

Jag missuppfattade dig märker jag.

SallyB
0

Tack för svar Kattass: Ett till siames & cornish par :)

Tack för svar Nilla: Vilken målande beskrivning :) av hur det kan gå till. Då vet jag på ett ungefär hur jag ska förhålla mig till buset.

Labolina - ok.