Siames iFokus

Siames

Etikettofftopic
Läst 956 ggr
[Norrbysa]
2008-11-06 13:22
0

Kattungefoder eller inte?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skriver här trots att mina katter bara är till hälften Siames. Hoppas det är ok. Foten i munnen

Jag har två katter som nu är 6 månader gamla. En hona och en hane från samma kull (50% Devon Rex och 50% Siames).

Nyligen kastrerade jag båda och då sa veterinären till mig att det skulle vara bra att byta speciellt foder för kastrerade katter.

Idag äter dem RC Kitten 36 och veterinären rekomenderade RC Vet Neutered Cat för honor.

Jag känner mig lite fundersam. De växer ju fortfarande! Är det inte bäst att ge dem RC Kitten 36 tills de har växt klar?

Mina planer var att senare köpa RC Siamese 38. Är inte det lika bra som fodret för kastrerade katter?

(Jag tycker det är så svårt det där med foder….)

tuska
2008-11-06 13:47
0

jag skulle nog ge RC kitten eftersom de fortfarande är ungar.

Sedan gav jag  RC siames 38 till alla kastrerade samt fertila, men de blev allt för tunna av det fodret.  

Det är jättesvårt att välja rätt i djungeln av mat som RC har

ramithi
2008-11-06 13:51
0

Jeg hat to kastrater selv og mine får RC sensetiv som jeg kjøper hos dyrlegen og jeg har ikke kjøpt noe spesial for kastrater.

Liljekatten
2008-11-06 14:50
0

Klart att du får skriva här inne.Glad

Jag skulle nog fortsatt md RC Kitten eftersom de är kattungar fortfarande. Här hemma har vi fem kastrater och tre fertila och vi ger dem Kitten 36 och Sensible 33 och det funkar jättebra. Har vi inga kattungar eller dräktig hona så skippar vi Kitten-fodret.

HeidiK
2008-11-06 16:54
0

Her pleier vi å slutte med Kitten i 6-7 mnd alderen for da blir rett og slett våre katter bare FETE av kitten og bruker ikke fôret slik de egentlig skal. Da er det bedre å gå over på et godt voksenfôr istedet for å ha veldig "overvektige" kattunger.

Er de små for alderen og ikke bare blir tykke av kitten, så fortsetter du med det Glad  Jeg har ikke trengt kitten lenger enn til ca 6 mnd til nå (vi ser det selvsagt ann)

kalindas
2008-11-06 19:33
0

Om jag gav RC, skulle jag börja med RC Sensible 33 nu, som är ett av RCs bättre foder.
RC Siames är ett extremt bantningsfoder, så länge dina katter har normalhull, finns det ingen anledning att ge detta till dem.
Ge katterna fri tillgång av RC S33.

/Elisa

nelliots
2008-11-07 00:52
0

Du kan också ge Orijen, som har hög proteinhalt och ger bra med näring. Funkar fint för katter som växer och en hög proteinhalt läste jag är bra för kastrater så de inte går upp i vikt. fri tillgång så klart.

~ S*Nelliot's siames & orientaliskt korthår ~ www.nelliots.se ~
**Kattungar till salu!
**"The cat has too much spirit to have no heart" - Earnest Menaul

kalindas
2008-11-07 01:44
0

Orijen innehåller även tranbär vilket är bra för att motverka urinsten. Detsamma gäller fodret James Wellbeloved och fodret Precept Plus

/Elisa

[Norrbysa]
2008-11-07 13:34
0

Vilka bra tips jag har fått av allihopa! :-)

Jag kommer förmodligen att fortsätta med kitten 36. Ska handla foder imorgon.

Ska titta på Orijen, JW och PP till det framtida foderbytet när de vuxit klart. :-)

Attacks
2008-11-08 00:09
0

Her slutter vi også med kittens tidlig,grunnet støre bredde grader enn man ønsker hehe. Sånn ca sånn som Heidi gjør.

Jeg har jo 3 kattunger nå her hjemme,og 2 ungkatter. Der står flere ulike skåler,og dem spiser jevnt av alt,enten det er kittens eller voksenfor.Men kittens er kun fremme pga de minste på 13 uker.

Ungdamene er begge velsignet med modellkropper og er muskuløse og elegante,men ikke tynne og magre.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

[lisme]
2008-11-09 08:59
0

Hos oss står både voksenfór og kattungemat framme hele tiden, sånn at det er tilgjengelig for alle sammen. Jeg skriver kattungemat, fordi vi har både babycat og kitten stående. Og sånn har det vært nå i over ett år. Det virker som om kattene tilpasser inntaket av mat til aktiviteten de har i løpet av dagen, og ingen av kattene er tykke. Alle er slanke og flotte

Roger
2008-11-12 15:55
0

Vill bara informera om att fetthalten i Siamesfodret  från Royal Canin numera är höjt från 12% till 16% och är därför mer anpassat till siameser nu än tidigare.

Roger.

kalindas
2008-11-12 20:15
0

16% fett är ändå alldeles för lågt.

/Elisa