P-piller till digivande hona
Jag undrar om någon har erfarenhet av att ge p-piller till hona med kattungar.
Smillas kattungar är nu 5 veckor och två dagar gamla och jag är lite orolig att Smilla ska börja löpa snart. Vår hane Obi är ju könsmogen och villig och det vore inte bra om Smilla blev parad så här snart efter kullen. Är det okey att ge henne p-piller snart? Jag har tänkt att börja till helgen när kattungarna är sex veckor. Finns det några biverkningar som kan vara till nackdel för kattungarna? Finns det risk för att mjölken kan sina? Kan ungarna på nåt sätt bli påverkade av hormonerna i pillrena?
Jag har ju aldrig haft fertil hane samtidigt som kattungar så jag har aldrig behövt tänka på det här.
Av veterinär har jag blivit ordinerad att ge mina honor piller på 10:e dagen efter de fött sina bebisar, eftersom jag har honor som löper ofta.
Jag har ingen fertil hane men varit rädd att mamma katt skulle komma i löp när hon har bebisar att ta hand om.
Har aldrig märkt att mjölken sinat
Vår ene hunnkatt kommer i løp bare 10 dager etter fødsel så sist hun fikk kattunger fikk vi rådet om å starte tidlig med piller fra veterinæren. Så da startet vi vel på dag 7-8 om jeg ikke husker helt feil. Jeg merket ikke noen negativ effekt av det.Vil mye heller sette henne på pillen enn at hun skal begynne å løpe.
Nå er jo dine blitt så store også så jeg hadde helt klart begynt på p piller.
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus
Jag hade gett henne p-piller. Min Smilla fick när ungarna var tre veckor och jag märkte ingen skillnad.
/Elisa

Jag gav min hona p-piller efter 3 veckor… Mærkte inget negativt, tycker du ska starta nu.
Jamen, vad bra! Verkar inte vara nån som märkt av nåt negativt så då tror jag att jag pillar i henne ett redan ikväll för att vara på den säkra sidan.
Tack för era åsikter! 

Jag gav Maja p-piller när Molly var ca 4veckor, då började hon löpa och jag tror inte hon hade ägnat sig åt Molly speciellt mycket om hon hade fått fortsätta till höglöp. Ingen sinande mjölk eller några andra biverkningar som jag kunde se, men en lugn Maja som ägnade sig åt att vara mamma istället.