Siames iFokus

Siames

Etikettfoder
Läst 9249 ggr
MijmuPix
0

råa kycklingvingar?

Jag har läst på flera ställen att man kan ge råa kycklingvingar till katterna; bla för att det funkar som rena rama "tandborstningen" på tänder & tandkött. Glad
Och det låter ju finemang!
Men lite funderingar har jag (är vegetarian sedan flera år och har dålig koll på kött!) och tänker bla "rått kycklingkött = stor salmonella-risk"? Eller?
Köper man frysta kycklingvingar i mataffären, låter dem tina och ger till katterna? 
Ni hör ju själva: jag är helt novis på det här med kött så goda råd och tips mottages gärna! Skrattande

paivi
0

I Sverige finns det kycklingvingar i mataffären, frysta. Här in Finland måste jag köpa dom i 2kg bitar, från djuraffären :(

Katterna älskar kycklingvingar, och biter alla små (och större) ben. Råa förstås Glad

Ingen salmonella än så länge, men skulle nog inte köpa annat än svenskt eller finskt kött.

MijmuPix
0

# 1: Oj, att det inte finns kycklingvingar i mataffären? Så dumt!
Visst stämmer det att katterna mycket väl kan knapra i sig ben i rå kyckling och att det är först när kycklingen tillagats som benen blir sylvassa och farliga för katterna att äta?
Hur ofta ger du dem kycklingvingar? Påverkar det magen på dem? Kan de bli mer lösa i magen av rått kött?

paivi
1

Inte vet jag Tungan ute Maya är lite lös i magen, till och från, men det har hon varit hela sitt liv, oavsett vad hon får för foder.

Ger vingar två till fyra gånger per vecka. Men mina katter får ju rått kött varje dag - i form av hjärta, tunga, kycklingvingar, njure, lever osv. En gång per vecka ger jag fisk i stället av kött.

(Plus att dom får torrfoder och olika blötfoder varje dag, tre måltider alltså, en med torr- en med blötfoder, och en med kött.)

Och jo, det stämmer att ben blir farliga först när tillagade. Fast en gång har det hänt att Maya fick en benbit som satt fast i hennes överkäke, mellan tänderna, jag fick gräva bort biten, och det gillade inte min kära tjej… Hon blev jättesur på mig för hela kvällen Skrikandes

MijmuPix
0

Nu skakar jag liv i den här tråden igen… Tungan ute 

- Är det någon som känner till det här med "salmonella-risken" om man ger katterna råa, upptinade kycklingvingar?
- Jipotimas-kattkorvar: Ni som ger era katter dessa; märker ni någon skillnad på katternas vikt? Blir de tjockare, smalare, ingen skillnad?
- Samma Jipotimas-korvar: Om man ger katterna dessa behöver man tillsätta något annat i köttväg (tex hjärta, taurin, you name it) eller är dessa kattkorvar "full-kost" som de är?

Hälsningar Emma - kött-vetgirig & kött-novis Flört

ossilian
0

Att frysa ner kycklingkött tar tyvärr inte död på vare sig salmonella eller campylobacter. Salmonellasmittat kött är inte så vanligt i Sverige (dock i Danmark). En vuxen och frisk katt klarar av smitta av såväl salmonella som campylobacter relativt smärtfritt (lite kräkningar, diarré). Kattungar däremot blir riktigt dåliga och behöver antibiotikabehandlas.

Jag har gett mina vuxna katter råa kycklingvingar i många år och de har aldrig blivit sjuka av det. Men efter att ha smittat ner en av mina kullar med campylobacter från just frysta kycklingvingar (Kronfågelns) vill jag utfärda en liten varning för att ge kattungar det. Enligt smittskyddsinstituet är var femte styckad kyckling i Sverige campylobactsmittad.

Nu är ju jag sån att jag tycker det är viktigt att erbjuda kattungar rå föda (finns det något tråkigare än katter som blir förskrämda av en bit färskt kött?:-)) men kommer fortsättningsvis att ge både vuxna och ungar enbart nötkött. Då får dem sina tänder nedblodade och jag behöver inte oroa mig för magsjukor.

Jipotimakorvar är Afamosa expert på, väl ;-)))

MijmuPix
0

# 5: Tack för ditt svar! Nu blev jag nyfiken: vad är det för nötkött du ger dina katter? Grytbitar eller köttben eller vad?? Fryst och upptinat eller köpt direkt från charken och serverat? (sorry, jag ÄR verkligen helt lost på det här med kött! Skäms)

Hu, vad jobbigt med dina kattungar som blev dåliga av kycklingkött! Då förstår jag att du väljer nötkött i stället!
Jag funderar på att servera mina kattungar (som blir 7 veckor idag) Jipotimas-korv, men nu blev jag lite osäker; kan dessa korvar innehålla campylobacter…? Men visst är det väl många som ger sina småttingar Jipotimaskorvar?

hoffens
0

Sen jag var barn har jag hört att man inte får ge katter o hundar fågelben, det kan sticka hål på tarmarna. I min familj har vi alltid haft hundar och katter och min mor var väldigt noga att packa in kycklingbenen och vi barn fick gå ut och slänga de i tunnan så inget djur fick tag i benen. Så jag vågar inte ge mina några vingar.

kalindas
0

Du kan köpa det nötkött som säljs som hundmat. Grövre bitar, lite mer senor och minst lika bra till katt.

Bravo hundfoder brukade jag köpa till förra kullen. Frysta i fyrkantiga burgare som är perfekta att låta tina till katt. Ganska stora bitar.
Nordic hundfoder sägs vara av lite bättre kvalitet, i alla fall när det gäller hundfodret. Hur det är med köttet och vommen vet jag inte. Mend et är säkert fint. Dock får man dela dem då de finns i korvar.

/Elisa

kalindas
0

Vad jag förstått så är benen bara farliga om köttet är kokt. Ger du dem råa kycklingben så är inte benen lika vassa.
Men om man ger kokt eller grillad är benen farliga.

/Elisa

ossilian
0

#6 Har du någon slaktare i stan, så gå dit och be om lite olika bitar. Jag har hittills bara gett mina högrev, grytbitar och lite sånt. Men håller på att utforska benmarknaden ;-))

Jag antar att även Jipotimas korvar borde kunna innehålla campylobacter, men vill gärna tro att de inte gör det :-)))

#7 Fast det är just tillagade kyckling- och fiskben som är farligt, de flisar sönder. Råa sega ben är inte farliga.

MijmuPix
0

Tack för era svar!

# 10: Måste man frysa köttet först innan man serverar katterna det eller är det bara att servera direkt? Du får jättegärna återkomma med rapport om "benmarknaden"! Skrattande

paivi
0

# 11  Nej. Fisk skall frysas för tre dygn för att döda maskar / maskägg. Kött får man ge utan.

Musiken
0

#7 Nu har ju jag inte katt, daremot iller, och da ar kycklingvingar rekomenderade att ge. Benen ar mjuka (mina illrar tuggar glatt sonder hela benen forutom and-knotorna) och rensar fint mellan tanderna.

Daremot ar det, som folk sagt, farligt med tillagade ben. Dessa blir som vassa stickor och kan skada djuret. Men sa lange det ar ratt ar det bara bra for dem :) (Dessutom satter val sig katter och illrar i sig faglar i den vilda?)

Nilla
0

Jag har prövat kycklingvingar till min katter. Endast mina Ocicats förstod, att det var något gott och sprang morrandes iväg med dem. Siameserna undrade om jag var riktigt klok…

Skulle hemskt gärna vilja ge mina katter Jipotimas korvar. Men de flesta återförsäljaren finns i Stockholm och endast en handfull i resten av Sverige. NU kan jag handla i Göteborg, men hur blir det när jag flyttar till Skåne? Finns inga återförsäljare där, vad jag kan se på deras hemsida.

Kanske får skaffa mig en gammal köttkvarn på loppis och mala själv. Det är ju också ett alternativ, men söligt och tidskrävande!

Nilla

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

kalindas
1

Tror de levererar till Skåne då och då. Kolla på deras sida eller ta kontakt med Sydkatten. Tror de vet.

/Elisa

Silvestris
0

Kronfågel har gått ut och garanterat BARFande hundägare att deras kyckling är salmonellafri så är man rädd för salmonella (vilket man egentligen behöver vara i Sverige) så kan man iaf känna sig säker så länge man köper Kronfågel.

MijmuPix
0

Nu ligger det en Jipotimas-korv på diskbänken och tinar, och tre långnosade katter står på tå och är väldigt intresserade av vad det är som luktar så spännande! Skrattande 

#16: Det låter bra! Jag gick glad i hågen till mataffären i går för att köpa kycklingvingar men typiskt nog så var det helt slut på just frysta kycklingvingar (om man inte ville ha någon marinerad Texas-variant med kryddor på Flört)