Vilken sorts mat?
Vilken sorts mat ger ni till era Siameser och orientaler? Lite intressant att höra.
Mina får James Wellbeloved. Efter mycket provande fram och tillbaka, så är det detta foder som gett de bästa magarna och pälsarna.
/Elisa
Har provat det ett tag men våra blev och var lösa i magen av det så jag gav upp efter några veckor.
Nu är Vi tillbaka på RC, fast jag inte tycker det är något lysande resultat där heller.
VI, Eller våra katter har provar Orjien också för det skulle innehålla så mycket kött. men de var inte speciellt förtjusta i dat, och det var svårt att få tag på . Pratade med en djuraffär som hade det men de skulle sluta med det för det var ingen åtgång på det.
Kollade i en annan zoobutik men de hade bara Orjien hundmat.
Kan inte hålla på åka land och rike runt för att hitta en sort, det måste vara något som finns hemma men jag vill ändå ge mina katter en bra mat. Utöver torrisarna får de även nötkött och kyckling när vi har det.

Här hemma äter vi riktig färsk näringsrik art-anpassad mat …..och lite torrfoder.
# 2. Klart att det inte är någon åtgång med den inställningen hos din zoo-butik. Zoo-butiken tar hem leverans till dig om du så önskar- eller så beställer du hem direkt. Inga svårigheter alls alltså :-) För två år sedan då märket efterfrågades mer och mer av uppfödare så var det just så vi fick gå tillväga och nu pryder även Orijen hyllorna hos många handlare trots att RC´s försäljare ville få det undanskuffat längst bak i butiken. Det är vi konsumenter som har makten att kräva och inte tvärt om….som vissa nasare och fabrikörer tycks tro :-/
Vad innebär färsk näringsrik art-anpssad mat? vad ger du dina katter?
Har ni provad detta med barf? Verkar som många tycker det är bra. Har aldrig provat det till mina för det finns ingen häromkring saluför det . Har i alla fall inte lyckats hitta det.

Här får katterna Orijen. Det går att beställa på internet www.foderbilen.se. Skönt att få det hemkört. Beställer man över en viss summa slipper man betala frakt också.
Tidigare gav jag RC Siames, men katterna var ständigt dåliga i magen och det luktade "urban" och var enorma mängder.
Numera är de hårda o fasta i magen, det luktar inte såååå illa och de bajsar inte alls lika mycket.
foder-bilen, låter väldig bekvämt men jag bor ute på vichan i väst Sverige. Tror inte den finns här.
#5 Tyckte dina katter om Orijen, när du började ge det? Vi har ju testat det men katterna var ju inte helt glada åt det.
Foderbilden finns i vichan också. Posten kör ut det.
/Elisa
Jaha, det låter ju toppen…………..

Jag ger BARF-korv varje dag, dvs rå ekologisk kyckling med hjärta och brosk i. Katterna älskar det och det är ett väldigt bekvämt och bra sätt att ge dem färsk rå mat med rätt sammansättning av näringsämnen. Barfkorvarna förvarar man i frysen, det är bara att tina upp och skära av en bit och servera lite lätt värmd i mikron. Kolla här: http://www.jipotimas.se/ Jag har en sån tur att jag bor ganska nära en återförsäljare här på vischan men även om det inte var så skulle det kunna fungera ändå genom att man köper en mycket stor mängd i taget och förvarar i en extrafrys. Denna mat är inte dyrare än annan kattmat. När de äter rå mat äter de heller inte lika stora mängder som blöt färdig kattmat och bajset blir bättre och ger mindre mängd i lådan, så det är en mat som passar för den lilla plånboken också med vinster både för två- och fyrbenta.
Dessutom får de Orijen och James Wellbeloved torrfoder + lite annan blötmat och annat kött, både rått och kokt.
Här har vi blanka pälsar, starka muskler, fina rena klara ögon och mycket energi, hälsar katterne…

Mina katter käkar väldigt blandat…
En måltid olika kött (eller fisk en gång per vecka) - tunga, kycklingvingar, hjärta osv Har även köpt frysta möss någong gång!
En måltid av blandat kompott torrfoder, Acana som basfoder, men blandar i JWB, Orijen, RC, Nutro. Katterna verkar uppskatta variation i sina foder.
En måltid olika blöttfoder utan socker (Schesir Cat, Cosmo, Applaws, Whiskas mmm, Miamor, Animonda, Rafine osv.

#9 Just denna korv är sedan några år en storfavorit här hemma men jag blandar också med andra "färdiga-att-äta-korvar" som ex lamm, kyckling och kalkon eftersom dessa också innehåller benkross.
Visst köper jag kött/inälvor också men korvarna är så praktiska att hantera. Mina katter vill helst ha köttet lite sorbé-kallt o krispigt även om jag försöker att låta det få lite av mjuk rumstemperatur eftersom jag ofta vill mixa in lite egna blandningar.
Mikra ell. på annat vis värma det råa köttet skulle jag själv inte våga mig på av olika anledningar.
8 år med BARF och förutom den vinst du nämner Rövardotter så kan jag inte i ord beskriva hur tryggt det känns för en hönsmamma att själv se och i detalj veta vad mina katter äter :-)))
Jag är ju dessutom uppfödare och måste tänka på framtida generationer där basen för hälsa, immunförsvar, fertilitet mm läggs här och nu - och vad är viktigare än mat och miljö.
Miaooooowww 
Låter intressant med BARF-maten. Skall kolla upp det lite.
Vi bor mitt mellan två återförsäljre (Göteborg och Örebro) såg jag på deras hemsida http://www.jipotimas.se/
Man hafsar ju inte bara väg så där det är ca 15 mil i enkel rikting, till GBG och 13 till Örebro.
Skall kolla lite…..