Siames iFokus

Siames

Etikett: omplacering
Läst 3457 ggr
Ioma
0

Priser på oriental och Javanes

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en Javanespojk (Havanna/Choklad) som heter Prinsen och hans mamma som är en Orientalisk variant (Havanna/Choklad) som heter Ami.

Ami vill inte vara mer än tillsammans med Prinsen, inte 4 katter som vi är här nu.

Prinsen passar inte ihop med de två andra katterna vi har ;-)

Prinsen är kastrerad och Ami går på Ppiller.

Ami är snart 5 år och Prinsen  snart 4 år.

Vi måste alltså göra oss av med dem båda :-(

Vad kan man sälja de små älsklingarna för?

Hur gör ni andra när ni är tvugna att sälja era vuxna kissar???

är jätteledsen här men vi har verkligen försökt med allt för att få dem att trivas med varandra men det går bara inte.

Skrikandes

Mvh
Marika "Ioma"

Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

Ioma
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ami

Mvh
Marika "Ioma"

Ioma
0

Mvh
Marika "Ioma"

tuska
0

Ja du. Har själv inte varit i den sitsen ännu Tack å lov.

Jag skulle kastrera honan för det första.

Sen skulle jag nog först å främst hitta det absolut perfekta hemmet, summan för dem då skulle för mej inte vara viktig, hemmet skulle vara viktigast.

Många låter sin vuxna kastrerade katt följa som sällskap åt en unge.

ossilian
0

Det är ju faktiskt en sak ni inte gjort ännu och det är att befria vackra Ami från svajande hormoner. Ni har inte funderat på att kastrera henne?

Lycka till med katterna!

Nonimonos
0

Den katten har väl redan varit tvungen att flytta en gång, mammakatt alltså. Jag tycker synd om henne om hon ska behöva få göra det en gång till. Kastrera henne och se sen hur det går.

Ioma
0

# 4 Nej hon har inte kastrerats ännu då vi ej hittat "vettig vet" ;-) med vettiga priser.

Men Ami har Ppiller och trivs tillsammans med Prinsen så dem är det inga bekymmer med.

Det är INTE Ami som är problemet utan Prinsen.

Och han är kastrerad.

#5 Vadå flyttat? Hon har bott hos oss från att Prinsen vvar flyttålder, alltså ca 4 år sen snart.

Hon trivs jättebra men hon vill ha en toalåda som är bara hennes och Prinsen´s. Hon tycker inte om när någon annan katt har gjort i "hennes" låda så då sätter hon sig utanför. Enda problemet med henne alltså.

prinsen får dock gå på "hennes" låda men ingen annan katt. Så det är lite svårt när vi har två katter till (4st allt som allt)

Priset för mig är inte viktigt så länge jag finner 100% rätta hemmet men vill se mig om lite för vad som är brukligt bland dessa raser.

Mvh
Marika "Ioma"

ossilian
0

Vad menar du med vettiga priser? Runt 1000:- är väl det vanliga.

När du skriver att hon i bland gör utanför lådan, var sätter hon sig då?

Ioma
0

Har inte hittat nån häromkring under 1500kr tyvärr och just nu har vi flyttat och bet. dubbla hyror så det är kärvt med pengar just nu.

Hon sätter sig antingen precis utanför lådan på golvet eller om det ligger papper eller tyg på golvet så sätter hon sig där.

Värre än så är det inte. men så länge det enbaart är Prinsen och Ami som har lådan så gör hon alltid i lådan.

Jag har dem separerade från de andra två katterna nu så det är inga problem men jag vill inte att våra katter ska vara separerade från varann så det känna jätteledsamt detta.

För att katterna ska må bäst så vill jag hitta ett nytt hem till dem.

och därför frågade jag här vad som är brukligt att man säljer katter med dessa raser för.

jag vill inte ge bort dem eftersom det känns som att de som tar dem kanske inte är seriösa. Vill ha en peng så jag sållar bort "nötter" så att säga. och sen får man välja ut den bästa familjen utefter det.

Så jag vill gärna ha svar på vad ni andra skulle ta för summa.

De är födda 2004 båda två, januari och december ;-)

Mvh
Marika "Ioma"

tuska
0

Man kan ju inte sätta ut annons om bortskänkes, Då får man helt fel svar.

Har du ingen i din närhet som vill ta över dina fina katter ? Där du vet att de blir fint omhändertagna

Avions
0

Ja det bästa är ju att kunna skänka dom till nån du känner eller genom rekommendation. Hoppas det ordnar sig.

Nonimonos
0

Det jag menade med att hon har flyttat förut är att om det är havanna hope som är Ami så vet jag att hon vart lovad att alltid få bo med sin syster på uppfödarens begäran men dom separerades vad jag förstår ganska tidigt.

Jag hoppas det löser sig för henne och sonen på det bästa sättet. Bäst är väl om man har bekanta men vet tar väl hand om dom så man inte riskerar att sälja dom till "nötter" som du skrev.

Caroline22
0

Jeg har nettopp GITT bort en katt til kos..Denne katten kostet meg ca 16000 NKR pluss  utgifter på pass og sterlisering..Det eneste jeg forlangte av ny eier er..MASSE kjærlighet, god mat, regelmessig vak og vet sjekk og forsikring på katten.

Dette er det som er viktig når man skal finne ett nytt godt hjem..Ikke penger. Jeg vill ha prøvd hos venner eller familie først..For og se om det blir bedre..Evnt gi bort katten mot at di bet sterlisering på hunnkatten din. Dumt om det ikke gikk i det nye hjemme heller..Også blir det masse stress for kattene med frem og tilbake.

Håper du finner ett godt hjem til katten dine.,

kalindas
0

Det katter jag var tvungen att placera om (Nanna & Jackson) de gav jag bort.
Dock satte jag dem på foder med hårda krav de första 1-2 åren.
När det gällde Spidde (som jag har funderat fram och tillbaka om) så tänkte jag fodervärdskap på "minst" fem år. Nu har jag dock valt att han ska få stanna här livet ut och inte placeras om.
Tanken har dock aldrig slagit mig att ta betalt för mina omplaceringskatter. Detta för att det är viktigare att de får ett bra hem än att jag får massa pengar…

Säger som flera ovan. Kastrera din hona! Visst är 1500kr mycket, men det är vad en Kastrering kostar på de flesta platser. Troligtvis syr de med innerstygn och det är bättre för katten.
Risken finns att de som är "billiga" inte är lika vana och kunniga.
Men om nu pengar är de viktigaste, så ring till länsveterinärerna (koveterinärerna), de kastrera ofta billigare än djursjukhusen.

/Elisa

Ioma
0

#9 nej om man sätter ut annons om bortskänkes så vet jag av erfarenhet att man får mängder av rena idioter som försöker och det är just dem jag vill ha bort.

Tyvärr så har vi redan gått igenom hela vår umgängeskrets, vänner, familjer och deras vänner och bekanta men ingen vill ta hand om dem. Just för att det är innekatter och de flesta vi känner bor på landet och vill ha utekatter eller så har de redan.

Jag kan inte tänka mig att de ska bli utekatter, huvva,…..

#11 japp havanna hope, det är Ami det. Hon har bott hos oss sedan 3år tillbaka och innan dess hos en annan familj men det gick inte och det handlade bara om några veckor som jag uppfattat det som.

#12 det är PRECIS det jag säger, pengen skiter jag totalt i men jag vill genom det rensa bort skitstövlar som bara vill ha en gratis katt. Jag är jättenoga med vart jag lämnar mina älsklingar! På ditt inlägg lät det som att jag struntar i det och inte förstår att hemmet är det viktiga vilket gjorde mig ledsen.

Jag ska först och främst lära känna familjen bra innan katterna ens får komma dit. Är supernoga med det.

men nu var jag som sagt ute efter att få höra vad ni har för erfarenheter av PRIS på dessa raser, inte vad ni tycker om det hela utan ENBART skäligt pris man kan sätta ut som första annons.

Sen om man hittar den rätta familjen kan det säkerligen bli tal om gratis men det får man ta då.

Nu är jag ute efter att finna en familj som ÄR VILLIG att betala, då känns de seriösare helt plötsligt!

Läs inte mellan raderna är ni snälla utan läs det som skrivs. Det blir så mycket missförstånd om man läser mellan raderna.

Mvh
Marika "Ioma"

ossilian
0

#14 Jag tycker nog inte att jag läser mellan några rader. Jag för min del ger svar baserat på just det du skrivit, inget annat. Och min åsikt är fortfarande att du borde börja med att kastrera honan. Det är för de flesta honor oerhört stressande och påfrestande för psyket att gå fertila år efter år.

Och vem vill köpa en 5-årig fertil hona för, låt säg 2000:- plus stå för kastreringskostnaden själv?! Inte jag.

Attacks
0

Få henne kastrert først og i hverstefall ta prisen for kastreringskostnader. Her helt og holdent enig med Caroline i innlegget lenger oppe.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

AFamosa
0

Måste tyvärr läsa mellan dina rader för att överhuvudtaget förstå :-))

Måste du överhuvudtaget sätta ut ett pris i din annons? Absolut inte- tycker jag. Beskriv och gör en fin presentation av dina katter i annonsen. Anledningen till omplaceringen kan du försöka förklara då du väl har fått en kontakt som känns seriös (gärna ett personligt telefonsamtal förståss). En senare diskussion om själva prisbilden kan du fundera på lite. Jag anser att honan skall vara kastrerad innan överlåtelse. Priset för Kastrering kan mkt väl vara den symboliska summa köparen får betala och som bonus så slipper de detta besvär. D.s gäller din kastrerade hane.
Då du känner att du funnit ett riktigt gott hem åt dina katter så kan du med fördel ta emot en handpenning motsvarande vad den veterinärbesiktning kostar som du är skyldig att göra innan överlåtelse av registrerad katt.

Vilka är dina andra katter? De som får stanna hos dig, är de kat.IV katter? Är det helt säkert att det är just dessa två, Prinsen och Ami som är lättast att omplacera?

#13….och vad menar Kalinda nu då?? :-))
Risken finns att de som är "billiga" inte är lika vana och kunniga. Men om nu pengar är de viktigaste, så ring till länsveterinärerna (koveterinärerna), de kastrera ofta billigare än djursjukhusen.

Jag läser ofta om medlemmar här på forumet som ständigt måste omnämna sina surt förvärvande slantar så fort det handlar om mat, mediciner, operationer osv osvSkrattande …så Ioma är inte ensam ;)

Avs. priser för Kastrering så är prisskillnaden enorm bara i Stockholm och angränsande län -från 850 och uppåt och någon skillnad på kompetens har jag aldrig märkt oavsett klinikens storlek ell. dess "läge". De stora klinikerna är alltid dyrast men det handlar ju mer om klinikens driftkostnader än om deras kompetens.

Louise

CoralReefs
0

Jag vet inte om du har flyttat långt ifrån men i jönköping tar dom 950 kr för att kastrera en hona och här i nässjö 850 kr =)

Håller med övriga att honan borde kastreras innan en omplacering speciellt om du vill slippa oseriösa köpare. Det jag menar är köpare som vill ha tag i en fertil hona för avel och då ingen seriös sådan.

[lisme]
0

Nå driver jeg med oppdrett og bare av den grunn er det ikke mulig for meg å overta/kjøpe voksne katter. Men selv før jeg startet med oppdrett ville jeg ikke betalt noe som helst for en "brukt" katt med diverse problemer, når det er mulig å få tak i kattunger uten problemer. Og jeg anser meg for å være seriøs selv om jeg ikke ville betalt for en voksen katt. De fleste jeg kjenner ville ikke hatt en voksen omplasseringskatt, og slett ikke måtte betale for en. Jeg tror du skal være glad om du finner det riktige hjemmet for din kastrerte jente og sønnen hennes - uten at du får betalt for dem. Ja, for jeg mener også at hun må kastreres før omplassering.

kalindas
0

Vad jag menar är att de som är lite dyrare ofta syr med invändiga stygn och katten får smärtsillande. Där jag varit med om att de gjort "billiga" kastreringar, har de sytt med ståltråd eller björntråd och det är inte alltid de får smärtlindring efteråt. Likaså använder olika veterinärer olika typer av sövning…
Sen kan jag inte dra alla under en kam, då jag vet ett par veterinärer här som är billiga och otroligt duktiga på att kastrera honkatter.
Men har tyvärr även varit med om det motsatta…

/Elisa

paivi
0

Jag betalade för Mayas Kastrering i Jönköping hela 700 kronor, men det var ju förstås ca ett och halvt år sen. Tyckte inte det var dyrt alls, jämförd med hundarnas (mina två tikar) Kastrering :)

Har ingen aning som helst vad man skulle kunna begära för pris
- för vuxna katter Rynkar på näsan

Caroline22
0

Hvorfor kaller du folk som ønsker en gratis katt for Skittsøvel!??

Mine 2 første katter var gratis..Og disse var fra Solbjørg Karlsen..(Av Karitzy.) Det finnes masse flotte hjem som ønsker seg en gratis katt. Det betyr ikke at disse er useriøse..Man må bare ha en fornuftig dialog med dem, og formidle hva man ønsker for sine katter..

Og at det koster MASSE og ha katter. Katter er en veldig dyr hobby;-)) Det er vi vel alle enig om. Men så utrolig mye glede min hobby gir meg, som ALDRI kan måles i penger;-))

HasseH
0

Jag har letat omplaceringskatter rätt länge (och äntligen hittat rätt…) Om jag var du skulle jag titta på olika omplaceringssajter, t ex katter.nu, blocket, katthemmens omplaceringssidor etc. Generellt verkar det som om katIV-katter sätts ut för ca 1500-2000 kr/st. Sen tror jag att många resonerar som du; om det blir RÄTT kan man ju alltid ändra på priset.

HasseH
0

…och om det inte blir rätt säljer man ju knappast katten. Förresten.

AFamosa
0

Mina två första kat.IV-katter var också gratis (1992 /1993) om man bortser från en symbolisk 500-lapp för den ena gossen och varken jag själv eller de två uppfödarna kände oss oseriösa Glad

Oavsett om mina barn flyttar mot hel/halv köpeskilling- eller ingen alls- så är det personen framför mig som under våra samtal bygger upp en känsla av trygghet, tillit och förtroende hos mig. Öga mot öga och ett varmt handslag = Här i väger jag seriositet (om det någonsin går till fullo) och plånbokens innehåll förblir relativt ointressant :-))

Nilla
0

Ja, jag måste också fråga vad det är för andra katter du har i hushållet? Jag skulle rekommendera dig, att väga in att Ami redan är en omplaceringkatt. Mycket sorgligt att hon blev skiljd från sin syster.

Jag har också tagit hand om en vuxen hona. Skulle det bli gruff i min kattgrupp och någon måste flytta, är hon den sista på listan.

Man får också väga in katternas psyke. Vilka katter skulle klara en flytt bäst? Är det verkligen känsliga Ami i ditt fall?

Är det ändå detta du har bestämt dig för, bör du definitivt kastrera honan innan överlåtelsen. Det finns många oseriösa människor som gärna skulle vilja ta en massa kullar på henne.

Ett råd är också att inte frestas att dela på dem även om den nya familjen säger, att de bara kan ta sig an en katt. Då är familjen inte den rätta.

Lycka till.

Nilla

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Ioma
0

Åh vad folk vänder och vrider *S* ;-)

#22 Jag har INTE kallat alla som vill ha gratis katter för skitstövlar men att jag vill rensa bort de som är skitstövlar och oftast vill de oseriösa inte betala för att få en katt!

#26 Ami känslig? Nja hon är nog faktiskt den som är efter Prinsen bäst på att klara flytt o ändringar. Hon är väldigt säker katt som jag uppfattat henne under dessa åren hon bott här.

Jag kommer absolut kräva att prinsen och Ami ska bo ihop och vara tillsammans.

#25 Jag vill vara ännu mer säker på att personen i fråga är seriös och därför SKA de vara VILLIGA att betala för katter. Är de inte villiga att göra det, träffa oss en viss tid innan så vi kan lära känna dem ja då anser jag dem inte TILLRÄCKLIGT seriösa för mina älsklingar.

Sen om vi beslutar att de får dem utan att betala är en senare fråga, vilket jag tror antagligen kommer att ske.

#18 I nässjö? VAAAAR DÅÅÅ????? Har ringt runt till alla ställen jag känner till häromkring men inte fått under 1500kr för honkatt nånstans.

Mvh
Marika "Ioma"

CoralReefs
0

Jag kastrerade ganska nyligen min honkatt hos melander för 850 kr. Veterinärkliniken som är jämte simhallen…en jätteskylt och går int eatt missa men man måste telefonboka innan.

Sen har du den lilla veterinärkliniken som tillhör jönköpings djursjukhus och där är det en kompis till mig som kastrerade en honkatt ganska nyligen för 950 kr. Kommer dock inte ihåg om hon fick åka till jönköping för det eller om dom gjorde det på stället.

I jönköping finns det fler djurkliniker som kastrerar och priserna är nog inte högre än 1000 kr.

Var någonstans tar dom 1500 kr??? Iof ett acceptabelt pris men med tanke på vad dom andra tar så ligger detta stället på överpris.

SallyB
0

Ursäkta en liten avvikelse från huvudspåret, men jag vill instämma i rekommendationerna att kastrera, ffa för kattens skull. Långa perioder med p-piller ger ökad risk för diverse hormonpåverkade tumörer, i juver såväl som limoder/äggstockar. För jmf av riskbedömning: minst en vet. här i stan (som jag känner till, kan vara fler) skriver helt enkelt inte ut p-piller till katt.

För att inte tala om risken att honan hamnar hos en oseriös "bakgårdsuppfödare"/backyard breeder.

Ioma
0

#28 men? Jönköpings djursjukhus skulle ha 1800kr för att kastrera Ami när jag ringde till dem. O jag ringde för ca 2 månader senObestämd O då skulle jag ju åka dit.

Eksjö djurklinik sa 1400 eller 1500 (kommer inte ihåg exakta priset).

MEEEN vad skumt att det är olika priser. kan de ha att göra med att det är olika raser eller vad ÄR detta? Ojojoj vad jag blev förvirrad nu.

#29 Jag skulle absolut inte lämna katterna till någon utan att följa upp det hela under resten av katternas liv. Jag kan inte bara släppa taget, de är ju mina små bäbisar.

Mvh
Marika "Ioma"

[lisme]
0

Det er jo ikke så ulike raser, Coral Reef´s har jo balineser?

CoralReefs
0

Ja balineser och siameser och det var en siames jag kastrerade, en hona som jag skulle omplacera=)

Det var ju verkligen jätteskumt! Eksjö djurklinik vet jag inte vad dom håller för priser men jag kollade med en kompis och hon kastrerade sin hona för 2 veckor sen hos melander för 850 kr så varför inte ta honom då han verkar ha samma pris för alla.

Jag vet inte om djursjukhuset gör skilland på om man gör det i nässjö eller jönköping? eller kan dom ha höjt nyligen iom allt annat har gått upp i pris?

Ioma
0

Ja allt har ju gått upp i pris men så mycket känns inte som att det skulle gå upp. Kanske de sagt fel priser till mig?

melander? Är det en egen veterinär eller i samband med djursjukhuset?

Seriös?

850kr är  ju inte så hiskeligt mycket för detta ändamål.

Mvh
Marika "Ioma"

CoralReefs
0

Det är en privatklinik och tillhör inte djursjukhuset. Han är seriös och duktig dock syr han med vanlig tråd. Han har hållt på länge och kan sin sak =)

Ioma
0

Aha Det där är ju helt klart värt att kolla upp. Tack för tipset!

Mvh
Marika "Ioma"

paivi
0

Kolla upp Collins privat klinik i Jönköping oxå, om du inte gjort det redan.
Maya kastrerades där.

Ioma
0

Tack för tipset, det ska jag kika på

Mvh
Marika "Ioma"