Veckan före ungarna ska födas?
Undrar om det är vanligt med flytningar före födsel, sådär runt dag 57? Har ni varit med om det?
Är det inte slemproppen som gått då?
Är flytningen klar eller missfärgad?
Anna
#1 Funderade på det först men det är ju aldeles för tidigt!
Den va klar och lite "seg"….
Nej jag tror slemproppen kan gå en vecka innan, det har väl börjat öppna sig lite. Har denna mamman haft kull förut? är hon jättetjock, alltså tror du det är många bebisar?
Så länge flytningen är klar och luktlös, mamman pigg och äter och är som vanligt. då är allt bra. blir mamman hängig och flytningen inte ser normal ut så är något inte bra.
Är flytningen som ett klart slem kan finnas som blod strimmor då är det helt säkert slemproppen.
Känner du dig orolig, ring och rådfråga din vetrinär.
#3 Fast det är till och med mer än en vecka…oroväckande tidigt i så fall!
Den såg inte konstig ut, men jag blev så förvånad när jag upptäkte det. Hon är första gångs mamma och GIGANTISK!!!!!! Hon har aptit som ett lejon…!
Hon kanske inte kommer att gå 65 dagar om hon är så tjock. Tror att du kan vara lugn om hon är pigg och inget annat verkar hända.
Hon kan inte ha gått längre då?
#6 Jag har bara haft honor som släppt slemproppen samma dag som de föder?
Nej, ja har sett alla parningar denna gång och jag kan bara ha fel på en ynka dag.
Det kan vara fostervatten som läcker ut. Men jag hade nog gått och kollat henne för att vara på den säkra sidan.
Fick tips av en uppfödare som hållit på sen 70-talet, att man kan ge antibiotika sista vecka. Förslagsvis en snäll såsom vetrimoxin. Detta i fall att det ligger en död unge först.
Men mitt tips är att du åker och ultraljudar henne och låter vet. kolla så allt är bra.
/Elisa

Jag tycker du ska ta det alldelens lugnt och titta på hur katten verkar må. Om hon inte har någon illaluktande, missfärgade flytningar, har feber, eller att hon verkar ha ont eller att något annat är fel så är det förmodligen bara så att hon börjar göra sig redo för att få sina bebisar!
Jag har haft en hona som alltid började få förvärkar ca en vecka innan förlossningen, då även klara,sega flytningar. Detta var inget att oroa sig för enligt den veterinär som jag då kontaktade, det var bara slemhinnorna som förändrades. Hon fick tre friska kullar med välväxta bebisar utan komplikationer på dag 62 varje gång… Alla är inte lika!
Hur länge gick hennes mamma innan hon fick bebisar? Hon kanske också är en tidig dam?
Jag tycker inte att du ska skaka iväg till en veterinär om du inte vill att dina kattungar verkligen ska komma för tidigt, en resa dit sätter säkert igång henne om hon inte kommit igång innan… Och antibiotika ska bara ges om det finns en infektion/risk för infektion….
Hon såg frisk och pigg (och hungrig!) ut sist jag såg henne;)
#9 Tack, Anna för kloka ord!
Javisst, hon är pigg(så pigg man kan va med en sån kalaskula) och äter som en häst! Spinner och är mer gosig än vanligt.
Det är ju så att alla är så olika, man blir lite insnöad på att de ska bete sig likadant när man haft några som gjort på ett visst sätt.
Det jag är rädd för är att det ska ligga en död unge och förgifta, men det är som du och de andra skriver att om det hade vart missfärgat och luktat så hade man kunnat fundera på det!
Så spennende.Det er sikkert bare slimproppen som har gått siden hun er i så god form.Kanskje de kommer litt før.
Mus har født på dag 66 men her sitter vi å ruger da 
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus
#11 ja, vi är så förväntansfulla! Tänkte på er och funderade på om Mus blivit mamma än…håller på dem lite då. hoppas allt går bra
Slemproppen kan gå en vecka för tidigt och till och med före det. Jag vet en katt där slemproppen gick på dag 50 och katten födde sen friska ungar på utsatt tid.
Håll koll på henne, men oroa dig inte för mycket.