Siames iFokus

Siames

Etikettavel
Läst 1046 ggr
farahdiba
0

Fast föda,äter dåligt...

Hej, ungarna har nu blivit 4v. 2 st hos amma och endast en kvar hemma.Den lila honan dog när hon var 2v…. Men nu börjar lilla sia/sys (lutar åt sys)flickan "strula" med maten.Är 3:dje dagen som hon äter dåligt.Hon har ätit jätte bra på flaskan(RC:s flaska),men nu vill hon inte riktigt "suga fast".Hon är pigg och stark,har börjat leka med bollar men nu har jag en stor klump i magen…Har börjat med fast mat( nötfärs och ersättning) men hon vill inte ha. Hon blir dock mer och mer intresserad när mamman äter men protesterar vilt när man försöker få henne att smaka. Jag mottager tacksamt tips! Vill ha i henne mat! MVH Ylva

MijmuPix
0

Har du provat någon annan mat än nötfärs? Min erfarenhet är att en del kattungar måste man truga med olika sorters menyer, och ett tu tre har de sen hittat något som de äter med stor aptit. Då kan man succesivt blanda i annan mat vartefter; som tex nöt- eller lammfärs. Prova Hills kittenmat på burk (i "mousse"-konsitens), den brukar funka perfekt här på envisa matvägrare! Ev. kan du blanda ut med lite mjölkersättning. Peta in en klick i munnen på bebisen. Ibland börjar de äta direkt, annars får man peta in små klickar mat för att de ska komma igång att äta självmant.
Vad bra att den lilla är pigg och stark Glad Hoppas att hon snart börjar äta själv! Lycka till!

farahdiba
0

Tack för tipset!!

kattkompaniets
0

Hon kanske inte är riktigt färdig för att äta fast mat ännu. Prova om några dagar igen.