Siames iFokus

Siames

Etikettsjukdomar
Läst 2787 ggr
paivi
0

Maya hos veterinären

I dag var jag med Maya hos en veterinär. Hon har haft bekymmer med sina framtassar, till och från för ca två veckor. Tassarna läker alltid när jag pudrar dom med Bacibact och hon har en tratta för ett par dagar så att hon inte kan slicka sina tassar. Men sen kommer irritationen tillbaka - tassarna är röda, irriterade, fuktiga mellan tassdynor, någon gång har hela tassen varit lite svullen, och hon har även haltat.

Vet tolkade det som allergi Rynkar på näsan och jag var tvungen att instämma. Hoppas, HOPPAS! att det är bara Eurolitter, vår nya kattsand vi har haft för ca en månad i en av lådorna! Slängde sanden när vi kom tillbaka.

Maya fick båda kortison och antibiotika, som longverkande injektioner. Inga mer åtgärder eller plodprover än så länge. Tar prover om problemet inte försvinner eller kommer tillbaka.

kalindas
0

Kan ju vara sanden. Eller har du även bytt kattmat?
Håller tummarna att hon blir helt frisk!

/Elisa

Liljekatten
0

Stackars lilla Maya! Har ni kollat så att det inte är svamp hon har på tassarna? Hoppas verkligen att hon blir bättre snart.

paivi
0

#1 Kattmat får mina katter väldigt varierande, har inte precis bytt, men testar alltid nya smaker så visst kan det vara maten oxå. Vi får väl vänta o se…

#2 Inga prover togs, men i mina ögon ser det inte svamp ut. Men möjligt är ju det med - speciellt eftersom Valtteri har svamp i hans tassar, till och från.
Det märker vi nog ganska snabbt - svamp bör ju bli värre efter båda kortison och antibiotika!

Tack för er medkänsla Glad skall höra av mig och berätta hur det gåt till!

Rovardotters
0

Hej

Du kan också använda Aloe vera, slå upp en skvätt (så ren som möjligt) i ett glas och doppa ner tassarna en i taget, det lindrar skönt och påskyndar läkningen. Min ena kattös hade något liknande på sina  tassar för ett tag sedan, gick snabbt över med Aloe vera. Lite torrfnasig och lätt svullen, någon sorts reaktion, ingen skada. Det har inte kommit tillbaka. Vi hade precis flyttat så jag tolkar det som en reaktion på miljöombytet, hon kan ju också ha råkat trampa på något kemiskt ämne som användes av de som gjorde flyttstädningen, något som jag löste upp när jag skurade golven de första gångerna, ja jag vet inte säkert, men jag skulle tippa på något sådant.

ElisaCosmos
0

Aloevera tror jag också på vad det än är..Kan hon ha trampat på en platta?Det flagnar o blir rött efter några dagar,,,Behöver inte synas från början..Där hjälper aloevera,även mot svamp o infektioner..Ringblommssalva e jättebra också naturläkemedel..Hoppas att det blir bra!!Lycka till!!

karitzy
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Høres ut som det er kattesanden. Det beste du bruker på tasserna i denne overgangsfasen mht bedre sand er Zona-extra skin repair(rødtube).
Den er super på hudproblemer til mennesker og dyr.
Zona Extra Skin Repair virker særdeles dempende og mykgjørende ved hudirritasjon og fremskynder sårhelingsprosessen. Selv meget irritert hud blir myk og behagelig.

Inneholder helt spesielt enzym, nemlig zonase og  unike egenskapen å skille mellom sunne, friske og døde hudceller. Zonase kan derfor brukes som et skreddersydd middel som bryter ned alle former for døde celler og fremmer vekst av nye hudseller.

Jeg har bare god ærfaring på egen allergi-utslett, og har sett at småsår leges raskt - healingsprosessen er enorm. God ærfarig på katter!

Karitzy(。❤‿❤。)

ElisaCosmos
0

Det finns också en skin repair för baby på apoteket som e super..Svider inte dyr o dryg som 17..Becur heter den..Lugnande på ilsket skin..

paivi
0

Tack för all stöd och bra ideer Glad

Mayas tassar ser mycket bättre ut nu, så det verkar att behandlingen fungerar. Hoppas bara att det håller sig borta!

Och aldrig mer Eurolitter hos oss!

paivi
0

Kortison och antibiotika skulle hålla för en månad. Och det var precis vad dom gjorde.

I dag märkte jag att en av Mayas BAKtassar är svullen. Inte fuktig eller irriterad mellan tassdynorna, ännu, men svullen är hon i hela tassen. Skall boka ytterligare en vet.tid först imorgon bitti; hon har nog någon slags autoimmunsjukdom; pododermatitis lät diagnosen förra gången Rynkar på näsan

Så det var inte kattsanden, tyvärr.

kalindas
0

Så tråkigt att det inte fungerade. Hoppas att ni hittar lösningen på problemet.
Sista (och en ganska tråkig) utväg är ju att låta henne leva på kortison. Viktigt är då att ni kollar hennes socker dagligen. I övrig så sägs katter tåla kortison bra.
Men förhoppningsvis blir hon bra utan kortison.

/Elisa

paivi
0

Fick inte någon tid i dag.

Så slängde jag in en tablett Prednisolon (5mg), får se vad som händer…