Siames iFokus

Siames

Etikettavel
Läst 6136 ggr
kattkompaniets
4

lathund för pälsfärg

Skulle vilja frågar er om det finns någon läthund (borde vara latkatt) för vilka färger som är  möjliga vid olika kombinatoner

Rithwa
0

Hej

Du kan beställa ett sådant häfte av Dagny Dickens  hon tar tjogor kronor för dom och där kan man läsa färgutfall  det är en färgkarta  på svenska som hon har gjort. Jag har den själv och den är jättebra.

kattkompaniets
0

Jaha, ok. låter bra men hur kommer jag i kontakt med Dagney Dickens? Skickar man brev eller hur gör ni?

AFamosa
0

http://siames.se/intro.htm

Dagny Dickens kontaktuppgifter finner du på Svenska Siamessällskapets hemsida (via länk ovan) titta under "styrelse" på sidan.

Louise

kattkompaniets
0

1000-tack , skall kontakta henne.

Anna

kalindas
0

Här är en bra färgkarta.

http://www.rexunited.com/colours.htm

Du kommer absolut få en intressant blandning färger. Speciellt med de föräldrarna…Glad

/Elisa

kalindas
0

Skulle gissa att färgerna kan bli som nedan.

Choklad/lila, med eller utan spottar, med eller utan silver, med eller utan vitt (hane/hona)
Röd/Creme, med eller utan spottar, med eller utan silver, med eller utan vitt (hanar)
Chokladpadda/lilapadda, med eller utan spottar, med eller utan silver, med eller utan vitt (honor)

/Elisa

kattkompaniets
0

jättebra. Kalidas. tack så mycket

Anna

kalindas
0

Varsågod.
Glömde dock en sak. Det kan även bli sia/sys i färgerna ovan. Dvs om katterna bär på maskanlaget.
Får du en maskad katt, kolla noga upp att den inte är silver. Är den silver så sälj den som sällskap eller till orientalavel.
Hade samma problem nu när Skatan fick, men den sia/sys bebisen var tyvärr död.

/Elisa

Mockfjardingen
0

Den här tittade jag en del på när jag skulle få siamesbebisar, fast den är egentligen för birmor, men de är ju också maskade. Inte så avancerad men lite kul. Silver finns dock inte med…

http://bluesapphire.hemsida.net/links/colorchart.htm

kattkompaniets
0

Tackar, spelar ju inte så stor roll om silver inte är med för man kan ju lägga till med eller utan silver själv. Eller som Kalidas skrivit ovan. Bra att kunna kolla lite så man har lite med kött på benen tycker jag. Vi har fött upp Bengal katter förut och där är det ju inte så mycket att välja på i vare sig färg eller mönster.

Här finns ju en hel del olika varianter i de olika raserna om jag säger så. Spännade är det.

Bl

kattkompaniets
0

Ja det är lite knasigt känner jag med silvret. Nej jag är medveten om att SIA och sys inte får ha silver i sin avel

Labolinas
0

Om du är ansluten till Sverak så kan man söka tillstånd att få lov att para SIA och silver oriental

kalindas
0

Du kan ju alltid använda katten i orientalavel om den blir fin. Svårigheten ligger ju i att se om katten är silver eller ej.
En röd eller crememaskad katt är det ju i det närmaste omöjligt att se.
På min Skata kan man bara se att hon är silver om man lyfter på pälsen och ser det vita under. Tänk att få en annan katt med lika otydligt smoke/silver.
Silver är fantastiskt vackert, men ett helsike om man får de på de maskade.
Du får hoppas på att någon av katterna inte bär på siamesanlaget. Då är problemet löst…Glad

/Elisa

Labolinas
0

Man kan testa om katten bär på maskat anlag, jag testade min silver hona och det vissade sig att hon är homozygot oriental vilken är en himla tur för mig då jag inte vill ha silvermaskade katter efter henne och Laban ( som är en SIA b21)

LottaX
0

Anna,

Du kan också ladda ner gratisversionen av

"Phenotype predictor"

http://www.tenset.co.uk/catgen/

kattkompaniets
0

Det är väl inte så vanligt att de är homozygot orientalerna. Men jag hoppas det inte blir för krånglig färg och inen SIA eller sys som är felfärgade eller som är smoke, det är heller inte säkert det går att se.

Ja nu är det ju bara att vänta och se vad det blir.

kattkompaniets
0

#13 Är din skata också smoke?

Tack för länkarna, jätteintressant.

kalindas
0

Japp, Skatan är svartsmoke. Men det syns bara om man blåser i pälsen. Ser man henne annars är hon blanksvart. Men under täckhåren är hon nästan kritvit.
Vad jag förstått så är det så en "bra" smoke ska se ut. Själv tycker jag det är roligare med en smoke som man ser är smoke.

/Elisa

kattkompaniets
0

Har inte tittat på hennes EMS kod till utsendet ser hon ut att vara en svart och vit bicolor

kalindas
0

Här är en bild där jag kämför Spiddes och Skatans pälsar. Skatan är ännu vitare under det svarta nu.

http://siames.ifokus.se/Forum/Read.aspx?MessageId=ff1555a5-0131-443e-9768-4c00bd4999cf

Har funderingar på om hon kan vara tickad under det svarta, och därför inte har så tydliga spökmarkeringar.
På Skogis pratar de om "dolt silver", skulle tro att någon med liknade pälsfärg som Skatan, fask kanske blå eller röd har gått vidare i avel som icke smoke.

/Elisa

kattguld
0

# Himla intressant. Tack för "latkatten"! Puh, blir helt matt av alla dessa möjliga utfall. Och då är ändå inte bicolor med på kartan.

På ocicaten finns bara 12 möjliga färgkombinationer; de tre grundfärgerna brun/tawny, choklad och kanel, deras dilutioner blå, lila och fawn/beige samt silvervarianterna av dessa sex möjliga färger….