SVERAK/IDP
Varför finns det två kattförbund egentligen? Kattvärlden är väl inte så stor att det behövs?
Jag har haft fyra siameser tidigare. De var alla sverak-reg. Nu har jag två orientaler som är IDP-reg. Tidigare var jag medlem i kattklubbar som tillhörde sverak. Nu är jag inte medlem någonstans.
Siam-orientalgruppen är ju öppen för båda förbunden och det funkar väl bra tror jag.
Jag kan inte se någon rimlig förklaring till att det finns två förbund. Tidigare konflikter kanske kan begravas och samarbete inledas? Jag tror att katterna skulle tjäna på det.
Det finns bara 1 förbund och det är sverak. Nordiska Idp är ett samarbete mellan ett antal fristående Föreningar.
Hela IDPs historia finns att läsa på http://idpnordic.se
Vi i IDP har alltid bjudit Sverak att samarbeta med oss. Men tyvärr är intresset inte lika stort från andra hållet.
Skillnaden i grunden är att Sverak (fife) är uppbyggt lite som en pyramid. Dvs, det sitter ett styrelse högst upp och där har man även stamboksföring med mera. Sen är det en styrelse i varje land, som bestämmer därefter. Sen kommer det klubbar under detta, som lyder reglerna från toppen. De har självklart egna styrelser och kan starta egna utställningar med mera. Men de har alltid någon över dem.
IDP är som jag skrev självständiga Föreningar som samarbetar. Flera av våra föreningar har egen stamboksföring, föreningen lyder inte under någon annan styrelse, vilket gär att det både är lätt att få kontakt med styrelemedlemmar och har bra kontak med stamboskförare med mera…
Vi har vissa gemensamma regler, det gäller bl.a. vissa grundregler, stadgar och utställningsregeler med mera..
Detta bestämmer vi på ett möte varje höst, där alla föreningar är reprensenterade.
Sen kan vi även välja egna regler i vår förening. Svenska Siames Sällskapet har t.e.x. hur man får avla med sin Siames (och vad som räknas som en sia), andra kanske sätter högre regler på när kattungar får ställas ut osv..
IDP och Fife (sverak) har olika utställningsregler också. Bl.a. betyder inte BIS samma sak på utställningarna.
IDP välkomnar andra klubbar såsom t.ex. sverak och tica till våra utställningar. Vi får inte lov att ställa på sverak.
I Europa är IDP större än Fife och IDP.
Lite förvirrad förklaring, men jag hoppas att du kan se olikheterna och varför det finns fler valmöjligheter. 
/Elisa

Jag har också funderat över samma fråga som du många gånger.
Är på ett sätt glad över att mina katter är SVERAK registrerade, då har jag ju iallafall möjligheter att även delta på IDP utställningar om jag så vill, tack. För min del så önskade jag att det vore likadant åt andra hållet också, öppet för IDPare att ställa på SVERAKs utställningar, men varför det är stopp där från SVERAKs håll vet jag inte, jag är för ny inom "uppfödning" för att veta bakrunden.
Men varför är det isåfall okej att para katter mellan dessa förbund/föreningar? Det duger inte ena gången men nästa är det okej
, och nyfiken om någon vet svaret!

#1 Jag kände till det. Jag ser IDP som ett förbund. Jag tycker trots detta att det borde räcka med ett förbund. Det där är ju mänskliga påfund sådant kan förändras.
#2 Jag tror det har varit tillåtet för IDP-katter att ställas ut på Sverak-utställningar. Varför det upphörde vet jag inte. Det är ju tur då att avel mellan förbunden är ok. Det finns ju inte hur många katter som helst att välja på.