Siames iFokus

Siames

Etiketthälsa
Läst 692 ggr
HasseH
0

problem när kattungar flyttar in?

Vet inte riktigt hur jag ska formulera rubriken, men vi testar såhär. Jag undrar om någon här har erfarenhet av att kullsyskon börjar fräsa åt varandra när de flyttar från mamman.

Igår kväll flyttade våra mycket efterlängtade katter hit. Hanen satt under ett skåp hela kvällen, medan honan var framme och gosade och busade. Nu på morgonen märker jag att de fräser åt varandra, och hela dagen (hittills) har de tillbringat på olika våningar i huset. Även hanen har varit framme och gosat och undersökt mig litegrann, men detta medan systern är på övervåningen. Jag försökte muta dem med blötmat, men den är orörd.

Är det här något som är vanligt? Har ni några tips på om man kan göra något?

Katterna är 4 månader och det vara bara de två i kullen.

Nilla
0

Inga konstigheter alls. Katter har precis som människor olika personligheter och reagerar olika på nya situationer.

Om jag packar Fru Bassia i en bur och familjen Ocicat i den andra, åker en tur med bilen och sedan kommer hem och släpper ut dem i huset…fräser Bassia i flera dagar på de som åkte i den andra buren! Hon är känslig som bara den.

Ca två veckor får man nog räkna med, innan en ny katt acklimatiserat sig i det nya hemmet! Skrattande

Lycka till!

Nilla

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

nelliots
0

Det är jättevanligt att kattungar gör så. Det går över.

~ S*Nelliot's siames & orientaliskt korthår ~ www.nelliots.se ~
**Kattungar till salu!
**"The cat has too much spirit to have no heart" - Earnest Menaul

HasseH
0

Vad bra, tack för era svar! Jag blir så orolig att det inte ska funka för dem.

SacredSouls
0

Et godt tipe er å ha de på soverommet med dere om natten de første dagene de bor hos dere.

Det kan jo være dere hadde det i natt men jeg nevner det fordet jeg. Da blir de trygge på dere og det er jo sååå skjønt å ha et par små puser som kommer å søker seg under dynen Glad

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

HasseH
0

Tack för tipset. I natt sov båda hos mig, fast en bit ifrån varandra. Idag har hanen börjat våga vara framme också, fast honan morrar och fräser om han kommer för nära henne.

Det som är väldigt roligt är att båda katterna verkar så orädda. Våra barn är små och kattkära, men det går fint att få klappa och pussa på kissarna!