Siames iFokus

Siames

Etikettkattungeprat
Läst 1575 ggr
kalindas
2008-10-27 20:31
0

Det blev...

Det blev till sist kejsarsnitt. Efter en dödfödd svartvit hona som låg bakvänt och upp och ner. Så fick Skatan en otroligt vacker Classic tabby hona. Tyvärr tog förlossningen för lång tid, då även denna låg upp och ner vänd och den lilla skönheten var död…
Skatan var dödstrött och skulle aldrig klara föda fram de kvarvarande. Så vid 5 åkte vi till veterinären.
Vet. fick ut två ungar till, en siames (död) och en svartvit hane, som lever.
Skatan är dödstrött, men jag hoppas att hon ska ta till sig sin bebis, verkar intresserad.
Bebisen är också trött och visar ännu inget intresse av att dia.  

/Elisa

/Elisa

Helenaf76
2008-10-27 20:35
0

Oj! Grattis till den lilla killen! Men ack så tråkigt att de övriga inte klarade sig. Håller tummarna att Skatan hämtar sig snabbt och att den lilla gossen blir en stor och frisk kille! *KRAMAR*

Avions
2008-10-27 20:38
0

Nämen vilken dramatik!FörvånadHoppas hon får snart tillbaka sina krafter och tar hand om den lille. Håller tummar och tår.

kattguld
2008-10-27 20:50
0

Ajaj! Så synd på de andra ungarna, och att det blev kejsarsnitt. Håller tummarna för att det ska gå bra nu för den sista lille "skatungen".

Corny
2008-10-27 20:55
0

Å vilken otur ni har, fy vad tråkigt. Hoppas, hoppas, hoppas att den svartvite klarar sig och att Skatan hämtar sig fort.

Liljekatten
2008-10-27 20:56
0

Så otroligt tråkigt att det gick så snett. GråterHåller alla tummar och tassar för att den lille som är kvar ska klara sig.

Styrekramar!

Lotta

SacredSouls
2008-10-27 21:00
0

Så synd at det endte med kesiersnitt.GråterMen godt at alt gikk bra med Skatan.

Uff det er ikke enkelt med oppdrett innimllom og alt føles fryktelig tungt når det ender slik som det gjorde hos deg i dag.Dette var kjempe trist kalindas *Klem*

Masse styrkeklemmer til lillegutten og Skatan også.Han er vel trøtt han lille og siden det ikke er så lenge siden han kom ut så er det jo ikke så rart han ikke vil puppe enda.Forhåpentlig tar han den om en time eller to.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Bokskogens
2008-10-27 21:07
0

Allt ljus å värme till Skatan och hennes sparvunge! Kyss
Grattis till lille-man, hoppas verkligen att allt går bra.

Qetesh
2008-10-27 21:21
0

Nej vad tråkigt! GråterOch vilken pärs för stackars Skatan (och för dig)! Nu håller vi tummarna för att allt går bra med lill-killen Kyss

Hyacint1
2008-10-27 21:22
0

OJJJJ vad tråkigt, jag har varit med om något liknande, det var med minförsta "raskatt" en perserhona som fick tre ungar, två dödfödda en levde i 9 dagar och dog sedan den ville heller inte äta , utan jag fick stödmata den jag orkade i 9 dagar dag och natt men tillslut dog den. Det var hämskt….. Men för att säga något positivt ca 10 månader senare ( det tog lång tid innan hon löpte igen) så fick hon 4 friska jätte fina colourpiont ungar, allt gick som räls. Men den honan hade det precis som skatan under dräktigheten blödde hon också. Så Elisa även om det är tunkt nu , ge inte upp det går säkert bättre nästa gång…. men nu ska vi hoppas på att den lille skatkillen klarar sig och att allt blir bra

kalindas
2008-10-27 21:24
0

Både Skatan och lilleman är pigga nu.
Kruxet är att Skatan antingen vill bita honom i halsen eller bära med honom. Osäker vilket…Obestämd
Hon springer och gräver i en filt, sen tillbaka till honom och försöker bita tag. Kan ju bara vara bära. Men tänk om jag tillåter det och hon biter ihjäl honom.
Vet inte hur jag ska göra…

/Elisa

tuska
2008-10-27 21:26
0

Det där va tråkigt värre.

Det är bara att hoppas att "lilleman" och Skatan snart finner varandra

paivi
2008-10-27 21:29
0

Hon är nog lite snurrig efter kejsarsnittet så låt inte henne bära / käka bebisen ännu, vänta tills i morgon då hon är sin normala själv - tänker jag iaf.

Glad att dom är pigga nu, bägge två!

Rovardotters
2008-10-27 21:30
0

Så sorgligt, hoppas den lille klarar sig.

Quetta
2008-10-27 21:31
0

Nej, vad tråkigt att höra!
Hoppas allt går bra med dom lille nu!

Hyacint1
2008-10-27 21:31
0

Jag tror inte att hon biter ihjäl honom, hon vill bara flytta honom till ett ställa som hon tycker är säkert, och där hon kan känna sig trygg med honom. Det dom behöver nu är absolut lugn och ro , så tror jag att hennes beteende med att försöka att bära runt på honom slutar. Det är ju annars ett nedärvt överlevnadsbeteende som katter här, för att skydda sin avkomma från fara, men allt det där vet du säkert själv ….Förvånad JÄTTE GRATTIS TILL LILLA SKATKILLEN Skrattande hoppas att allt blir bra nu och det tror jag att det blir det känner jag på mej…Skrattande

SweetWishes
2008-10-27 21:37
0

oj vilken pärs! hållar alla tummar och tassar att den lilla pojken klarar sig !!! grattis till den lille, och ge skatan nospussar för att hon var så duktig!

Rovardotters
2008-10-27 21:39
0

Är hon förvirrad efter kejsarsnittet? Kanske ska du ta hand om honom ett tag tills hennes hormoner kommer ikapp? Jag vet att det kan ta ett tag efter ett kejsarsnitt innan allt kommer igång.

SacredSouls
2008-10-27 21:39
0

#10 På akuratt samme måte var Lizzie etter sitt første keisersnitt. Hun virket ganske forstyrret rett og slett. Og det så ganske voldsomt ut når hun iherdig prøvde å ta med seg den lille.Hun mjauet non stop og jeg var som deg nesten redd for at hun skulle bite den lille ihjel. Virket ikke helt som om hun visste hvor hun ville ha den lille.Eller hvordan alt dette fungerte.

Det er jo ikke så rart om de blir litt forvirret etter noe slikt.

Vi løste det sånn at når jeg lå helt ved siden av henne og holdt henne i labben så lå hun rolig med den lille gutten intill seg (og det var slik at jeg kunne ikke reise meg uten at hun ble stresset)

Så første natten tilbrakte vi i en liggende stilling foran tv.

Hun var helt annerledes neste dag så det var nok en kombinasjon av nybakt mor/keisernittet og førstegangsfødende.Men det så ganske voldsomt ut når hun ville ta med seg den lille og jeg ble ganske stresset da det stod på (før vi fant løsningen som fungerte for henne)

Hvis hun vil ha en annen katt hos seg så kan du jo prøve det om hun roer seg litt.Eller at du ligger ved siden av henne. Om du har et hundebur så kan du jo ligge med halve kroppen inni slik at du får muligheten til å holde litt trygt om henne.

Men så godt at de virker pigge nå.Kyss

cerwinvegas
2008-10-27 21:43
0

Fy vad tråkigt för er.Beklagar verkligen..Gråter

Skönt att Skatan & lillkillen har hämtat sej & är piggare..

Jag håller tummarna att allt ska gå bra /Ann

CoralReefs
2008-10-27 21:51
0

ush så hemskt! håller tummarna för den lille

Nilla
2008-10-27 22:12
0

Jag beklagar verkligen…så sorgligt med de små. Gråter

Nu hoppas vi på att Skatan piggnar på sig och att den lilla gossen klarar livhanken.

Första gången Bassie och jag fick kull, visste hon inte hur hon skull bära sin nyfödda unge. Ett konstigt läte kom ur hennes strupe, hon bet över huvudet på honom och försökte få ett tag så att hon kunde bära och ville sedan springa efter mig med den lille. Jag skrek i högans sky, med mentor Hoffens i telefonluren;

"- Herregud, nu biter hon ihjääääääl honom! Hon tänker äta upp honom! "

Och Hoffens svarade på sin breda Malmöskånska;

"-Neeeej, så gör di!" Skrattande

Vi var nybörjare både Bassie och jag. Jag fick ligga bredvid bolådan, hålla hennes tass och ha ögonkontakt med henne över lådkanten. Jag fick hela tiden bekräfta, att det hon gjorde var rätt och berömma henne. Då kuttrade hon tillbaka och kisade mot mig med sina varma ögon. Endast då var hon lugn.

Styrkekram till dig och Skatan! Håller tummarna för att mjölken rinner till.

Nilla

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

kalindas
2008-10-27 22:54
0

Jag har matat den lille nu, gick väl sådär, men han sög bra. Fick Skatan att lägga sig en stund och hällde mjölk på hennes spenar. Han hittade en och sög några sekunder, men jag tror som ni att hon är lite yr och inte vet vad hon håller på med. Plus har ont.
Så jag låter henne vara en stund nu och matar honom själv, lite synd bara om han inte får i sig råmjölken.
Hoppas att hon lugnat ner sig i morgon.
Hon har inte försökt tvätta ännu, bara knuffa och försöka bära.

Skulle det bli så att hon inte tar till sig honom, så söker jag en amma. Så hör av er om ni vet någon. Kommer vara aldeles för svårt att både mata honom och jobba.
Så håll tummarna att det klickar mellan dem i morgon.

/Elisa

ElisaCosmos
2008-10-27 23:13
0

Jag har en blandishona som gör så..Hon vill ha ungen högt o jömd..Helst i mina pojkars säng..Det är som tur var bara de första dagarna som hon biter så det ser ut som hon ska bita i strupen..Jag brukar lägga en filt över hennes låda så hon bara her en liten ingång..I slutändan brukar det bli så att hon flyttar upp den i min ena sons säng som har sin säng i taket..Men när det gått några dagar ser det i alla fall inte ut som att hon ska bita i strupen..Hon vill att man sitter mycket vid korgen de första dagarna..Men hon vill inte att man tar i ungen eller ungarna..Efter ca 3-4 dagar får man lyfta dem hur mycket man vill..Hoppas att allt går bra!!!!!Krama skatan o tala om för henne att allt kommer bli bra!!

Asnees
2008-10-27 23:19
0

Nej, va jobbigtGråter hoppas verkligen att den lilla gossen klarar sig.

MijmuPix
2008-10-27 23:21
0

oj oj vilken kämpig dag ni har haft! *Kram!* till er alla tre, Kalindas, mamma Skatan och den lille! Så ledsamt att det blev kejsarsnitt.

När min Seelia fick göra kejsarsnitt så berättade veterinären att det kunde ta flera timmar innan kattmammorna "landat" efter operationen och kunde ta till sig sina bebisar. Detta var Seelias andra kull och jag vet inte om det var för att hon haft bebisar innan men hon tog sig an de små direkt även om hon var lite groggy och omtumlad efter snittet. Ett halvt dygn senare var hon sig själv igen och såå stolt över att ha blivit mamma!

När hormonerna kommit i kapp Skatan och hon fått hämta sig efter denna händelserika dag med både kejsarsnitt och att ha blivit mamma för första gången så tror jag att hon snart tar sig an sin lille son! Beröm henne om och om igen, hon har varit sååå duktig!
Kram! och Lycka till!

MalinL
2008-10-27 23:23
0

Håller tummarna att allt går bra!

ossilian
2008-10-27 23:32
0

Åh, jag hoppas så att allt går väl med lillen. Här kommer lite energi och värme.

nelliots
2008-10-27 23:41
0

Usch så jobbigt! Tänker på er!

~ S*Nelliot's siames & orientaliskt korthår ~ www.nelliots.se ~
**Kattungar till salu!
**"The cat has too much spirit to have no heart" - Earnest Menaul

Hyacint1
2008-10-27 23:42
0

Det är klart att hon har ont efter kjesarsnittet, livmodern är ju kvar antar jag, och drar i hop sig så hon har eftervärkar, och det gör ont. Jag har själv gått igenom två snitt och det första var inte kul efter åt, det tog ca 3 dagar innan jag orkade och kunde ta hand om min dotter. Andra gången visste jag bättre och fick så mycket smärtstillande jag ville, så då blev det bätttre. Men smärtstillande kan man ju inte ge till lilla Skatan, det bästa är nog att du stödmatar lille sonen till Skatan inte har så ont längre det brukar gå över på ca 1 dygn, det har det gjort på mina honor som fått snitt…. lilla Skatan att det skulle gå så, hoppas nu verkligen att den lilla sonen får leva, honom behåller du väl i så fall, jag hade nog inte kunnat sälja honom….:-))) Dosan hälsar och tycker detsamma!!!!!Flört

hoffens
2008-10-28 00:56
0

Du ska se att i morgon har det lungnat ner sej o Skatan mår bättre så diar den lille. Lycka till.

namsooks
2008-10-28 07:14
0

ojojoj!Vet hur det kan vara med en nysnittad hona som inte riktigt vill ta till sig de små. känner igen allt du skriver…det kommer! Håller alla tummar vi har för er.

Många Styrkekramar

kalindas
2008-10-28 08:50
0

Tack för alla fina inlägg! Glad

Skatan är väldigt intresserad av sin son och jag kan lägga henne på ryggen i mitt knä och kan kan gå där en stund. Dock är han lite svår på att ta spenarna, trots han dricker jättebra ur nappen.
Hon slickar honom inte, men försöker hela tiden bära honom när han skriker.
Försöker få henne att vilja börja slicka, så jag slipper den biten.
Lättare än väntat att stödmata, med en kattunge som har viljan att äta. Så den biten tror jag jag fixar. Men helst vill jag ju att mamma katt ska ta hand om den lille bebisen.
Kort kommer snart.

Det kommer bli svårt att inte behålla honom…*suckar*

/Elisa

Rovardotters
2008-10-28 09:38
0

Slickar hon den inte i baken fast du får fram lite kiss och håller baken framför hennes nos? Om jag tycker att mina honor slickar av dem dåligt i början då gör jag så och riktigt trycker upp deras små bakar mot honans nos så att de måste slicka av en droppe på sin egen nos, sen brukar tvättreflexen funka. Alla trix är tillåtna för att rädda liv. Skönt att han verkar stark och frisk.

twistnshout
2008-10-28 11:29
0

#32 Kalindas, skulle du behöva en amma så kan du höra av dig till mig. Min hona fick en unge i lördags så det finns gott om plats i mjölkbaren.

Men självklart håller jag tummarna att det inte ska behövas någon amma!

kalindas
2008-10-28 12:36
0

Har mejlat det. Tack ännu en gång.Glad

/Elisa

kalindas
2008-10-28 12:39
0

Nu har Skatan tagit till sig sin son och är väldigt stolt och duktig..Skrattande
Detta mycket tack vare Barbro på Zamis katteri som hjälpt mig hela helgen. Skatan visade B var hon ville ha bebisen. När vi lade honom där, så tog hon honom till sig direkt, tvättade och kissade honom.
Diat har han lite också, men han tycker det är lite svårt att få grepp om spenarna.
Så håll nu tummarna att han kommer igång att dia riktig och jag inte behöver stödmata så ofta.

/Elisa

Kattass
2008-10-28 12:52
0

Så skönt att det har börjat ordna sig!! Kyss 

Detta har ju varit en riktig rysare Gråter

Undrar… Var ville Skatan ha sin unge? Hur lyckades ni förstå var hon menade? Spännande att de kan ha så bestämda åsikter om tingens ordning.

Lycka till, håller tummar!

Rovardotters
2008-10-28 12:54
0

Skönt att det funkar. Glad

kalindas
2008-10-28 13:00
0

Bilder på den lille killen. Något suddiga.

/Elisa

paivi
2008-10-28 13:03
0

Så söt han är Kyss

Skönt att det börjar lösa sig!

tuska
2008-10-28 13:09
0

Det där kommer att gå fin fint nu.   Han säjer ju redan Hej till världen med stora ögon.

Nilla
2008-10-28 13:15
0

Oj, vilken liten plutt! Att han öppnat ögonen redan dag två, måste tyda på att han är en riktig överlevare! Är inte det rätt ovanligt?

Jag har inte varit med om att mina ungar öppnat ögonen förrän efter ca en vecka!

Ja, honom måste du nog behålla, Kalindas! Flört

Nilla

kalindas
2008-10-28 13:19
0

Inte säga att jag ska behålla! Livsfarligt!
Det bästa hade varit om han fick komma till ett livslångt hem där han blev bortskämd och kanske fick bli pappa till några kullar.
Han är ju trots allt en kille med en relativt ovanlig stamtavla.

/Elisa

Avions
2008-10-28 13:29
0

Härligt!SkrattandeFjonkans bebisar öppnade också ögonen på dygn två…kändes ju lite ovanligt. Så tidiga var aldrig mina huskatter.

SweetWishes
2008-10-28 13:30
0

hihi supersöt! :D

SacredSouls
2008-10-28 13:50
0

KyssKyss ÅÅÅ han er superfin Kalindas.Nydelig!

Så frempå med åpne øyne allerede,en skikkelig fighter det der.

Så flott at alt går fremover og at Skatan har falt litt til ro.

Gi en stor puss til både Skatan og lillegutten.

twistnshout
2008-10-28 14:04
0

Jätteskönt att det fungerar Kalindas! Men efter att ha sett bilderna på honom så undrar jag om du inte måste skicka upp honom till Shirleys mjölkbar iaf… Ooh nää det finns inga baktankar med det.. Han är verkligen helt underbar! Pussa honom från mig.

kalindas
2008-10-28 14:06
0

Gissar att du kanske skulle "glömma" att han var min sen…Flört

/Elisa

kalindas
2008-10-28 14:07
0

Nu är det bara diandet som ska komma igång också…Obestämd

/Elisa

Helenaf76
2008-10-28 14:19
0

Vad fin han är Kalindas!! Vilken liten sötnos!! Måste nog komma och hälsa på något ;-) För du saknar väl inte honom om han försvinner ner i en ficka hos mig? Oskyldig

twistnshout
2008-10-28 14:23
0

#48 Det är ju så lätt hänt att man glömmer… *flin*

Diandet kommer alldeles säkert igång snart.

kalindas
2008-10-28 14:33
0

"Blänger hotfullt och planerar stöld av Flower om Plutten försvinner härifrån"Flört

/Elisa

Rovardotters
2008-10-28 14:34
0

Han ser mycket fin och trevlig ut Kyss Ta väl hand om honom nu, tänk på oss alla som har fått delta i hans dramatiska förlossning.

hoffens
2008-10-28 14:47
0

Han ser jätte fin ut. Än en gång grattis o lycka till.

Barbro är guld värd. Tur att hon finns.

nelliots
2008-10-28 15:04
0

HURRAAAAA! Heja Skatan! Lycka till Plutten! Kyss

**Kattungar till salu!

Beige
2008-10-28 15:10
0

Åh vad skönt att det går bättre och vilken liten söting,

Skatan och Skatten Kyss

Toyza
2008-10-28 17:00
0

* 39

Vi har ju pratat i telefon…men vill ändågratulera till den lille.

Men hallå !!! Ögon redan ??

Håller tummarna för grabben och Skatan.

Kram/Toyza

Qetesh
2008-10-28 17:18
0

Åh vilken sötnos! Kyss

Helenaf76
2008-10-28 17:26
0

#52 Okej, okej jag ska inte ta honom!! Bara du lovar att hålla tassarna borta från Flower. Skrattande Pussa på Plutten från oss!

Nonimonos
2008-10-28 18:17
0

Vad skönt att du fick behålla en unge trota allt trassel. Hoppas allt kommer att fortsätta gå bra nu.

MijmuPix
2008-10-28 18:52
0

Vilken kavat uppsyn han har den lille! Supersöt! Glad

kattguld
2008-10-28 19:52
0

Hjälp vilket litet fint knyte. ÖGON REDAN? Jaså, Avions hade också varit med om sånt. Sicken försigkommen en… Vad månde bliva?

Så skönt höra att mor och barn hittat varannGlad

Liljekatten
2008-10-28 20:09
0

Vilken söt liten plutt! Jaha du Elisa, jag skulle bli MYCKET förvånad ifall du inte behåller honom hemma. Han har ju 12 veckor på sig att äta sig in i hjärteroten hos dej och jag skulle tro att han redan börjat.Flört Otur att jag inte har plats att behålla min lilavita för de två hade varit ett fint par i framtiden….

Jag blev också förvånad över att han öppnat ögonen så tidigt. Kan det inte ha att göra med att mamman gick lite "över tiden"? Hur länge gick din hona Avions?

kalindas
2008-10-28 20:18
0

Just nu tar jag en dag i taget, så får vi se vad som händer i framtiden om han överlever och blir frisk.
Kruxet är ju att om jag behåller honom måste jag ju skaffa en flickvän till honom. Då blir jag ju tvungen att skaffa ett större hus också..Obestämd

Ang. ögon så tror jag någon av Nannas bebisar öppnade ögonen så tidigt också.

Killen sover och ville inte ha mat ur nappflaskan innan. Så förhoppningsvis har han fått mat av skatan.
Har gått upp från 100g födselvikt till 114g.
Ska sätta klockan på var 3:e timme i natt

/Elisa

Juliette-
2008-10-28 20:29
0

Gud vilken undebar liten gosse du har där hemma.. så fint tecknad. Gud vad tråkigt det vart med snitt och allt men skönt om denna lilla kan överleva och bli stor och stark han ser mycket fin ut ska bli spännande att se hur han växer till sig.

Corny
2008-10-28 20:42
0

Vad underbart att höra att Lilleman är pigg och att Skatan mår bättre! Hoppas nu att diandet kommer igång också. Han är verkligen söt, den lille.

SacredSouls
2008-10-29 00:32
0

#64 Det var jo en flott vekt oppgang og en super start for lillegutten.

Lykke til i natt. Håper han snart får helt dreisen på puppen.

MalinL
2008-10-29 00:42
0

Åh så söt han är. Kyss

Det är klart du ska behålla honom Flört

kalindas
2008-10-29 12:02
0

Den lille killen väger 119g idag och detta helt utan stödmatning! Skrattande

/Elisa

nelliots
2008-10-29 12:06
0

Härligt!

**Kattungar till salu!

Nilla
2008-10-29 13:37
0

Kanonbra! Åh, så skönt att höra! Glad

Nilla

cerwinvegas
2008-10-29 13:49
0

Fy tusan vilken goding.Kyss

Vad skönt att skatan har tagit på sej sin mamma roll och att lillkillen ökar bra…

Jag har tänkt så mycket på skatan och lillkillen att jag drömde att mina honor fick bebisar,en av Alvas var en stor tjock hane som bara skrek & hon släpade runt på honom…Skrattande

paivi
2008-10-30 00:04
0

Trevligt att höra!