Av olika onda ting...
…vilket ska man välja? 
Min lilltjej Xev började löpa 6 månader gammal och löper nu ca två ggr i månaden. Jag har också hennes pappa som är kastrerad sedan ca 3 månader men mer än gärna vill stå till hennes tjänst och är hemskt förgrymmad över att hon får bo i ett annat rum. Hon är nu 8 månader och det kommer inte bli aktuellt att para henne förrän hon är över året.
Så jag undrar, vad är värst? Att låta henne gå och löpa som hon gör nu vilket stressar upp alla katter, hankastraten tjuter dagarna (och nätterna) igenom för han vill in till henne och vår vuxna hona (hennes mamma) blir allmänt orolig. Jag har också hört att det finns en ökad risk för livmoderinflammation om en honkatt går och löper ofta utan att bli parad. Men min veterinär säger att man absolut inte bör ge p-piller till en avelshona innan hon fått sin första kull (ja helst inte överhuvudtaget då, men ibland måste man ju).
Hur gör ni? Detta kan ju inte vara ett helt ovanligt fenomen med denna ras där de kan bli könsmogna ganska tidigt
Jag tycker så synd om henne också, hon verkar så stressad och olycklig under löpen som håller i sig i ungefär en vecka 
Jag föredrar att sätta mina kattflickor på piller. Dom mår allt för dåligt av att löpa var 14:e dag. Jag brukar säja.. Vad har man för val Pest eller Kolera

#1 Instämmer.
Håller oxå med. Jag har satt Tintin på p-piller. Hon löpte varannan vecka, satte igång varannan söndagkväll som en klocka. Hela familjen har sundare puls nu…
~ S*Nelliot's siames & orientaliskt korthår ~ www.nelliots.se ~
**Kattungar till salu!
**"The cat has too much spirit to have no heart" - Earnest Menaul
Jag skulle också sätta henne på p-piller. Tänk bara på att inte ge henne det första medans hon löper utan vänta 5-7 dagar efter att hon slutat löpa. Jag försökte häva ett löp på vår Stella och fick livmoderinflammation som följd.
Jättesöt liten tjej du har!
Ja hon var verkligen söt , hon ser så "Tjejig" ut 
Om honan löper med de intervallerna och är så ung så skulle jag sätta på p-piller och överväga att para tidigare, kanske vid 10 mån… alternativet är ju att du låter hankastraten para och hoppas på en skendräktighet. Om det är bättre än piller tviste de lärde, men men. Det är iaf ett alternativt.

Tack så mycket för era svar!
Ja, jag lutar nog åt att sätta henne på p-piller efter det här löpet. Det blir nog bäst för alla inblandade… Men som sagt, det känns ju som att välja mellan pest eller kolera
Ni som har satt era småtjejer på piller, har ni märkt några negativa effekter av det? Som problem sedan vid första kullen eller något sånt?
# 4,5 Tack!
Hon är en riktig liten fröken!
#6 Jag vill helst vänta med att para henne då jag tycker hon är lite liten till växten. Jag funderade på det alternativet förut, att låta kastraten para henne (försöker att inte tänka på att det är hennes pappa…
). Men sedan förstod jag det som att det inte var en så bra metod. Men bättre eller sämre än p-piller, jag vet inte…
Jag skulle nog föredra p-piller Har inte haft någe livmoder inf. på mina å kört med piller på dem. Bebisar har de fått när jag velat. det man ska tänka på är att en del honor behöver ha tätare med piller än 1 gång i veckan, jag har lärt mej att tyda mina katter så det blir oftast var 6:e dag.