Siames iFokus

Siames

Etikettavel
Läst 944 ggr
nelliots
2008-10-22 18:05
0

Genetikfundureringar

Här kommer ett litet delikat genetik"problem".

Tintin är solid, dvs hon har dubbla anlag för solid. Under är hon spotted (syns tydligt).

Manne är classic tabby.

Spotted är så vitt jag vet ett dominant modifierande anlag.

Frågan är: Vilka mönster kan kombinationen ge?

Min teori är att den första hand borde ge spotted eftersom det är dominant. Kan det bli tabby också?

Hallå, ocifolket!! Jag vet ju att ocicater kan få tabbyutfall. Är det om ingen av föräldrarna är homozygot för spotted? Alltså, om Tintin inte har dubbla anlag för spotted, kan det då bli tabbysar också?

*förvirrad* Obestämd

~ S*Nelliot's siames & orientaliskt korthår ~ www.nelliots.se ~
**Kattungar till salu!
**"The cat has too much spirit to have no heart" - Earnest Menaul

Nonimonos
2008-10-22 19:58
0

Hon måste bära tabby för att det ska kunna bli tabby.

Nonimonos
2008-10-22 20:00
0

Och eftersom hennes farfar är classictabby så finns det chans till att hon har fått den recenssiva genen ifrån honom - så håll tummarna!

[hakkapelitta]
2008-10-22 20:52
0

Lina har helt rätt, eftersom hon har en farfar som är classic så kan det dyka upp, men chansen blir mindre för varje generation bort classic ligger.

Men det är väl ändå ganska så troligt att hon faktiskt bär på genen!

kattguld
2008-10-22 22:40
0

Med ocicat gäller att båda föräldrarna behöver bära på anlaget för classic  tabby. Men det där är svårt reda ut, gräver man tillräckligt långt bak finns det tabby säkert i alla ocicater.

Ocicattrivia: Vissa ocilinjer ser man fått väldigt mycket tabby. Själv är förtjust i dessa vackra katter. I Storbritannien lobbas hårt i för att få dem erkända som en egen syskonras. Så har man det i New Zeeland, där kallas ocicaten som classic tabby för "Jungala". Ocicat resp Jungala alltså.

kalindas
2008-10-22 22:59
0

Säger som övriga att chansen att du kan få tabby är ganska stor. Glad
Det ska absolut bli spännade att se vad som dyker upp i den kullen!
När skulle ni para?

Lite OT
När Oci är godkända som tabby så vill jag ha en sådan! Tycker de är så läckra!

/Elisa

nelliots
2008-10-22 23:13
0

#4 Det var det jag menade med att föräldrarna inte är homozygota för spotted…

Vad jag har kunnat läsa mig till så finns det tre gener som styr mönster. Grundgenen ger tabby och tigré, där tigré är dominant. Så finns det två dominanta modifierande gener - spotted och tickad. Om Tintin då har ett anlag för spotted så skule det räcka för att det skulle slå igenom. Alltså finns det utrymme för en "tom plats" som i nedärvning med en av Mannes två "icke-spotted" skulle kunna ge tabby. OM det inte ligger tigré där eller dubbla anlag för spotted… Puh! jag blir alldeles svettig… Tungan ute 

Det här är, som ni säkert redan listat ut, mitt favoritämne. Skrattande

**Kattungar till salu!

kalindas
2008-10-22 23:37
0

Fick precis höra av en annan uppfödare att Elvis är solid röd och inte tabby. Han står i och för sig som d 22 i stamtavlan, men ska alltså vara solid.
Odins pappa är ju son till honom och c tabby. Så bärare är han ju bevisligen. Men själv ska han då vara solid…

Med min kassa genetikkunskap, så vet jag inte om det gör någon skillnad? Dvs. om chansen är samma eller mindre pga detta?
Nån som vet?

/Elisa

nelliots
2008-10-22 23:45
0

#7 Det solida anlaget är recessivt mot det mönstrade så om du parar en solid katt med en mönstrad katt som bär en solid gen (som med Tintin och Manne) så är chansen 50-50 att få mönstrat. Vilket mönster det blir avgörs då av vilket mönster den solida katten har under det solida. Om den mönstrade katten INTE bär ngn solid gen (omöjligt att bevisa utan gentest) får du bara mönstrade kattungar.

Två solida katter kan aldrig få mönstrade ungar, precis som två siameser aldrig får orientaler. Däremot kan ju två orientaler få siameser och på samma sätt kan två mönstrade katter få solida ungar om båda är bärare av den solida genen.

Am I making any kind of sense at all???

**Kattungar till salu!

kalindas
2008-10-22 23:51
0

Den biten kan jag redan..Skrattande
Är väl den mer djupare genetiken och inte grundgenetiken, jag inte riktigt är med på…

Var väl mest nyfiken på om chansen att få classic var större eller mindre om en katt bak i stamtavlan, var solid bärare eller mönstrad.
Eller om det räcker att de bär på de och om man då parar med mönstrad katt, så är det slumpen som gäller…
Lite förvirrat inlägg, men du hänger nog med.. hoppas jag…Skrattande

Skatan har classic katter bak i stamtavlan och Odins pappa är som sagt classic. Så det finns ju en minimal chans att få classic här.
Skatan tror jag är bärare av tickat under sin svartsmoke färg.

/Elisa

nelliots
2008-10-23 00:19
0

#Jag ska se om jag hänger med…

Att katten är solid påverkar inte sannolikheten för vilken typ av mönster det kan bli. De har inget med varandra att göra. En solid katt ärver ner mönsteranlag på samma sätt som en mönstrad katt. Den ärver också ner ett anlag för solid som tillsammans med ett likadant från den andra katten ger en solid kattunge istf en mönstrad. Om du parar en solid katt med en mönstrad är det 50% chans att få mönstrade kattungar. Om din solida katt är classic tabby under färgen och du parar den med en classic tabby blir alla mönstrade kattungar tabby.

Jeez, vad jag är omständig… Svarade jag på rätt fråga den här gången? Foten i munnen

**Kattungar till salu!

SacredSouls
2008-10-23 00:27
0

Skrattande Litt Ot #6 og 10 men jeg er helt enig. Dette er kjempegøy!! Jeg har nettopp lest meg gjennom Robinson's genetic for cat breeders 2 ganger nå og det blir jo bare mer og mer morsomt.

Har du noen gode forslag til videre lesing? Jeg tenker på bøker med en litt mer fordypning i de forskjellige emnene.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

nelliots
2008-10-23 00:28
0

Titta vad jag hittade när jag letade efter en bild på classic tabby att visa min sambo:

http://jungle-cats.ru/2.htm

Det är därifrån Tintins Pappas linjer stammar bl a. Jättefina classic för den som gillar det och vill dregla lite… Flört

**Kattungar till salu!

nelliots
2008-10-23 00:41
0

#5 glömde svara: parningen blir efter årsskiftet, exakt när beror på Tintin… Jag måste vänta lite så jag kan ta ut semester…

**Kattungar till salu!

kalindas
2008-10-23 01:22
0

Då tror jag fick ihop det…kanske…

Ett exempel (om jag fattat det rätt).
En solid röd hane som är classic i mönstret, paras med en classic hona.
Då blir ungarna antingen solida eller classic. De solida är classic under färgen?
Stämmer det?

Exempel: Skatan/Odin
Skatan (svartsmoke/solid) troligtvis tickad under färgen. Odin är spottad under masken. Båda har classic katter bak i stamtavlan..
De mönstrade ungarna bör ju då med största sannolikhet bli tickade eller spottade? Men det borde ju även finnas en liten chans att få classic?

Måste se till att börja läsa lite genetikböcker. Detta är kul..Glad
Ändå är katt löjligt enkel, om man jämför med t.ex. kanin.

/Elisa

Nonimonos
2008-10-23 13:51
0

#14 Rätt tänkt.

#6 Jag har läst mig till att vi har tre mönstergener. Tickat, Tigré och Classic och sen en modifierare till det som gör spottar. Det är därför vi kan se så många olika varianter på spottar på våra katter.

Spottad Tickad - mycket täta små spottar (kan oftast vara svårt att få tydliga spottar på dom).

Spottad Tigré - spottarna ligger i ränder (vanligast bland våra spottade orientaler och syns även på vissa siameser med åldern).

Och sen den spottade classicen - Större spottar i runt mönster - ger oftast dom tydligaste spottarna.

Mycket av detta diskuterar på fifes genetiklista - ett perfekt ställe för att ställa frågor eller bara läsa om vad våra kloka uppfödare, domare, veterinärer, forskare m.m kommer fram till.

Silvestris
2008-10-23 14:03
0

Några bra sidor som tar upp mönstergenetik (både i teori och praktik):

http://cc.ysu.edu/~helorime/TabPat.html
http://my.net-link.net/~cwjohnso/genetics.html