Biverkningar på Synolox?
Skatan har fortfarande konstiga variga flytningar…
Hon får Synolox varje dag och jag tycker inte det gör så stor skillnad på det "gegg" som kommer. Funderar på om jag ska byta till Vetrimoxin, men samtidigt är det ju Synoloxen som ska ta dessa problem…
Men relativt färskt minne på Smillas defekta kull, så är jag ju lätt oroligt att all denna medicin ska ge biverkningar på kattungarna…
Detta trots att Synolox ska vara snällt mot just dräktiga katter.
Har någon av er behövt ge Synolox till er hona under hela dräktigheten?
Hur gick det med ungarna då?
/Elisa
Hun får høy nok dose? 1 tablett 2 ganger daglig (om jeg ikke husker feil)
Ja Lizzie gikk på Synulox absolutt hele drektigheten. Messi og Lasse- gutten kom ut helt friske og fine. Synulox er jo det beste valget siden det ikke utgjør noen fare for barna. Men Skatan burde jo ha blitt bra nå.
Jeg synes du burde tatt en tur til veterinæren jeg så de kan se på henne for sikkerhetskyld.
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus
Hon har fått mellan 3/4 tablett & 1 tablett 2ggr dagligen. Med ett uppehåll på 3 dagar.
Var och ultraljudade henne då detta dök upp, då levde kattungarna. Det rör sig även i magen och Skatan verkar som vanligt. Blank i pälsen, men lite trött och lite kladd på svansen.
Hoppas på att det bara är något yttre och vaginalt hon har. Har droppat på Semper droppar i hopp att det ska göra någon nytta.
Ser jag något mer gegg i helgen så gör jag ett nytt ultraljud på måndag. Kan ju ligga en död unge först som orsakar problemet. Men då skulle gegget vara blodigt tycker jag. Del liknar mer filmjölk i konsestens…
/Elisa
Ok.Det høres jo bra ut med henne iallefall så vent over helgen du og ta eventuell en sjekk da.
Glemte å si det isted. Sååå søt en mage 

Varfør uppehåll på 3 dagar?
Var bortrest i ett dygn, innan dess hade hon fått i 5 dagar enligt den första veterinärens rekomendationer.
Fick inte fast henne på morgonen innan jag åkte och inte på kvällen dagen efter. Så det blev i 3 dagar och började direkt då hon visade sig vara kladdig igen..
/Elisa

Synolux skal man visstnok være veldig nøye med å gi regelmessig, for hvis det blir ujevnt med dosering kan kattene bli immune eller tablettene rett og slett ikke ha noen virkning har jeg hørt - det er jo et ganske "vanlig" medikament til våre katter.
Håper alt går bra iallefall - har hun lenge igjen nå?
Hon ska ha kattungar omkring den 23/10. Har medicin i ca 5-6 dagar.
/Elisa
#5 Om hun bare hadde fått i fem dager så er det jo ikke rart det ble kluss ved et opphold på tre dager da. Hun må iallefall ha i ti dager sammenhengende i en sånn situasjon.
Mente veterinæren at hun bare skulle ha i 5 dager?

Aj aj aj. Du Kalinda, jag har själv ingen erfarenhet av detta men spontant känner jag att jag absolut inte skulle vilja se tiden an med tabletter som bara räcker ytterligare 5-6 dagar så som du beskriver hennes "klägg". Jag skulle absolut inte byta till Vetrimoxin och jag skulle ge Synolux (om nu min vet. föreskrivit detta preparat) och i den övre marginalen avs. såväl kurens längd som dagsdos. Man skall givetvis inte överdosera men dosering i "underkant" avs alla typer av antibiotika kan ofta ge negativa effekter som du säkert vet själv.
En rejäl kur -eller inget alls….och det förstnämnda är det enda valet.
Ordna detta nu! Jag vill ha lugn o ro i helgen och slippa oroa mig för din hona 

Ja, jag håller med #9. Jag har själv i ett slags okunnig välvilja underdoserat antibiotika på en kull kattungar med resultat att de fick ännu sämre magar och urusel aptit = håglösa, magra krakar. Så ge henne nu en rejäl dos och så ska du se att hon blir kladdfri snart.
Kram
#2 Jeg så ikke at det stod dette i går:"Blank i pälsen, men lite trött och lite kladd på svansen"
Ja da holder jeg med #9 og #10 her jeg også.
Er det ikke en hel tablett pr 4 kilo ? (kan være jeg husker feil nå) Men iallefall ti dager sammenhengende behandling minimum.
Det är en tablett per 4kg och Skatan väger inte 4kg. Därför rekomederade första veterinären 3/4 tablett. Den senare tyckte det var ok att överdosera så hon får 1 tablett 2ggr/dag.
Telefonen larmar 2ggr/dag så jag inte missar tabletterna. Geggig idag, så jag funderar på att beställa en tid till veterinären på måndag igen. Ska se om jag kan få ut en storpack med Synolox. För hon kommer troligtvis behöva detta även efter ungarna är födda. Blir dyrt att köpa 10pack på 10pack.
Får ultraljuda igen och se om det ev. ligger en död unge ytterst. Kruxet är att gör de det, så är det ju inget man kan göra åt det, utan bara vänta…
/Elisa
Pratade precis med veterinären. Han tyckte inte det var någon större idé att ultraljuda henne igen. Då man enbart kan se om kattungarna lever. Det vet jag ju redan att de gör…
Fick däremot utskrivet en 100pack Synolox, så nu har jag så det räcker både före och efter förlossningen…
/Elisa
Så flott at det ordnet seg da Kalindas. Nå er det bare å telle ned til fødsel. Dette går helt sikkert bra 

JA!
fint att du fick mer!
Det ær smått viktigt att trycka vecka allt "ont" ordentligt med antibiotika, då man væl bestæmt sig før att behandla.
Det ær vældigt farligt att underdosera. Det ær då bakterierna ges tillåtelse att andas ut och førændra sig, enkelt førklarat.
Kør hårt!
Ser fram emot søta bilder då kullen ær fødd ;)!
Du lär nog få köra om kuren på 10 dgr eftersom behandlingen avbröts. Först när hon har behandlats färdigt, kan du avgöra om Synolox hjälpt henne eller ej.
Det var synd att du blev tvungen att åka iväg, när hon gick på antibiotika. Håller tummarna för er och hoppas att hon repar sig. 
Nilla
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus
Blir längre än 10 dagar nu när jag får 100pack. Är två veckor kvar till hon ska föda och jag tänker inte sluta innan dess…
Blev Messi och hennes bror normala, så ska nog Skatans bebisar bli det…:-)
/Elisa
#17 Ja det blir de helt sikkert 
Hvordan er det med Skatan nå? Er formen fin?
Skatan mår bara bra. 
Hon får sina Synolox och det sparkar i magen. Tjock är hon också! 
Dock är det fortfarande gegg där bak. 
Hörde av en uppfödare att hon haft något liknade på ett antal honkatter. Sa att det var fostervatten som läcker ut och gör att det blir geggit.
Det kan ju vara detta, då Skatan är regält tjock och inte har så mycket plats kvar i magen…
/Elisa
Ja det kan det jo sikkert være.Josefine hadde en god del utflod ved slutten av sitt andre svangerskap uten at noe var galt.
Nå gleder jeg meg til Skatan bebiser 

Min hona fick geggiga flytningar när hon väntade sin andra kull. Hon åt synolox men blev inte bättre. Det slutade med ett missfall i v7 och tidig förlossning som jag bestämde mig för att de fick göra kejsarsnitt för det blev för jobbigt för ungarna att komma ut. En klarade sig pga kejsarsnittet. Veterinären tog prov från livmodern och gjorde odling för att se var det var som orsakat problemet. Det var en bakterie som hette E-col det stavas inte så men jag kommer inte ihåg. Synolox var värkes lös mot denna bakterie eftersom den var recistent och jag kunde inte gett henne den sorten som var värksam eftersom den inte var bra för ungarna. Jag gav henne en kur innan nästa parning utifall det skulle kunna finnas kvar. Allt enl. råd av Eva Axner som är expert på ämnet på ulltuna.

#22 Det är ju just det som är så bra med att låta veterinär ta ett prov för odling istället för att chansa på fel preparat. Synolux är långt ifrån ett universalpreparat.
Låter inte alls kul för dej och din lilla katt…
Hoppas verkligen att Skatan inte lider av samma.
E-colie bakterier är inte roliga, även vanlig colie kan orsaka död. Skatan har nu ca 3-4 dagar kvar. Så jag få bara hoppas att allt går bra här. Hon är väldigt tjock och det rör sig i magen. Dock inte jättemycket. Förhoppningsvis är det för att det är trångt.
I Skatans fall är det omöjligt att ta prov på ev. flytningar. Katten är redan dräktig, tyvärr finns det inte så många mediciner man kan ge i den situationen.
Hoppas även på att det kladd som syns där bak, är som en annan uppfödare sa till mig, fostervätska som läcker ut.
Skulle det visa sig att det är några problem med Skatan och infektioner med mera. Kommer jag troligtvis kastrera henne. Har haft nog med katter med problemförlossningar och avel är inte dte viktigaste med katterna…
/Elisa

#24 Nej, omöjligt att ta prover på Skatans flytningar var det väl inte men att finna ett mer lämpligt preparat i hennes "tillstånd" skulle ju varit svårare om det nu visat sig att Synolux var fel val.
Då jag svarade Cujo99 tänkte jag, i allmänhet, mer på vikten av att göra bakterieodling för att få den mest effektiva behandlingen. Jag hade inte Skatan i huvudet just då :-)))
Har hon bara ett par dagar kvar nu, spännande!…Kan hon få sin kull den 22 tro? det är en himla bra dag faktiskt :-)))

#20 Som situasjonen for din katt var og er, mener jeg du har valgt den rette medisineringen.
Var jeg deg ville jeg ta en prat med veterinæren mht å fortsette Synoluxbehandlingen 8 -10 dager etter fødselen. Når du først er i gang med medisineringen, er det dumt om noe skjer i etterkant.
Karitzy(。❤‿❤。)

Karitzy(。❤‿❤。)
Har köpt ett 100 pack med Synolox. Så Jag kommer ge henne detta minst en vecka efter kattungarna är födda. Kommer även försöka göra ett ultraljud på henne framöver så jag ser om hon är helt ren efter födseln.
Missade det på Nanna. Det visade sig senare att hon, utöver de 7 hon fick, hade tre outvecklade foster kvar i magen. Hade jag kollat henne tidigare så kunde man gjort henne ren och hon hade sluppit pyo.
/Elisa
Hoppas det går bra för Skatan och att du slipper djursjukhuset. Doris snitt kostade 10544:- Fick betala 3620:- reste betalde försäkringsbolaget.
Djursjukhus kan ruinera. Det är allt tur man har katterna försäkrade, jag försäkrar alltid kattungar individuellt vid 5 veckors ålder.
Hvilken dag er hun på i dag Kalindas? Nå er det ikke lenge igjen 
Idag är hon på dag 63 om jag räknat rätt.
/Elisa
Jag håller tummarna för att allt ska gå bra. 
Da kan det jo skje når som helst da egentlig. Så spennende. Krysser fingrene jeg også 
Här hålls tummar tår och tassar för Skatan. Pussa henne från oss! 
~ S*Nelliot's siames & orientaliskt korthår ~ www.nelliots.se ~
**Kattungar till salu!
**"The cat has too much spirit to have no heart" - Earnest Menaul
Ojsann! Liiitet huvud på stooora Skatan… *hihi* Lycka till!
~ S*Nelliot's siames & orientaliskt korthår ~ www.nelliots.se ~
**Kattungar till salu!
**"The cat has too much spirit to have no heart" - Earnest Menaul
Visst är det tufft när allt detta ska ur magen, men det går säkert bra när matte håller tassen å hjälper till.
Lycka till håller tummarna att det går så där jätte bra
#36 OJ nå var hun blitt stor.

Inget än?
Nope…
Hon är lugn som en filbunke. Har väl som vanligt tagit semester aldeles för tidigt…
Det vanligaste är väl att de får dag 67?
Är ju bara 63 i dag.
/Elisa
Det där är ju individuellt. Bassie födde på dag 63. Fast det är ju möjligt att jag räknat fel på någon dag.
Släpp henne inte ur sikte. Ett tips är att förse henne med halsband med pingla på natten, så du hör varje steg hon tar utanför din säng. 
Nilla
Har inte så stort hus att hon kan försvinna. Sen tror jag Bonnie skulle väcka mig med pipande om hon börjar föda…
Har jour på mjölkningsroboten under morgondagen. Men förhoppningsvis larmar den inte + att en uppfödarkompis kommer på besök. Så det känns ganska lugnt.
Hon verkar även nöjd med bädden jag gjort ordning till henne.
/Elisa
Ligger hun å ruger enda ? Nå begynner jeg å bli utålmodig 
Skatan hälsar att "Bebisarna stannar i magen de!"
Hade en uppfödarkompis på besök idag och hon försökte övertala Skatan att föda. Men Skatan ser bara cool ut och visar ingen tendens att vilja komma igång. Tror den självständiga unga damen är lite lurig och väntar tills jag sover…
Har inte sett någon slempropp heller…
Min kompis tyckte att Skatan var fantastiskt sund och fin trots högdräktig och denna tjocka mage. Pälsen glittrar så blank är hon och ingen tendens till blinkhinna som en del kan ha.
/Elisa
Vad spännande det är! Jag är så nyfiken på vad hon har i sin stora mage. Jag tror de kommer på fredag.
I dag kan det kanskje skje da
Du får hilse Skatan og si at dag 65 er en fin dag å få bebiser på.