Siames iFokus

Siames

Etikettkattungeprat
Läst 1283 ggr
[lisme]
2008-10-21 15:15
0

Action & bekymringer.....

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har forsøkt å støttemate 7-banden vår siden de ble født fordi Jeanne gikk ned mye i vekt og ble veldig tynn under drektigheten. Vi ville redusere presset mest mulig på mammaPhu, sånn at hun ikke ble aldeles utslitt av sine 7 små.

Sist torsdag kveld hadde vi hatt en runde med mating, og jeg gjorde rein flaskene vi hadde brukt og satte dem til koking på komfyren. Stemningen i huset var MEGET god - alle var kjempehappy fordi jeg hadde fått beskjed om at jeg fikk jobb! Jeg har søkt på et uttall jobber, og det begynte å se svart ut. Ja faktisk så svart at vi sannsynligvis hadde måttet flytte om jeg ikke hadde fått denne jobben. Så vi var superlykkelige, og skulle feire jobben med en bedre kveldsmat. Vi hoppet i bilen og kjørte avsted til Fauske for å få kjøpt kveldsmat før Rema1000 stengte kl 23. Fikk handlet det vi skulle og suste hjem igjen. De andre tre hoppet ut av bilen og løp opp trappen til inngangsdøra, jeg kom tuslende litt bak dem med nøklene. Sønnen min ropte til meg "få hit nøklene mamma, det brenner!" Jeg trodde han bare tullet denne gangen sånn som han ofte gjør, og tenkte at det var da svært så travelt han hadde det med å få lagd den kveldsmaten….

"Skynd deg mamma, det er ikke tull!" Ropte han. Jeg bare kastet nøklene til ham på ren refleks, han åpnet døra og ut veltet røyken…… Tykk, hvit røyk i mengder. Han sprang inn på badet nede, fuktet håndklær til oss alle og vi løp opp trappen til hovedetasjen der alle kattene og hunden oppholdt seg. Det var ikke mulig å se buret som kattungene ligger i, når vi kom opp trappa. Røyken var helt tett og tykk, det luktet så fælt at vi brakk oss, det sved i øynene og det var helt forferdelig å puste. Hva hadde skjedd? Kasserollen med plastflasker og gummismokker….. Jeg hadde glemt å ta den av plata og den hadde kokt tørr og vel så det! Vi famlet gjennom røyken, fikk tak i buret med kattungene og bar dem ned på soverommet til sønnen min. Vi lette rundt i stua og biblioteket etter de andre kattene, og fant alle sammen etter litt leting. MammaPhu ble så redd av det som skjedde at hun gikk seg fast mellom et skrivebord og veggen i biblioteket så det tok ei stund før vi fant henne. Men etterhvert hadde vi kontroll over kattene og hunden, og alle så tilsynelatende ok ut. Så var det opp med alle dører og vinduer - full lufting hele natten! Kveldsmaten ble inntatt kl 00.30 i ytterjakker og med pledd rundt oss Flört

Dagen etter kom det folk fra et firma som er spesialist på renovering osv etter brann, og vi fikk beskjed om å varme opp hele huset til over 30 grader, og så sjokklufte. Alt vi har inni huset er eller skal bli vasket/renset. Og i dette har vi da forsøkt å skjerme mammaPhu og 7-banden hennes, men det har ikke vært enkelt siden alle rommene i huset skal varmebehandles bortsett fra vaskerommet og en bod. Det har medført at det har blitt mye flytting av mammaPhu og de små. Vi er litt bekymret for de små, for de går ikke så bra opp i vekt. De startet veldig bra, men så har det endret seg. Vi veier dem 4 ganger i døgnet, og det er veldig liten økning i vekten på dem. Søndag morgen gikk vi gjennom vektkurvene fra det første kullet vårt, og regnet ut prosentvis økning. I forhold til denne har 7-banden utviklet seg bra vektmessig siden de ble født, men de siste døgnene har vi sett en synkende kurve. Siste 48 timene er det flere som har gått opp bare 1 gram, etpar har gått ned. 

Mitt store spørsmål er; skyldes dette den uroen som har vært i huset siden før helgen? Eller er det tegn på at mammaPhu ikke har nok melk? Vi har fått utsatt vaskingen av tak & vegger for å se om vi merker noen endring på mammaPhu og barna hennes når det er helt rolig i huset. Ungene sover veldig godt når de sover - de ligger i en haug og ørene vibrerer, potene vifter og noen sutrer i søvnen Kyss  Når de er våkne, er de veldig våkne og aktive, klatrer, slåss litt og forsøker å komme seg ut av buret de er i. MammaPhu kommer løpende for å sjekke dem så fort det er en lyd fra dem, men hun legger seg ikke ned hos dem hver gang. Når hun har vært hos dem, sover de som små steiner.  MammaPhu virker ikke stresset, hun er veldig rolig og kosete, trenger masse oppmerksomhet!

Vi har slitt veldig for å få i dem morsmelkerstatningen, de har bare spyttet den ut. Så de siste 36 timene har vi satset høyt og ikke prøvd å gi dem noe ekstra. Neste spørsmål er om vi skal fortsette å prøve å tvinge i dem noen dråper av morsmelkerstatningen, eller om det bare er bortkastet?  Det gikk lettere å få i dem bittelitt når vi fulgte Malins råd om å bruke sprøyter i stedet for flasker med smokk. Men selv da var det ikke mye vi fikk i dem  Rynkar på näsan

ramithi
2008-10-21 15:42
0

Får du tak i vikingmelk Lisbeth så gi dem det. Lille mor her er blitt fostret opp på vikingmelk. Bruk sprøyte med en liten smukk på. Send en mail til  stargate han har smukker jeg kjøpte der. Om så er så kan jeg sende deg jeg har. Ring meg så skal jeg prøve å hjelpe så godt jeg kan.

Nilla
2008-10-21 15:52
0

Oj oj oj, vilken tur att huset inte brann ner!

Vilket dilemma med kattungarna. Förstår att Mammapuh är orolig. Jag tycker som Ramithi, att du ska stödmata dem.

Endast en unge ur mina kullar har frivilligt sugit ur vällingflaskan. Med de andra två har jag försökt med olika nappar, sprutor och flaskor utan resultat.

Min första unge fick jag tvångsmata. Han var arg som ett bi, sprattlade, spottade ut och fick viras in i en kökshanduk för att kunna matas. När han till slut somnade drack han ur allt ur flaskan…i sömnen!!!

Varje matning tog ca 40 minuter. Har du otur, har du fått 7 ovilliga snuttisar!

Det var snällt av Ramhiti att hjälpa dig. Jag håller tummarna för er. Håll ut!

Klem fra Nilla

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

[lisme]
2008-10-21 16:24
0

Tusen takk Randi for tilbudet! Jeg har slike smokker som du snakker om, men problemet er ikke å få melk i munnene til de små, problemet er å få dem til å  svelge melken. De bare spytter den ut igjen.

Ja Randi er snill, Nilla Skrattande Veldig snill! Takk til dere begge to, jeg skal prøve å lure litt i disse små - men sterke -  illsinte 4 bente ! Det er i slike situasjoner jeg virkelig kjenner på at jeg bor for langt unna erfarne oppdrettere!

Nilla
2008-10-21 17:33
0

Ge en slurk och stryk genast över strupen på ungen. Då utlöses sväljreflexen. Men det vet du nog redan. Glad

Nilla

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

SacredSouls
2008-10-21 17:47
0

Oj stakkars dere.For en forferdelig situasjon å komme hjem til noe slikt.

Det som er så fint med sprøyte kontra flaske er at man har så god kontroll på flyten. Men alle plastsprøyter er ikke like gode desverre. Om de ikke får til den suge refleksen på sprøyte/flaske så blir det en kamp slik som Nilla skriver. Og da er det jo best med sprøyte for da kan man ganske kjapt få dråpe på dråpe ned.

Men hvordan er formen på de som har gått ned,gått opp lite? Er de i god form,kvikke og raske så tror jeg også at det bare er litt erstatning som skal til+ at du legger de oftere til puppen.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

[lisme]
2008-10-21 19:42
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Formen til de 7 er tilsynelatende god, de sover godt når de sover og er aktive når de er våkne. Vi har prøvd ut forskjellige ting. bl. a å stenge mammaPhu inne i buret sammen med de små om natten. Slike netter legger de mindre på seg enn om mammaPhu får gå fritt i huset. Men vi har en liten mistanke om at Prinsesse Punky har forsynt seg i melkebaren…… Foten i munnen Hun har igjen begynt å ligge sammen med mammaPhu, det har hun ikke gjort siden før kattungene kom. Og hun er veldig interessert i mammaPhus mage Förvånad Så vi må nok stenge inne de små om natten sånn at ikke Prinsessen stikker av med alle godene.

En kamp er det helt klart å få i disse små noe som helst, de spreller og vrir på seg som gale, klatrer oppover fingrene når vi holder dem fast og hyler som om kniven står i dem. Fordelen med at de hyler, er jo at munnen er åpen Flört Så da er det enkelt å dryppe en dråpe inn på tungen til det lille minimonsteret! Og dråpen kommer ut i samme farta. Håpet er at de blir vant til situasjonen etterhvert og overgir seg. Kanskje vil det hjelpe når vi får pakken med KMR i posten og kan gi dem denne i stedet for RCs erstatning. RCs erstatning lukter ikke godt, så om den smaker det samme synes jeg synd i de små! KMRs erstatning lukter helt annerledes, så det blir spennende å prøve!

Noen er herlig upåvirket av pupping, hyling og mat eller ikke mat…. disse to guttene er virkelig gode! Og den store synes visst det er morsomt med en liten ramp å leke med.

HeidiK
2008-10-21 22:34
0

Jeg ville som Line anbefalt sprøyter- da har du mer kontroll på melken de får og brukt KMR helst (jeg har også luktet på den fra RC og det lukter ikke melk engang Skrikandes

Det viktigste er å friste mammakatt med alt mulig dere kan - alle mulige typer våtfôr osv bare for å få i henne mat og væske. Om det så er Whiskas eller annet - bare hun spiser nok. Det er viktig så melken ikke blir helt borte. Får ikke mammakatt i seg næring og væske er det ingenting til overs å gi til bebisene.

Det er veldig viktig at de sutter på henne, så produksjonen ikke stopper opp - slutter de å sutte og melken stopper så må dere fôre veldig mye fremover.

Håper det ordner seg iallefall.

kattguld
2008-10-21 23:09
0

Oj, tur inte huset brann ner för er (eller säger man brann upp?. Hm).

GRATTIS till jobbet i ändå.Glad

[lisme]
2008-10-22 01:37
0

Takk skal dere ha alle sammen! Vi har klart å dytte i noen små noen ekstra dråper med melk, men du verden for en kamp! Vi føler oss som dyreplagere når vi holder på. Heldigvis kan det se ut til at mammaPhu har fått fart på produksjonen igjen for nå har de lagt litt på seg etter at hun har gitt dem mat. I fra 1 -2 gram i økning, til 4 og 5 gram! MammaPhu har tilgang til kitten og babycat i tillegg til våtfór (hun spiser nok en boks på over 400 gram pr dag Förvånad) så det var kanskje sjokket over at jeg røykla huset + mye styr, flytting av møbler etc + mye folk innom her som har gjort at det ble for mye for mammaPhu.

Og heldigvis får vi pakken med KMR i posten ganske snart, så da er vi antakeligvis berget! Her oppe har det ikke vært mulig å få tak i KMR så vi får tilsendt fra vestlandet Skrattande

[hakkapelitta]
2008-10-22 14:07
0

Vilken fasa! Så skönt att både folk och fä klarade sig lindrigen lätt ändå..Förvånad

SacredSouls
2008-10-23 00:58
0

Så flott de har begynt å gå oppKyss

Gratulerer så masse med jobben også.Det glemte jeg å si.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Liljekatten
2008-10-23 01:38
0

Usch, jag ryser när jag tänker på vad som kunde hänt. Förvånad Vilken tur att det gick så bra ändå. Och skönt att det verkar gå bra med ungarna nu. Stackars mamma katt fick naturligtvis en regäl chock.

Grattis till ditt nya jobb! Glad