Kastrering før salg
Hva syns dere om Kastrering før levering? Noen har kanksje baktanker om å ikke dele linjer? Noen har kanskje baktanker med at det er fint med tidlig Kastrering fordi kattungen kommer seg så raskt etter inngrepet,og man er da sikret at ikke ens egene kattunger går i blandingsavl,altså mer enten rasekryss avl eller huskatt avl.
Jeg personlig har dyrleger som tidligkastrerer om jeg har lyst til det. Og jeg vurderer det litt sånn i fremtiden.Jeg lar ikke så mange kattunger herifra flytte ut hjemmefra rundt 12 uker uansett,så jeg tenker ikke tanken å kastrere rundt 10 uker heller… Om jeg kommer til å selge en ferdig kastrert katt,så ser jeg det på en liten ekstra tjeneste for kosekatt kjøperen. Jeg tenker ikke i forhold til å ikke dele linjer,for har jeg bestemt meg for at katten ikke skal i avl,så bestiller jeg klasse 2 stamtavle uansett. Ja,det klasse skille har dere jo ikke i Sverige.
Jeg kommer ikke til å kastrere før det er helt sikkert at katten skal flytte til et kosehjem. Har jeg en katt som er bra nok i mine øyne for avl,så holder jeg den ukastrert en stund frem til rette kjøperen melder seg.
Men der sikkert fordommer også mot det å selge ferdig kastrerte? Men man har vel ulike motiver for hvorfor,dem som velger å gjøre det.
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/
Är kattungen frisk och sund. Plus att jag vet att den kommer gå till sällskap och samtidigt inte är direkt viktig i avelsarbetet. Så säljer jag gärna den som kastrat.
Skulle precis som du aldrig sälja för att hålla på några linjer. Utan bara för att kattägaren ska slippa detta krångel/kostnad med Kastrering och för att katten ska må bättre.
Har inte kastrerat tidigt ännu, men kan som sagt tänka mig det i vissa situationer…
/Elisa
Honan i senaste kullen hade ett litet navelbråck (konstaterade veterinären). Jag pratade med den blivande köparen och föreslog att jag skulle låta leverera ungen opererad för bråcket och samtidigt kastrerad (och stå för kostnaden för båda ingreppen). Köparen tyckte det var utmärkt, hon hade absolut aldrig haft några tankar på att ta ungar efter kissen, och hon var glad att slippa besväret med en framtida Kastrering.
OBSERVERA: att min veterinär gör små "titthåls" kastreringar av honkatter. Han lägger snittet på magen och gör ett litet snyggt hål. Ingen tratt eller kroppsstrumpa behövs efteråt.
Ungen kastrerades 14 veckor och ett par dagar gammal. Hon hämtade sig enormt snabbt, bara narkosen gått ur kroppen var hon som vanligt. Lekte och busade för fullt med sina syskon. Hon fick flytta nästan 16 veckor gammal, men den "extra" tiden hemma behövdes då inte för ingreppens skull.
Att jag levererade den här ungen kastrerad berodde alltså på navelbråcket. Jag ville vara helt och fullt säker på att hon aldrig skulle få ungar. Men om en framtida köpare skulle önska få sin kattunge kastrerad innan leverans så kunde jag tänka mig gå dem till mötes. Så länge jag kan få det gjort hos min veterinär, som gör så nätta operationer.

Då jag har pratat med min veterinär så tycker han att det är rent vansinne att kastrera tidigt. Varken hona eller hane ska enligt honom kastreras före 9 månaders ålder och vid tidigast 6 månader. Jag vet ingen här omkring som kastrerar tidigt och tror inte att veterinärerna är så pigg på det heller.
Han menade att på hankatter så är risken stor att dom i framtiden ska få problem med urinvägarna då dom inte har växt klart.
Själv så håller jag inte på mina linjer.
//Monica
Bland svenska veterinärer är det inte vanligt att de kastrerar tidigt medan det utomland är mer regel än undantag. Mångt och mycket handlar det om att svenska veterinärer inte lär sig att lägga narkos på små djur vilket man dock lär sig om man utbildar sig utomlands.
Själv kastrerar jag vid 12 veckor, minst 1 kilo i vikt och har aldrig haft några problem.
Jag har kastrerat vid 15 veckor både honor och hanar utan problem. På honan var det tydligt att återhämtningen gick så mycket snabbare än vad det gör på äldre honor. Jag kommer inte att kastrera rutinnmässigt före leverans, men jag har inga problem med de som gör det. Att katterna skulle få några ökade problem för att de har kastrerats tidigt finns det mig veterligen inga belägg för, snarare tvärtom att fördelarna överväger, både hälsomässigt och mentalt.