Siames iFokus

Siames

Etikettkattprat
Läst 760 ggr
SallyB
0

ByB kattunge (fr katthem)

Jag ska åka och titta på en sia/ori (mix?) kattunge på ett katthem. Som jag förstår det är det en sk BB kattunge, som hamnat på katthemmet. Anledningen till att jag funderar på denna kattunge är att jag letar en passande kompis till min cornish rex hona (snart 3 år, kastrerad, med stamtavla). Jag stöder absolut inte fenomenet BB (Bakgårdskatt), men denna är ju som sagt redan född och på ett katthem som vilken annan hemlösing som helst.

Men vad bör jag kolla extra noga på, med tanke på att man antagligen inte vet något om bakgrunden (kan ju vara inavel etc i värsta fall). Den är försåss grundkollad av katthemmets veterinär, så den lär ju vara frisk enligt den definitionen. Har iaf inte fått någon annan info.

tuska
0

jag skulle vara noga med att han va grundvaccinerad.

datum då han blev avmaskad.

att inte friskintyget är äldre än en vecka. läs igenom intyget noga

Jag skulle ta en försäkring så fort som möjligt på katten ifall det skulle visa sej bli nå krångel.

Om det är en okastrerad hane så skulle jag låta honom kastreras innan jag skulle ta hem ungen.

SallyB
0

Det är en hona, ca 4 mån., som naturligtvis kommer att kastreras snarast möjligt.

Friskintyg tror jag ej (kan) tillämpas på det sätt som man får från en registrerad uppfödare. Dock kommer jag att prata med katthemmets veterinär i samband med att den ska få sin 2:a vaccineringsspruta. Ska kolla att den är avmaskad, men det tror jag nog. Det är ett mkt seriöst katthem.

Försäkring har den gnm katthemmet så den tar man över.

Jag kommer att ta den på prov under första månaden för att se att allt fungerar här hemma.

Vad jag ffa efterlyser, är vad jag ska leta efter för ev avvikelser som kan vara rasbundna? Den lär uppvisa helt normalt kattungebeteende :P men jag har som sagt inte träffat den ännu.

nelliots
0

Om det är ett seriöst katthem som du skriver och du litar på dem så ser jag inte några större problem med denna katt än med en vanlig hemlös huskatt = inga problem alls.

Personligen känner jag heller inte till några särskilda rasbundna defekter som skulle kunna dyka upp på grund av ev inavel.

Men, jag vet inte vad BB står för…

~ S*Nelliot's siames & orientaliskt korthår ~ www.nelliots.se ~
**Kattungar till salu!
**"The cat has too much spirit to have no heart" - Earnest Menaul

SallyB
0

Ursäkta, trodde "alla" visste :0

BB (även ByB) = Backyard Breeder. Dvs oseriös rasavel (hund, katt) utan papper, tester etc. Från icke registrerade uppfödare.

tuska
0

#2   Förstår inte varför du inte skulle kunna få ett färskt friskintyg på grabben, när det finns veterinär på stället som du även ska träffa innan leveransen. Ett sånt intyg är ju inte bara för en uppfödare av raskatter.

Jag har haft en "bonniskull"  Ägarna till dem fick då ett gällande friskintyg inte äldre än sju dagar gammalt

men erat avtal är ju att du ska ha katten på prov och kommer med all säkerhet att själv upptäcka under den tiden  att allt är OK.   Grattis till katten

AFamosa
0

# 4. Om man absolut måste använda sig av engelska/am uttryck så hade fler förstått om du skrivit b y b :-)))

kalindas
0

Självklart får du ett friskintyg av veterinären om du kräver det. Man använder ju samma intyg som till vilken ras/bondkatt som helst.
Skulle du försäkra katten och det händer något, så måste du ha detta intyg. Annars är risken att du inte får ut ersättning på katten om det händer något det första året…

/Elisa

SallyB
0

#5 Hona!

#6 Tack - det gick lite snabbt i min hjärna-till-hand-tangentbord-överföring så jag missade en bokstav, men jag förtydligade i #4 om att man skriver ByB. Vad kallas det med ett motsvarande svenskt uttryck som beskriver fenomenet? "Bakgårdsuppfödning" ;) Förstår alla bättre då?

För att återgå till min ursprungsfråga, finns det något jag ska vara extra vaksam på, t ex ögon, öron, hjärta, lungor, andning, beteende? T ex har väl extrem typning på ögon gett en del "problem" eller har jag uppfattat det helt fel?

SallyB
0

#7 Tack - bra att veta! Dock så är ju kattungen redan försäkrad via katthemmet. Men jag ska helt klart ta upp det med katthemmet/veterinären och se till så att allt blir enligt konstens alla regler. Eftersom det ju är en "bakgårdsuppföning" med troligtvis rasrena föräldrar, så känns det som om man vill vara extra försiktig och vidta alla åtgärder som kan på förhand.

Veterinären är den veterinären jag anlitar till mina egna djur och som jag litar fullständigt på.

Rovardotters
0

Har de också mamman på det där katthemmet? I så fall kanske du kan visa bilder på henne, det är ju inte omöjligt att någon kan spåra henne.

SallyB
0

#10 Nej, mamman finns ej där (såvitt jag vet).