Siames iFokus

Siames

Etikettavel
Läst 1583 ggr
farahdiba
2008-10-05 16:55
0

Amma sökes!!

5st orientalbebisar föddes idag. Mamman har ingen mjölk! Finns det någon som kan hjälpa mej?! Dom har snuttat på flaska.Någon som har en nyförlöst hona,som kan tänka sej att ta imot en/flera ungar? Kommer ej att vara så mkt vid datorn.Vid kontakt: 076/2668408  076/8138004 (min sambos nr)  farahdiba2008@hotmail.com

Nilla
2008-10-05 17:11
0

Gratulerar till ungarna! Nu känner vi ju inte till omständigheterna, så det är svårt att råda dig. Men det brukar ta någon dag innan mjölken rinner till. Ett tips är att ge honan äggula och vispgrädde för att få fart på produktionen.

Har mamman genomgått kejsarsnitt eller av annan anledning inte har mjölk, får du mata ungarna varannan timme i väntan på en amma som kan ta emot.

Hoppas att du har en erfaren uppfödare i bakfickan som kan bistå med tips och råd. Annars får du skriva här igen, så hjälper vi till så gott det går.

Lycka till.

Nilla

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Liljekatten
2008-10-05 17:25
0

Jag ringer dej!

kalindas
2008-10-05 17:45
0

Åk till veterinären och be att de ger din katt oxytocin det får oftast mjölken att komma igång.
Lycka till!

/Elisa

Palombiens
2008-10-05 18:21
0

Du som ringde, har det löst sig?

Liljekatten
2008-10-05 18:27
0

#4 Det visade sig att hon bor i Uppsala och jag bor ju strax söder om Kalmar så det är lite väl långt. Jag gav några råd och hon har ju fått flera här. Hon hör av sig om hon inte hittar nån på närmare håll. Jag kan ju omöjligt ta hand om alla fem eftersom min hona har fem själv, men en eller två kan ju gå. Jag hoppas verkligen att honan kommer igång själv med mjölkproduktionen.

Palombiens
2008-10-05 18:33
0

Tack för rapport Liljekatten.

Vi bor i Stockholm och har en hona med sex ungar som är sex dagar gamla. Hon har åtta tuttar igång och kan eventuellt ta en eller två till om det skulle behövas.

paivi
2008-10-05 18:49
0

Vilket trevligt forum detta är - att ni hjälper varandra på så sätt Glad

Helt underbart!

Hoppas att det löser sig för ungarna.

farahdiba
2008-10-05 19:48
0

Tack så mky för tips och råd! Palombiens: Kan du maila eller sms:a ditt nr?Så ringer jag till dej! Ifall att din hjälp kommer att behövas,är VÄLDIGT tacksam! Lijekatten, kontaktar dej lite längre fram! Hoppas att mjölken kommer igång,pratat med vet, blir troligtvis ett besök där för försök att få igång det hela,skulle avvakta ett litet tag till…Än en gång tack!

Palombiens
2008-10-05 20:01
0

Jag har mejlat alla uppgifter till dig.

AFamosa
2008-10-05 22:16
0

Hoppas det löser sig! Det är inte alls onormalt att det kan ta några timmar innan mjölken rinner till för mamman. Intressant att veta är att moderkaka fungerar som en dator på såväl människa som djur och då födslomomentet sätter fart och innan navelsträng klipps/bits av så har näring och övrig "info" laddats för fullt via navel till bebbe och är den i ö frisk så har naturen sett till att den överlever ett bra tag utan mjölk/ersättning. Du skrev ditt inlägg vid 15-tiden och själv skulle jag ta det lugnt, ge lite ersättning vid behov och framför allt hålla mamma lugn, försöka massera juver med mjuk hand så att det inte stockar sig- vissa honor kan bli lite rantiga efter förlossningen, det drar o kniper vilket vi mammor säkert själva kommer ihåg :) men då detta avtar och lugnet infinner sig hos mamma katt så rinner säkert också mjölken till.
Kalinda nämnde oxytocin- det kan hjälpa till.

Ett litet exempel ;
Vid en stor jordbävningskatastrof i Mexico City så totalhavererade ett sjukhus och dess stora bb-avdelning och efter att räddningsarbetet pågått under flera dagar så fann man nyfödda bebisar vid gott hull under rasmassorna- de som var nästan helt nyförlösta och ej ännu börjat amma var också de som mådde fint och ej torkat ut "programmerade" att klara av en eventuellt lång pärs väl framme i jordelivet :-)) Bland de "äldre" bäbisarna var läget desto sämre- om de överhuvudtaget var vid liv.
….Detta var en liten parantes en läkare på BB berättade för mig då jag satt första natten med min baby….lätt nervös för att jag inte kunde amma direkt :-))) Han hade själv deltagit som volontär vid räddningsarbetet.  LUGN o FIN Skrattande

Anna77
2008-10-06 13:55
0

Hoppas det löser sig, stort lycka till med kissebäbisarna!

farahdiba
2008-10-08 19:52
0

TACK Annika!Du är guld värd!!!! En liten OSH n 03 pojke har gått bort. 2 ungar är hos en amma! Ser lovande ut! 2 ungar kvar hemma, båda vägde 110g i morse! Hoppet finns! MVH Ylva

kalindas
2008-10-08 21:30
0

Tråkigt med den lille som gick bort, men skönt att övriga mår bra. Mamman har inte fått igång mjölken?

/Elisa

Nilla
2008-10-08 21:49
0

Ja, det var tråkigt att höra om den lille gossen. Nu håller vi tummarna för hans syskon.

Nilla

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

nelliots
2008-10-08 23:27
0

Sitter här och kniper med tårna varje gång jag ser den här tråden aktiv. Håller tummarna så hårt att det blir blåmärken.

~ S*Nelliot's siames & orientaliskt korthår ~ www.nelliots.se ~
**Kattungar till salu!
**"The cat has too much spirit to have no heart" - Earnest Menaul

paivi
2008-10-08 23:37
0

^ Likadant här.

MijmuPix
2008-10-08 23:44
0

Vad ledsamt med den lille som inte klarade sig :-(  Håller tummarna för de andra syskonen!

AFamosa
2008-10-09 11:15
0

Jag hoppas verkligen att det går bra med kullen.
Tänker mkt på lilla mamma-katt också, vilken tur att vi ägare finns där och ger stöd första dygnen åt våra honor så att de får ligga sig till ro med alla bebbar och låta mjölken komma igång- att se ungarna skingras med vinden kan knappast ha en lugnande inverkan. Tur att det finns mjölkersättning som vi, hussar o mattar, kan bistå med under tiden.
Lycka till:-)

Palombiens
2008-10-09 20:43
0

Två ungar är hos vår hona Zanny och hennes sex burmillaungar. Jag tilläggsmatar ingen och det går bra för dem alla.

Det är skönt att höra att de två som är kvar hos mamma har det bra också, Mammakatt verkar vara jätteduktig och glad över sina ungar och ta hand om dem så gott hon kan trots att hon inte har mjölk.

Jag läste i RC-boken igår om bland annat genomsnittliga viktuppgångar kopplat tll kullstorlek och om just problem med mjölkproduktion. Där står det faktiskt att det kan ta så lång tid som upp till 10 dagar innan mjölken kommer igång. Så än finns det gott hopp om att mammakatt skulle kunna börja producera mjölk!

farahdiba
2008-10-09 21:07
0

Så det kan ta upp till 10 dar? Är jätteglad för din hjälp Annika! De 2 som finns hemma har gått upp 13-17 g idag!Dom äter bra på flaskan,de 2 som är hos Annika fick jag inte att äta.Mamma katt sköter sina barn utmärkt!Är skönt för henne att 2 är kvar. Vem vet det kanske kommer igång!MVH Ylva

kalindas
2008-10-09 22:10
0

Har du prövat oxytocin på henne ännu? I 99% av fallen (i alla fall på ko) så släpper de mjölken. Har hon bara lyckats göra det en gång och kattungarna diar, så brukar det fungera bra sen…

/Elisa