Siames iFokus

Siames

Etikettavel
Läst 2633 ggr
Attacks
2008-10-02 19:45
0

Prisdebatt.

Nå er ikke dette spørsmålet ment slemt mot deg Liljekattens,Glad

men har generellt svenske kat IV oppdrettere gått grasalt opp i pris,eller er enkelte farger dyrere? Hva ligger kat IV prisen på i Sverige? Er det sånn at vi i Norge må tenke på å gå opp enda mer i pris? Jeg har ikke faste priser på "kosekattene" mine,og det kan variere om dem er mindre typet eller har en eller annen defekt. Avlskattene koster mer,og jeg tror jeg har temmelig lik pris som de fleste i Norge. Jeg har pleid å ha en fast eksportpris utenfor Norge/Sverige,men kanksje jeg rett og slett er altfor rimelig også med prisene i Norge/Sverige som jeg har lik pris for?

Håper mange kan delta i debatten,så får en vurdere om en selv også skal "skru opp" prisen enda litt til utenfor Norge. Man ønsker jo å legge seg på gjennomsnittlig lik linje ihvertfall på katter til avl. Glad

Hva sier så flertallet?

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

paivi
2008-10-02 20:40
0

Vad jag tycker: inköpspriset ("billig" eller inte) skall inte frigöra uppfödaren från sitt ansvar. Har katten en fel som räknas som ärftlig skall köparen få en del av köpspriset tillbaka. Vad det gäller hundar tror jag att det är en tredjedel (orkar inte kolla, så noga är det inte för mig). Beroende på felet förstås.

Det skall ju ingå i dolda fel försäkringen??? som skyddar båda köparen, uppfödaren och katten.

Liljekatten
2008-10-02 20:46
0

Kollar man Blocket och annonserna där så ligger priset mellan 5500-7000kr för sia/osh-kattungar. Sen går ju priserna ner om kattungen blir lite äldre. Vad är normalpriset i norge?

AFamosa
2008-10-02 21:03
0

:-)) ohhhh pris pris pris ersättning ersättning ersättning :-)))
Om någon frågar mig
- "ungefär…vad kostar en balines/variant?"
Då svarar jag
- "Generellt sett Gladså ligger priset för en Balines mellan 5-6500kr"

Jag själv har en intressant hobby i min uppfödning- mina glada och trevliga kattungeköpare kommer in i bilden eftersom jag inte kan behålla alla härliga gosiga kattungar själv :-))
Självklart så är det en kostsam hobby inkluderat såväl importkatter …som mina katters utpräglat dyra smak avs t ex ;
Färska köttprodukter om ca 4587kr/mån …enligt fakturorna som inte ljuger…;))  exkl.torrfoderkostnader, burkmat och tillskott av skilda slag.
Sand (vit kristallsand ca 980kr/mån
Plus försäkringar mm mm mm …ja ni vet ju själva allt som tillkommer.
Jag sätter mina priser själv och eftersom jag inte ingår i någon  priskartellnämnd i Sverige så tar jag mig friheten att låta ett pris variera något ibland från en kattunge till en annan ur en och samma kull.
Jag vräker aldrig på ytterligare om jag exporterar en katt men självklart lägger jag på de extra kostnader som tillkommer för t ex transfer/rabies/pass mm.
Säljer jag en kattunge efter en importkatt så finner jag heller inte någon anledning att ockra med priset av den anledningen- kattungen blir varken bättre ell sämre sällskapskatt för köparen om föräldradjuret är född i Quebec, Angola eller Örkelljunga även om jag själv hade en extra utgift avs importkatten jag tagit in som ny medlem till min familj- men varför skall mina kattungeköpare betala för mina extrautgifter?
Jag kan inte riktigt jämföra svenska/norska priser just nu då jag inte har kollat upp hur många norska ören jag får för en svensk krona i dagsläget :-)))

Rovardotters
2008-10-02 21:54
0

Jag har tagit 6000 kr för defektfria ungar men när jag nu har frågat runt i Norge ligger priset på 7000 kr. Då får man betänka valutakursen som gör att den kostar mycket mer än 7000 kr i svenska pengar.

Flera svenska uppfödare tar också 7000 kr nu.

Jag har gått ett par kurser i pawpeds och en av uppgifterna var att räkna ut vad en kattunge egentligen kostar att föda upp, inräknat även kostnaderna för honan, mat, parningar, resor, ev utställningar mm, ja egentligen allt delat med det antal ungar som honan får innan Kastrering. Jag räknade lågt och kom fram till en kostnad på drygt 8000 svenska kr.

AFamosa
2008-10-02 22:15
0

# 4 Ja, du räknade nog lågt :-)) Jag föredrar att inte fördjupa mig alltför mycket i kostnaden för mina djur, jag blir lugnast av att bara acceptera flödet från mina konton och upprepa för mig själv att djuren och intresset för uppfödning är något jag valt själv Skrattande

Liljekatten
2008-10-03 00:10
0

Hur många av er tar olika pris för kattungarna? Alltså mindre för en kattunge som enbart ska gå som sällskapskatt och inte till utställning eller avel. Och hur mycket skiljer det i så fall?

Då jag födde upp perser/exotic kunde det skilja en hel del mellan utställningskatt och sällskapskatt. Verkar inte vara så när det gäller SIA.

ossilian
2008-10-03 00:31
0

Ja, detta med priser :-) För mig är matematiken enkel; höjs priset på våra kattungar höjs även omkostnaderna. Jag gillar inte omkostnader…

Jag tog mig förresten en liten titt på Blocket och där ligger en kull med ett utgångspris på just 7000:-, men nu är ungarna till salu för 3000:-.

#3 Önskar sååå att jag var på jakt efter en java eller balines, då hade jag knappat in dig på min route finder för att någon timme senare vandra in i ditt kök med näven full av pengar ;-))

Caroline22
2008-10-03 00:32
0

Jeg skulle kjøpe katt i Svergie nå..Da var prisen 8000 svk. Nå ble ikke dette kjøpet noe av..Men jeg har ingen problem med denne prisen.

Når jeg har solgt katt til avel i Svergie har jeg tatt 6000 Nkr.

Jeg har bestemt meg og gå opp i pris på exporter..Så disse vil ligge på 1000 Eur nå.( Dette gjelder ikke Svergie.)

Dette er prisen katten ligger på i Europa for tiden.

Nå er det også sånn at jeg ofte gir bort mine katter og selger kosekatter veldig billig.som 3000-4000 kr. Og ofte er det ikke noe feil på disse..Jeg mener ett godt hjem er mere viktig en penger.

Katt er hobby for meg..Og jeg har aldri regnet med og tjene penger på kattene mine.  Alle vet at jeg er glad og stille ut..Og siste sert i Danmark kom oss på den nette sum av 9000 NKr..Så vi vil aldri tjene penger på katt her i huset;-)) Men det er helt ok..Da mine katter gir meg så mye glede at dette ikke kan regnes i penger.

AFamosa
2008-10-03 00:41
0

#7 - men du! även om du inte är på jakt efter en java ell.bali så knappa in mig på din route finder ändå och vandra in i mitt kök utan tankar på baby-köp men i näven kan du ha något ändå…bullar kanske :-)))

Rovardotters
2008-10-03 00:43
0

#5 Nej, jag hade ingen aning om de egentliga kostnaderna innan jag gjorde denna uppgift, och som sagt, jag räknade lågt. Men vill liksom inte veta vilka summor man egentligen har skänkt bort när man har fött upp ett större antal ungar och sålt dem till vad man trodde var självkostnadspris. Men jag gråter inte över spilld mjölk, jag föder bara upp så många kullar som jag vill och säljer dem till dem jag litar på.

Rovardotters
2008-10-03 01:16
0

#7 Jag instämmer helt! Höjs kattungepriset så höjs parningsavgiften också och tvärtom, visserligen är det svårt och jobbigt att hålla avelshanar men med fantasipriser blir det knappt någon avel alls och kanske inte alls den goda aveln utan det kanske blir de billigaste hanarna som får flest avkommor, det kan ju vara de som inte alls borde få flest avkommor av olika skäl. Ja, det är mycket som kan påverkas negativt som en minskad efterfrågan och osålda ungar som till slut reas bort, inte bra. Rimliga priser borgar för en bättre kvalitet i slutändan, inte för lågt och inte för högt utan just rimligt. Man kan aldrig helt få kompensation för alla utgifter när man importerar hanar eller ställer ut dem mycket, det blir inte sunt om priset är för lågt och man lånar ut dem till för många, inte heller om priset är för högt, då drivs alla priser upp och ingen har råd med ungarna. Svårt att hitta balansen men det är inte läge just nu att höja några priser heller med en lågkonjunktur och kris i värlsdekonomin, alla håller hårt i plånboken och avvaktar en ljusning framöver.

Nilla
2008-10-03 09:55
0

#11 Jo tack, det märker jag som ska sälja hus. Det går inte alls.

Det här med export har jag funderat mycket över. Som nu när en av mina katter ska till Nya Zeeland. Jag har kollat upp vad en Ocicat kostar på NZ, så att den summa jag säljer katten för inte är alldeles orimlig.

Jag har tagit samma pris för honom, som för de ungar som sålts i Sverige, vilket ligger i den undre gränsen. Katten kommer att kosta den nya ägaren väldigt mycket pengar ändå, vi är nu uppe i ca 22 000kr.

Jag har alltså inte tagit en sekin för det jobb jag nu lägger ner, med alla veterinärbesök inför resan, alla timmar av lusläsande på NZ jordbruksdepartement, samt för omaket att ha en fertil hankatt hemma. För nu är han sju månader och har börjat markera.

När det blir dags för avresa, måste jag ge mig upp till Arlanda med katten och jag tar då betalt för bensin alt. tågbiljett.

Katten som ska till England ligger något högre i pris, då hans resekostnader inte är lika stora som till NZ. Ni som är vana exportörer, hur tänker ni?

Idag har jag jour vid toalådan för att ta avföringsprov och skicka till SVA…Flört

Nilla

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

nelliots
2008-10-03 10:43
0

Den dagen jag kan garantera att en katt kommer att  funka i avel eller gå bra på utställning gör jag skillnad på priset. Det kommer aldrig att hända, så prislappen på mina kattungar kommer vara lika för allihop. Om det hade hänt (vilket då är en rent retorisk fråga) hade naturligvis priset gått upp för de katterna, inte ner för sällskapskatterna. Fast, ALLA kattungar jag säljer är till sällskap i första hand.

Betalade 6500 för Tintino och kommer antagligen att ta detsamma för hennes barn.

~ S*Nelliot's siames & orientaliskt korthår ~ www.nelliots.se ~
**Kattungar till salu!
**"The cat has too much spirit to have no heart" - Earnest Menaul

MalinL
2008-10-03 14:18
0

Jag tar ca 5-6000 för mina kattungar. Ibland billigare av olika skäl, t.ex om någon köper två på en gång eller redan har katt ifrån mig och vill köpa en till.

Silvestris
2008-10-04 18:28
0

Dolda fel-försäkringen täcker inte ärftliga fel. Den täcker medfödda fel och infektionssjukdomar som inte visat sig före leverans.

Kryptorchism/monorchism täcks alltså inte eftersom det räknas som ärftligt, inte heller navelbråck, patella luxation eller andra defekter som anses kunna vara ärftliga.

Dolda fel täcker ganska lite. Alla uppfödare jag känner inkl. jag själv reducerar priset på katter med defekt/sjukdom. Hur mycket beror på hur allvarlig defekten/sjukdomen är.

Reducerade priset 50% när jag sålde en döv kattunge. Skulle det gälla tex. kryptorchism eller navelbråck skulle det inte påverka priset alls eftersom jag skulle åtgärda det i samband med kastreringen innan försäljningen.

Avenacattery
2008-10-04 20:57
0

Kanske lite OT men…

Det ær en konstig diskution från førsækringsføretagen om vad som ær ærftligt eller inte. Egentligen ligger ju allting i DNA. Precis allting. Sedan kan ju saker ske under ett liv…

Men precis VAD ær det, objektivt sannt (så långt det nu går att vara objektiv) som kallas medfødd fel som INTE ær ærftligt… rent filosofikt menat?

Silvestris
2008-10-05 16:54
0

Rent objektivt är det sanna att medfödda fel som inte är ärftliga är fel orsakade av mutationer i somatiska celler (alla celler förutom könsceller). Mest kända exempel på somatiska mutationer är väl defekter som orsakas av läkemedel (ex. Neureosedyns påverkan på människofoster) och joniserande strålning. Arvsmassan påverkas allvarligt och individen kan bli väldigt skadad, men den påverkade arvsmassan förs inte vidare till avkomman eftersom skadan bara sitter i somatiska celler, inte i könscellerna.

Hos katt är väl ett typexempel på ett medfött fel som inte är ärftligt tex. skada på lillhjärnan orsakad av att mamman infekterats med parvoviruset under dräktigheten.

Sedan räknas inte alla ärftliga fel som medfödda, eftersom felet som sådant inte finns från början utan tar tid på sig att utvecklas tex. HCM (HCM är iofs inte alltid ärftligt, men i de fall det är det brukar det inte vara medfött).

Nonimonos
2008-10-05 19:43
0

Jag tycker absolut att vi ska kunna öka våra katters pris precis som allt annat ökar pris. Det kostar mycket mer att ha katter nu än vad det gjorde för säg 5 år sedan men ändå så tar uppfödare ofta samma pris för sina kattungar som dom gjorde då….

Jag tar mellan 6-7 tusen för mina kattungar och har när jag sålt utomlands tagit 8 tusen vid ett tillfälle.  Och detta är inte bara för att jag har importerat osv - det är mitt val att lägga pengar på det. Att ställa ut en katt mycket kostar lika mycket om inte mer så jag tycker motiveringen att ta mer betalt för att föräldradjuret är importerat är fel. Då kan man lika gärna motivera med att katten är utställd till Europa tex.
Jag sänker mitt pris om katten har en defekt eller om den måste tex opereras för krypto.

Min motivering till mitt pris är att kattuppfödning kostar både pengar, tid och svett och tårar ibland och jag vill absolut inte att det ska vara "lätt" att köpa katt, det ska vara en investering man noga tänker efter innan man gör - för det är ett djur som kräver ens tid, kärlek och pengar under många års tid.

När det kommer till avelshane så skulle jag vilja ta samma pris som det kostar att köpa sig en kattunge, men något i mig tycker att det är mycket. Jag vet hur mycket jobb det är med att ha kull och jag vet vad det kan kosta om något går fel så jag tar mindre betalt än vad jag vill ha för en kattunge. Än så länge ialafall…

Men när jag tänker efter så tycker jag nog att vi som håller avelshanar till utlåning borde kunna ta mer betalt för det… det är enormt mycket jobb med att ha en hane och tänk vad vår avel skulle ta vägen om ingen ville hålla hanar till utlåning? Tycker redan att det börjar bli en väldig brist på hanar att använda tyvärr… var är alla siameshanar tex?

Nu har jag svamlat nog.

yahtzeecats
2008-10-05 20:09
0

#18 Lite OT detta, jag håller med #18. Vill dock tillägga att det inte är det minsta ont om hanar, t ex siameshanar.

Har de senaste åren sålt hanar som annonserats ut som tillgängliga, jag har tipsat uppfödare som kunde tänkas vara intresserade, jag har vänner som hållit hanar tillgängliga för avel… men vad händer? Ett exempel är stilige Kingston, känd härifrån forumet, som varit fertil sedan årsskiftet. Flera var nog intresserade i våras men ägaren fick lite signaler om att 'vill se vad han ger först' dvs kanske vänta ngt år? Andra "hoppas det kommer finnas avkommor tillgängliga efter honom nästa år…", ja förhoppningsvis då om någon masar sig iväg för att para med honom… Nu har han hunnit bli alldeles för hanig och ja, då är det ju för sent alldeles snart. Hans 2 halvbröder, ingen har velat para… trots en mer än 50 % annorlunda härstamning än det mesta vi har…tipsade en uppfödare om bror 1 tidigt i våras… kontakt togs inte förrän i augusti (!) och då var han redan för hanig, fick kastreras innan parning hunnit ske även om ägarna gjorde sitt bästa för att härda ut, eftersom de tyckte det vore roligt om han fick föra sina gener vidare.

Det är inte alls ont om hanar, det är de flesta uppfödare som dels är för lata och långsamma för att prova något annat än de 2-3 hanar som vinner mest på utställning för tillfället och helst redan ska ha ca 13 kullar där flertalet blivit BIs för att de ska iddas prova, dels till nya uppfödare bara rekommenderar hane X eller hane Y - matadorerna som redan är pappor till 'årets skörd' på utställningarna.

Följden blir att man inte orkar engagera sig och annonsera ut hanar. Varför ska man? De enda förfrågningar som kommer är på importerade hanar, men då är det i 99 % av fallen just för att de är 'importer', inte för att ägarna verkar ha en aning om huruvida stamtavlorna passar ihop eller ej… beviset för det är väl just det klena intresset för sönerna. Kan man inte tänka sig att använda en stamtavla där 50 % av en hanes gener finns med, så ställer jag mig skeptisk till varför en uppfödare ska vara intresserad av en stamtavla där 100 % av hans gener är med… det är för mig ett bevis på att det inte är katten i sig och hans egenskaper som är i fokus utan bara 'status' i form av att säga att 'jag har parat med en import'. Och för mig räcker inte det, lite mer kunskap och intresse ska det finnas för att en parning ska vara intressant.

Ingen kan komma och säga att det inte finns hanar tillgängliga. Om det verkligen finns intresse att bredda avelsbasen så är det bara att hålla ögonen öppna och komma fram till vilka linjer man är intresserad av, hålla koll och sedan se till att dels varsko ägarna till unghanar när de är små, för att se till att para med dem innan de blivit för haniga… svårare än så är det inte. Det duger inte att komma rantande efter 2 år och vara förvånad över att unghane X nu är kastrerad. Och varför ska hankattägare hålla sina hanar fertila med allt vad som krävs när det ändå är så att uppfödare bara använder hane X och Y, matadorerna som redan är pappa eller farfar till 50 % av de utställda katterna?

Definitivt OT, nu kan tråden återgå till prisdiskussionerna.

yahtzeecats
2008-10-05 20:10
0

Ps, det jag vill betona är att om en uppfödare verkligen är intresserad av att hitta hanar, så nog fasen finns de… felet är att uppfödarna inte letar. End of story…

kalindas
2008-10-05 21:38
0

Ännu mera OT:
En fråga (och jag vill inte ha någon debatt om detta). Men lånas Kingston (som jag håller med är supersnygg) även ut till SIA med OSH i stamtavlan?
Detta är också en sak att tänka på om man vill låna hane. För alla SIA lånas ju inte ut till alla SIA, om man säger så…
För de sia/bal honor som har oriental i stamtavlan som söker en snygg SIA hane (eller för den delen en Balineshane) att para med.
Hittar de då en snygg och inte mycket använd katt, så blir det allt som oftast nej, just på grund av detta…
Har ingen i nuläget som söker SIA hanar, men detta har hänt till och från.

/Elisa

Nonimonos
2008-10-05 21:54
0

Jag håller fullkomligt med dig yahtzee och jag har skickat dig ett PM

yahtzeecats
2008-10-05 22:32
0

#21 Jajamen, de har varit tillgängliga för såväl OSH som SIA med osh…alla utom en av de jag vet visat lite intresse har gällt honor med OSH i… de har inte sålts med restriktioner av något slag/deras ägare har inte haft restriktioner. Det argumentet håller inte således…

Jag är jätteglad att de inte blir matadorer, men det är ju lite synd när det inte är efterfrågan på ovanliga linjer *alls*… särskilt löjeväckande blir det när folk klagar på att det är "svårt hitta"…och ändå pratar vi här oanvända hanar med utställningsmeriter…BIs mm.

Men sanningen är väl kanske att när det väl kommer till kritan så vill 'uppfödare' bara använda hanar som är så nära släkt med den senaste WW eller sW som möjligt…gärna så nära släkt med det som alla andra har som det bara går för då är man på något vis säker på att 'göra rätt'…i annat fall 'ska det bli intressant se vad hanen ger framöver' men något verkligt intresse finns inte.

I något fall dök det nog upp nya importer som var några månader färskare än de importer som fanns i dessa linjer.

Finns idag en snygg ren sia-hane med spännande linjer i avel, själv mångfaldig bis-vinnare, inte många parar med honom men alla är sååå impade av de kattungar han ger hos den nästan enda uppfödare som gör det. Hans son är däremot pappa till en hel del av årets BIs-katter, nära matadorgränsen i mitt tycke, men han kanske ägs av någon som är mer välkänd uppfödare och då kanske honkattägarna vågar låna för den uppfödaren har vunnit många BIs?

yahtzeecats
2008-10-05 22:36
0

#22 #22 ser fram emot att läsa det men när jag försöker gå in på mina personliga meddelanden får jag bara "server application exception" … Förvånad Är första gången jag försöker gå in efter att sajten gjordes om så kanske jag missat ngn instruktion? Får försöka läsa på… detta var ännu mer OT Glad

yahtzeecats
2008-10-05 22:41
0

#21 Balines har också frågat… när man då föreslog sonen till importen som för tillfället hade haft flera parningar som först skulle utvärderas innan nya beslut togs om kommande parningar, nej då var det inte så stort intresse längre. Antagligen var det *import* det skulle vara… att generna fanns till 50 % i sonen var inte intressant.

Nonimonos
2008-10-05 22:50
0

Är det händelsevis Athos du tänker på?

Jag ska se om jag kan hitta det jag skrev och klippa in här istället då….

nej jag hittar det inte.

Jag skrev något om att jag håller med dig men att jag tyvärr har svårt att hitta hanar då jag får förfrågningar om hjälp med det. Jag tycker absolut inte att hanarna behöver ha ställts ut eller vara efter vinnarlinjer osv - men jag vill kanske att dom ska besitta vissa egenskaper som passar just den honan eller avelsinriktningen man kan tänkas ha osv.

Jag försöker "tvinga" min hankattsköpare att hålla sina hanar så länge som det bara går för att någon ska kunna hinna para med dom - men som sagt så är det sällan någon hinner - tyvärr.

Och sen var det en liten fråga till dig om du kanske visste en hane (helst brunmaskad) som inte behöver vara "ren" som just inte har den där vinnande hanens eller hans pappas linje.

AFamosa
2008-10-05 22:55
0

Skrattande #25 Här måste nästan ha utspelats en repris av den kontakt jag själv hade med dig för ett par år sedan avs fråga om avelshane till min Balineshona,  jag fann sonen du föreslog precis lika intressant men då det väl var dags för parning så valde jag min egna import som dessutom var en variant vilket resulterade i såväl nya intressanta linjer som långhår - två flugor i en smäll Cool

Louise

yahtzeecats
2008-10-05 22:59
0

Ja, det var densamme jag tänkte på.

Har sett det finns några brunmaskade hanar i avel, med 'rena' sia-linjer dessutom. Hos Damrongs, Beau Monde, Djärfs. Glad

yahtzeecats
2008-10-05 23:04
0

#27 Bytt bytt men de linjerna kommer aldrig igen Glad

kalindas
2008-10-05 23:35
0

Tycker som dej att det är lite synd att få unghanar används. Själv har jag inget större intresse av matadorer. Tycker det är roligare att para med en hane som jag känner passar min hona bra.
Har efterfrågat en sida där man får reda på vad hanarna i kullarna tar vägen och där ägaren kan tänka sig att katten kan få bli pappa en gång.
Nu är ju min lilla Skata silver, så helst vill jag inte använda Siames på henne. I alla fall inte förrän jag vet om hon bär på siamesanlaget eller ej.
Nu har jag i o för sig använt en SIA på henne, men tanken/önskan är att få en fin OSH.
Kingston som visats här på forumet har jag dräglat över och likaså den vackre röde Hulken.
Har ju suttit här med Odin som i många lägen (trots han är sia) hade kunnat ge lite nytt blod i orientalaveln. Men precis som du säger, är han ingen BIS vinnare och då är han inte speciellt intressant för den stora massan.
Så nu är han kastrat…

/Elisa

nelliots
2008-10-05 23:36
0

#20 Jag har letat som ett djur efter hane. Nu har jag visserligen bestämt mig, men jag vill ändå gärna ha tips om bra sätt att leta hane på. Det kommer ju fler ggr, hoppas jag.  Jag kanske helt enkelt har letat på fel ställe?

Skulle gärna para med mindre "hippa" hanar och absolut med tillfälliga avelshanar, men ska jag åka långt vill jag ha den där wow-det-här-tror-jag-på-känslan (som jag har nu). Jag har ju ingen bil….

**Kattungar till salu!

Nonimonos
2008-10-05 23:36
0

Sen när har Damrongs lånat ut sina hanar till icke rena linjer?

Hur hittar jag vad Beau Monde har för hane hanar? Hittar ingen hemsida eller nummer någonstans?

AFamosa
2008-10-05 23:37
0

#27 Blev lite undrande nu ändå ?? Du skriver att de linjerna aldrig kommer igen, väldigt tråkigt på så "fina ärtor". 
Du sade att importhanen hade haft flera parningar som skulle utvärderas- är det inga siameser ur dessa kullar som gått vidare i avel? Hoppas att jag har missuppfattat budskapet.

Louise

tuska
2008-10-05 23:38
0

# 23  Den hanen jag tror du syftar på, står jag på tur att få para min blåmaskade hona  med.  jag har uppmäksammat honom.

yahtzeecats
2008-10-05 23:39
0

#32 Jag kan inte ägarnas ev restriktioner. Tror Beau Monde-kontaktinfo finns att finna via siameslinjen?

yahtzeecats
2008-10-05 23:43
0

#33 Men … det är ju alla de rara ärtorna som nu är snöpta eller ska kastreras. Allt medan honkattägarna sov sin Törnrosasömn. Jeez, det var ju 2 år sedan du ringde … många katter hinner både födas och växa upp och para och börja markera under en sådan tidsrymd.

yahtzeecats
2008-10-05 23:52
0

#31 Håll alltid koll på "kattungar födda", notera intressanta kombinationer, anmäl ditt intresse redan nu, följ var de hamnar - kan ju vara en hane för din tjej nästa år.

Läs utställningskataloger, t ex från delar av landet där du inte själv ställer ut - kan finnas hanar du inte sett IRL.

Håll koll på hemsidor för uppfödare med katter/linjer du tycker om.

#26 Alla finska importer i sverige/norge torde vara obesläktade och kunna användas som outcross. ?

#34 Håller tummarna för en härlig bebbekull!

Nonimonos
2008-10-05 23:53
0

"sov sin törnrosasömn" hur fan ska man hinna para en katt som inte ens har blivit gammal nog. Så bara för att många missade att para just då så ska vi inte få efterfråga siameshanar nu då?

Synd att linjerna inte kan gå vidare i avel generation för generation - jag vet att det kan vara svårt ibland men jag trodde att det var ett litet mål med vår avel.

Nej jag hittar inte Beau Monde på siameslinjen. Någon som vet?

Ja du tuska - du får forska vidare ;-)
- men snart har vi nog en bra på lut.

Caroline22
2008-10-06 00:01
0

I Stavanger er det brun hannkatt sa om er ren..Og lekker;-)) Terje Paulsen er eier.

Ellers må jeg jo innrømme at det blir brukt en vis hannkatt VELDIG mye i Svergie for tiden..Litt vel mye etter min mening!!

Jeg importer mine hannkatter, men det har ingen ting med hva som er på markedet. Det har noe med hva jeg ønsker på mine katter..Og jeg liker og gjøre litt diffrent en andre..Jeg er jo heller ikke noen stor oppdretter da;-))

Men vi får som sakt in 2 nye importer dette året..Og da har jeg valgt andre linjer en det som finnes i Europa på den ene av dem. Dette velger jeg og gjøre pga jeg vil utvikle min vidre avel med disse egenskapen som vi kjøper inn nå!! Grønne øyne, kropper,pels og farge. Spesielt Grønne øyne!! Jeg ønsker og lage OSH babiser med grønneøyne hele tiden;-)) det er lov og drømme da;-))

yahtzeecats
2008-10-06 00:02
0

#38 http://www.siameslinjen.se/docs/avelshanar1.htm

Elena Andersson = Beau Monde. Fanns några andra bruna hanar här också.

Linjerna går nog vidare, finns ju barnbarn och döttrar. Det var ju avelshanar vi diskuterade - att det 'inte finns några hanar'. Bli nu inte så arg för att jag påpekar att det visst finns hanar bara man frågar och tittar. Flört

Ratchaburi
2008-10-06 00:03
0

Beau mondes kontaktuppgifter finns p[ siameslinjen. Hon har även fler hanar än de som finns på sidan.

Hittar du inte så skicka ett pm så kan du få hennes nummer.

yahtzeecats
2008-10-06 00:05
0

#39 Ja, han är läcker - honom glömde jag!

Höres greit ut med gröna ögon……så härligt med uppfödare som riktar in sig på detta! Du får visa bilder på underverken när de kommer, lycka till med importerna Glad

tuska
2008-10-06 00:20
0

# 38  jag har kommit en bra bit på väg i mitt letande efter den brunmaskade kille jag söker.  Med lite hjälp i sökandet så tror jag att det nu lutar åt ett visst håll.  Tack Lina för all hjälp jag får av dej

Nonimonos
2008-10-06 00:31
0

Ja visst finns det ett antal hanar - helt utan är vi inte - jag tyckte bara att det är få.
Och många har dom linjer som vi redan har i överflöd tyvärr. Och varför det är så beror ju på flera faktorer som redan nämnts.
Jag vart utskälld då jag kastrerade min hane men jag ångrar det verkligen inte då han redan finns i många stamtavlor.

#37 Vad menade du med #26 Alla finska importer i sverige/norge torde vara obesläktade och kunna användas som outcross. ?
Jag letar inte till mig själv …

Jag blir inte arg - jag tackar för informationen om hanar och en av dom visste jag faktiskt inte om.

yahtzeecats
2008-10-06 00:33
0

#44 Ja, du letar hane som inte hade just en viss hane eller hans pappa i stamtavlan, och det finns många finska importer utan dessa linjer - ett tips.

yahtzeecats
2008-10-06 01:28
0

En ren brunmaskad hane till som jag inte sett är Jamboree's Tzunami, många BIs i år. Han har dessutom en kull småsyskon födda under våren *kanske något hålla koll på för framtiden - blink blink blink* - börjar nog bli könsmogna framåt december skulle man kunna tänka sig. Kul - tänk vad mycket potentiella hanar det ändå finns om man funderar lite! Cool

AFamosa
2008-10-06 01:33
0

# 46 Ja, den gossen pratade två "bali-bekanta" sig varma om för några veckor sen…jag blev starkt påverkad :-))

yahtzeecats
2008-10-06 02:36
0

#47 så bra, hoppas någon får möjligheten, lite inslag av 'vanliga linjer' i den pojken men också några mindre vanliga inslag i stammen, en bra blandning och kanske riktigt bra outcross och nytt med finfin typ för BAL? Vad vet jag men yo, ta chansen, "carpe hanem" kanske det heter på latin! Rätt vad det är har det gått 2 år och gossen och hans småbröder är kastrerade Cool

Attacks
2008-10-06 06:05
0

Takk Caroline og Lina laaaaaangt opp i tråden herFlört

Var ikke så mange svar på det jeg spurte om her nei hehe. Tror jeg fortsetter som jeg har gjort jeg.De få kattene som går til avl fra meg,da jeg ikke selger alle i et helt kull normalt til avl…om man ikke snakker om å spre linjene godt,så forsetter jeg med dyrere til avl uansett hvor dem flytter. Da blir det sånn ca 1000-2000 kr mer for avlskatter i skille mot kosekattene herifra. Jeg er ikke heller for å hove inn mest mulig penger på kattene,men syns om dem går i avl,så kan dem jo så klart brukes til mer. Har heller ikke noe problemer med å nesten "gi bort" en og  annen kosekatt om det er rette hjemmet. Så totalsummen i et kull,om en bare tenker på innkostader ved selve salget,så sitter ikke jeg med dollar tegn i øyneneSkrattande

Eksportprisene utenfor Sverige tror jeg også at jeg ligger noenlunde på lik linje som gjennomsnittet ihvertfall.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

Nilla
2008-10-06 09:39
0

Bra, Attacks. Nu backar vi tillbaka till ursprungstemat på tråden. Glad

Nilla

Nonimonos
2008-10-06 17:34
0

Bara ett litet tillägg.

Jag säljer egentligen inga kattungar till avel. Jag kan inte garantera att katten kommer att fungera i aveln så jag kryssar aldrig i den rutan på försäljningskontraket.
Så jag tar inte mer för en katt som säljs till en uppfödare eller annan som tänker använda katten i avel utan jag tar istället mindre betalt för en katt som har någon defekt så att jag sätter ett "kastreringsönskemål" på katten (oftast i kontraketet att katten ska kastreras innan en viss ålder).

Nilla
2008-10-06 22:19
0

#51 Detsamma gäller för mina ungar. Jag kan inte heller garantera, att de blir framgångsrika vare sig på utställning eller inom avel. Därför säljs de som sällskapskatter och till samma pris.

Nilla

Attacks
2008-10-06 22:26
0

Så om en selger en katt feks som viser seg å  ha medfødt defekt livmor,da mener man selv at man som selger ikke har noe ansvar? Så klart når man har en hobby som handler om levende individer så er ikke alt en selvfølge.Men vi har jo en del ansvar som oppdrettere også.Noen ganger er det vi som burde kunne innse et visst ansvar syns jeg.

Nå snakker jeg ikke om feks en katt som må feks kastreres pga gjentatt livmorsproblemer feks,men som nevnt over,eller en hannkatt som rett og slett er infertil som et par eksempler.

I Norge så har vi ikke noe avkryssning selskap eller avl.Vi har klasse 2 som har avlsforbud og klasse 1 som er til avl.

Jeg kan heller ikke love at katten jeg selger blir kommende BIS på BIS showkatt,eller vil fungere knrikefritt i avl,men jeg syns når man har muligheten  ved kjøpet til å bruke katten,så er den mere verd i pengeverdi. Alle mine katter er først og fremst familiemedlemmer,solgt eller eid.

Jeg vil heller si at min avlspris er sikkert noenlunde hva dere har også som deres selskapskatter,men for meg så går jeg ned +/- 1000 kr,avhenger av hvorfor,om katten ikke egner seg enten til avl,og/eller utstilling. Da snakker jeg om type også. For jeg syns det er forskjell på en show type og en avlskatt,da det er stamtavlen som jeg syns er viktigst om det er avl,så lenge katten er sunn og frisk.

hoffens
2008-10-07 02:36
0

¤19 Jag tycker du skriver lite oförskämt. Har du inte fått någon mat i dag? Flört

"Lata" skriver du bla. Alla har kanske inte råd  att flyga sin katt till parning, det kan bli flera turer. Tror du verkligen att någon parar utan att kolla stamtavlorna, så att katterna passar för varandra? Om man inte får någon hona till sin hane, så vill de kanske inte ha de linjerna?

yahtzeecats
2008-10-07 11:54
0

#54 Oj, här var det visst någon som somnade på fel sida Skrattande Inga matproblem här, äter för flera faktiskt… Men jag lurar lite på vem som pratat om att flyga? Kan inte se det i något inlägg ovan?

Jag kan bara redogöra för mina egna personliga erfarenheter - ja, det är vanligt att få förfrågningar om parning där honkattägaren inte har sett och faktiskt inte är intresserad av att se stamtavlan. Men är övertygad om att det ska bli bra resultat för att det är en import Glad

Lata är en del ibland som tänker att en hane ska finnas okastrerad forever, och nu pratar jag om uppfödare som visat intresse och bor i samma stad, men låter månader och år gå. Så det kan inte vara flygturen det faller på, eller kanske det är vanligare med flygningar inom samma stad på västkusten… Vad vet jag, här tar vi bussen Cool

nelliots
2008-10-07 12:09
0

Jag har tagit ditt råd Joanna och börjat titta på små kattungar för ev parning med Tintin nästa gång. Det skadar ju inte att göra en anteckning om man ser en kattunge som man tycker om och be om lite info från uppfödaren. T ex så blev jag väldigt förtjust i Hoffens Isaak (den lille chokladen). Kyss Helt klart en kille jag kunnat tänka mig att köpa om vi inte bodde så trångt…

**Kattungar till salu!

yahtzeecats
2008-10-07 12:53
0

#56 Roligt och spännande!!! Och tänk vad Tintin ska vara tacksam, att hennes mamma har en lista åt henne med framtida toyboys där Tintin bara kan lägga tassen på valfri och välja och vraka (…tror hon Flört)! Bara en sådan sak Skrattande

hoffens
2008-10-07 14:48
0

$55 Nej jag har inte vaknat på fel sida. Trodde du kunde tänka lite själv vad jag menade.Skrattande 

Tagentbordet krånglar därför blev det bara skrivet flyg. Det gällde ju parningar och det kan bli väldiga kostnader runt själva parningen. tex bor man i Skåne och hittar en fin hane i Dalarna får man ju flyga, för lång bilresa för katten . Men allt det där vet du ju innan. Alla har inte råd att åka hur långt som helst, det blir ju dubbla resor eller ev hotel. Själv får jag hålla mej inom 25 mils gränsen och jag måste köra bil. Kan inte åka tåg eller flyg.

Min siames hane är såld till Trollhättan och köparen har lovat att om det går så ska han få para några honor innan Kastrering.

Ratchaburi
2008-10-07 15:17
0

Allt kostar och det är väl självklart at man inte ska skämmas för att ta så bra(eller dåligt) betalt att man åtminstone går i pluss minus noll.

Sen om någon väljer att ta mindre betalt för att en katt för att den har för dålig typ(?!) elelr har någon defekt får vara upp till dom.

Varför tar ni mer betalt om ni säljer en katt utomlands? Jag har aldrig varit med om att det görs så på andra djurslag som exporteras.

Om jag vil ta 8000 för mina kattunger och Per vill ta 5000 för sina och Lina vill ta 10000 för sina så får det ju vara så.

Det är ju samma som att en liter mjölk inte kostar samma på Willys och på Ica nära.

Om jag vill köpa en katt för att vinna massor med BIS(vilket inte är något mål för mig) så är det säljarens ansvar att säga vad han/hon tycker om katten som den ser ut när jag köper den men jag som köpare har ett minst lika stort ansvar att köpa det jag vill ha. Altså sätta mig in i och lära mig massor för att kunna välja en katt som jag tror vill göra det bra på utställning.

Attacks:

Om katten Sara säljs till sällskap till Per eller till uppfödning hos LIna så skiljer det 1000-2000 kronor på priset?

Och om man vill köpa en mindre typad katt till avel så kostar den mer än en som är jättetypad som säljs till sällskap/utställning?

MalinL
2008-10-07 16:17
0

#59 Att exportera en katt innebär i regel extra kostnader, såsom rabiesvaccinationer, eu-pass, kanske måste man ha kvar katten mkt längre och får då stå för försäkringar osv. Därför är det inte så konstigt att man tar ut lite mer.

Ratchaburi
2008-10-07 17:04
0

# 60

Aldrig hört att man behöver rabiesvaccin för att sälja en katt till Sverige. Skämt åt sido, visst kan man ta betalt för extra utgifter men då tar man betalt för det.

Känns ju konstigt om man lägger på ett påslag bara för att.

Attacks
2008-10-07 17:10
0

Katter i avl i mine øyner er stamtavlen som betyr mest.At den er super typet er jo bare en bonus for dem som liker å gå på utstilling. Ikke alltid det er BIS kattene som fungerer best i avl. Og nei,er den kjempetypet,så mener jeg man også får hva hva man betaler for.En kjempetypet katt hadde ikke jeg solgt til et rent kosehjem. Hjemmet skal uansett være godt,men slike katter ønsker jeg skal vises litt på utstillinger.

Altså om mine avlskatter feks koster 6000 NOK,og jeg går ned i pris til et kosehjem til feks 4000 kr,men en oppdretter,da hadde prisen vært 6000. Oppdretteren da blir jo ikke akkurat flådd. Avlskatter har flere bruksområder.Enten hunnkatter som får kattunger eller hannkatter som lager kattunger eller man kan selge parringer. Syns ikke det er noe merkelig i at dem koster mer,enn en kastrert koseklump.

Jeg har også solgt kosekatter til 2000kr jeg,uten noen feil på,og kjempetrivelige i gemyttet. Den kjøperen var en som hadde kjøpt en katt av meg,og var forvert  for en annen.Hun ville ha en katt til,og hadde sikkert gledelig betalt  6000 kr også,hun spurte aldri om pris før kjøpet. Meg som bestemmer prisene,så får man takke nei om man ikke syns katten er verd prisen den selges for.

Kattene utenlands selges dyrere fordi der er dels mer ut utgifter med salget + at jeg mener når det er gjennomsnittlig mest vanlig at kattene koster rundt 1000 euro ellers i Europa,hvorfor skal dem komme til Norge å få nesten katten " på salg"?

Jeg vet også om flere oppdrettere som har prislapper fra 1000 euro og opp til 1500 euro.Jo mer ekstrem,jo dyrere.

Min kommende hannkatt får jeg kjøpe kjempebillig syns jeg selv da.Dette var før vi snakket om mine fremtidige avlsplaner om hun ville kjøpe noe tilbake i fremtiden.Så denne personen selger jeg katt til samme pris som jeg fikk kjøpe fra henne,siden hun holder seg mer på Norges pris av det som er ganske vanlig her til lands.

Ratchaburi
2008-10-07 17:29
0

"Altså om mine avlskatter feks koster 6000 NOK,og jeg går ned i pris til et kosehjem til feks 4000 kr,men en oppdretter,da hadde prisen vært 6000. Oppdretteren da blir jo ikke akkurat flådd. Avlskatter har flere bruksområder.Enten hunnkatter som får kattunger eller hannkatter som lager kattunger eller man kan selge parringer. Syns ikke det er noe merkelig i at dem koster mer,enn en kastrert koseklump."

Jag säger inte att det är ett högt pris att betala 6000 kr, jag bara undrade hur det har sig att man säljer samma katt för 2000 mindre för att den skall va till sällskap. Du skriver fler bruksområden. Det är att få ungar då? Då måste det innebära att om du säljer en katt till sällskap säljs den med ett avelsförbud?

Jag tycker det är konstigt att samma "vara" skiljer 2000 kroner beroende av vem köparen är.

Kattene utenlands selges dyrere fordi der er dels mer ut utgifter med salget + at jeg mener når det er gjennomsnittlig mest vanlig at kattene koster rundt 1000 euro ellers i Europa,hvorfor skal dem komme til Norge å få nesten katten " på salg"?

Varför åker Norrmän till Sverige för att köpa fläsk och cigaretter? För att det är billigare, svenskarna gör inte ett påslag på 50% för att det är en norrman som vill köpa cigaretterna.

Satt på spetsen och kanske onödigt att skriva men: Om du hade det som ett företag så skulle du nog åka dit för diskriminering. Samma vara får inte ha olik pris beroende på vem köparen är.

Sen vilka kriterier du väljer att sätta priser på dina katter efter är upp till dig. Personligen skulle jag inte göra någon skillnad alls på pris för att det var en uppfödare eller inte som ville köpa katten.

Om jag anser att dom kan ta väl hand om katten och tror att den kommer få det bra i sitt nya hem så kostar katten samma oavsett vem skal köpa den.

Sen får du självklart bestämma själv om priser, vem som får rabatt, vem som skall kosta mer, till vilka länder det skall kosta mer osv osv. Det är helt upp till dig, men öppna ingen affär med det förstaFlört

Attacks
2008-10-07 17:45
0

Kosekatter er for meg katter med feil på eller at dem rett og slett ikke selges til avl.Vi har en stamtavle klasse 2 her i Norge,og innen salg i Norge så er ikke disse lov å bruke i avl. Man kan jo også kastrere før salg.Ikke at jeg gjør det,men det finnes jo dem som gjør. Så ja,avlskatter har flere bruksområder,enn en katt som man  ikke kan "tjene penger på" Altså,dette var satt på spissen,for bare man kan gå i 0 i utgiftene i hobbyen  vår,så burde man jo være strålende fornøyd.

He he,er det noe jeg vil ha så jobber jeg og sparer.Jeg reiser ikke nødvendigvis over grensen for det blir noen kroner å spare,enten det er katt,sigaretter eller alkohol. Så man må ikke skjære alle over samme kam.

Men alt i alt,selges flest av mine som sagt til kos,og som jeg skrev i et innlegg lenger oppe,jeg tror ikke jeg sitter igjen med dollar tegn i øynene.

Nå skal jeg på jobb.

Ratchaburi
2008-10-07 17:47
0

Nej det var bara exempel.

Det viktigaste är väl i slutändan att man gör sitt bästa och att man tror på det man gör.

Ha en trevlig dag på jobbet!Skrattande

AFamosa
2008-10-08 12:25
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I debatter om restriktioner, priser mm så skall vi alltid komma ihåg den lilla individen- färdigheter och status och ett viktigt led i själva utbildningen är naturligtvis då att kunna sin ABC-bok som ett flytande vatten, att själv kunna läsa sina böcker om tomtar & troll och inte minst receptböckerna innan de flyttar hemmifrån. Utbildning och allmänbildning är kunskap och kunskap ger förhöjd status och trygga barn Skrattande 

SacredSouls
2008-10-08 13:12
0

#66 Kyss Næmmen for en smart liten en,ferdig utannet og alt Skrattande

#63 Slik som jeg gjør det så er det ikke slik at samme vare skiller 2000 i pris. Jeg bestemmer meg jo før jeg selger kattungen om de skal på stamtavle klasse 1 eller 2.

Så det er ikke slik at om oppdretter Berit spør først så koster katten 2000 mer enn for Per som skal ha kosekatt. Siden vi har valget mellom to klasser her i Norge så ser jeg det som naturlig å skille på prisen siden klasse 1 er med avlsrettigheter eller for å si det på en annen måte: Selge de som kun skal til kosehjem litt rimeligere. 

Hadde vi hatt samme regler som dere så hadde vi nok gjort det slik som dere gjør,men siden vi har mulighet til å sette på klasse 2 for de som ikke passer (av forskjellige grunner) til avl så synes jeg det er helt supert.

Ofte så dukker argumentet "Det koster jo like mye å fø de opp,så hvorfor skal de ikke koste like mye i salg" opp.

Jeg ser det ikke slik jeg. For uansett hva man selger kattunger for går man alltid i minus tilslutt uansett. Så hva slags rolle spiller det egentlig. Det viktigste for meg er at de får gode hjem,ikke om jeg har solgt en kosekatt til 2000 eller 5000 Glad

Edit : Måtte bare legge til litt her. Nå har ikke jeg solgt kattunger på klasse 2 som jeg synes kunne passet i avl (Men det er jo fordi jeg er av den formening at ikke alt skal til avl og at det holder med en eller to fra et kull)

Men såklart om den dagen kommer så vil jo det du skriver være riktig Skrattande

Hilsen en litt snurrete LineTungan ute

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Ratchaburi
2008-10-08 14:52
0

# 67

Som jag skrev så får alla göra som man vill men om jag inte forstått Attacks inlägg fel så bestämmer hon priset på katten efter vilken som skall köpa katten och vad köparen önskar att ha sin katt till.

Du tycker att det räcker med en eller två från samma kull. Det kan jag kanske hålla med om men hur vet du att dom två du "bestämmer" ödet för är dom som är dom bästa avelskatterna?

Som ni skriver, det är ju helt upp till köparen om h*n vill köpa katten för det pris, med dom restriktioner eller inte.

Det är tydligen bara jag som har frågetecken om restriktioner och priser så då är det väl så att man skall ha restriktioner och olik pris på sina kattungar.

nelliots
2008-10-08 14:55
0

#68 Det är inte bara du. Läs tråden igen får du se! Flört

**Kattungar till salu!

Rovardotters
2008-10-08 16:12
0

Jag säljer mina defektfria kattungar till samma pris men jag kryssar aldrig i rutan att de säljs till avel eftersom jag aldrig kan lova att de fungerar i avel, jag gör en prisreduktion för defekter och skönhetsfel och skriver då i köpekontraktet varför jag gör dessa prisreduktioner (kortfattat) och att ungen inte ska användas i avel. Om en kattungeköpare köper två ungar brukar jag reducera priset med 500 kr per kattunge. Ibland säljer jag hanar med avelsrätt och då gör jag också en prisreduktion och skriver varför i köpekontraktet. Jag återkräver inte den summan om jag väljer att inte använda hanen och jag tvingar inte heller kattungeköparen att vänta med en strilande hane, han ska användas så fort han är könsmogen för att undvika framtida problem med strilning och så får kattungeköparen kastrera direkt efteråt om det känns angeläget (beroende på hanens beteende) eller vänta tills jag ser om honan är dräktig eller ännu längre om de vill. Jag gör inget stort avdrag på hanar som säljs med en parning eftersom jag sköter om allt runt parningen (tar hem honom till mig) och aldrig tvingar någon till en lång väntan, det har även hänt att jag har kastrerat en hane innan jag har lämnat tillbaka honom, det var till ett pensionerat par utan bil, de betalade kastreringen men jag ordnade resten hos min vanliga veterinär med de rabatter jag brukar få. Jag försöker alltid hålla mig till samma prisnivåer oavsett människor (med undantag av släkt och vänner) och jag har i det stora hela haft stor tur med mina kattungeköpare med några få undantag. Jag har inte haft halvvuxna kattungar så jag har inte tagit ställning till hur det skulle påverka priset. Jag brukar alltid fråga kattungeköparen vilka ambitioner de har och säger man att man söker en katt till avel och personen i fråga känns rejäl då ser jag förstås till att de får den mest lovande ungen i kullen, de allra flesta av mina kattungeköpare har dock varit de som söker sällskapskatter och alla kattungeköpare har alltid fått komma på besök besök innan de bestämmer sig (och innan jag har bestämt mig om de ska få köpa ett av mina hjärtegull). Ibland gör jag hembesök hos dem innan jag bestämmer mig. Jag brukar inte tinga bort ungarna innan första vaccinationen.

SacredSouls
2008-10-08 16:28
0

#68 "Det kan jag kanske hålla med om men hur vet du att dom två du "bestämmer" ödet för är dom som är dom bästa avelskatterna?"

I det siste kullet vårt så var den en frisk,sterk frøken med et godt (i mine øyne over gjennomsnittet) utseende. Hun var veldig frempå/sosial og uredd. Dette er for meg en mulig god avlskatt.

Han andre i kullet hadde kanskje passet til avl han også men han var allerede solgt før fødselen til kos hos noen som ventet på en kattunge av oss.

Glad 

Uansett vi har forskjellige regler i Norge og Sverige og det må tas hensyn til.I Norge er det normalt og vanlig å sette kattunger som skal til kos på stamtavle klasse 2. Det er nettopp derfor vi har den stamklassen.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus