Siames iFokus

Siames

Etiketthälsa
Läst 677 ggr
hannele44
0

EN STILLA UNDRAN

Nu löper Varga-tog inte mer än två veckor efter jag tog bort p-piller ;) men nu till problemet.Jag trodde Agathon(kastrat) inte skulle bry sig speciellt när hon löper(förra ggn vart han mer skraj och undrade vafan!!) men jag hade fel..idag kom jag på dom ..nu undrar jag-måste man sära på dem-i olika rum alltså?Jag stänger aldrig dörrar för "the catzz"..men nu undrar jag vad jag ska göra-är risken stor att hon blir sken dräktig?

kalindas
0

Problemet är nog att om du ska para henne och hon redan "släppt" äggen för din kastrat. Kan det vara svårt att få henne dräktig.
Förslagsvis så skulle jag åka upp med henne till hanen direkt. Ingen problem med att para på första parning efter p-piller. Min Nanna fick sju friska ungar och Skatan här hemma har minst fyra i magen.
Kan du inte åka till hanen, så dela på dem.

/Elisa

hannele44
0

Hon är inne på sin 3:je dag och jag tycker det börjar avta..jag åker till hannen så fort hon löper nästa löp..men om hon blir sken dräktig..vad händer då?Tror du att jag måste dela ändå-fast hon verkar vara på väg ur löpet?

kalindas
0

Tycker du ska åka till hanen nu (dvs om ägaren kan ta emot henne). Skulle vara mycket förvånad om hon går ur löpet på tredje dan. De är då de brukar höglöpa.
Men du gör som du vill, hon blir inte skadad av att han parar henne. Men hon släpper som sagt ägg och det kan ta längre tid innan hon löper igen.
Dela dem däremot så fort du kan, nästa gång hon löper.

Vad jag läste någon annanstans här på forumet så kan inte honkatter bli skendräktiga. I alla fall inte på det sätt som en hund blir…

/Elisa

ElisaCosmos
0

Jag skulle åka til hanen!!Jag har en kastrat som parar här o det har blivit ungar med den rätta hanen på dag 3..Äggen ligger väl kvar i några dygn när dom e släppta o så släpper dom nya i samband med parningen..Jag vet inget om duglighetslängd på äggen men att dom får dom i samband med parning vet jag..

Rovardotters
0

När honkatter blir skendräktiga går de vanligen tiden ut, dvs 65 dagar, det förekommer att honkatter visar alla tecken på dräktighet och en del har t om skenförlossningar (ovanligt), dock utan ungar. Katter får ägglossning av att de paras, dessa ägg ska snarast befruktas annars är risken stor att de blir skendräktiga men detta är inte farligt som det kan vara på hundar. Jag har haft honor som har blivit skendräktiga utan efterföljande problem. Den stora nackdelen är att det tar lång tid innan de löper igen och kan paras, den tilltänkta hanen kan ha kastrerats.

I vissa kattuppfödningar har man använt en kastrat istället för p-piller, han parar och honorna blir skendräktiga men risken är stor att en sådan kastrathane sprider smittor mellan honorna (om man har fått in en smitta på någon av honorna) eftersom de oftast löper samtidigt och paras tätt, ibland bara med några minuter mellan.

karitzy
0

Jeg er ikke for å bruke kastrater på løpende honer.

Parringer m/ kastraterkan overføre bakterier. Siden hunnkatten får eggløsning blir disse liggende som små krystaller i livmoren. Livmorsslimhinnene tykner.

Karitzy(。❤‿❤。)

hannele44
0

okey..tack för alla tips…och kalinda-jag hade fel…nu lööööööper hon big time Förvånad

kalindas
0

Jag sa ju det..Flört
Kör henne till hanen eller dela på katterna. Det är mitt råd.Glad

/Elisa

ElisaCosmos
0

Nej bruka kastrerade hanen gör inte jag heller:)SkrattandeMen när man har en o honorna sätter igång så e det lätt hänt..Eller det e näst intill omöjligt att förhindra..Jag särar på dom men då har dom redan hunnit me att paras för vår hane e inte den som e den..O inte honan heller..O sen när honan kommer tillbaks så löper den oftast fortfarande så då e det bra att hålla isär dem..Lycka till..!!Hoppas att det går vägen..När det e din egna kastrat som parat så e det ju inga nya smittor men som sagt i tidigare inlägg så blir det ju bakterier som förs längre in o kan kristalliseras..