Siames iFokus

Siames

Etikettkattprat
Läst 986 ggr
[Norrbysa]
0

Typiskt siames-betteende?

Jag vet att det finns hur mycket information som helst kring detta och jag har nog läst det mesta, men jag skulle vilja lite mer personliga åsikter, direkt från siames-ägarna själva. Glad

Vad är typiskt siames-beteende enligt er?

hannele44
0

Otroligt sällskapliga,apporterar,pratar,mammiga,charmiga, påhittiga-vill alltid vara med och inspektera vad man gör..ligger runt halsen.hoppas upp på axeln när man sitter på toa..osv osv osv ;)Dom har såå många egenskaper-svårt att samanfatta alla..Skrattande

Liljekatten
0

Väldigt nyfikna och hjälpsamma!!! Ska alltid kolla vad man håller på med och vara där och "hjälpa till". De är också mycket tillgivna och älskar att ligga i knät eller sitta på axeln. Står alltid innanför dörren när man kommer hem och hälsar välkommen. Glad

Rovardotters
0

Instämmer helt i ovanstående, de vill vara väldigt nära och blir som barn i huset, det är oundvikligt. Möter i dörren. De är ganska svartsjuka så man får inte glömma bort att hälsa på någon av dem när man kommer hem och aldrig nonchalera någon av dem annars heller. Väldigt lekfulla och busiga, gillar att raca ibland och gärna när de har nattat oss människor. De är väldigt empatiska och känsliga för sinnesstämningar, förstående och intelligenta, särskilt när de blir lite äldre. De förstår en hel del av vad man säger, vill gärna ha fasta rutiner. Går jag inte och lägger mig när klockan är 12 om jag kanske har lust att sitta uppe någon kväll/natt, då tjatar de på mig och stökar runt. De väcker oss på morgonen om klockan inte ringer den vanliga tiden (man kanske har tänkt ta sovmorgon). Men de gör det på ett älskligt och inte otrevligt sätt, vill hjälpa till. De sover med oss i sängen, vi har en dubbelsäng bestående av två 120 cm sängar så att alla ska få plats, dessutom har vi klösställning och sovbäddar utanför sängen i sovrummet också om det blir för varmt och trångt ändå i sängen. Man kan nog berätta hur mycket som helst om dem egentligen, de har sina alldeles egna personligheter och samtidigt är de mycket anpassningsbara. De tänker och planerar, de kan räkna och hålla reda på sina ungar även om det är 8 st i en kull. Ja, de är bara helt fantastiska. De är allt annat än prydnadskatter som inte gör väsen av sig.

ElisaCosmos
0

Otroligt speciella!!Klart trevligaste kattrasen,,(eller som passar i alla fall mig)Jag har ju haft några raser eftersom mina föräldrar har fött upp sen jag var 3 år,,alltså över 30 år..Jaja..I alla fall så kan dom tänka flera snäpp längre än vad tex perser o bondkatt..Finns säkert undantag..Men i stort sett..Lätta att hålla rena!!!Pratar..Jo räkna o hålla reda på saker o framför allt lista ut genom att iakta  e de duktiga på..Mer att likna med hund..Glada påhittiga o rörliga..Roliga!!!Man kan nästan se vad dom tänker ibland!!Dom tar för sig av sin husse o matte:):)Nosar igenom främmande människor innan dom vill umgås..Men mattes röst slår ingen..Ganska medgörliga tycker jag..UNDERBARA!!Jag skulle inte vilja vara utan en!!

[Norrbysa]
0

Va härlig läsning. :-)