Viktigt att registrera?
Jag har tingat ett par kattungar som inte fötts upp av en "riktig" uppfödare utan av en familj som tagit en kull på sin fina hona. Både pappan och mamman har stamtavlor och är registrerade. Säljaren har frågat om jag vill att hon ska registrera kattungarna. Jag har inga planer på varken avel eller utställning, utan vill bara ha ett par busiga kompisar att mysa med. Finns det då någon egentlig anledning att e ska registreras? Bara för den sakens skull? Jag kommer såklart ändå att försäkra, vaccinera, ID-märka…allt sånt som man gör. Vad tycker ni? Jag vet för lite för att kunna ta ställning själv.
Ja det tycker jag att man ska göra. Är man med i en Sverak klubb så är man skyldig att registrera alla kattungar, oavsett om man har stamnamn eller ej. Registrerar man inte ungarna räknas de som huskatter och som uppfödare till dessa bedriver man således huskattavel vilket inte är tillåtet i Sverak och ej heller i IDP.
Även om du inte är intresserad av utställning idag kanske du blir det om några år och vill då ha möjlighet att ställa, den möjligheten har du inte om dina katter inte är registrerade. Kanske vill någon som löper ett syskon ha möjlighet att ställa ut. Uppfödaren till kattungarna är skyldig att registrera hela kullen, man får inte bara registrera en eller två och utesluta resten. Oavsett stamnamn så är man uppfödare om man tagit en kull
.
Jag tycker du ska be dina kommande katters uppfödare att registrera ungarna och detta ska givetvis ingå i priset och är ingen special service man betalar extra för, utan det är helt enkelt så man gör.
Min mening : JA,uten tvil.
Jeg kan ikke helt lovene i Sverige men vet man kan ta ett kull før man søker stamnavn.I Norge så er det ikke lov og når først "oppdretteren" har sagt seg villig til å registrere de så synes jeg virkelig du skal si ja til det.
Det kan jo være du ønsker å stille ut en gang men om de ikke blir registrert så går aldri det.En uregistrert rasekatt er jo teoretisk en huskatt og med tanke på resten av kullet også så synes jeg at de bør registreres.Jeg tror virkelig du ville angret om du ikke gjorde det.
Dessuten så har det jo noe å si på forsikringen også.Så det mest seriøse av deg synes jeg er å si ja til det. (for om du sier nei så bidrar du jo på en måte til å si at det er ok å ta kull på renrasede katter uten å registrere de)

Edit : Ja nå så jeg hva #1 skrev og hvilke regler som gjelder i Sverak :"Är man med i en Sverak klubb så är man skyldig att registrera alla kattungar, oavsett om man har stamnamn eller ej"
Da er det jo viktig at de blir registret så alt følger loven og man ikke bidrar til ulovlig avl. Det er jo ikke sikkert "oppdretteren" vet at man må registrere kullet siden hun/han kanskje ikke kjenner reglene.
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Klart de skall reggas - annars har du ju inga raskatter alls!
Då kan du lika väl köpa ett par huskatter med några hundringar högst.

Absolut!! En oreggat katt är kanske inte mindre värld i hjärtat, men om man kan styra det och påverka ska man absolut inte gynna sådana uppfödare som väljer att inte registrera sina kattungar. registreringen kostar 200 kr i sverak och jag kan inte komma på någon vettig anledning att snåla in på denna låga summa..
Vill uppfödaren inte registrera så välj katt från någon annan.

Ja, jag säger som övriga; absolut bör de registreras. Du skriver att du kommer att vaccinera dem, är dem inte grundvaccinerade av uppfödaren redan?
Dom bör naturligtvis registreras. Det är en självklarhet. Innan du får hem dem se till att stamtavlan på dina kattungar är klar. Hon skall även grundvaccinera dem.
Lycka till med dina småttingar.
Rithwa

Är "din" uppfödare inte ansluten till något förbund så har hon ingen skyldighet att registrera kullen men givetvis, om jag vore du, så skulle jag försöka att uppmuntra henne att registrera sin kull eftersom föräldradjuren är registrerade.
Är du nyfiken på hur det går till ? :-) ;
- Om uppfödaren väljer att registrera kullen i t ex Sverak så måste hon/han vara medlem i en klubb lydande under Sverak Medlemsavgiften för de olika klubbarna varierar något men 350-450kr/år är väl det vanliga.
- Man skickar registrering/stamtavlerekvisitioner för kullen till sin klubbsekreterare som kontrollerar att rekvisitionen är rätt ifylld och att kopior på intyg, kvitton mm som behövs finns bifogat rekv.handlingarna.
Vissa intyg måste också ordnas om dessa inte finns redan.
Hankatten (far till kull) skall ha ett s.k testikelintyg.
Hane/Hona (far & mor )skall ha ett s.k navelbråcksintyg.
Hane/Hona (far & mor) skall vara chip/id-märkta.
Intygen skall utfärdas/signeras av veterinär. Kopia på intygen skall sedan bifogas stamtavlerekvisitionen som skickas till klubbsekreteraren.
Kullregistrering kostar 200kr/kattunge. Är kullen äldre än tre månader vid registrering så blir det dubbel avgift.
Ville så gärna nämna detta även om du kanske nu tror att stamtavlan kan vara en oviktig detalj :-) men jag har en liten historia i minnet där en oregistrerad balineshane plötsligt blev aktuell för avel vilket säkert vare sig säljare ell. köpare hade kunnat fantisera om. Allt ordnade sig till slut men jag förstår att det blev råddigt värre att ordna alla intyg i efterhand….är hanen kastrerad sedan länge så bör ju den veterinär som kastrerat katten komma ihåg att den faktiskt hade två kulor för två år sedan annars är det svårt att intyga den lilla men ack så viktiga detaljen :-)))
Ps - om uppfödaren nu väljer att registrera sin kull och om stamtavlorna ej är klara vid leverans så kan uppfödarens klubbsekreterare utfärda ett intyg som säger att kullen är under registrering hos Sverak.
Be uppfödaren att registrera kullen!
Louise
En annen ting: Det finnes jo desverre de som later som de er seriøse,sier at foreldrekattene er registrerte og har stamtavler,selger kattungene for dyre summer og lover stamtavler som aldri kommer.
Jeg sier ikke at din "oppdretter" er slik men jeg synes du skal ha øynene åpne. Det kan være hun ikke vet at alle må registreres og endrer seg med henhold til registrering når hun får vite det og da må jeg holde med de andre her.Kjøp katt et annet sted.
Vi er så mange her som legger så utrolig mye i avlsarbeidet vårt,vår sjel,kjærlighet,sorger,gleder og som med den største selvfølgelighet følger alle regler og da blir man litt
over slik avl.
Lykke til
Håper det ordner seg.
#7 Ja også må hannkatt eier signere på stamtavlerekv/parringsbeviset.

Oj, vad många och intressanta synpunkter ni hade! Tack för alla informativa inlägg.
Det är bara två ungar i kullen, och jag är HELT säker på att katterna aldrig kommer att användas till avel eller utställning, och jag har sett både pappans och mammans stamtavlor, så det är inget fuffens eller konstigt eller så. Säljaren är inte med i någon kattklubb heller, så någon sådan skyldighet föreligger inte heller. Och säljaren kommer att grundvaccinera. Så det handlar egentligen enbart om en formalitet. Tror inte de har planer på fler kullar heller, och jag blir inte lurad på något sätt alls. Ska snacka lite mer med "uppfödaren". Jag förstår era argument. Tack för era synpunkter! Jag tar gärna emot fler förresten!
Det är självklart att ungarna ska reggas. Köp ej oreggade kattungar
#9 "Så det handlar egentligen enbart om en formalitet"
Nope,sorry det synes ikke jeg
Jeg forstår dog at det ikke betyr så mye for deg nå om de er registrert eller ei.Selv om du ikke kommer til å stille ut eller har tanker for avl så kan jeg iallefall love deg en ting. En dag så kommer du til å angre. Om det er om ett år eller tre år.Jeg er sikker på at den dagen kommer.
Kanskje får du venner i miljøet,kanskje får du lyst til å kjøpe en katt til utstilling noen år frem i tid når barn begynner å bli store etc.Uansett senario,du kommer til å bli så utrolig lei av alle spørsmål om hvorfor dine katter ikke er registrert og du kommer til å få høre om og om igjen at dine katter er huskatter sålenge de ikke har stamtavle.
Etterhvert vil du kanskje lære deg litt mer om raskekatter og avl/oppdrett slik at du vil se hvorfor det er viktig også.
Når du først har rasekatter så hvorfor i alle dager skal man velge å ikke registrere.
Hvis man snur det da og tenker på kattene.Hva om noe skjer slik at dere er nødt til å selge de. Det vil jo være mye enklere å selge to rasekatter med stamtavle enn to uten.
Det er rett og slett ingenting som taler for at de ikke skal registreres,ingen fordeler i det heletatt. Jeg synes også det er useriøst.Man må jo se litt helhetlig også,som katteier har man et ansvar og er det egentlig ok å kjøpe to rasekatter uten stamtavle. Da fremmer man ideen om at yes,kjør på med avl sålenge mammakatt er fin,man trenger ikke registrere de siden de blir solgt uansett.
ALLE gjør nybegynner feil,så please
ta disse rådene til deg og tenk deg om. Ikke kjøp de uregistrert.

Jättebra och tänkvärda råd… Jag har verkligen fått något att fundera på! Tackar!
Aldrig aldrig köpa oreggade ungar.
Det kan finnas något mindre trevligt skäl att ungarna inte är reggade. Kanske är inte båda föräldrarna navelbråcksfria (katter med navelbråck vare sig det växt ihop spontant eller ej får på inga villkor avlas på). Eller pappakattens tjänster inte betalda för av honkattsägaren (när sådant händer är i princip hankattsägarens enda chans att få ut sin rätt att vägra skriva på papper för ungarna. Kanske tycker du att det inte angår dig, men köper du ungarna så är det du som är "möjliggörare" och gör att honkattsägaren kan sälja ungar utan att göra rätt för sig).
Om ungarna inte är reggade pga att uppfödaren inte velat ta kostnaden för det, hurpass säker kan du då våga känna dig på att hon inte struntat i till exempel Dolda Fel försäkring?
Eller, trots att du nu tror annat, kanske du ändå någon gång tänker att det hade varit roligt ställa ut dina katter.
Sist men inte minst är det viktigt det som #14 påpekade: Tänk om det händer något i framtiden som gör att du måste hitta nya hem åt dina katter? Det kan vara besvärligt hitta nya bra hem åt vuxna katter ÄVEN om de är stamboksförda raskatter. Att hitta hem åt katter utan stamtavla är helt säkert ännu svårare.
Hm, jag menade förstås # 11 inlägg… (om vikten ha en stamtavla om det händer något trist så kissarna måste få ett nytt hem).
När jag ändå skriver igen kan jag ju gärna tillägga, apropå ändrade planer…. att jag själv tänkt om mycket under resans gång:
När jag först skaffade raskatt var jag inte ens säker på att jag skulle ta någon kull. I så fall kanske bara en enda kull, tänkte jag. Nu har vi haft tre kullar… Så här långt.
Och utställning var nog inte nåt för mig alls…. Hehe. Nu ställer jag inte särskilt ofta och tycker inte om att åka långt med mina katter. Men vår första IC (Internationella Champion) fick vi i alla fall med oss hem härom veckan.
Och jag började med ocicat, hade då inga planer på någon annan ras. Och nu känner jag att jag vill komplettera kattgruppen med en OSH eller SIA.
Så visst kan man tänka om! Många gånger.

^ Jo det instämmer jag - man kan aldrig veta vad man gör med sina djur. När jag skaffade min första hund trodde jag aldrig att jag skulle ställa ut honom - och nu har jag ställt ut hundarna i sju olika länder 
Däremot lydnad har jag inte tränat nästan någonting, och det var ju det jag trodde han var för…

Jag instämmer i alla ovanstående svar, se till att ungarna är registrerade.

Min andra katt köpte jag så här av en som inte var med i en kattklubb, utan stamtala. visst den var maskad men klart var att det inte var äkta siames hur mycket än uppfödaren lovade mig att så var fallet. Jag hade förlorat min första siames i sjukdom och saknade en katt så jag tänke stamtavla eller inte spelar väl inte någon roll.. FEL FEL FEL För jag tänkte bara på stamtavlan som en PAPPERSBIT
Han var sjuk redan när jag fick honom, dagen efter sprutade var ur ögon och näsa och katten bara rann av diareé (hade inga andra katter hemma) fick åka in och ut på djursjuhuset. Ingen försäkring då felet räknades med att ha påbörjats redan hos uppfödaren så däför fick jag så vackert punga ut med 25 000 de första två månaderna bara för lite tester och olika medciner och övernattningar, + alla oro och all stress.
så det kan bli en dyr historia att köpa en billig katt. I mitt fall gck jag på knäna och fick börja låna av släkt och vänner då jag var ung & arbetslös när detta hände. hans totala sjukhuskostnader vågar jag inte tänka på som kom till följ av detta då han fick kroniska skador och inte ens mina allra dyraste importerade katter har kommit i närheten till vad denna katt kostade mig för att jag var dum och naiv och förstod inte att genom ge avkall på stamtava så blev jag också helt utan skyddsnät för allt annat vad gällde min katt, inga instanser kan hjälpa dig i detta läge och det finns ingenstans att kräva ersättning från osv. Utan bara att plocka ur egen ficka för vid detta laget älskar man sin katt och vill göra allt för sin familjemedlem (katten ska ju inte bli lidande för sin egen dumhet)
så jag vill nog säga att den som ar råd och väldigt gott om pengar men man kan då fråga sig om man gör rätt mot katten genom att välja en katt utan det skyddsnät en uppfödare har med sin seriösa verksamhet och alla tilläggsförsäkringar denne har.
så en Stamtavla är INTE bara en Stamtavla utan med den följer garantier som uppfödaren har tagit på sig genom registrering att följa de grundprinciper och regler gällande för katt enligt konsument och köplag.
Min nästa katt hittade jag genom text-tv.. (visste inte om kattklubbar SVERAK osv överhuvudtaget fanns) där stod då en annons
Är du intresserad av att köpa raskatt? vi hjälper dig i kontakt med seriösa uppfödare och sedan ett klubbnamn och telefonnummer. Jag ringde och fick då hjälp att komma i kontakt med en trevlig uppfödare och fick vänta i två månader på att min oriental med stamtavla föddes.. billigt blev det också med tanke på att jag lärt min läxa av vad det faktiskt kan kosta om man tänker kortsiktigt bara på inköpspris
så den där papperlappen kan nog vara lite viktigare än man tror när olyckan är framme.

Tack Cleo, för erbjudandet. Jag har dock redan (innan den här tråden påbörjades…) tingat dessa två katter och ska prata med uppfödaren om detta med registrering!
#12-17 Va bra ni skriver allihopa. Ni har så rätt önskar jag var lika duktig att formulera och utrycka mej som ni alla är.
HaaeH LYSSNA på de gamla duktiga, erfarna uppfödarna. Då kommer du inte att ångra dej.

# 18 du missförstod nog texten lite
.. min berättelse handlade enbart om en berättelse om när jag köpte katt för 12 år sedan och inget erbjudande??
det var texten som jag svarade på när jag letade raskatt som jag skrev (dvs ref till vad där stod i annonsen när jag sjäv letade katt och en klubb erbjöd sig hjälpa till via annons på text-tv).. ja som det kan bli.
nej nu ska jag packa vidare för ska åka på en Lååååång och skön utlandssemester och tänka på allt annat är Forum..

#20 Haha, vad knasigt det kan bli!! Ha det skönt!

# 21 Du med och lycka till med dina kissar

Hej, håller med vad alla svarat! En sak förstår jag inte riktigt: för ngn vecka sen var det en tråd om ngn som annonserar ut "siameskattungar" där man tydligt såg att pappan inte var ngn renrasig siames… då var det flera som tyckte att det var helt OK annonsera ut dessa ungar som "siames" bara man var ärlig med att de inte var registrerade. Budskapet var "helt OK att de tar så mkt betalt om det finns folk som är villiga att betala det". Men - det är väl ingen skillnad på om det är OK eller ej att annonsera ut/sälja oreggade ungar om man tar mer eller mindre betalt för dem? I annonsen lät det som att det var 'riktiga' siameskattungar. Men de skulle inte ens gå att regga om man ville det. Den som köper ungarna efter den oäkta kombinationen kan ju råka ut precis för det som Cleo beskriver - bara det att de har ännu mindre pengar över eftersom de tog mkt betalt för dessa oäktingar. ?