HJÄLP! Amma sökes omgående
Finns det någon där ute som känner någon oavsett ras som har en honkatt med nyfödda ungar, som kan ta emot en kattunge som föddes inatt?
Mammakatt dog och denna enda kattunge räddades. Nu sitter jag här med en liten och ingen som kan amma den.
Tacksam för all hjälp och alla tips jag kan få.
Då jag varken har bil eller körkort, så hoppas jag att jag kan hitta någon i Skåne.
Håller tummmarna för, att någon vet en amma till min lille, en liten chokladhane…
Oj, hoppas att du får napp. Ett tips är att lägga ut trådar på Hittekatter och Cornish Rex i Fokus. Kan vara värt ett försök. Kanske någon inom KKS som har en nybliven moder, de huserar ju nere i Skånetrakten.
Nilla
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus
Det första jag tänker… Vad hände mamma katt… Hoppas innerligt du får tag på en Amma, "lillen" behöver också ha värmen från en kattmamma.

Mamman dog under förlossningen så lillen är bara 12 timmar gammal och var den enda jag lyckade rädda livet på. jag har honom under tröjan men det är tuft och sedan på värmedyna. Jag hoppas bara att jag hittar någon så inte allt varit förgäves

Skriv på katter i fokus också! Hoppas, hoppas att det löser sig! Usch så ledsamt.
hoppas att det ordnar sig för dig och den lillen. Lycka till
Rithwa

nu har jag lagt ut samma nödrop på alla kattsidor jag kan hitta på Fokus + katter.nu. har även ringt runt till uppfödare som väntar men problemet är att de inte är födda än och ska ha inom 10 dagar till 2 veckor, risken är då stor att jag förlorar honom under tiden och han behöver en mamma idag eller imorgon.
Närmaste djursjukhus skulle jag kontakta, kanske de snittar någon kattmamma det närmaste dygnet försök med den kontakten

de har tystnadsplikt oavsett vad det gäller och får inte lämna ut sina patienter tyvärr.

Har tyvärr ingen amma. Men jag håller tummarna allt jag kan för att det ska gå bra med den lille. Beklagar sorgen efter mammakatten.
Det va "sketen" Tyckte jag kom på nå så bra.

Kolla på hittekatter där har Gulliver skrivit om en kattmamma som finns i Skåne!
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
Prova på SKS - kattforum.se
Tror det är många som har kullar där just nu.

#11 tror att de är för gamla för att min lille ska ha en chans, han väger ju inte mer än 90 gram och kommer att flyga bort som en flugskit om de bråkar om tuttarna.
och att stödmata den går ju men det är inte rätt mot den personen som tar honom till sig. med jämngamla har han en chans att klara det själv
Vad sorgligt att mamman dog.
Hoppas verkligen att du hittar någon amma till den lille. Lycka till! Vi håller tummarna för att allt går bra.
Kan tyvärr inte hjälpa dej. Men håller tummarna att den lille klarar sig!
/Elisa

Synd att min hona har 8 kattungar att föda för annars hade du gärna fått lämna han här
Jag tänker på dig och håller tummarna för det lilla livet. Så hemskt tråkigt med mammakatt. Hade jag bott närmare, hade jag ryckt in och avlastat dig.
Nilla

jag tänkte på dig men jag vet hur tufft det är med 8 kattungar.
så det är inte rätt för din hona.. hade hon fått 5-6 hade du redan haft mig där. men du får nog gråa hår utan min lille på halsen också
# 17 det är tanken som räknas.
fick tips om en uppfödare med nyfödda men hon kunde inte ta dem tyvärr. annars bodde hon både nära och kattungarna var bara 2 dagar + att de bara var två.. himla synd men det är bara att leta vidare
Släng in en förfrågan på sphynxdilla oxå.. inte alla som har sphynxar är allergiska ju =)
Håller tummarna stenhårt!

# 19 Kanon tack
Jag tror att du har glömt Burmilla i Fokus, så jag har klistrat in ditt inlägg där också.
Kram och håll ut, vi hoppas att någon snart förbarmar sig över gossen.
Nilla

Men du Cleo, kan E ta hand om den? Hon har en kull på tre stycken nu, men de är redan fem veckor. Är det för stort glapp. Jag bor ju i Lund.

#22 ja de är nog för gamla desvärre för kattungar tar för sig och så ska de ju vara. en han hade nog flygit runt som en vante där.
men jag är glad att du tänkte på oss

Ja, jag misstänkte det. Men om du inte får tag i nån med yngre kull och ändå vill göra ett försök, så bara ring så hämtar jag er. Pmar mitt nummer.

Hej, oj, jättejobbigt
Tar han mjölkersättning? Ge varannan timme. Ha honom i en låda med varma filtar och varmvattenflaskor. Kissa och bajsa honom med en ljummen fuktig mjuk handduk.
Väg var 6:e timme. Han har inte fått råmjölk och är extremt känslig. Får han i sig mjölkersättning, kissar och bajsar etc, men ändå inte ökar i vikt, är det förmodligen ett tidigt tecken på infektion. Prata med veterinär så att du har ett antibiotika tillgängligt, t ex synulox eller vetrimoxin. Infektioner drabbar så små mycket hastigt och därför måste behandling kunna ges så snart man uppmärksammar utebliven viktökning, innan den tappar aptiten och blir slö med feber etc.

# 25 ger honom varannan timme och kissar och bajsar honom
har även synolux hemma och veterinären ringer in annat om jag behöver. han har gått upp några gram iallafall men har fortfarande inte fått tag i en fostermamma så hoppet blir väl att det är två kullar i helsingborg som ska födas nästa vecka och båda uppfödarna är redo att ta emot honom då.

kanske kanske har det löst sig en underbar skogismatte har erbjudit sig att försöka med 9 dagars kattungar. det kan väl fungera eller vad säger ni. de är födda den 16 september
Hoppas bara mammakatt gillar honom
tänk att utan internet så hade sånt här nästan varit omöjligt.

Det SKALL fungera :)
Tummarna upp här med!
Håller tummarna att det går bra med Skogis mamman. Problemet kan vara att skogisarna är så mycket större. Men bara han kommer åt att äta så är ju det det viktigaste.
/Elisa
Har du och bebben överlevt natten?
Nilla
Håller tummar tår och tassar här!! Vet precis hur det känns!
Lycka till!
~ S*Nelliot's siames & orientaliskt korthår ~ www.nelliots.se ~
**Kattungar till salu!
**"The cat has too much spirit to have no heart" - Earnest Menaul

Håller tummarna!!
Så gräsligt att mista honan på det sättet. Värsta mardrömmen. Tycker så synd om dig.
Åh, om jag ändå hade haft en nyförlöst hona hemma att erbjuda. Håller förstås tummarna för att det löser sig och att skogishonan tar till sig den lille.

Håller tummarna för att allt går bra!
Jag vill Cleo att du berättar händelseförloppet, med kattmamman. Jag vill lära mej, har själv fått några döda kattfoster, som har tagit lite längra att föda fram för mamma katt. Det har vi väl alla råkat ut för, men det där är ju bara en hiskilig mardröm att vara med om att mista mamman. Jädrans tragiskt.
Är händelse förloppet svårt att bedömma, eller går det fort som attan ?????
Hoppas att allt går bra med lilla ungen att du fått tag på en Amma.
berätta för oss

#29 Skogkatter behöver inte alls vara större än 90 när det föds det är olika.. har haft från 86-140 typ här hemma.. minns inte exakt så det är olika, det är ju bara det att när dom är några dagar är dom ju mycket större men jag hoppas verkligen det går.
Synd det var så långt till honan jag visste som förlorade alla sina.. Håller verkligen tummarna för dig.

han mår inte bra!! det känns som jag förlorar honom, han vill inte äta längre ocjh navelsträngen blir inte hård utan är fortfarande lika sladdrig som när han föddes. och han har GUL bajs
Jag kan inte flytta honom nu då vi inte tror han ska fixa det men har fått i honom mat med sond men det är ju bara en hjälp under ett par dagar så det måste vända snabbt..
varför blir inte navelsträngen hård???
Mamma katt födde först en under dagen som dog kort efter förlossningen men annars såg väldigt fin ut, sedan pausade hon, var i kontakt med veterinär då men eftersom hon åt, drack & gick på lådan så oroade vi oss inte då hon gick och trivdes. har haft honor som pausar i två dygn innan.
då hon började krysta föll hon ner och dog.. knall och fall, ingen varning inget konstigt. Lillen låg fotfarande kvar i henne och fick plockas ut tillsammans med 5 andra kattungar där 4 st varit döda ett tag och en troligen dött bara en stund innan. grön och brun sörja runt kattungarna som luktade fruktansvärt och mammakatt har troligen fått likförgiftning av dem enligt min veterinär.
Hon hade inte gått över tiden heller utan 65 dagar
Detta är något jag hoppas att ingen ska uppleva och det är trots allt väldigt ovanligt..men uff jag känner att jag nästan ångrat de parningar jag gjort som kommer senare i höst för rädslan kommer nog att sitta i från denna skräckförlossning

Glömde skriva att jag pratat ed skogismatten och att vi avvaktar till vi ser om det vänder. och nu har två katterier i helsingborg fått kattungar inatt som är beredda att ta honom. men kan ju inte skicka iväg honom såhär
Det jag blev att tänka på när det gäller navelsträngen är ju infektion i den, tror du inte det är så ?? Det där verkar inte så bra för den lille pyren.
Tack för din berättelse om händelsen, det där är man inte så beredd på ska hända. Vilken förtvivlan för dej, inte är det lätt att glömma en sån här händelse.
Stackars dig Cleo! Vilken hemsk upplevelse.
Man blir mörkrädd och jag tänker på hur min hona födde för tidigt här sist antagligen pga av att hon hade döda foster. Tänk om hon hade väntat - fy vad hemskt.
Håller tummarna för att du får bort infektionen han antagligen bär och att han kan åka till en mysig amma. Pennys ungar tyckte mycket om sin skogisamma dom hade ett tag och hon tog dom direkt fast hon hade några egna redan.
Att navelsträngen är mjuk beror troligen på en infektion där. Så tråkigt
. Håller tummarna!

Han får synolux men han blir bara slöare och slöare.. han komer inta att fixa det här. 
Naveln ser inte infeketerad ut på något sätt, helt fin för övrigt bara att strängen inte stelnar…
Stackars liten bebbe..
Kan vara så att hans immunförsvar inte har styrkan att torka ut navelsträngen. Eller att kroppen på något vis vill försöka få in näring den vägen också, och därför inte stelnar? Förvirrade gissningar…
Hade en sån svag liten bebbe i Smillas sista kull. Men kan inte minnas om navelsträngen torkade in på honom eller ej. Han slutade också bara att äta och tyna bort. Lade honom hos Smilla, så han skulle få närhet. Morgonen efter var han fösvunnen…
/Elisa
For en fryktelig opplevelse Cleo. Stakkars deg
Det er vel mest sannsynlig at den lille har blitt smittet i magen den også og det er jo ikke så mye annet du kan gjøre enn du gjør allerede.
Men det er så grusomt vanskelig å sitte sånn å se de visne bort uten at noe man gjør hjelper 
Trøsteklemmer herfra.
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus
Men vilken hemsk upplevelse! Stackars er!
Hur går det för er? Hoppas och håller tummar och tassar hårt, hårt här för att lillekatt är en liten fighter!

han är så svag och kommer att somna snart inget hjälper
men lilla gumman då
nu när du skulle på semester och allt-hoppas-hoppas detta går bra..håller alla tummar …

ja inte utan att jag längtar efter semester men känner att jag behövt mer tid innan jag ska resa. jag är dock väldigt glad att min kattvakt slipper dessa bekymmer.
Tack alla för allt ert stöd, lillen somnade just in och har gjort sin mamma och syskon sällskap
Du har gjort allt i din makt för denna lilla kisse. Han saknade nog sina syskon å sin mamma och vill komma till dem. Där hadde inte du något att säja till om Cleo. Du får se det så

ja det är inte så rättvist ibland
men nu är det över och jag vet inte om det känns som en lättnad eller inte för nu kan jag ju inte göra mer, jag är glad att han inte verkade lida men hade så gärna velat att inte liv gick till spillo på det här sättet, det känns som om han om någon hade rätt till ett fullt kattliv efter vad han gått igenom.
Ibland kan man ju undra varför man först ska få födas för att sedan ryckas bort så kort efter.. meningen med det har jag fortfarande inte kommit underfund med ..
Nu ska jag och min syster åka på semester nästa vecka och den känns mer än välbehövd just nu. Elisabeth hade heller ingen toppendag igår då hennes pappa dog, så jag är glad att vi båda kommer bort lite och får lite distans till allt som hänt och kan komma tillbaka som nya människor och börja från noll igen
Ha det så jätteskönt! Förlorade en lite efter 3 dygn för ett par år sedan, så jag vet vad du känner. Som tur var har jag mamma katt kvar. Ångesten sitter dock kvar än och snart är det dags för Tintins första parning…
*djupa andetag*
~ S*Nelliot's siames & orientaliskt korthår ~ www.nelliots.se ~
**Kattungar till salu!
**"The cat has too much spirit to have no heart" - Earnest Menaul

Oj vad hemskt sorgligt tråd 
Kram, cleo!
Kommer en trøsteklem herfra også.
Jeg vet hvordan du har det. Følte på samme måte med den lille vi har her. Hun holt på å sovne inn men så griedde vi å få liv i henne igjen. Hun var 60 gr da hun ble født og hennes søsken var 90 og 98 gr, men hun lever men jeg fikk jobbe med henne.

det är väl tur att jag redan parat några honkatter annars vette fanken vad jag gjort. de säger ju om man ramlar av ska man upp på hästryggen igen.. och som sagt om parningarna tagit kan jag ju inte göra dem odräktiga igen.. det kommer nog vara lite läskigt innan jag får dem och det är himla skönt att de inte kommer förrän i November så man hinner samla sig igen ( eller skapa ännu större panik kanske hmm)
Något gott har kommit ut av detta för en kille till utan mamma hojtade till och har förhoppningsvis fått min lilles plats hos en amma så att han slipper vara ensam och moderslös. så det känns som en liten bonus i allt elände

Men gud vad hemskt, att förlora både mammakatt och de små på det där viset!
Massa tröstkramar från oss!

Jag beklagar, hemskt trist och jobbigt.
Kramar från Leksand och skicka en stor kram till Elisabeth också. Ha en skön semester - det behöver ni båda efter sånt här.

Åh så sorgligt. Blir tårögd när jag tänker på dig och kissarna.
Så uendelig trist dette var! Vi føler med deg!
Så sorgligt att läsa, jag har tänkt så mycket på er under dagen
Ibland är livet så orättvist. Många tröstekramar från mig
Så otroligt sorgligt och jobbigt att mista dem allihopa. Jag blev alldeles tårögd av att läsa så hur ska det inte kännas för dig 
Hoppas att den kommande semestern kan ge lite nya krafter.
Tröstekramar från mig också.
Så trist dette var
Håper dere får en fin ferie og slappet av og kost dere litt.Jeg forstår godt at du "angrer" litt på parringer nå og gruer deg en del. Men gudskjelov er vi laget slik at vi "glemmer" en del av det vonde å går på med nytt mot etter en stund.
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Fy fasiken vad jobbigt. Kram till er båda och katterna så klart.
Tänker på dej

Nej så trist! Du gjorde allt du kunde, ibland är livet bara orättvist :-(
Kram till erbåda
Rithwa
Så oerhört tråkigt att den lille inte klarade sig. 
Så otroligt sorgligt. Skönt du och din syster har varandra till stöd nu.

Usch vad trist!!Men när dom inte vill äta så går det nästan aldrig bra!!Men du gjorde i alla fall allt du kunde!!Tröstkram!!
Dette var bare kjempetrist å lese
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/