Världens vackraste siameser?
Nu vill jag höra - med handen på hjärtat, vilket / vilka länder tycker ni har generellt dem vackraste siameserna? Har ni någon favorituppfödare?
Posta gärna länkarna här! :D
I mine øyne,uten tvil USA (og Canada)
Her er mange av mine favoritter
nationalsiamese.com
Mine to-tre på topp er alle i Canada 
Men vi må jo ha med for søskenrasene også.Jeg har ikke så stor oversikt men synes det er masse flott i Finland,Russland og nabolandene deromkring når det gjelder orientaler.
Balineser/javaneser har jeg virkelig ikke peiling på så det hadde vært morsomt om noen hadde noen linker.
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

#1 Klickade in på första hemsidan under Breeder Directory. Hua, kändes som att vandra runt i en mardröm. Inte alls pga katterna, de var fina, men alla dessa burar i en totalt steril miljö! Jag blir så beklämd över att där inte verkade finnas en enda rastgård ute i det fria, utan i stället ett "solarium". Hur artificiellt får det lov att bli?!
Men svaret på ursprungsfrågan måste bli Ryssland faktiskt. Jag har inte sett några irl, men väl dreglat över många små cybertigrar. Wow, vilka mönster dem har lyckats få fram. Och vilken elegans! Dessutom verkar ryssarna inte ha avlat mot runda öron och små musansikten och det gillar jag. Dem amerikanska är för snipna i uttrycket för min smak.
#2 Hittade samma länk jag också. Fick lite kaninuppfödnings känsla, då jag såg burarna. Snyggt och rent. Men lite veterinärklinik över det hela.
Katterna på denna hemsidan har jag dräglat över i många år…
/Elisa
Tycker de har väldigt fina katter i Ryssland men jag skulle inte köpa någon där ifrån av olika orsaker. Även i finland finns det många fina katter.
Nu blir jag ju nyfiken! 
Vilka orsaker? Att de blandar färger friskt? Sjukdomar?
/Elisa

#3 Kaninuppfödning är ordet! Påminner om en ren 4H-gård :-))
#4 Ja, jag blev också nyfiken. Berätta mer.

# 4H gårdar ;) Tja, kanske kan de var vældigt olika. De 4H-gårdar jag minns från min barndom var fulla av hø och gos, barn som gosade med getter och grisar som gnuggade rumpa :) !
Sedan måste jag sæga att jag gillar de Finska och Svenska linjerna, men jag gillar också den smalare amerikanska typen.
Har væl ett par favvoriter men ær lite før blyg, i detta fall, før att delge mina drømkatterier rakt ut i cyperspace.
#2 Nei den første der er heller ikke noe jeg liker. Desverre så glemte jeg å poengtere det isted. og nei jeg støtter heller ikke slike oppdrett
Uansett jeg hadde ikke lyst til å kringkaste alle de jeg likte men da får jeg nøye meg med å si at jeg liker de smale,lange typene da
#3 ja de er nydelige de jentene der.
#8 Ja, jag är med dig! De låååånga smala typerna gillar jag. Är inte alls speciellt förtjust i stora, tunga och bastanta skandinaviska katter ;-))
Men Maracai's har hemskt fina katter, och Kittamer. Sen är jag fan av långa huvuden romerska profiler och det gubbiga intryck vissa engelska katter ger. Men allt som oftast så gillar jag amerikanska orientaler som fått inslag av den mer ondskefulla och giftiga look som finska katters linjer bidragit med ;-))
En absolut favorit bland vitfläcksuppfödare är Quan. Ack, jisses sicka katter de har ibland!

Det er vel ingen hemmlighet at jeg elsker Finske katter..Men jeg må helt ærlig innrømme at England har mest flotte Siameser etter min mening..Nå snakker jeg om Siamesere..IKKE orientalere;-))
Det som er så spesielt med England at det er så mange linjer som er så utrolig flotte.
Ellers er USA og Russland mine nye import land..Gleder meg til mine nye drømmekatter kommer til Norge;-))
11# några speciella uppfödare i UK? så man kan tilla på vackra katters hemsidor! :D
Wow dette blir spennende. Jeg har hatt en intern gjettekonkurranse med meg selv,og jeg er rimelig sikker på kaaaanskje hvor russerdrømmen muligens kan komme fra. Spennende å se om jeg får rett. En ting som er sikkert,det er nødt å være en veldig vakker en. USA blir det verre med,for der er jo flere oppdrett med den typen katt du(jeg også) syns er pent. Gleder meg til dem kommer hjem,for dem er nødt til å være vakre begge to.
Jeg liker også katter fra enkelte oppdrett i Russland.De laaaange elegante kroppene og for å ikke snakke om profilene da,og mange med fantastisk mønster. Så liker jeg enkelte oppdrett i USA,men ofte er har dem mikset linjene med det Europeiske og fått fantastisk resultat. I Canada er der også pene rene siamesere ja,husker ene linken du viste meg,Line.Kjempe elegante var dem,med supre kontraster.
I Europa er der også mye pent syns jeg.Veldig vanskelig å rangere noen top 3.
Når det gjelder balinesere,så er der mange flotte. Best i Norge(den aller beste er jo gutten min
) er jo hvor min deilige vaskefille gutt kommer fra, i Porsgrunn. Louise, A Famosa har også fått frem noen riktig flotte som kan ta pusten fra ihvertfall meg.Men der er mange balineser oppdrett i Sverige,og der er mye pent. Noxx i Finland og Blue Moon i Sweits. Aristotles i Tyskland (?). Nå er noen balinutt oppdrett ihvertfall nevnt
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/
"Gleder meg til mine nye drømmekatter kommer til Norge;-))"
Ja det gjør virkelig jeg også
De er sikkert like nydelige som alle dine Caroline. Det blir spennende.
Ja det er masse fint i England også av både trekanter og hoder,disse er blant mine favoritter:Mylynn,Shermese,Flutterby,Mafdet,Sensay.
Shasa cattery i Argentina har flotte orinentalere synes jeg og der stikker jo Finland av med seieren igjen(siden de har importert den vakreste i mine øyne)
#13 Ja der er det flotte balinsere og jeg er enig deg.Masse flott i både Sverige og Norge.

Jeg synes ikke det er enkelt å navngi "drømme-siamesen".
Det kreves at jeg ser katten levende for totalt inntrykk, jeg må helst ta på katten. Når det gjelder "drømme-oppføder" må en jo se på hva de har fått til gjennom sitt avlsarbeide over tid.
Min ærfaring og observasjon er at de vakreste siamesene idag avles mer og mer på gener som tex defekter og immun svakhet. Dette er ikke min drømme-siameser eller drømme-kat4 katt.
Dog de utseende vakreste i hoder er nok de europeiske, men kroppene har USA.
Karitzy(。❤‿❤。)

Morro at du nevner Shasa, Line. Detter oppdretter har nettopp kjøpt helbroren til min Kalle..Og hennes oppdrett er bygget opp på Okonor,Arantin og linjer fra Usa..En flott mix..
Ingen har nevnt Okonor her..Er vel den opprettern som har oppdrettet din mest minneverdige kattene i kat 4 i 20 år..Ingen har laget så mange pene katter som Laszlo over så mange år…Men…Tja sier ikke mere jeg.
Celia Simpson i England er også en person som har laget utrolig mye flotte katter.
Så har vi selfølgelig min venn Eeva..Som dessverre slutter med oppdrett dette året. Jeg må helt ærlig innrømme at Kattilan er min favoritt oppdretter nummer 1.
Janet Shon..Shonestar var også en av mine favoritter..Desverre er Janet død..Men kattene lever i minnet mitt..Og i mange flotte stammtavler..
I bunn og grunn er det UTROLIG MYE FLOTTE KATTER RUNDT I VERDEN..Gud så heldig vi er som lever med disse utrolig nydelig kattene våres;-)))
Okonor er blandt en av dem av favorittene min i Europa. Dessuten er han også en veldig hyggelig mann.Har enda mye kontakt med han,siden Queenie flyttet ned dit.Morro å se hva de linjene kan brukes til der nede,og han er interessert i mine Lisa jenter.
Men det handler jo mye om smak og behag også på hva en syns er pent når det gjelder utseende.Men ofte kan man i grunn bare titte i stamtavlene.De peneste kattene har ofte linjer fra de samme oppdretterene i en spennende mix.
Carmiel i Isreal har også fått det til veldig bra med euopeiske importer. Syns der også er mye annet fint å se på hos andre oppdrettere i Ungarn.I Finnland er dem jo flere som har fått frem mye pent.Nederland har også flere pene.Tyskland feks. Men flere av dem samarbeider jo igjen med oppdrettere i USA.
Hun som har kjøpt Design har sin nærmeste omgangskrets med Klaazekats,tidligere KuanJin (?) og er god venn med Purrsia som er gift med mannen til Janet Shon. Hun vil jo ha inn det europeiske hodet på de smekre kroppene der nede. Gleder meg til å se hva Design kan gjøre for de oppdrettene der,om dem velger å bruke hans linjer i senere avlsarbeid.
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

#10 Sen är jag fan av långa huvuden romerska profiler och det gubbiga intryck vissa engelska katter ger.
Jaaa, jag med!!! Blev nästan generad över min förtjusning över de engelska gubbarna i en bildtråd som visades här för ett tag sedan :-))
#18 Jamen eller hur?!
Jag är också av en fix idé om att honor och hanar ska skilja sig ganska markant i utseende och look. Jag vill att honorna ska se ut som nätta och elaka små dockor, hanarna som engelska gubbiga & långsträkta aristokrater och den gemensamma nämnaren ska vara det nonchalanta och "fed-up expressioniga"
Det är egentligen skitsvårt att nämna olika uppfödare som har snygga katter, oftast faller jag för vissa katter och idealiserar deras look för att sen se katten igen och tänka "nämen, var det SÅ den såg ut".. hehe.
Jag måste säga Shasa i Argentina ändå som den slutgiltiga favorituppfödaren.. deras katter är så vackra att det gör ont i mig varje gång jag klickar in på sidan…
#19 og #20 Nei det er ikke lett å navngi. Også klart mye vanskeligere når man kun har sett de på bilder. Bilder kan jo lyve også og på mange hjemmesider er bildene så stylet at man får lite inntrykk av katten desverre men mer intrykk av at de har vært hos en god fotograf 
I Sverige/Norge etc. så er vi gudskjelov litt mer "vanlige" og jordnære og har kattene våre først og fremst for kos.Pene/gode bilder er jo et must såklart på hjemmesider, men det er koselig med bilder som det er litt liv i også(hvor man ser katten i en mer vanlig setting)
… Ja nå vandret jeg over på et heeelt annet tema haha.
Om jeg skulle nevne drømmekattene som jeg har sett i levende live så er det definitivt en hunnkatt hos S*Yahtzeecats og to hunnkatter hos Kelmikerhon jeg gjerne kunne tenkt meg..
Men jeg er strålende fornøyd med drømmene mine som jeg har her hjemme jeg da og synes de er verdens vakreste puser