Jag vill ha....
…en Oriental med GRÖNA ögon..
Enligt standard ska en Oriental ha gröna ögon…men hur många föds det ? Under den korta tid jag var aktiv Orientalare…såg jag endast ett fåtal med gröna ögon..Hur kommer det sej?
Hur ser man om en kattunge får de gröna ögon man önskar enl. standard?
Tips ?
Jag har en svart orientalkille som har riktigt gröna ögon och har fått lära mig att ju längre en oriental har blåaktiga ögon ju större chans är det att de blir gröna i framtiden dock är det ju ingen granti. Vill dock på peka att det är inte är så jätte vanligt med orientaler som har riktigt gröna ögon utan de brukar vara grön/gula.
Och även gröngult är ok enl de domare jag har ställt min gröngulögda kisse för. Hon får alltid beröm för vacker ögonfärg. 
~ S*Nelliot's siames & orientaliskt korthår ~ www.nelliots.se ~
**Kattungar till salu!
**"The cat has too much spirit to have no heart" - Earnest Menaul
Vad trevligt att det det efterfrågas….;-)
Den gröna färgen har tyvärr slarvats bort i aveln på typ och annat som känts mer eftertraktat för stunden. Jag vet flera uppfödare med mig som strävar efter att få tillbaka ögonfärgen på våra orientaler - men det är en lång väg och vinglig väg att gå.
Tyvärr så låter många domare katter med gula ögon gå igenom på utställningar - man brukar säga "färg under utveckling" hur länge som helst eller säga att det minsann finns en antydan till grönt. Och så kan man få sin gulögda oriental i panel och om det är en snyggt typad katt så kan den ju även vinna (utan problem) tyvärr. Detta leder ju självklart till att man vill avla på den katten …osv ni förstår läget.
Eftersom domarna inte bryr sig - varför ska uppfödarna bry sig - krasst sagt. Trist men sant - många vill bara avla katter som vinner och skiter i vad som kanske inte gangnar vår standard alla gånger.
Så jag säger bara hurra för alla som tänker på gröna ögon!

Med tanke på att ögonfärgen faktiskt är 15 poäng på de orientaliska raserna så är det faktiskt förvånasvärt att så många katter med dålig ögonfärg faktiskt blir nominerade eller får cert!

#§
Skulle gärna vilja se en bild på din katt om du har ;)
Gärna en bild på din katts ögon åxå ;)
Ja…för faktiskt var just ögonfärgen ..anledningen till att jag köpte min första oriental ;) men så länge jag fick ha henne hos mej…så hann aldrig ögonen bli gröna..tyvärr. Ändå vann hon i Varberg på sin första och faktiskt enda utställning, vinna Bästa korthår hona i sin ålderklass. Vilket jag inte trodde pga hennes ögonfärg..för de var absolut inte åt det gröna hållet alls.
Däremot hade hon aningen åt grönt när hon var kattunge.

Skulle jättegärna vilja ha en ny Oriental…men då med GRÖNA ögon.
Tyker absolut att man måste värna om standarden..vad ska man annars ha den till ? Samtidigt förstår jag att vägen kanske är lång och att man måste börja någonstans och då får man ta de katter som finns….
har ni några namn på katter från *förr* som hade och har gett gröna ögon till sina avkommor.
kanske kan man återgå till dessa linjer för att ha nån chans?
Till sist sätter jag åxå in en bild på min lilla älskling som togs ett tag innan hon gick bort.

Här har hon som ni ser inte alls grön skiftning ens.
#4 Exakt vad jag funderade på…och det borde ju även dommarna ta till sej.

Missförstå mig rätt nu… Naturligtvis är jag för att man ska arbeta för grönare ögon. Hade varit toppen att hitta en hane med riktigt gröna ögon till Tintin.
Jag är ju inte så intresserad av att vinna på utställningar, det är i så fall bara en bonus. Det finns ju så många fantastiska katter därute och inte behöver man skämmas för att förlora mot dem. Jag koncentrerar mig på friska, sunda och naturligtvis rastypiska katter. Modet på utställningar är inte intressant. Just nu är det ju parabolöron som gäller och ibland kan jag tycka att det blivit lite ensidigt… Och så kan jag inte låta bli att fundera på vad som händer med triangeln när öronen sitter halvvägs under hakan.
Skulle sogruppens logga vinna BIS? 

Men jag undrar, helt ärligt, ska man verkligen utesluta en katt ur avel för att den har gulgröna snarare än knallgröna ögon? Grönt är erkänt svårt och det känns som om man kan vara glad åt det minsta grönt. Fast jag kanske missförstod?
Fråga: Jag hörde någonstans att en parning med en siames med riktigt blå ögon kan ge orientalungar med bättre ögonnfärg. Finns det sanning i det?
**Kattungar till salu!
Det där med parning med blå ögon tror jag kan göra mycket på Orientalen. Har vi katter med gulaktiga ögon så "bör" vi nästan para dem med Siameser istället för Oriental.
Sen om Siamesen bör ha mörka eller ljusa ögon, är det olika uppfattningar om.
Själv har jag ganska stora förhoppningar om att få katter med finfin ögonfärg mellan Odin och Skatan (dvs om jag inte får en hel hög silversia/sys). Även kombinationen Odin och Toya ska bli intressant.
Odin har flera generationer på mammans sida med jättefin ögonfärg. Den där rätta gröna, som jag kallar den. Jackson som var Odins morbror hade otroligt bra ögonfärg för att vara creme. Han gav detta vidare till alla sina söner. Speciellt i kobinationen med en silver hona. Silver Orientalerna verkar överlag ha väldigt bra ögonfärg.
Skatan har gröna ögon, syns på bilden nedan. Tyvärr så skiftar de då och då i orange i vissa ljus. Men gröna är det.
Toya är Spidde barnbarn och Spidde har fantastisk färg fortfarande. Däremot så var kombinationen Spidde och Nanna inte bra då Nannas guloranga ögon försämrade det gröna.
Av sju kattungar så fick ca 4 dålig ögonfärg. De övriga fick ok färg Saga, Kolgrim & Tula. De 4 var dock röda eller rödvita, svårt att få bra färg på deras ögon. Heike hade dock helt ok färg för att vara röd. Tamlins barnbarn har med inparning av Siames fått mycket bättre färg än sin far.
Efter denna något förvirrade berättelse ovan, så hoppas jag att som sagt att det blir nåt spännade här. Typmässigt? Nja…
Ögonmässigt? Troligtvis…
Odins farbror Jacksons fantastiskt fina ögonfärg. Har ljusare bilder på honom också.
Skatan då hon är fotograferad i dagsljus och utan blixt.
Knyckte en bild av Elcan som är morfar till Odin och pappa till Jackson. Se ögonfärgen trots dåligt foto och taget med blixt!!
Zandrinos som jag knyckt bilden av ovan, har en intressant kull mellan Oda (Odins blåspottade syster) och en Sandvretenshane jag glömt namnet på. Oda har ärvt dessa fantastiskt gröna ögon och har superfina spottar.
Oda som kattunge
/Elisa
#7 Hm… Ska nog prova med en siameshane då kanske och se vad det blir. 
Parningen blir inte förrän i mars/april ngn gång, så inget är bestämt ännu.
**Kattungar till salu!

Jag håller på att leta ihjäl mig efter bra bilder på min Electras första kull, där alla fyra orientalerna har fått en fin grön ögonfärg. Här är i alla fall en bild där jag tycker mig se Aponis ögonfärg någorlunda, 8 månader på bilden. När hon flyttade vid 13 veckors ålder var hennes ögon fortfarande blå.
Tyvärr har jag inga bilder på Lady Bird (en annan av ungarna från samma kull), vars ögonfärg idag är "vivid green" och inte yellow green :-))
Många är de inom kat 4-aveln som beklagar sig över hur svårt det är att avla fram orientaler med gröna ögon. Jo, det är säkert svårt om inte omöjligt att få grönögda avkommor från två gulögda föräldrar ;-) Men jag valde en grönögding till grönögda Electra och resultatet blev avkommor med en fin ögonfärg. Logiskt, tycker jag.
Du efterfrågade grönögda linjer. Det finns säkerligen flera och som jag med min noviskunskap inte känner till, men en avelshane vars avkommor jag känner väl är Zampano van Dandeloh. Electra är barnbarn till honom och jag har träffat såväl barn som barnbarn som barnbarnsbarn till Zampano och de har alla det gemensamt att de har en riktigt fin ögonfärg.
#6 Skönt att se att jag inte är ensam om att tycka att aveln mot parabolöron har gått för långt. Jag har många tankar om detta, men det får nog bli en annan tråd. 

Här är en bild på våran lilla kille, har tyvärr ingen bättre bild där man kan se ögonfärgen så bra. Han är tolv veckor på bilden och idag är han lite över 6månader men har fått behålla den gröna färgen. När vi har ställt ut honom så har domarna varit väldigt förtjusta just i hans ögonfärg då det inte verkar vara så lätt att hitta en svart oriental med gröna ögon.

# 3 _man brukar säga "färg under utveckling" hur länge som helst
_…vid tidernas begynnelse så fanns små vattenlevande varelser "under utveckling" och se vad som hände bara några bazillion år senare- vi andas och vi har olika ögonfärg :-)))
# 6 Skulle sogruppens logga vinna BIS?
Nej, katten i loggan har alldeles för spetsiga örontoppar, nu har domarna satt standard till rundade örontoppar- helst bredare än själva basen (se Afrikansk vildhund :-))
# 6 helt ärligt, ska man verkligen utesluta en katt ur avel för att den har gulgröna snarare än knallgröna ögon?
Det beror väl på om man önskar gröna ögon eller ej :)
Min egna "ärliga" och fullständiga övertygelse är att;
Ja, man bör idogt koncentrera sig på ögonfärg i många generationer om det är just mkt god ögonfärg man vill "befästa" i sina osh/olh linjer. Självklart så tänker några att det finns värre saker än dålig ögonfärg och så kommer exempel flygande som på en given signal….dålig mentalitet, defekter, hjärtfel mm mm ….
och har man den inställningen till sitt försvar att använda djur med dålig ögonfärg i sin avel så lär vi sitta med samma spörsmål år ut och år in- Hur kommer det sig att orientalen inte har gröna ögon?
och, inte minst, hur tolkar den "nyinvigde" kattungeköparen resonemanget? Jo;
Orientalen har gula/bruna ögon och siamesen turkosa/isblå bara för att det inte finns korrekt avelsmaterial att tillgå- alltså utan defekter!!? Eller??
Används djur med "milda" defekter i avel så sker det också oftast med motivering att det finns värre defekter….(jösses!!)
Blir vi förvånade då media lägger näsan i blöt och stilla undrar - Har ni inga korrekta och friska djur i raskattaveln??
Förlåt mig…skulle inte ha halkat in på defekter men det ena gav det andra ….lite
Har jag själv användt djur med den absolut bästa optimalt gröna ögonfärgen i avel? Nej men jag behöver inte heller undra varför den blev sämre då jag i början trodde att jag kunde bortse från ögonfärg "bara någon gång" till förmån för mer typ (det var väl ett synnerligen dåligt och naivt försvar;)
Jag undrar inte alltså men jag grämer mig för att jag inte lyssnade till "bättre vetande" …lär jag mig någonsin?
#12 Här vill jag bara påpeka att jag pratade om katter med ljust gröna, ngt gulaktiga ögon och inte om katter med gula/bruna ögon.
Jag försöker tänka på "allt" när jag väljer hane, vilket naturligtvis inte är lätt. Man får göra sitt bästa helt enkelt.
Ögonfärgen är ju med största sannolikhet polygenetisk och styrs av två olika faktorer. Därför tycker jag att det borde gå att påverka även om det inte är någon exakt vetenskap.
Här är en bra länk i ämnet:
http://www.katter.nu/genetik/eyecol.htm
Där står bl a det här:
"I allmänhet, djupt grönögda Orientaler har maskade släktingar med djupt blå ögon…"
Japp, lutar åt en siamespappa. 
(Här är originaltexten på engelska: http://cc.ysu.edu/~helorime/eyecol.html )
**Kattungar till salu!

Jag läste ett avelsgodkännande för en oriental på en hemsida.
Där står på ögonfärg:
"Färgen mkt dålig, inte standardenlig (orange ren)."
… och lite längre ner står det:
"Omdöme: GODKÄND FÖR AVEL"
…så visst känns det som om domarna har en stor del i att det är så ont om grönögda orientaler! Allvarligt talat, så borde standarden ändras till "Ögonfärg: brun/gul/bärnsten/gulgrön/grön" (eller kanske VALFRI) om man nu inte alls bedömer ögonfärg enligt standard. Jag undrar lite varför man har en standard som inte följs.

Det här är gröna ögon:

Intressant inlägg..och jag håller med det är viktigt med färgen och som Cleo sa till mej -att båda föräldrarna måste ha bra ögon färg för att deras avkommor skall få det.Enkelt & logiskt men svårt för annars skulle vi inte ha problemet med grön/gula ögon på många katter som vi har idag.( för nog kan vi alla känna igen oss i tex -hon har ju så bra öron & vad det nu kan vara eller han ger så bra osv osv)
Med det kan jag bara gå till mej själv..
Min Alva har fått en kull trots att hennes ögon färg är inte perfekt.Aragon som är pappa till ungarna har en jätte bra färg & vad blev det? 1 fick dålig färg, 2 ok färg & 2 bra färg..Va vad det som Cleo sa jaja jag vet..
Men sen tycker jag att vi inte heller få glömma formen,den är lika viktig iallafall tycker jag det.
I standarden för orientaler står det att ögonen ska vara mandelformade & då är det inte kul att se en oriental med gröna små runda ögon eller en med gula runda ögon..
Vi gör alla våra fel men kanske ska vi tänka på vad vi kan göra i framtiden för att förbättra färgen & formen på deras ögon.
Jag kommer att ta en kull till på Alva trots att hennes ögon är svagt gröna med Jesse som har mörk gröna ögon.Båda har mandelformade men Jesses är mindre.Men denna kombination hoppas/tror jag att det kan ge något possitivt till vitfläcksaveln.
Jag har också hört att SIA stärker ögonfärgen till OSH.
Tänk på att använda grönögda avelshanar & honor så är vi en bit på väg..
Som Labolinas svarta kille..

#14 Jag håller med dig. Besynnerligt få domare och även uppfödare verkar bry sig om ögonfärgen, så varför ens ha det i standardbeskrivningen?
Något jag finner beklämmande är att se uppfödare importera dyra avelskatter med rent skitkass ögonfärg. Struntar man sonika i den officiella rasstanddarden till förmån för den inofficiella och trendiga, eller hur går resonemanget?
Håller med om att Zampanos barn och barnbarn med flera har ärvt hans vackra gröna färg. För även om Spidde är ljusare nu än när han var ung så är de fortfarande gröna…
Sen att jag "förstörde" genom att para med orangeögda Nanna. Är ju ett bevis på att man ska undvika att para OSH med dåliga ögon med andra OSH. Ta hellre en SIA om du ska para.
Kombinationen Smilla/Spidde fick jag ju bara en överlevande siames. Hade varit spännande vad en orientalunge hade haft för ögonfärg där.
Kimi är så fin! Det är en skam att jag inte behandlade Saga mot hennes pyo och parade henne med honom. Det hade blivit så fina kattungar! Kommer någon av Elektras ungar gå i avel förresten?
I avel på Oriental så borde man i nuläget jobba på sundhet och ögonfärg. Typen får komma i andra hand. I allafall här…
/Elisa

#17 Stora öron är inne? 

#12 Här vill jag bara påpeka att jag pratade om katter med ljust gröna, ngt gulaktiga ögon och inte om katter med gula/bruna ögon.
Jag förstod vad du menade ;) Gav exempel på två "fel" avs. orientalens ögonfärg menade då jag skrev gula/bruna alla olika skiftningar (med "inslag av grönt i perfekta ljusförhållanden) samt brungrå och bärnstensfärgade.

#15 OJ! En grönögd oriental!!! 
Tack för ögon-godis :-))
#20 Jo, jag trodde ju det oxå, men ville gardera mig lite… 
**Kattungar till salu!
Jag hoppas det är ok för Kapustas att jag lägger upp en bild på en av Jacksons bebisar. _Säg till annars så tar jag bort den…
_Det är otroligt synd att ingen av dessa hann bli pappa. Hade jag haft en hona till någon av dem då de var unga hade jag inte tvekat!
Precis som katten i #15 finns här silverkatter (har inte kollat om de är släkt) och san-te-re katter som också finns bakom Elcan med flera.
/Elisa
Hej
Jag menade inte att man skulle ta ut alla gulgröna orientaler ur aveln - då har vi inga avelsdjur kvar sen. Men jag tycker att man nog ska tänka efter lite extra på att avla på dom som har helt gula ögon.
Men som tidigare nämnt ovan så är det ju självklart optimalt att para grönt med grönt så långt det går men som Louise så fint utryckte det så är det alltid så mycket man ska ta hänsyn till i sin avel - så man får ge och ta av allt helt enkelt. Avel är en långsiktig planering som man nog aldrig får det "färdiga" resultatet i men hela tiden förhoppningsvis lite bättre i just det man ville i just den parningen osv.
Jag har läst flera forskningar på just parning med siames på oriental för att förstärka ögonfärgen och vad dom flesta säger så gäller det då samma sak i det fallet. Bra ögonfärg förstärker ögonfången - vilken färg det än må vara - grön eller blå. Så ska man para in siames i orientaaveln så gäller det att se till att det är en bra blå färg - jag vill ha riktigt djupblå ögon på dom siameser jag använt på mina orientaler.
Jag har fått allt möjligt i färgväg på mina orientalögon men jag har alltid försökt att få den bättre. men det är rent ut sagt skitsvårt att se vad det blir när dom vuxit upp.
Jag fick hem en hona på parning som föds hos mig för 1 år sedan. Hon hade rätt ok ögonfärg när hon flytta men nu fullkomligt blixtrade hon grönt (har inge kort tyvärr). Enormt häftigt! Nu har hon fått ungar med min Manne och jag hoppas dom får en suverän ögonfärg.
Det känns som om jag svamlar så jag slutar nu.
bifogar en bild på lilla Ticksy som Ivanthes har fött upp. Hon hoppas jag ska hjälpa mig att få bättre ögonfärg framöver.
Oj, såg att Lina redan skrivit det.
Ja i allt mitt svammel så skrev jag något sånt
.
/Elisa
Vill bara säga: Vilken bra och konstruktiv diskussion! Fler sådana så blir vi grymma på det här till slut.
Ge och ta är modellen. *KRAM* på er allihop!
Den här illustrationen har jag norpat, den är bra tycker jag:

(Källa)
Pigmentet melanin illustreras i olika varianter i fyrkanterna.
Ögats transparenta struktur är ovalen.
En siames med riktigt bra ögonfärg har mörkare blå utan melanin under. Den mörkare blå ger också grönare ögon åt en oriental. Så blir kombon siames m mörkblå ögon + oriental med ljusa gröna ögon = bättre ögonfärg
Lite enkelt…
**Kattungar till salu!

_Så blir kombon siames m mörkblå ögon + oriental med ljusa gröna ögon = bättre ögonfärg
_Lite enkelt…
Verklighetens resultat i kullarna "ljuger" tyvärr för oss ibland- himla trist eftersom dessa logiska snabba skolexempel vore sååå himla tidssparande att använda sig utav :-))
Visst vore det toppen om två par djupt vackert blå ögon i sin tur inte presenterade en överraskande is-blå-ögd bebbe i komb.
Avel är inte enkelt! :-)))
Louise

# 24. Den "metallic-gröna" färgen tjusar mig- brukar vanligen båda gott för framtiden :-)) Fiiiiiin!
Louise
Intressant debatt om ögonfärg. Jag får väl bidraga med en bild på Sivans gröna ögon som jag tycker är riktigt fina och lika pappa Kimis.
Mina damer och herrar….S* Chamytas Seven 
Ta ut all lycka i förskott, det värsta som kan hända är ju att du varit lycklig i onödan
Härligt att se en padda med bra ögonfärg..
Odin surar fortfarande för att han inte får dejta snyggingen! Han skulle bara veta att matte funderar på att kastrera honom på måndag…
/Elisa

Kjempe posetiv disskusjon dere har her
Bravo!
Karitzy(。❤‿❤。)
#30 Ja, inget är ju tyvärr så enkelt i verkligheten, men den kunskap som finns där ute är ju det enda man har till hjälp tyvärr. Sen är det bara "trial-and-error" kvar.
**Kattungar till salu!

#35 _Sen är det bara "trial-and-error" kvar.
_Visst! men det är en bit av tjusningen det också, man måste ju ha något att sträva efter och hoppas på- och även att förvånas över såväl positivt som negativt. Tänk om alla önskningar slog in, hur trist vore inte det :-)))
#36 Se, du förstår ju precis vad jag menar! 
**Kattungar till salu!

#38 Så fina riktigt gröna ögon!!
Alla bilder ovan är inte lika bra ljusmässigt, grönfärgen syns inte lika tydligt på dem.

Dette bildet er faktisk tatt med blitz… Jeg gleder meg til å møte han på mandagen igjen :)
#38 Wow, vilken gutt…
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

#41 Takk :) Det er Spotty's bebis…
#42 Häftigt! Hoppet lever om riktigt gröna ögon på Spottys kusinbarn…
Hoppet är ju det sista som lämnar människan vet ni väl?
**Kattungar till salu!
Jeg har en kar jeg med med grønne øyner. Her er bildet tatt uten blitz. Og i godt dagslys. Så jeg mener dette er den helt riktige fargen. Jeg håper også at hans grønne øyner forblir ;)
Jag har en blå oriental hona med SUPER gröna ögon ;) hoppas hon ger dom vidare till planerade kattungar ;)
Toyza Det är mycket man vill ha. Jag vet mycket som jag vill ha. Har man bara pengar…men de räcker aldrig till.

Väldigt intressant diskussion det här. Men jag håller med det alla skriver. Själv så går jag väldigt ofta assistent på utställningar och brukar många gånger ta upp detta med ögon / öron på KAT IV. Många domare vet om att dom gör fel men menar att alla andra gör så
. Det resonemanget köper jag inte riktigt. Om inte annat så hoppas jag att jag kan få dom att tänka till lite till nästa utställning.
Själv har jag väldigt bra ögonfärg på mina kissar. Den som har sämst ögonfärg är min OLH d 24 som har en blandning av grön/gul men dom är övervägande gröna. Sedan har jag superfärg på dom andra. Jag bifogar lite bilder där jag hoppas att ni ser färgen.
Sedan tror jag att inom OLH så har vi bättre ögonfärg än på korthåren. Rätta mej om jag har fel. Eller så är det bara jag som är väldigt bortskämd med bra ögonfärg.
//Monica

#48 :-)) Om jag vore du…:o) så skulle jag använda denna bild istället för den som nu ligger på din hemsida, samma bild tror jag men här framkommer den gröna färgen bättre- kanske är den lite väl "ill-grön" här på bilden där tom pälsen runt ögonen är grön *fniss* men jag vet att hon har den perfekta rätta djupa gröna färgen "live" :-)
Det stämmer nog att vissa olh-linjer har bättre grön ögonfärg. Honan på översta bilden antar jag är från SweScot och swescotkatterna hade vackert djupt gröna ögon -speciellt hennes kanel-javor. Ancie parade sällan- eller aldrig själv in sh/var på sina OLH och höll fast vid sina "gamla" linjer och ögonfärgen satt där den satt. Ancie berättade att hon inte var så imponerad av de "modernt typade extrema" katterna och att hon var rädd att förlora ögonfärg och därmed höll hon fast vid sina gamla importlinjer på OLH. En klar vinst vad ögonfärg och ögonform beträffar :-))
Louise

Jag har korthår och bra ögonfärg på flera av mina orientalhonor. När jag har parat med siameser med den där extra djupblå färgen så får ungarna också bra ögonfärg. Det är dock ont om orientalpartners att para med som har bra ögonfärg, tyvärr. Jag letar efter en sådan hane just nu, vill köpa en egen. Vi får väl se om jag lyckas hitta en, den ska ju vara rätt obesläktad också om det ska vara värt mödan att köpa och hålla hane. Men det är mycket svårt med orientalernas ögonfärg, lättast är som sagt att hitta siameser att para med, där kan man oftast se ögonfärgen tidigt (finns undantag). Orientalernas ögonfärg tar lång tid på sig att utvecklas och man vet inte förrän de är vuxna vilken färg de har, den kan också skifta av hormon- och humörförändringar, både på honor och hanar. Och det är inte alltid man får som vill även om man gör parningar enligt konstens alla regler.

Jag tar tacksamt emot tips på lämpliga hanar, ska jag väl tillägga. Det är mycket svårt att köpa hanar långväga ifrån enbart utifrån bilder så tipsa mig gärna om sådant som ni har sett med egna ögon. 

#54 Det ska int'va'lätt'int :-)
…. jag har gått tillbaka flera ggr för att beundra pojke nr 44 här i tråden, ser ut att ha en härlig djup grön ögonfärg men något fattas honom tyvärr…en silkig java-plym på svansen

#54 Instämmer helt i första delen av vad du skriver, han #44 ser underbar ut på alla sätt men är också nära släkt med mina honor.

det går fortfarande inte att redigera egna inlägg, jag menar förstås att jag skriver till dig #55
Zandrinos har en kull nu. Mamman är Zandrinos Oda en blåstpottad OSH med superfina spottar och knallgröna ögon. Finns i de linjerna.
Pappa är Sandvretens Kosmos helt ok ögonfärg på honom också. Finns en fin spottad hane där vad jag vet. Men du vill kanske ha en solid katt?
/Elisa

#58 Tack för tipset! Även en tabby vore intressant, gärna då med bra mönster förstås.
Tabby var det ingen i kullen tyvärr. Men mamman bär på det och ev. pappan också.
Har jag tur så blir det fina grönögda här också. Oda är ju syster till min Odin och Skatan har bra blå ögon. Finns Classic tabby bakom båda. Några direkt typade katter räknar jag inte med. Men kanske bra mönster och fin ögonfärg…
Sen vet jag en blivande kull hos Custom Cats där pappan är cremesilver classic tabby och mamman är kusin med Odin. Mamman är chokladpadda. Även där finns det fina grönögda katter i linjerna och skarpa mönster. Custom Cats satsar även på coronafritt katteri.
/Elisa

Jag ska förtydliga mig, med tabby menar jag flera tabbymönster: classic eller spotted men kanske inte tickad i första hand. Det var lite slarvigt att bara skriva tabby.
Han ser så där härligt kramgo ut den katten…
/Elisa

#53 Det är jätteintressant att ögonfärg på orientaler kan förbättras av inparning med siameser med djupblå ögonfärg. En fundering dyker upp - vad ska man då tro om det genetiska arvet hos avkomman, och specifikt undrar jag över den maskade avkomman? Logiskt verkar det finnas en risk att generna som orsakar den okorrekta ögonfärgen hos orientalföräldern, tar vägen någonstans. Kanske t ex till några av de siamesfärgade avkommorna. Kan det ligga latent eller är man 'safe' om siamesfärgade barnen har bra ögonfärg? Ifall man parar tillbaka dem på andra siamfärgade…Tycker mig se en ökad mängd 'blask' numera på siam än för 20 år sedan och undrade när jag läste detta om det kan ha betydelse, generna för orientalens gula eller gröna färg - eller påverkar den inte blå färg?
Kan ni som parar blandat se att siamfärgade barn efter orientaler med djupgröna ögon får fin blå ögonfärg - hur ser sambanden ut? Det finns ju många siam med toppen ögonfärg efter orientalföräldrar. Kanske större andel efter orientaler med djupgröna ögon?
#64 Det är polygener som styr ögonfärgen, så det finns naturligtvis aldrig några garantier, varken på oriental eller siames, men med bra ögonfärg på båda föräldrarna ökar chansen för bra ögonfärg på avkomman. Två siameser med bra ögonfärg bör få övervägande bra ögonfärg på bebisarna och sen får man ju välja vad man går vidare med som alltid. Samma sak gäller ju t ex för storlek, varför två små föräldrar kan få stor avkomma och tvärtom.
**Kattungar till salu!

Instämmer, bra ögonfärg i många led, oavsett OSH eller SIA eller blandat, ger oftast bra ögonfärg åt båda håll. De SIA som exempelvis Zilla (en oshhona med bra grön färg i många led bakom mamman + pappa SIA med bra ögonfärg) har fått då hon parats med SIA med bra ögonfärg, har alltid fått bra ögonfärg, OSH ungarna också. Svårare att få grön färg i osh-parningar.
**Kattungar till salu!
Visselig ikke grønne øyner,men jeg håper en av disse jentene kan bidra til å bevare en pen grønnfarge i videre orientaler program. Dem har fått veldig god øyenfarge.Mamman deres har jo blåsorte,og pappans er utrolig intens klar blå
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/